آدب و رسوم ازدواج در کشور روسیه چگونه است ؟

آدب و رسوم ازدواج در کشور روسیه چگونه است ؟

آدب و رسوم ازدواج در کشور روسیه چگونه است ؟

سنت و آداب و رسوم ازدواج، به خصوص در روسیه ریشه های تاریخی دارد. از زمان های قدیم، بسیاری از مردم به آداب و رسوم ازدواج افتخار می کردند. اما امروز بعضی ها از رسوم ازدواج بی اطلاع هستند و یا به آنها ارزش نمیدهند. طبق آداب و رسوم ازدواج در روسیه، ازدواج برای عروس و داماد در این کشور از جایگاه خاصی برخورداری است و این آداب و رسوم از کجا سرچشمه گرفته اند؟

 

حلقه ازدواج (چله).

مشخص شده است که در مصر باستان، زن و شوهر با بدست نمودن حلقه قسم می خوردند که تا اخرین روز زندگی در شادی و غم با هم میباشند. مصریان بر این باور بودند که اگر حلقه را به انگشت وسطی دست چپ کنند جرقه عشق را تا اخر عمر نگه میدارند. این سنت تا به امروز در مردم شرق حفظ شده . اما در روسیه حلقه ی عروسی را به انگشت وسطی دست راست میکنند و قسم میخورند که تا اخر عمر با همسر خود صادق بمانند. اگر مرد یا زن روس حلقه عروسی خود را بدست چپ انگشت وسطی کرده, به این معناست که همسرش وفات کرده.

 

عروس را در آغوش گرفته و داخل خانه کردن.

این رسم ازدواج اسلاوی بسیار قدیمی است. اسلاوی ها به این باور بودند که اگر عروس را در زمان داخل شدن به خانه، همسرش در آغوش بگیرد، پاهای عروس زمین را لمس نکند، شیطان فریب میخورد و عروس نظر نمی شود.

 

ظرف برای خوشبختی.

در روستاهای روسیه شکستاندن ظرف گلی نشانه باکره بودن عروس است.

 

گل جیب داماد.

گذاشتن گل در جیب داماد نشان اظهارعشق عروس به داماد میباشد.

 

شاهدان در جشن عروسی.

در ازدواج روسها دو شاهد میباشد که یکی از طرف عروس و دیگری از داماد. شاهدان باید کسانی باشند که عروس و داماد به انها میتوانند اعتماد کنند. بعضی ها نقش شاهدی را به خویشاوندان شان نیز میدهند. شاهدان باید با عروس و داماد در قسمت انتخاب لباس، لوازم آرایش، برگزاری محفل عروسی, بجا نمودن سنت های مراسم و غیره کمک و همکاری کنند.

 

دسته گل عروس.

عروس، دسته گل خود را در جمعیت دختران که هنوز ازدواج نکرده پرتاب می کند و کسی که موفق به گرفتن دسته گل عروس شد، این به دین معنی است که او در آینده نزدیک ازدواج می کند.

 

نان و نمک (به روسی کاراوای).

کاراوای نان تزیین شده سنتی روسی است. بعد از انکه داماد عروس را از خانه مادرش می گیرد در بیرون از خانه، عروس و داماد را با یک قرص نان و نمک ملاقات می کنند. عروس و داماد تکه ای از نان را با دهان شان می گیرند و لقمه هر کسی که بزرگتر بود رئیس خانواده میشود.

 

گفتنی است که نان کاراوای بسیار زیبا تزئین میشود. برگ در نان – به معنای فرزندان اینده، خوشه ی گندم – سعادت و رفاه، دو حلقه در هم آمیخته – وفاداری و عشق ابدی است.

 

صدا نمودن کلمه تلخ (گورکا).

این کلمه را در عروسی برای بوسیدن عروس و داماد از یکدیگر، تمام مهمانان با یک صدا می گویند، “گورکا، گورکا،” اما در قدیم عروس با پطنوس که در بین آن گیلاس ودکا می بود نزد همه مهمانان برای جمع آوری تحفه میرفت، اما مهمانان نمیفهمیدن که در داخل گیلاس آب است یا ودکا ومهمان پس از آن که تحفه را برای عروس می داد و ودکا را مینوشید و صدا میکرد تلخ است به معنای آن که مشروب است، نه آب.

 

ازاد نمودن دو کبوتر سفید.

کبوتر سفید نماد از ازادی، صلح و خوشبختی است. آزاد نمودن دو کبوتر سفید پس از عقد پیمان ازدواج، نشانه خداحافظی با خانه اجدادی و همچنین آغاز یک زندگی جدید با هم اوج میباشد.

 

تعداد مهمانان در محفل ازدواج.

در روسیه در مراسم ازدواج صرف از دوستان و خویشاوندان نزدیک دعوت به عمل میاید. تعداد دعوت شدگان در عروسی بیش از چهل تا پنجا مهمان میرسد.

 

گفتنی است که در عروسی های اشخاص مشهور و پولدار تعداد مهمانان به بیش از 300 نیز میرسد.

جدیدترین مطالب سایت