تاثیرات رابطه جنسی زود گذر و یک شبه بر روح و روان افراد

تاثیرات رابطه جنسی زود گذر و یک شبه بر روح و روان افراد

تاثیرات رابطه جنسی زود گذر و یک شبه بر روح و روان افراد

معمولا در روابط جنسی زود گذر با افرادی که هیچ شناختی از آن ها ندارید احساسات قبل و حین این روابط مطلوب‌تر هستند و بعد از سکس منفی می‌شوند.

 

باتوجه به اینکه فاصله‌ی بین سن بلوغ تا ازدواج روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، افراد بیشتری برای برآورده کردن نیازهای جنسی خود به روابط‌جنسی تصادفی روی می‌آورند. طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه بینگهمتون در این رابطه انجام گرفت، مشخص شد که روابط‌جنسی تصادفی بخشی از یک تغییر فرهنگی محسوب می‌شود که به زندگی افراد بزرگسال در جهان غرب به‌شدت نفوذ کرده است. با این‌حال این روابط تهدید قابل‌توجهی برای سلامت جسمی و روانی این افراد محسوب می‌شود.

 

علاوه بر خطراتی مثل ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بارداری‌های ناخواسته، تجاوز یا آزارهای جنسی دیگر. افرادیکه چنین روابطی در زندگی دارند دچار عواقب احساسی می‌شوند که مدتی طولانی بعد از اتمام رابطه هم در فرد باقی می‌ماند. برقراری چنین روابطی در زمان دانشگاه می‌تواند بر آینده تحصیلی و کاری جوانان تاثیر بگذارد و در محل‌کار هم می‌تواند تا همین میزان فاجعه بار باشد. انجام تحقیقات روی رفتارهای جنسی به اندازه‌ی کافی دشوار هست. ولی وقتی موضوع روابط جنسی تصادفی و یک‌شبه و خارج از روابط جدی و طولانی باشد، کار سخت‌تر هم خواهد شد. پشیمانی، شرم، خجالت و خاطرات بد ناشی از این روابط روی اعتمادبه‌نفس فرد تاثیر می‌گذارد.

 

و در عین حال افراد دیگری در این ارتباطات خود از جهت متضاد اغراق می‌کنند. با وجود اینکه در حال حاضر در قرن بیست‌ویکم هستیم ولی خیلی از هنجارهای اجتماعی ما هنوز به قرن بیستم متصل است. استاندارد دوگانه قدیم هنوز هم نگاهی تحقیرآمیز به زن‌ها دارد و از مردهایی که به روابط زودگذر عادت کرده‌اند یا تجلیل می‌کند و یا سرزنش کردنشان را فراموش می‌کند. براساس آنچه محققان این تحقیق دریافتند، پذیرش بیشتر روابط‌جنسی زودگذر از جانب مردان قطعاً پایه و اساس بیولوژیکی دارد ولی راهی برای جداسازی بیولوژی از تاثیرات اجتماعی-فرهنگی نیست زیرا هر دو آنها به‌شدت به هم وابسته هستند و همیشه هم همینطور خواهند ماند.

 

اگر مسئله‌ی تفاوت‌های جنسیتی را کنار بگذاریم، درمورد عواقب احساسی غیرعمدی روابط‌جنسی زودگذر چه می‌دانیم؟ 

محققان این عواقب را بی‌شمار می‌دانند. اول عامل ناراحتی را عنوان می‌کنند. باوجود سیل پیام‌هایی که در رسانه‌های درمورد بی‌اشکال بودن این روابط‌جنسی موقت می‌خوانید، این روابط اگر مطابق میل شما نباشند این احساس را ایجاد خواهند کرد که استانداردهای درونی‌ خودتان را نقض کرده‌اید. اینکه برای وارد شدن به چنین روابطی خودتان را تحت‌فشار احساس کنید، فقط به این دلیل که بقیه‌ی افراد جامعه هم این کار را می‌کنند، ممکن است دچار اضطراب عملکردی شوید و خودتان را در معرض نارسایی جنسی در آینده قرار دهید.

 

واکنش‌های متداول دیگر شامل پشیمانی، ناامیدی، سردرگمی، خجالت، گناه و پایین آمدن اعتمادبه‌نفس می‌شود و افراد دیگری هم مشکلاتی مثل احساس غرور، احساس اضطراب، هیجان و احساس دوست‌داشته‌شدن را گزارش کرده‌اند. (معمولاً احساسات قبل و حین این روابط مطلوب‌تر هستند و بعد از رابطه منفی می‌شوند.) محققانی که ارتباط سلامت روانی و روابط‌جنسی زودگذر را بررسی می‌کنند گزارش کرده‌اند که شرکت‌کننده‌های این تحقیق که قبلاً افسرده نبودند بعد از وارد شدن به چنین ارتباطاتی علائم بیشتری از افسردگی و تنهایی از خودشان نشان داده‌اند.

 

گروه دیگری از عوامل خطرزا روابط‌جنسی نامشخص است. یک تحقیق گزارش کرده است که تقریباً نیمی از زنان شرکت‌کننده در این تحقیق عنوان کرده‌اند که رابطه‌جنسی نامشخص داشته‌اند که مصرف الکل و موادمخدر یکی از دلایل مهم این روابط بوده است. اکثر تحقیقاتی که بر روی ارتباط سلامتی و روابط‌جنسی زودگذر انجام گرفته است براساس نمونه‌های کوچک بوده‌اند که عموماً از دانشکده‌ها جمع‌آوری شده‌اند. ولی مقاله‌ای از دانشگاه ایالت ساکرامنتو براساس تحقیقی است که روی دانش‌جوهای چند دانشکده، بیش از ۳۹۰۰ نفر در ۳۰ دانشکده در سراسر ایالات متحده امریکا، انجام گرفته که همه‌ی آنها هم دگرجنس‌گرا بوده و پیشینه‌ی قومیتی و طبقه‌اجتماعی متفاوتی داشته‌اند.

