گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

 

به گزارش فراناز در پی درگذشت آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص  مصلحت نظام در تهران مراسمی برگزار شد مراسم گرامیداشت در گذشت آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در حسینه جماران برگزار شد .

 

شروع این مراسم از ساعت ۸:۳۰ صبح

مراسم گرامیداشت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم اکنون در حسینیه شماره یک جماران برگزار شد.

 

در این مراسم چهره‌هایی چون محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی اشراقی، غلامعلی رجایی و جمعی دیگر از فعالان سیاسی و مردم حضور داشتند.

 

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر روز گذشته (یکشنبه) در سن 82 سالگی به دلیل عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

براساس اطلاعیه خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه از از دانشگاه تهران آغاز و با تصميم خانواده آيت الله هاشمي رفسنجاني، پيكر ايشان در حرم مطهر امام خميني(س) در جوار مرادش به خاك سپرده مي شود.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1313 روستای بهرمان از توابع استان کرمان متولد شد. وی در ابتدای دهه چهل شمسی برای ادامه تحصیل به حوزه علیمه قم رفت و با مبارزان برضد حکومت پهلوی همراه شد. یار دیرین امام و انقلاب به دلیل مبارزات خود بر ضد حکومت ستمشاهی چندین بار دستگیر و زندانی شد اما از آرمان‌های خود بازنگشت و رهبرکبیر انقلاب را تنها نگذاشت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا سرپرست وزارت کشور و سپس چند دوره رییس مجلس شورای اسلامی شد.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس در دوره‌ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت. وی در سال 1368 با رای مردم به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال 1372 نیز برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا سال 1376 رئیس قوه مجریه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1376 با حکم رهبر انقلاب اسلامی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر برعهده داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه حضور داشت. وی همچنین از سال 1386 تا 1390 ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت.

 

اعلام سه روز عزای عمومی در ایران/سه شنبه تعطیل است

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیادت دولت بیانیه ای را بدین شرح صادر کرد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم مجاهد ، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی ، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت. نام ، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .

 

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می‌نماید.

 

انعکاس درگذشت آیت الله هاشمی(ره) در آیینه مطبوعات

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

عکس مشهور هاشمی رفسنجانی در دوران زندان

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

سوگواری فرزندان در شام غریبان جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

پيكر آيت الله هاشمى در كنار اتاق امام پس از مراسم وداع و قبل از تغسيل

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

مراسم گرامیداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد

مراسم گرامیداشت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم اکنون در حسینیه شماره یک جماران آغاز شد.

 

در این مراسم که دقایقی پیش آغاز شده است، چهره‌هایی چون محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی اشراقی، غلامعلی رجایی و جمعی دیگر از فعالان سیاسی و مردم حضور دارند.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

توئیت ظریف درباره درگذشت آیت الله هاشمی

توئیت ظریف درباره درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را مشاهده می کنید.

 

ظریف نوشت: انقلاب ستونی سترگ، ملت قهرمانی متعهد و جهان صدایی خردورز را ازدست داد، باشد که در آرامش بیاساید.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

مجلس در سوگ «آیت‌الله هاشمی» سیاه‌پوش شد

جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که فضای پارلمان تحت تاثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار دارد.

 

پرچم‌های سیاه به نشانه سوگواری در جایگاه هیات رئیسه مجلس مستقر شده و تصویری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز مقابل تریبون هیات رئیسه مجلس قرار گرفته است.

 

همچنین رئیس و برخی اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس نیز در سوگ یار دیرین امام و رهبری سیاه پوش شدند. همچنین تصویری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روی مانیتورهای مجلس نقش بسته است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز نطق پیش از دستور خود را به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختصاص داد و وی را مرد روزهای سخت نامید. پس از نطق علی لاریجانی نمایندگان مجلس برای شادی روح آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فاتحه‌ای قرائت کردند.

