چگونه اعتیاد به شیرینی را ترک کنیم

چگونه اعتیاد به شیرینی را ترک کنیم

اعتیاد به شیرینی را ترک کنید

خوردن قند و شیرینی برای تعداد زیادی از افراد بصورت اعتیاد درآمده هست، عادت نادرستی که منجر به ایجاد مریضی هاي متعدد در بدن می‌شوند. هوس مصرف قند بدترین دشمن برای هر فردی محسوب می‌شود. مصرف مقدار متعادل از قند پالایش شده میتواند بعنوان بخشی از یک رژیم خوراکی سالم قابل پذیرش باشد. اما زمانی که بیش از اندازه قند مصرف میکنید، این میتواند تاثیری منفی بر بخش هاي گوناگون بدن شما بگذارد.

چگونه اعتیاد به شیرینی را ترک کنیم

اعتیاد به شیرینی

 

چگونه بر اعتیاد به شیرینی و قند غلبه کنیم؟

مصرف بیش از اندازه قند با ابتلا به مریضی هاي بسیاری پیوند خورده هست که از آن جمله می‌توان به چاقی، دیابت، التهاب لثه، افسردگی، مشکلات قلبی و آسیب کبدی اشاره کرد.قند پالایش شده و همین طور غذاها و نوشیدنی هاي شیرین به طور معمول حاوی کالری هاي خالی میباشند و از مواد مغذی بی بهره اند.

 

امروزه، افراد بسیاری در برابر هوس هاي قندی خود ناتوان میباشند، که به معنای اعتیاد آن ها به قند هست. در حقیقت، اگرچه پیشنهاد شده هست زنان مصرف هرروز قند را به شش قاشق چایخوری و مردان به نه قاشق چایخوری محدود کنند، اما تقریبا 20 قاشق چایخوری قند در روز مصرف می‌کنند.

 

اگر به قند اعتیاد دارید، برای ارتقا سلامت خود نیز که شده باید بر این شرایط غلبه کنید. شاید در حرف آسان به نظر برسد، اما شما می‌توانید با کمک یک برنامه خوب که بر یک یا دو تغییر کوچک در سبک زندگی متمرکز هست، اینکار را در عمل نیز انجام دهید.

 

شیرین کننده هاي مصنوعی را کنار بگذارید

پرهیز از قندهای فرآوری شده تنها گزینش برای غلبه بر اعتیاد به قند محسوب نمی‌شود، و در کنار آن باید پرهیز از شیرین کننده هاي مصنوعی را نیز در دستور کار خود قرار دهید.شیرین کننده هاي مصنوعی هوس هاي فرد برای قند را کمتر نمیکنند و در واقع می‌توانند به افزایش انها نیز منجر شوند. در تلاش برای افزودن اندکی شیرینی به زندگی خود، در نهایت کالری بیشتری نیز دریافت میکنید.

 

شیرین کننده هاي مصنوعی در تعداد زیادی از مسائل سلامت، از روند کند بهبودی زخم تا ابتلا به مریضی دیابت، بعنوان مقصران اصلی در نظر گرفته شده اند.

 

میان وعده هاي سالم مصرف کنید

یکی از برترین گزینش ها برای غلبه بر اعتیاد به قند مصرف میان وعده هاي سالم هست. از این طریق، هنگامی که هوس خوردن یک خوراکی شیرین کرده اید، به جای بستنی یا دونات، یک خوراکی سالم مصرف میکنید که نه تنها ضرری ندارد، بلکه خوب نیز هست. همین طور، احتمال اینکه هوس هاي قندی به مصرف غذا هاي فرآوری شده ناسالم منجر شوند نیز چندان هست.

 

در نتیجه، یکی از برترین راه حل ها نگه داری میان وعده هاي سالم در منزل و همین طور محل کار هست. میوه ها و سبزیجات سالم مثل خیار یا هویج یکی از برترین گزینش ها محسوب می‌شوند. در محل کار نیز میتوانید مقداری بادام زمینی، کشمش و یا شکلات تلخ نگه داری کنید.

