7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

در این مطلب از سایت فراناز به معرفی آسمان خراش های مقاوم در برابر زلزله که در جهان بسیار اندک می باشند می پردازیم. به گزارش فراناز آسمان خراش هایی در جهان وجود دارند که بسیار مقاوم در برابر زلزله می باشند این بناها بسیار زیبا و مدرن می باشند.

 

آسمان خراش های زیبای در جهان وجود دارند که بسیار مدرن می باشند این آسمان خراش ها امنیتشان بسیار بالا می باشد و اگر زلزله در این کشورها رخ دهد این آسمان خراش ها هیچ آسیبی نخواهند دید ما در این بخش به معرفی این آسمان خراش های مقاوم خواهیم پرداخت هیچ سازه ای نمی تواند به طور کامل در برابر زلزله ایمن سازی کند اما هدف ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله، ایجاد سازه هایی است که در برخورد با زمین لرزه نسبت به همتاهای معمولی خود ثبات بیشتری داشته باشد، در نتیجه میزان مرگ و میر با جلوگیری از فروریختن ساختمان به حداقل برسد. قصد داریم هفت مورد از مقاوم ترین ساختمان ها نسبت به زلزله را معرفی کنیم:

 

1. تایپه 1017 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

تایپه 101 که قبلا نامش مرکز تجارت جهانی تایپه بود، یک آسمانخراش خارق العاده در منطقه ژینیی در تایپه، جمهوری چین است. این ساختمان که 508 متر ارتفاع دارد، از سال ساختش در 2004 به مدت پنج سال بلندمرتبه ترین ساختمان جهان بود و مقاومت فوق العاده ای در برابر توفان و زلزله دارد. به دلیل «میراگر جرمی تنظیم شده» (ابزار کاهش ارتعاشات سازه در برابر باد و زلزله) این شاهکار معماری مهندسی فوق العاده در نزدیکی بالای سازه جرم عظیمی دارد که به وسیله کابل های فولادی معلق است و در صورت زلزله این جرم مثل پاندول برخلاف جهت حرکت ساختمان در حال جنبش فعالیت می کند و انرژی و تاثیر لرزشی توفان و زلزله را پراکنده می کند.

 

این واکنش حرکتی ساختمان به هر نوع تکان زلزله است. تایپه 101 یکی از بزرگ ترین میراگرهای جهان را دارد که به صورت یک توپ طلایی با وزن حدود 730 تن در قلب ساختمان قرار گرفته است.

 

2. برج خلیفه7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

برج خلیفه بلندترین ساخته دست بشر است که در دبی، امارات عربی متحده واقع شده است به ارتفاع حدودا 830 متر. این برج که در سال 2009 ساخته شده، در طراحی خود از فرهنگ اسلامی بهره برده و به شکل مناره ساخته شده است. مهندسان این آسمانخراش بسیار بلندمرتبه آن را طوری ساخته اند که توانایی مقاومت در برابر زلزله در مقیاس 5.5 تا 7 ریشتر را دارد. زلزله 7.8 ریشتری سال 1392 در شهر سراوان استان سیستان و بلوچستان در این برج کاملا احساس شد اما به دلیل مهندسی پیشرفته هیچ آسیبی به این برج نرسید.

 

3. برج لندمارک یوکوهاما7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

برج لندمارک یوکوهاما در میناتو میرای در منطقه 21 شهر یوکوهامای ژاپن واقع شده و دومین ساختمان بلند این کشور با 296 متر ارتفاع است. از وقتی که بشر زندگی در ژاپن را آغاز کرده، این منطقه فعال از نظر زمین شناسی در برابر زلزله آسیب پذیر بوده و این کشور همواره در ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله پیشگام بوده و برج یوکوهاما چندین تدبیر برای مقابله با زلزله اندیشیده. اول این که این ساختمان روی غلتک واقع شده که در صورت بروز زلزله مانع از حرکت شدید آن می شود و در واقع زمین زیر ساختمان بدون ایجاد مزاحمت برای سازه حرکت می کند. ضمنا این برج علاوه بر میراگر جرمی، از مصالحی انعطاف پذیر ساخته شده که در هنگام وقوع زلزله ساختمان بیشتر خم می شود به جای این که در هم شکسته شود.

 

4. برج بانک آمریکا7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

برج بانک آمریکا در شماره 633 خیابان پنجم غربی لس آنجلس است؛ بلندترین ساختمان در ایالت آسیب پذیر در برابر زلزله کالیفرنیا با ارتفاع 310 متر که یک میلیون و 300 هزار متر مربع فضای اداری دارد. این ساختمان با مقاومت برابر زلزله 8.2 ریشتر ساخته شده که دانشمندان معتقدند قوی تر از سن آندریاس است.

 

5. هرم ترانس آمریکا7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

هرم ترانس آمریکا بلندترین آسمانخراش سانفرانسیسکو ساختمان دیگری است که توانایی خاصی در برابر زلزله دارد و این را مدیون مهندسی سازه فوق العاده خود است. این برج 260 متری در ابتدا به نحوی ساخته شد که با وجود ارتفاع بسیار زیادش مانع از استفاده ساختمان های همسایه از نور خورشید نشود. این سازه عظیم روی فونداسیون فولاد و بتن قرار گرفته و به نحوی طراحی شده که با زلزله حرکت می کند. همچنین سازه های اریب دارد که در قسمت های مستطیلی چارچوب ساختمان وارد می شود و به این ترتیب به استحکام آن کمک می کند. بر اساس همین تمهیدات ضد زلزله بوده که زلزله 7.1 ریشتری سال 1989 روی این برج 48 طبقه اثری نگذاشت با آن که بیش از یک دقیقه آن را تکان می داد.

 

6. برج های پتروناس7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

بلندترین ساختمان جهان تا سال 2004، برج های پتروناس در کوالالامپور، پایتخت مالزی، از نظر سازه ای مقاوم برابر زلزله ساخته شده. این برج ها که با 452 متر ارتفاع همچنان بلندترین برج های دوقلوی جهان هستند، بلندترین پل دو طبقه جهان را در بر می گیرند که طبقات 41 و 42 را به هم متصل می کند. پل میان این دو برج، ویژگی جالبی دارد که عبارت است از توانایی حرکت به صورت مورب در میان برج ها که مانع از ایجاد وزن اضافه روی برج به وسیله باد می شود.

 

7. برج جنوبی وان رینکون هیل7 آسمان خراش ضد زلزله و مقاوم در جهان + تصاویر

مجموعه مسکونی اعیانی در نوک رینکون هیل در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا. برج جنوبی یک تانکر آب بسیار بزرگ دارد که اساسا به عنوان میراگر جرمی مایع برای کمک به این سازه بسیار بلند برای مقابله با فشار بادهای شدید و زلزله طراحی شده است. ویژگی برجسته این برج داشتن مهاربندهای کمانش ناپذیر است، این مهاربند سازه ای است که اجازه مقاومت در برابر بارگیرهای جانبی دوره ای را که معمولا حاصل از زلزله است، صادر می کند.

جدیدترین مطالب سایت