 

اعضای هیئت دولت در راه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

لاریجانی: نام هاشمی با نام انقلاب همراه بوده و هست/هاشمی مرد روزهای سخت بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: نام هاشمی با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست.

 

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس، سالروز رحلت حضرت معصومه (س) را به نمایندگان و مردم استان قم تسلیت گفت و اظهار کرد: روز گذشته مردی بزرگ از تبار سابقون انقلاب اسلامی به دیار باقی شتافت. نام او همیشه با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست.

 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از آغازین روزهای مبارزه جزو پیشروان مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بود و نهضت بزرگ امام (ره) با همت مردانی چون او فراگیر شد.

 

پیام «سید حسن نصرالله» به مناسبت در پی درگذشت هاشمی

خبرگزاری فارس: «سید حسن‌ نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و اعلام کرد: وی در طول مدت 34 سال ، حامی مقاومت در لبنان بود.

 

نصرالله تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها ایمان داشت.

 

رييس جمهور تا لحظاتي ديگر به مراسم وداع با پيكر آيت الله هاشمي (ره) وارد مي شود

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

رئیس‌جمهور وارد حسینیه جماران شد

رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی لحظاتی پیش وارد حسینیه جماران شد.

 

لحظاتی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با همراهی اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان در حسینیه جماران حضور یافت.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

استاد اخلاق خطاب به صدا و سیما: اگر الان از مقام هاشمی تجلیل نکنید بیننده‌تان کمتر می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، از قدیمی‌ترین مبارزان پیش از انقلاب، با حضور در تلویزیون، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخن گفت و انتقاداتی جدی علیه مخالفان آن مرحوم مطرح کرد.

 

 گزیده صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی به شرح زیر است:

من آیت‌الله هاشمی را شهید می‌دانم، چون به دنبال حق بود.

 

– تا خبر درگذشت آیت الله هاشمی را شنیدم بی اختیار لرزه بر بدنم افتاد، گریه کردم، و فکر نمی کردم بتوانم اینجا صحبت کنم.

 

– آخوندی بود که پیش امام عزیزترین بود … من مطلع هستم و بی‌خود حرف نمی‌زنم.

 

– از هر کاری که احتمال می‌داد برای انقلاب ضرر داد خودداری می‌کرد … فحش می‌شنید، توهین می‌دید … بد توهین‌هایی به او کردند … اما او صبر داشت و می‌گفت نظام نباید لطمه بخورد.

 

– صداوسیمایی‌ها گله می‌کنند چرا بیننده تلویزیون کم شده و چرا مردم ماهواره می‌بینند. من وظیفه دارم بگویم الان اگر از هاشمی تجلیل نکنید بیننده‌تان کم می‌شود … افراد پخته و فهیم و باکمال و دلسوز جامعه توقع دارند صداوسیما در خصوص درگذشت آیت‌الله هاشمی مایه بگذارد.

 

وداع ناطق نوری با پیکر آیت‌الله هاشمی

علی‌اکبر ناطق نوری دقایقی پیش با حضور در حسنیه جماران با پیکر آیت‌الله هاشمی وداع کرد.

 

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در اثر عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.

 

حضور رییس جمهوری در بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رییس جمهوری صبح دوشنبه با حضور در بیت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رحلت ایشان را به ‏همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت گفت.‏

 

رییس جمهوری صبح دوشنبه با حضور در بیت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رحلت ایشان را به ‏همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت گفت.‏

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که پیش از حضور در مراسم وداع ‏با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینه جماران انجام شد، از درگاه خداوند متعال برای ‏آن بزرگ مرد تاریخ انقلاب و ایران علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (ع) و مرادش امام خمینی(ره)، ‏همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی؛ و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت کرد.‏

 

رئیس مجلس: مجلس تا ساعت ۱۱ جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن نمایندگان برای عرض تسلیت در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جماران می روند

 

روحاني: هاشمي هنوز ارزوهاي زيادي براي كشور ، مردم و نظام داشت/ هاشمي انديشمند بزرگ و سياستمداري واقعي بود/ هيچ گاه از انقلاب و نظام جدا نشد

 

حضور ايت الله سيد حسن خميني در مراسم وداع با پيكر ايت الله هاشمي.