 

مصرف پروتئین را فراموش نکنید

درد گرسنگی یکی از دلایل اصلی مصرف غذا هاي شیرین محسوب میشود. از این رو، برای غلبه بر اعتیاد به قند باید اشتهای خود را مدیریت کرده و از تجربه درد گرسنگی پیشگیری کنید. اینکار به راحتی و از طریق مصرف مواد خوراکی سرشار از پروتئین در رژیم خوراکی امکانپذیر هست.

 

مواد خوراکی با محتوای پروتئین بالا آرام‌تر گوارش میشوند و احساس سیری را برای مدتی طولانی‌تر حفظ می‌کنند. همین طور، پروتئین افزایش سریع و ناگهانی قند خون به شیوه اي نمونه با مصرف کربوهیدارت ها و قندهای پالایش شده را در پی ندارد.مصرف پروتئین هاي سالم مثل گوشت مرغ بدون چربی، ماست کم چرب، تخم مرغ، مغزهای خوراکی، لوبیا، نخود و عدس را مد نظر قرار دهید.

 

آب بدن را به روش درست فراهم سازی کنید

تشنگی اغلب ممکن هست با گرسنگی یا هوس هاي خوراکی اشتباه گرفته شود. در نتیجه، هنگامی که احساس نیاز به مصرف یک غذای خاص را تجربه می‌کنید، ابتدا مقدار زیادی آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید. نوشیدن آب روشی خوب برای فریب مغز هست تا فکر کند شما غذا خورده اید.

 

همین طور، هوس هاي قندی میتوانند نشانه اي از این باشند که بدن دچار کم آبی شده هست. بر همین زمینه، نوشیدن آب در طول روز ممکن هست تمام آن چیزی باشد که برای آبرسانی به بدن و در نتیجه غلبه بر هوس هاي خوراکی نیاز دارید.افزون بر این، نوشیدن آب به میزان کافی فواید سلامت بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به تنظیم اشتها، کمک به کاهش وزن، بهبود کیفیت پوست و … اشاره کرد.

 

براش رفع تشنگی خود به نوشیدن نوشابه هاي گازدار سرشار از قند یا شیرین کننده هاي مصنوعی متوسل نشوید. اگر آب خالی هیجانی در شما ایجاد نمیکند میتوانید با افزودن نعناع، چند برش لیمو یا میوه هاي خوشمزه دیگر عطر و طعم آن را بهبود ببخشید.

 

دارچین مصرف کنید

دارچین یکی دیگر از گزینش هاي خوب برای کمک به بازرسی هوس هاي قندی هست. بهره گیری از این ماده خوراکی به تنظیم قند خون نیز کمک می‌کند.دارچین سیلان برترین نوع دارچین برای بازرسی سطوح قند خون و هوس هاي خوراکی هست. شما می‌توانید برای کاهش هوس هاي قندی خود نوشیدن چای دارچین را مد نظر قرار دهید.

یک چوب دارچین سه اینچی «7.6 سانتیمتر» را به تکه هاي کوچک‌تر تقسیم کنید.

آن ها را در یک و نیم فنجان آب بریزید و آب را روی حرارت کم به جوش آورید.

حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه به همان حالت باقی بماند.

چای را صاف کرده و بنوشید. روزی یکبار این چای را مصرف کنید.

 

ال-گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه هست که به طور طبیعی در بدن انسان شکل میگیرد و برای ساخت اسید آمینه هاي دیگر و تبدیل قند به گلوکز کارایی دارد.مکمل هاي گلوتامین می‌توانند در بازرسی هوس هاي قندی کمک کنند، زیرا کمبود اسید آمینه در بدن می‌تواند یکی از عوامل کلیدی در پس هوس هاي قندی باشد. در شرایطی که دنبال کردن یک رژیم خوراکی سرشار از مواد مغذی و ورزش به احیای سطوح انرژی و اسید آمینه کمک میکنند، شما برای غلبه موفقیت آمیز بر اعتیاد به قند ممکن هست به اندکی کمک اکثر نیاز داشته باشید. به دلیل داشته باشید که پیش از بهره گیری از مکمل ها با دکتر خود مشورت کنید.