 

از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد عنوان کنند که طی ۳۰ روز گذشته چند مرتبه با کسی که کمتر از یک هفته می‌شناخته‌اند رابطه‌جنسی داشته‌اند. برای ارزیابی وضعیت سلامت آنها از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد به اعتمابه‌نفس، میزان رضایت از زندگی، حسشان نسبت به عملکرد مثبت و حس خودآموزی‌شان امتیاز بدهند. برای بررسی ناامیدی روانی افراد از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد میزان احساس افسردگی، اضطراب عمومی و اضطراب اجتماعی خود را گزارش کنند. نتایج تحقیق نشان داده که درصد نسبی بالایی از دانش‌جوها طی یک ماه گذشته رابطه‌جنسی زودگذر داشته‌اند (۱۱٪) که بیشتر آنها مرد (۶/۱۸٪) و میزان کمتری زن (۴/۷٪) بوده‌اند.

 

این تفاوت شبیه به نتایج تحقیقات دیگری است که در این زمینه انجام گرفته است و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک تفاوت جنسیتی واقعی و برمبنای بیولوژی باشد. از سوی دیگر، این تفاوت می‌تواند منعکس‌کننده‌ی تاثیرات متفاوت اجتماعی باشد که بر میزان راحتی افراد درصورت چنین روابط و آشنایی‌هایی اثر می‌گذارد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، افرادی که روابط زودگذر بیشتری داشتند، دچار ناراحتی‌های روانی بیشتری بودند. دانش‌جوهایی که اخیراً چنین رابطه‌ای را تجربه‌ کرده بودند، سطح پایین‌تری از اعتمادبه‌نفس، رضایت از زندگی و شادی را در مقایسه با آنهایی که طی یک ماه اخیر رابطه‌جنسی زودگذر نداشته‌اند، گزارش کرده بودند. و دانش‌جوهایی که اخیراً رابطه‌جنسی زودگذر داشتند، باتوجه به سطح افسردگی و اضطرابشان،

 

دچار میزان بالاتری ناراحتی و پریشانی بوده‌اند. برخلاف این تصور که مردان با چنین روابطی مشکل ندارند ولی خانم‌ها با آن مشکل دارند، هیچ تفاوت جنسیتی در این تحقیق مشاهده نشد. یک رابطه‌جنسی واقعی با یک غریبه به جای یک پارتنر یا دوست هم برای آقایان و هم خانم‌ها به یک میزان موجب تضعیف سلامت روحی و اعتمادبه‌نفس می‌شود. البته این تحقیق همبستگی بوده است و نمی‌دانیم ضعیف‌تر بودن سلامت روحی باعث می‌شود فرد بیشتر به‌سمت این روابط کشیده شود یا نه. تنها راه برای بررسی مستقیم رابطه‌ی بین روابط‌جنسی زودگذر و سلامت روحی-روانی انجام تحقیقات طولی است، هرچند این تحقیقات هم کامل نخواهند بود. افرادی‌که به دنبال فرصت‌هایی برای روابط‌جنسی زودگذر هستند، به‌ویژه کسانی که این کار را تحت‌تاثیر الکل و موادمخدر انجام می‌دهند،

 

احتمالاً با احساسات مداوم تنهایی، افسردگی و اضطراب اجتماعی سر و کار دارند و به همین دلیل سعی دارند که این مشکلات خود را به صورت موقتی با این ارتباطات کاهش دهند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که هرچند هنجارهای جنسیتی، بیولوژی یا ترکیبی از هر دوی اینها ممکن است باعث شود که مردها بیشتر به دنبال چنین ارتباطاتی باشند (یا حداقل آن را گزارش کنند)، ارتباط بین سلامت روانی و داشتن این روابط در زن‌ها و مردها یکسان است. علاوه‌براین، این واقعیت که رابطه‌جنسی زودگذر در این تحقیق اینطور معنی شده است (با یک غریبه طی یک ماه اخیر)، این امکان وجود دارد که فقط روی جمعیتی تحقیق شده باشد که به‌خاطر بالاتر بودن سطح تحریک‌پذیری، بیشتر درمعرض این روابط هستند. در این مقطع، عوامل سلامت روحی می‌توانند برای از بین بردن تاثیرات جنسیتی، روابط‌ اجتماعی یا بیولوژی را مغلوب کنند.

 

نتیجه‌گیری: ما باید توجه بیشتری به این روابط در همه‌ی سطوح داشته باشیم، از زن و مردهای جوان گرفته که به سمت این روابط تمایل دارند تا والدین، مسئولان دانشگاه‌ها و متخصصین سلامت روان. اگر شما قبلاً چنین روابطی داشته‌اید، نتایج تحقیقات به شما پیشنهاد می‌کند که به این فکر کنید که چطور این روابط می‌تواند بر سلامت روح و روان شما اثر داشته باشد. همه‌ی ما به دنبال روابط خوب و رضایت‌بخش هستیم و با دانستن خطراتی که این روابط زودگذر می‌تواند بر سلامتتان داشته باشد، می‌توانید فرصت بهتری برای پیدا کردن یک رابطه‌ی بادوام به خودتان بدهید.

جدیدترین مطالب سایت