 

وزیر بهداشت: اگر تیم پزشکی هم همراه آیت الله هاشمی بود نمی توانستند کاری کنند

 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پی ارتحال آیت الله هاشمی گفت: آقای هاشمی دچار سکته و ایست قلبی شد و اگر تیم پزشکی هم همراه ایشان بود نمی توانستند کاری کنند.

 

معاون درمان وزارت بهداشت نیز دیروز در گفتگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما گفت: ایشان ساعت ۶ عصر دچار ایست کامل قلبی شدند و بلافاصله به یکی از بیمارستانهای تهران منتقل شدند و در بخش اورژانس این بیمارستان تیم کامل تخصصی پزشکی شامل متخصصین قلب، بیهوشی و طب اورژانس بر بالین ایشان حاضر شدند.

 

محمد آقاجانی گفت: عملیات احیاء با همه امکانات لازم و همه اقدامات درمانی ممکن، حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه انجام شد اما در نهایت در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه به لقاء الله پیوستند.

 

بنابراین گزارش محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی نیز اعلام کرد: علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی سکته قلبی بود.

 

وی گفت: به محض اینکه آن مرحوم را به نزدیک ترین بیمارستان رساندیم تیم قوی آمد و وزیر بهداشت هم آمد و سعی کردند ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند.

 

مجلس سیاهپوش رحلت آیت الله هاشمی شد

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

با تصمیم خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی، پیکر ایشان در جوار امام خمینی دفن خواهد شد.

حضور شخصیت ها در حسينيه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

وداع روحانی با آیت الله هاشمی

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

جهانگیری: دولت پشتوانه بزرگ خود را از دست داد

خبرگزاری ایرنا: معاون اول رییس جمهوری گفت: آیت الهی هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام، رهبری و مسئولان بودند و دولت احساس می کند که پشتوانه شجاع و بزرگ خود را از دست داده است.

 

اسحاق جهانگیری در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران افزود: آیت الله هاشمی در مقاطع حساسی که نیاز به نقش آفرینی در کشور احساس می شد، حضور فعال و چشمگیری داشتند.

 

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی در روزهای قبل ازانقلاب و در روزهای سخت و شکنجه تا مرحله اعدام پیش رفتند اما به انقلاب و آرمانهایش پای بند بودند و بعد از پیروزی انقلاب نیز در کنار امام راحل بودند.

 

جهانگیری اضافه کرد: هاشمی بعد از انقلاب نیز در همه مقاطع سخت خصوصا در روزهای سخت پیروزی انقلاب و در سال 60 و در مقاطعی که نظام با بحران های سختی همچون هفتم تیر روبرو بود، به امام(ره) کمک کرد تا کشور از بحران عبور کند.

 

وی خاطرنشان کرد: کمک ایشان در دوران جنگ و در سمت جانشین فرماندهی کل قوا زبانزد بود و بعد از ارتحال امام(ره) نیز در کنار مقام معظم رهبری به عنوان یار دیرین به ایشان کمک کردند.

 

یاسر هاشمی: محل دفن تا ساعتی دیگر اعلام می شود.

 

روحانی: آیت‌ الله هاشمی شخصیتی بی‌‌ بدیل بود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت‌الله ‏هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران انجام شد، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، با بیان ‏اینکه در طول دوران نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی، امور اساسی و بسیار سخت بر دوش ‏این شخصیت بزرگ و مبارز بود، گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوران مبارزه رابط بین ‏ایران و نجف و نیز ایران و پاریس بودند و در زمان بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همواره از ‏یاران بسیار نزدیک امام خمینی(ره) بشمار می‌آمدند.‏

 