 

خواب کافی و مناسب داشته باشید

کمبود خواب می‌تواند تمایل انسان به مصرف مواد غذای ناسالم و سرشار از کالری را افزایش دهد، که به طور معمول از محتوای قند بالا برخوردار میباشند. در حقیقت، اشتیاق برای مصرف مواد خوراکی کم ارزش به صورت مستقیم با شدت کمبود خواب پیوند خورده هست. هر چه کمبود خواب بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری دارد غذا هاي کم ارزش مصرف کنید.

 

افزون بر این، اشتها تا حد زیادی تحت تاثیر هورمون ها قرار دارد. کمبود خواب می‌تواند نوسانات هورمونی را موجب شده و به تنظیم ضعیف اشتها و هوس هاي قوی برای غذا هاي ناسالم منجر شود. در حقیقت، افرادی که کمبود خواب دارند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی قرار دارند.

 

آدامس بدون قند بجوید

به منظور غلبه بر هوس هاي خود برای غذا هاي شیرین می‌توانید گاهی اوقات آدامس بدون قند بجوید. مطالعات نشان داده اند هنگامی که افراد چند ساعت پس از ناهار آدامس می جوند، کاهش قابل دقت احساس گرسنگی و هوس برای خوردن چیزی شیرین را گزارش کرده اند. برای غلبه بر هوس هاي خود آدامس هاي بدون قند یا آنهایی که طعم نعناعی دارند را بهره گیری کنید.

 

در زمان هاي مناسب وعده هاي خوراکی مناسب مصرف کنید

گرسنگی و کمبود مواد مغذی دو علت اصلی شکل گیری هوس هاي خوراکی از جمله هوس هاي قندی میباشند. در نتیجه، برای پیشگیری از گرسنگی، مصرف وعده هاي خوراکی مناسب در زمان مناسب صرف غذا اهمیت دارد. برای حفظ ثبات در سطوح قند خون و پیش گیری از غذا خوردن غیر منطقی هر سه تا پنج ساعت یکبار چیزی بخورید.

 

با این وجود، غذا خوردن مکرر در زمان هاي مناسب تنها زمانی موثر هست که مواد خوراکی مصرفی تمام نیازهای بدن به مواد مغذی را پوشش دهند.از پروتئین و فیبر تا روی و منیزیم، بدن به انواع گوناگون مواد مغذی برای ارائه عملکرد درست نیاز دارد. بعنوان مثال، پروتئین و فیبر به احساس سیری طولانی مدت‌تر کمک میکنند.

 

در مقابل، روی و منیزیم به تنظیم سطوح گلوکز، انسولین و انتقال دهنده عصبی دوپامین که مسئول احساس شادی هست، کمک میکنند. در حقیقت، کمبود این مواد مغذی میتواند موجب شکل گیری هوس هاي قندی شود.

 

پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی سریع یکی دیگر از انتخاب هایي هست که میتوانید برای غلبه بر هوس هاي قندی خود مد نظر قرار دهید. پیاده‌روی می‌تواند ذهن شما را از خوراکی که هوس کرده اید، منحرف کند. ورزش موجب انتشار اندورفین می‌شود، که یک ماده شیمیایی مسئول احساس خوب در مغز هست. اندورفین می‌تواند به کاهش هوس هاي خوراکی کمک کند.

 

نکات اضافی

به گزارش فراناز مواد خوراکی تلخ مثل کلم کیل را به رژیم خوراکی خود اضافه کنید. اینکار به از بین بردن تمایل بدن برای مصرف قند کمک می‌کند.مواد خوراکی که سطوح سروتونین را افزایش می‌دهند را مصرف کنید، زیرا به مبارزه با اعتیاد به قند کمک میکند.

 

به برچسب مواد خوراکی دقت داشته باشید تا از مصرف نمونه هایي که حاوی قندهای مخفی میباشند، پیشگیری شود.برای کمک به پیشگیری از هوس هاي خوراکی سطح استرس خود را مدیریت کنید. برای مقابله با استرس می‌توانید مدیتیشن و دیگر تکنیک هاي کسب آرامش را مد نظر قرار دهید.

جدیدترین مطالب سایت