آشنایی با بهترین و بدترین روغن ها برای سرخ کردن و پخت و پز

آشنایی با بهترین و بدترین روغن ها برای سرخ کردن و پخت و پز

در این مطلب از سایت فراناز شما را با بهترین و بدترین روغن ها برای سرخ کردن و پخت و پزآشنا خواهیم کرد.

 

این روزها صبحت های بسیاری پیرامون انواع روغن ها برای سرخ کردن و پخت و پز بین مردن مطرح می شود. اما بهتر است در این بین با بدترین روغن ها برای پخت و پز و سرخ کردن آشنا شوید.

 

بدترین روغن ها برای سرخ کردن کدامند؟

یکی از اعضا هیئت علمی انستیتو تغذیه و صنایع کشور گفت: در رابطه با روغن ها معضلی که وجود دارد بخصوص در بحث روغن زیتون این است که یک نوع زیتون در بازار موجود است که که با پرس کردن زیتون روغن آن را استخراج می کنند که این نوع از روغن بهترین نوع روغن زیتون شناخته شده است اما نکته ای که وجود دارد این است در استخراج کردن این روغن مقدار تفاله از زیتون ها باقی می ماند که با افزود برخی از حلّال های ناشناخته و قرار دادن آنها در حرارت های فراوان روغن زیتون دیگری را تولید می کنند که مشکل اساسی همین حلّال ها هستند چرا که نمی دانیم ترکیبات این مواد از چه درست شده اند و از طرفی احتمال سرطان زا بودن این ترکیبات حلّالی بسیار زیاد است.

 

به گفته او نوع دیگر روغن زیتون، روغن تصفیه شده است که در نسبت به روغن زیتون های دیگر قیمت کمتری دارند اما برخی می پندارند روغن تصفیه شده روغن بدون خاصیت است که این تصور کاملا اشتباه است.

 

وی تاکید کرد: مردم اطلاعات روی روغن های خریداری شده را با دقت ملاحظه کنند لذا نوع آن روی بسته درج شده است و در مصارف خوراکی به هیچ عنوان از روغن زیتون هایی که هیچ ارزش غذایی ندارد استفاده نکنند و بدانند که این روغن زیتون ها در کشور غیر مجاز هستند و بصورت قاچاق وارد ایران می شوند.

 

عضو هیئت علمی انستیتو تغذیه و صنایع کشور اظهار داشت: چندی پیش سفری به کردستان – بانه داشتم در آن جا کالاهای قاچاق بسیاری را مشاهده کردم که هیچ گونه نظارتی روی این قبیل کالاها صورت نمی گیرد، چه خوب است وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم است پاسخ گوی این گونه تخلفات از سوی سودجویان باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث مصرف روغن یک نکته کلیدی وجود دارد، مردم باید بدانند برای چه مصرفی چه روغنی استفاده کنند و استفاده از یک نوع روغن برای تمامی پخت و پز ها کاملا اشتباه است چرا که یک زمانی نیاز به مقاومت بالا در سرخ کردن داریم که در اینجا باید روغن های سرخ کردنی استفاده کنیم حتی اگر در آن پالم داشته باشد زیرا می دانیم روغن پالم بهترین روغن در مصارف سرخ کردنی است همچنین زمانی که به حرارت ملایم نیاز بود قطعا روغن زیتون، هسته انگور و کنجد بهترین گزینه ها هستند.

 

لازم به ذکر است روغن کنجد برای سرخ کردنی های خیلی سنگین با دمای بالا بر خلاف آنچه که عموم جامعه می پندارند روغن مناسبی نیست. در رابطه با روغن های ناسالمی چون روغنهای جامد، به عنوان روغن های اشباع و با اسید چرب ترانس، بدترین نوع روغنها شناخته می شوند که افزایش ابتلا به بیماری های قلب و عروق، سکته های قلبی و مغزی، گرفتگی عروق و … را به همراه دارند.

 

مطالب مرتبط :

راه تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی چیست؟

درباره روغن پالم چه میدانید؟روغن پالم چیست؟

همه چیز درباره روغن درخت چای

خواص روغن اکالیپتوس چیست

روغن کنجد و خواص بسیار عالی آن

خاصیت روغن نارگیل چیست؟

تفاوت بین روغن کرچک و روغن نارگیل چیست؟

جدیدترین مطالب سایت