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه “در روزهایی، بار همه انقلاب اسلامی بر دوش آیت‌الله هاشمی ‏رفسنجانی بود”، ادامه داد: بعد از حادثه هفتم تیر، امام(ره) تنها ماند و این ‏آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که در کنار امام خمینی(ره) بار سنگینی در نظام را بر دوش گرفت‎

.‎
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمان حضور ایشان، همه مردم و امام(ره) اطمینان خاطر داشتند‎

.‎

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه “اداره جنگ توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده ‏جنگ به بهترین وجه صورت پذیرفت”، گفت: در دوران جنگ تحمیلی هم این شخصیت بزرگ همواره ‏در کنار مقام معظم رهبری بود‎

.‎

دکتر روحانی سپس به نقش بی‌نظیر و مثال‌زدنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخاب خلف صالح ‏بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تنها کمتر از 24 ساعت اشاره کرد و افزود: ایشان در همه مراحل ‏انقلاب و در دوران سازندگی و بازسازی ویرانی‌های پس از جنگ تحمیلی، رشادت‌های بی‌نظیری از ‏خود نشان دادند و هیچ‌وقت از صحنه کنار نرفت و مشکلات، ایشان را از مسیرش جدا نکرد‎.

.‎

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره در کنار امام(ره) و تا ‏آخرین لحظه زندگی و عمر پربرکت خود نیز یار مقام معظم رهبری بود‎.

.‎

دکتر روحانی با بیان اینکه “ایشان راه درست را با شهامت، شجاعت و فکر روشن به جوانان و همه ‏آحاد کشور، نشان داد”، افزود: ایشان آرزوهای بسیار بلندی برای سربلندی و عظمت ملت بزرگ ایران ‏و انقلاب اسلامی داشت و این راه ادامه دارد و همه باید در صحنه باشند تا انقلاب اسلامی و نظام را ‏به نقطه مطلوب نظر و خواست مردم و مقام معظم رهبری برسانیم‎.

.‎

دکتر روحانی در پایان و در توصیف شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ایشان یک ‏اندیشمند بزرگ و سیاستمدار باهوش و مردمی بود که در برابر بزرگترین مشکلات به راحتی ‏ایستادگی، مقاومت و صبوری کرد و هیچگاه از انقلاب اسلامی جدا نشد و آثار وجودی ایشان در ‏همه جای کشور و صحنه‌ها به چشم می‌خورد‎.

 

وداع روحانی و جمعی از اعضای کابینه با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

عکس کمتر دیده شده از آیت الله هاشمی

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیکر مطهر آیت الله هاشمی رفسنجانی فردا در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل به خاک سپرده می شود/ رهبر معظم انقلاب نماز میت را بر پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می خوانند.

لحظاتی پیش حرم مطهر امام راحل/ متصدیان در حال تخلیه حرم از حضور زائران هستند.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

وصیت‌نامه آیت‌الله هاشمی قرائت شد

حسین مرعشی در حسینیه جماران با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در وصیت‌نامه آیت‌الله هاشمی قید نشده پیکر ایشان در کجا دفن شود. برای همین هم پیکر ایشان احتمالا در حرم امام خمینی آرام خواهد گرفت.

 

او در مورد اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی گفت: اگر قرار باشد رهبری بر پیکر ایشان اقامه نماز کنند این موضوع از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد.

 

اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی توسط رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری ایرنا: معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح فردا – سه شنبه- بر پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نماز میت اقامه می کنند.

 

حمزه خلیلی روز دوشنبه افزود: براساس آخرین تصمیم خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی ، پیکر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درجوار پیر و مراد خویش امام راحل در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به خاک سپرده می شود.

وی تصریح کرد: مراسم تشییع مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از ساعت 10 صبح فردا در دانشگاه تهران آغاز می شود.

 

حسین مرعشی نیز در گفت و گویی اظهارداشت:پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در داخل ضریح و کنار مزار حضرت امام خمینی (ره) به خاک سپرده می شود.

