کارهایی که خانم ها باید برای سلامت واژن یا مهبل انجام دهند

کارهایی که خانم ها باید برای سلامت واژن یا مهبل انجام دهند

کارهایی که خانم ها باید برای سلامت واژن یا مهبل انجام دهند

واژن یا مهبل همان اندام جنسی زنان است که باید برای حفظ سلامت واژن خانم ها برخی کارهای مضر را انجام ندهند تا در سنین میانسالی دچار مشکل و بیماری های جنسی نشوند. در این مطلب از سایت فراناز به مواردی که در حفظ سلامت واژن یا اندام جنسی زنانه موثر است اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

ترک سیگار

دلایل متعددی برای ترک کردن سیگار وجود دارد، اما خطر ابتلا بانوان سیگاری به سرطان تخمدان بسیار زیاد است. تغییرات پیش سرطانی در رحم بانوان غیر سیگاری و سیگاری به ترتیب 25 و 75 درصد است. همه می دانند که دود کردن سیگار تندرستی قلب و ریه ها را به خطر می اندازد، اما آسیب پذیرترین عضو بدن بانوان در مقابل این ماده مخدر رحم است. خطر ابتلا بانوان سیگاری به سرطان تخمدان بسیار زیاد است.

 

دیابت

دیابت می تواند بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب بانوان نمی دانند، این بیماری می تواند واژن شان را عفونی کند. در حقیقت، بروز عفونت های قارچی متعدد می تواند نخستین علامت تاثیر گذاری دیابت بر واژن باشد. افزایش میزان قند خون زمینه ساز بروز عفونت های قارچی در بافت واژن است. بانوان دیابتی که قند خون شان را کنترل نمی کنند همواره باید با عفونت های واژن دست و پنجه نرم کنند. بروز عفونت های قارچی متعدد می تواند نخستین علامت تاثیر گذاری دیابت بر واژن باشد.

 

چاقی

بزرگ شدن شکم و افزایش وزن، به عضلات لگن، مثانه و واژن فشار می آورد. وارد شدن فشار بیش از اندازه به این اندام ها باعث افتادگی لگن و بی اختیاری ادرار هنگام سرفه یا عطسه کردن می شود. اگر زنان بتوانند وزن و فشار وارد شده به عضلات لگن شان را کم کنند، علایم و نشانه های افتادگی کنترل و از میان می رود. چاقی می تواند خطر بروز پره اکلامپسی را در بارداری افزایش دهد. اگر شاخص توده بدن تان بیش از 40 است، خطر ابتلا تان به پره اکلامپسی در دوران بارداری بیش از سیگاری ها است. چاقی همچنین خطر بروز سرطان رحم را به شدت افزایش می دهد. بزرگ شدن شکم و افزایش وزن، به عضلات لگن، مثانه و واژن فشار می آورد.

 

پاکیزگی مفرط

حفظ بهداشت اهمیت زیادی دارد، اما افراط کردن در این کار زمینه بروز مشکلات عدیده ای را فراهم می کند. شست و شوی بخش خارجی واژن با آب و صابون ملایم مفید است، اما شست و شوی بخش داخلی آن نادرست است. اسانس های استفاده شده در صابون ها و تامپون های معطر، شامپوهای گیاهی و … باکتری های طبیعی واژن را از میان برده و زمینه بروز عفونت را فراهم می کنند.

 

یبوست

واژن و مقعد نزدیک یکدیگر هستند. یبوست مزمن می تواند باعث ضعیف شدن دیواره میان واژن و مقعد و عامل بروز فتق واژن شود. نوشیدن مکرر آب، افزودن فیبر و سبزیجات به رژیم غذایی از جمله روش های درمان یبوست است. در شرایط حاد پزشک با تجویز دارو یا عمل جراحی یبوست را درمان می کند. یبوست مزمن می تواند باعث ضعیف شدن دیواره میان واژن و مقعد و عامل بروز فتق واژن شود.

 

ورزش کردن

سلامت قلب و عضلات با ورزش کردن حفظ می شود، اما تعویض نکردن لباس عرق کرده و خیس ورزش و نشستن طولانی مدت با آن تندرستی واژن را به خطر می اندازد. دکتر ژانت بنژو، استاد مدرسه پزشکی دانشگاه نیس و رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان این شهر گفت: “نشستن طولانی مدت با لباس ورزش خیس از جمله عوامل بروز عفونت های باکتریایی در واژن است. بهترین کار برای پیشگیری کردن از بروز عفونت، به تن کردن لباس خشک و تمیز است.”

جدیدترین مطالب سایت