بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

 

ابوبکر بغدادی در مقطع دبیرستان نمرات بسیار بالایی نیز کسب کرده است. ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرائی معروف به ابوبکر بغدادی (۱۹۷۱ میلادی در سامرا) خلیفهٔ داعش است.

 

وی که سابقاً با اسامی دکتر ابراهیم و ابودعاء شناخته می‌شد، و امروزه عمدتاً تحت عنوان ابوبکر بغدادی شناخته می‌شود، یک بار هم در تلاش برای اینکه خودش را از نسل محمد معرفی کند، خود را ابو بکر البغدادی الحسینی الهاشمی القرشی معرفی کرد و هم‌اکنون هم با نامامیرالمؤمنین الخلیفه ابراهیم شناخته می‌شود،.

 

او در سال‌های اخیر رهبری سازمانی را بر عهده داشته است که مسئول قتل چندین هزار نفر است. آمریکا در ازای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. فقط ایمن الظواهری سردستهٔ سازمان جهانی القاعده است که جایزه بیشتری برابر با ۲۵ میلیون دلار برای دستگیری یا قتل او تعیین شده است.

 

وی در گذشته از اعضای القاعدهٔ عراق بوده است. داعش اقدامات مسلحانه گسترده‌ای در عراق و سوریه به انجام رساند که حمله به شهر سامراجهت تصرف این شهر و همین‌طور حمله به شهر موصل در خرداد ۱۳۹۳ از آن جمله‌اند.

بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

او در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا و در خانواده‌ای باسواد و مذهبی متولد شده است. نام اصلی او را ابراهیم عواد ابراهیم علی بدری سامرایی ذکر می‌کنند. بر طبق گفته واشینگتون پست، بغدادی فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد است. گفته می‌شود که او تا سال ۲۰۰۳ و پیش از حمله آمریکا به عراق، به کار «وعظ و موعظه» مشغول بوده است. نام او، یک نام مستعار است و نام واقعی او چیز دیگری است.

بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا، بر طبق گزارش‌ها، البغدادی رهبری چند گروهک نظامی را بر عهده داشت. پس از آن، منصبی را درمجلس شورای مجاهدین عراق و انجمن قضایی دولت اسلامی عراق کسب کرد.

 

“دِرک هاروی” مشاور اطلاعاتی ویژه ژنرال پترائوس فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا در تعریف ابوبکر بغدادی نوشت، که البغدادی را برتر از همتای‌اش ابومصعب الزرقاوی سازندهٔ سازمان القاعده در عراق می‌داند و او را از اسامه بن لادن هم در برخی زمینه‌ها برتر می‌شمارد. وی مدعی است آمریکایی‌ها به اشتباه خلیفه را آزاد کرده‌اند و تصریح‌کرد نیروهای آمریکایی در ماه فوریه سال ۲۰۰۴، البغدادی را بازداشت کرده‌بودند.

 

اما ناکارامدی تدابیر اجرایی و نبود اطلاعات کافی درباره عناصر «جهادی» سبب شد که در دسامبر همان سال، متوجه شویم که ابوبکر البغدادی بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده است.

 

در مدت چند ماه، روند عملیات اطلاعاتی در عراق، بهبود یافت و فرماندهی مرکزی متوجه شد که البغدادی یکی از بانفوذترین عناصر گروه الزرقاوی است.  هاروی سپس خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۰۵، نیروهای آمریکایی یک منزل را در شمال عراق به ضرب موشک هدف قرار دادند و با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کردند که به نظر می‌رسد در این حمله، البغدادی کشته شده است، اما یک هفته بعد، متوجه شدیم که او همچنان زنده است.

 

این مساله، دوبار تکرار شد و منازلی که به طور قطع گمان می‌کردیم منزل اوست را مورد حمله قرار می‌دادیم اما او در آن خانه‌ها نبود.  بغدادی در سال ۲۰۰۵ توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده و به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا واقع در جنوب عراق بازداشت بوده است. گفته‌های برخی از منابع عربی حاکی از آن است که او در همین محل به تمرین با القاعده پرداخته است. در سال ۲۰۰۵ دستگیر شد و به اردوگاه بوکا که تحت کنترل نظامیان آمریکایی بود، برده شد، تا اینکه در سال ۲۰۰۹ تحت فرمان عراقی‌ها درآمد که عراقی‌ها او را آزاد کردند.

 

 

ابوبکر بغدادی خود را خلیفه مسلمانان عنوان کرد

بغدادی، در یک پیام صوتی ۱۹ دقیقه‌ای که برای اولین بار از طرف او منتشر می‌شد، خود را «خلیفه» خواند و از مسلمانان جهان خواست تا به مناطق تسخیر شده توسط داعش مهاجرت کنند و در تشکیل یک «دولت اسلامی» او را یاری کنند. او در این پیام، صلح، آزادی، دموکراسی و سکولاریسم را «شعارهای گمراه‌کننده» بی‌دینان خواند و در اشاره به «آن‌چه که بر مسلمانان مظلوم رفته است»، عنوان کرد که «حتی اگر مدتی هم طول بکشد، ما انتقام خود را خواهیم گرفت». داعش در روز یکشنبه ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۴، بغدادی را به عنوان «خلیفه» معرفی کرد. هم‌زمان با انتشار این پیام، بیانیه‌ای به چند زبان از جمله عربی، انگلیسی، روسی، فرانسوی و آلمانی منتشر شده است.

 

این اعلام خلافت توسط داعش و بغدادی، به طرز گسترده‌ای توسط دولت‌های کشورهای خاور میانه، دیگر گروه‌های جهادی الهی‌دانان سنی‌مذهب مورد انتقاد قرار گرفته است. یوسف قرضاویمحقق برجسته‌ای که در قطر زندگی می‌کند اظهار داشته که «اعلام خلافت اسلامی از نظر شرع مردود است و پیامدهای خطرناکی برای سنی‌های عراق و شورشیان سوری دارد» و اضافه کرد که عنوان خلیفه «تنها می‌تواند به کل امت مسلمان اطلاق شود»، نه توسط یک گروه منحصر به فرد.

 

در ۲ ژوئیه ۲۰۱۴، البغدادی اعلام کرد که داعش در تلاش برای برقراری یک خلافت اسلامی در خاورمیانه و اروپا، تا رم پیشروی خواهد کرد و اظهار داشت که او هم شهر رم و هم اسپانیا را فتح خواهد کرد.

 

تحصیلات ابوبکر بغدادی

البغدادی در سال ۱۹۹۹ کار‌شناسی ارشد می‌گیرد.همچنین وی پس از آزادی از ارودگاه بوکا در دسامبر ۲۰۰۴ به دانشگاه باز می‌گردد و همزمان مؤذن محله‌ی “توبجی” در غرب بغداد می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ پایان‌نامه دکتری خود را ارائه می‌کند و در نهایت مقطع تحصیلی دکتری را با نمره ۸۲ از ۱۰۰ به پایان می‌رساند. موضوع پایان‌نامه او تفسیر قرآن بوده است.

 

رسانه ها جزئیات و تصاویر تازه ای از گذشته سرکرده گروهک تروریستی داعش منتشر کرده اند که تصویر گواهی پایان دوره دبیرستان ابوبکر بغدادی هم دیده می شود. ظاهرا بغدادی به جز درس زبان انگلیسی، دروس دیگر را با نمرات بالایی گذرانده است!

بیوگرافی ابوبکر بغدادی فرمانده تکفیری های داعشی

جدیدترین مطالب سایت