 

حضور سردار فیروزآبادی در حسینیه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

خبرناگوار ارتحال عالم مجاهد و مبارز نستوه آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تالم شدید اینجانب گردید .

 

سوابق درخشان وی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام رضوان الله علیه داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست هایی که به عهده گرفته بودند ، بر هیچ کس مخفی نیست . وفاداری او به انقلاب و امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظات عمر همچنان تداوم داشت .

 

اینجانب شخصاٌ در حوزه علمیه قم سابقه ممتدی با ایشان داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات ایشان علیه رژیم ستمشاهی بوده ام و امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاء الله پیوسته ، ملت وفادار به امام و مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام ایشان در تشییع جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد و یک بار دیگر وحدت و اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه طلبان به نمایش خواهند گذاشت و باردیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت .

 

اینجانب درگذشت این فقید سعید را به پیشگاه ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه و بیت معزی و به همه ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم .

 

حسین نوری همدانى

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت.

 

ولایتی و لاریجانی در جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

طی پیامی؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

نمایندگان مجلس راهی حسینیه جماران شدند

نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس به دلیل درخواست نمایندگان برای حضور در حسینیه جماران و ادای احترام به خانواده و پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ساعتی زود‌تر از موعد مقرر، راس ساعت ۱۱ صبح به اتمام رسید، رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس راهی حسینیه جماران شدند در حالی که حدود یکصد نفر از نمایندگان مجلس به منظور عرض تسلیت و ادای احترام به پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خود را به حسینیه جماران رساندند.

 

نمایندگان از فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف در این جمع حضور داشتند.

 

محمدرضا عارف و تعدادی از جمعی از اعضای هیات رئیسه و شورای مرکزی فراکسیون امید نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

همچنین به گفته دبیر فراکسیون زنان مجلس رئیس و تمامی اعضای این فراکسیون نیز دیگر نمایندگان را همراهی کردند.

 

فقدان هاشمی بعدها برای این انقلاب و ممکلت احساس می‌شود

محمدرضا خاتمی با حضور در حسینیه جماران در مراسم سوگواری آیت‌الله هاشمی شرکت کرد و در جمع خبرنگاران گفت: بعد‌ها کمبود آقای هاشمی برای این انقلاب و مملکت حس می‌شود.

 

او در ادامه خاطرنشان کرد: شاید کمتر کسی شبیه به شخصیت آقای هاشمی داشته باشیم که از هر جهات قابل توصیف است.

 

او در ادامه افزود: آیت‌الله هاشمی از قبل از انقلاب یک آدم خودساخته و متکی به خود بود. آدمی که در زمانه خود می‌زیست و مقتضیات آن را به خوبی می‌دانست.

 

خاتمی خاطرنشان کرد: هاشمی شاگرد ممتاز امام بود که در انقلاب و حوادث مختلف و در پایان جنگ به گونه‌ای عمل کرد که کمتر کسی می‌توانست اینگونه عمل کند.

 

او ادامه داد: مردم ایران کمبود ایشان را حس می‌کنند به خصوص کسانی که با وی دوستی بیشتری داشتند. این فقدان به آسانی قابل تحمل نیست.

 

پیام آیت الله علم الهدی برای فوت آیت الله هاشمی:

اینکه ایشان تا آخرین روزهای حیات خود، مصر بود مکررا نظر و تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شایستگی مقام معظم رهبری برای جانشینی حضرت امام را یاداوری کند، از نقاط برجسته و ستودنی کارنامه سیاسی اوست.

 

آیت‌الله مصباح درگذشت آیت‌‌الله هاشمی راتسلیت گفت

آقای هاشمی یارامام و همراه رهبری و همواره درخدمت نظام اسلامی بود.

 

اطلاعیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

اطلاعیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی به شرح ذیل است:

‎انا لله و انا الیه راجعون

‎کاروان شهید رفت از پیش/وان ما رفته گیر و می‌اندیش

‎از شمار دو چشم یک تن کم/وز شمار خرد هزاران بیش

 

‎آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ٢٧ سال تحمل فراق امام عزیز، فردا در کنار مرقد پیر و مراد خویش آرام می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیکر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از اقامه نماز در دانشگاه تهران توسط مقام معظم رهبری و تشییع روی دست‌های مردم عزادار به سوی حرم مطهر حضرت امام حرکت داده می‌شود تا در کنار مرقد شریف امام عزیز به خاک سپرده می‌شود.

 

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام

بازتاب خبر درگذشت آیت‌الله رفسنجانی در رسانه‌های خارجی

پس از درگذشت آیت‌الله رفسنجانی، اکثر غریب به اتفاق رسانه‌های شناخته‌شده دنیا این خبر را به سرعت در خروجی وب‌سایت‌های خود قرار دادند.

 

گاردین، رویترز، آسوشیتد پرس، نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی، یواس‌ای‌ تودی، هافینگتون پُست، ای‌بی‌سی نیوز، یورو نیوز، بلومبرگ، ایندیپندنت، اشنگتن پُست، یاهونیوز و گالف نیوز از جمله رسانه‌های معتبر جهان بودند که به خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفنسجانی در قالب خبر فوری پرداختند.

 

از میان رسانه‌هایی که به زبانی غیر از انگلیسی خبر درگذشت رییس جمهور سابق و رییس تشخیص محصلت نظام ایران را منتشر کردند، نیز می‌توان به فرانس 24، فیگارو، ال موندو، لوموند، الوطن، اشپیگل، مترو مونترال، مصر 24 و العربیه در میان ده‌ها رسانه‌ی دیگر اشاره کرد.

 

در این میان جمعی از رسانه‌های خارجی علاوه بر پوشش خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بررسی و ارائه تحلیل‌هایی نیز در این باره پرداختند.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

ولایتی: هاشمی هیچ جایگزینی ندارد

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ جایگزینی ندارد.

 

ایشان در مقاطع مختلف و هرجایی که نیاز بود برای جلوگیری از به ثمر رسیدن توطئه دشمنان در صحنه بودند.

 

ایشان همواره زمانی که حضرت امام (ره) در قید حیات بودند در کنار ایشان حضور داشتند و بعد هم همواره در کنار مقام معظم رهبری بودند.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

پیام تسلیت دختر حضرت امام (ره) درپی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

زهرا مصطفوی طی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

متن این پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

در عروج یار و امین حضرت امام و همراه صادق رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوار رحمت حق تعالی، انقلاب اسلامی و ملّت بزرگوار ایران یکی از بزرگترین پشتوانه­ ها و دلسوزان خویش را که حقیقتا می­ توان او را «مرد مبارزه و استقامت» نامید از دست داد.

 

اگرچه به تعبیر امام «ملت ایران راه خود را یافته است» و با تکیه به فضل الهی به مسیر روشن انقلاب ادامه می­دهد و رحلت و شهادت یاران با وفای انقلاب، وقفه­ ای در راه ظلم ستیزی، آزادی خواهی، تعالی اخلاق و معنویت جامعه ما ایجاد نمی­ کند امّا از دست دادن شخصیت­ بی بدیل هاشمی، خللی است که هیچ چیزی آن را جبران نمی­کند.

 

صبر و استواری در تحمّل سختی­ها، آرامش و طمأنینه در برخورد با حوادث، دانش عالی در سیاست سالم اسلامی، عزم قاطع در حمایت از انقلاب و در مشکلات، از او شخصیتی نمونه برای عصر امام خمینی ساخته و نام او را در تاریخ ایران اسلامی، به نیکی ثبت می­ کند که همه تلاش و همّت خویش را برای استحکام و پیشرفت کشور به کار گرفت و خدمت به مردم مظلوم ایران را افتخاری بزرگ می­ شمرد.

 

اینجانب این ضایعه بزرگ را به ملّت عظیم الشأن ایران و مقام معظم رهبری و عاشقان راه امام و به همسر مکرّمه و فرزندان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می­کنم و از خداوند منّان علوّ درجات و رحمت واسعه برای روح آن عزیز خواستارم.

 

حوزه علمیه تهران تعطیل شد

آیت‌الله رشاد در پی درگذشت ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام خمینی(ره) در پیام تسلیتی، این مصیبت را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت از تعطیلی حوزه علمیه تهران در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داد.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت داد.

 

در بخشی از پیام تسلیت آیت‌الله رشاد آمده است: «خبر ارتحال مبارز نستوه، انقلابی پیشکسوت، یار دیرین حضرت امام خمینی (قدّه) و حامی و همراه قدیمی حضرت مستطاب عالی، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی (طاب ثراه)، موجب تالّم و تأسف گردید. این روحانی خستگی‌ناشناس که از پیشگامان و رنج‌دیدگان راه پرخطر و پرافتخار دوران مبارزات علیه نظام ستم‌شاهی و از سیاستمداران پرذکاوت کشور در عهد حاضر بود، و همه‌ی عمر گرانبار از تجارب مبارزاتی و مدیریتی خویش را به تلاش پیوسته برای اعتلای کشور و سرفرازی ملت سپری کرد، از سرمایه‌ها و پشتوانه‌های بی‌بدیل کشور و انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت و فقدان او در شرایط حاضر، الحق مصداق بارز ثُلمه بر پیکره‌ی نظام اسلامی قلمداد می‌شود.

 

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، از سوی خود و اعضای محترم شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران، و مدیران، مدرسان و طلاب مدارس علمیه‌ی استان تهران، به محضر مبارک حضرت بقیّة الله (ارواحنا له الفداء) و حضرت مستطاب عالی و سایر مراجع عظام، مدیران نظام اسلامی و فرزندان سوگوار آن مرحوم، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت در جوار الهی، و برای حضرت مستطاب عالی سلامت و طول عمر توأم با توفیقات روزافزون، و برای وابستگان و دلبستگان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت دارم. »

 

بنا به اعلام دفتر آیت‌الله علی اکبر رشـاد، ریاست شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران، به تبع تعطیل دروس رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مراجع عظام، مدارس علمیه استان تهران نیز روزهای دوشنبه و سه شنبه بیستم و بیست ویکم دی ماه تعطیل است.

 

پیام تسلیت علم الهدی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

طیب جمعه مشهد ضمن پیام تسلیت، تاسف خود را از درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحل ابراز کرد.

 

پیام تسلیت علم الهدی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحل عظیم الشان، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مایه تاسف همه کسانی شد که در مبارزه با رژیم ستمشاهی نقش داشته‌اند.

 

اینکه ایشان تا آخرین روزهای حیات خود، مصر بود مکررا نظر و تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شایستگی مقام معظم رهبری برای جانشینی حضرت امام را یاداوری کند، از نقاط برجسته و ستودنی کارنامه سیاسی اوست.

 

از خداوند متعال برای آن مرحوم که اکنون دستش از دنیا کوتاه شده و چشم به دعای بازماندگان دارد، طلب غفران و مغفرت دارم.

 

خداوند همه ما را در روز جزا مشمول فضل خود، و نه عدل خود، قرار دهد. ان شاء الله.

سید احمد علم الهدی

۲۰ دی ۹۵

۱۰ ربیع الثانی ۱۴۳۸

غرویان: جای آیت الله هاشمی خالی باقی می ماند

ضمن تسلیت درگذشت ایت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی مصداق روشن این است که وقتی عالمی فوت میکند رخنه ای ایجاد میشود که کسی یا چیزی نمیتواند آن رخنه را پر کند.

 

وی افزود: افکار ایشان و روشن بینی ایشان جایگاهش خالی می ماند و در هر حال یکی از ارکان نظام اسلامی و یاور رهبری بودند.

 

این استاد حوزه گفت: ایشان تکیه گاه مقام معظم رهبری محسوب می‌شدند. آیت الله هاشمی سنگ صبور نظام بودند. این همه ناروایی که به ایشان شد، همچنان به خاطر نظام و انقلاب و رهبری صبوری کردند. با صبر و شکیبایی در این سالها نظام و کشور را حفظ کردند، شخصیت ایشان باعث دوستی و محبت بین گروه ها بود.

 

غرویان خاطرنشان کرد: امیدواریم راه ایشان را شخصیت هایی مانند اقای دکتر روحانی که از شاگردان اندیشه سیاسی ایت الله هاشمی بودند همچنان ادامه بدهند و تلاش کنند ارمانهای ایشان فراموش نشود.

 

وال استریت ژورنال در مورد درگذشت آیت الله هاشمی: ایران صدای اعتدال را از دست داد.

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

برگزاری مجلس ختم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر انقلاب

به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مجلس ختمی از سوی رهبر انقلاب روز چهارشنبه ، ٢٢ دی ماه ٩٥، از ساعت ٩:٣٠ تا ١١ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می شود.

 

در این مراسم که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می شود علاوه بر شخصیت های داخلی، سفرای کشورها و روسای جمهوری که برای تشییع پیکر می آیند، حضور خواهند داشت.

ورود علی مطهری به حسینیه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

مهدي هاشمي رفسنجاني، شايعات منتشر شده در برخي شبكه هاي اجتماعي در مورد درگذشت آيت اله هاشمي رفسنجاني را تكذيب كرد و افزود: ديدگاه خانواده آيت الله هاشمي در قالب اطلاعيه هاي رسمي به اطلاع افكار عمومي مي رسد و مردم به شايعات ومطالب مشكوك توجه نكنند.

 

اعلام مسیر تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی

فرزند آیت‌الله هاشمی گفت: پیکر آیت‌الله هاشمی تا جای ممکن در مسیر انقلاب تا حافظ تشییع می‌شود و اگر ترافیک اجازه دهد تشییع پیکر تا میدان راه‌آهن ادامه خواهد داشت و بعد پیکر به مرقد امام منتقل می‌شود و در جوار حضرت امام دفن خواهد شد.

 

محسن هاشمی در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی در حسینیه جماران عنوان کرد: ابتدا تسلیت خود را به ملت قهرمان ایران و رهبری عنوان می‌کنم و مغفرت و جایگاه مناسب را برای آیت الله هاشمی از خداوند خواستارم.

 

او افزود: مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی فردا ۱۰ صبح در دانشگاه تهران به امامت رهبری برگزار خواهد.

 

فرزند آیت‌الله هاشمی گفت: پیکر آیت‌الله هاشمی تا جای ممکن در مسیر انقلاب تا حافظ تشییع می‌شود و اگر ترافیک اجازه دهد تشییع پیکر تا میدان راه‌آهن ادامه خواهد داشت و بعد پیکر به مرقد امام منتقل می‌شود و در جوار حضرت امام دفن خواهد شد.

 

محسن هاشمی تاکید کرد: از مردم و علما و فرهیختگان و کسانی که لطف کردند در این مدت کم ما را یاری دادند در غم ما خود را شریک دانستند، تشکر وافر داریم.

 

واکنش حماس به درگذشت آیت الله هاشمی

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران گفت: هاشمی رفسنجانی «مرد بحران‌ها» بود.

 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، یادداشتی در این باره منتشر کرد .

 

متن این یادداشت به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، به شرح زیر است:

 

روح بلند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های عظیم انقلاب اسلامی ایران، یار و همدم امام خمینی رحمت‌الله علیه به آسمان‌ها پر کشید و در جوار حق آرام گرفت. از سوی خود، جنبش مقاومت اسلامی حماس و ملت فلسطین ضایعه اسفناک رحلت این نماد بزرگ وحدت و اعتدال را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری محترم و ملت شریف ایران و خانواده این فقید سعید تسلیت می‌گویم.

 

به راستی جهان اسلام، ایران و فلسطین «اندیشمندی دینی»، «دولتمردی بزرگ» و «انسانی آزادی‌خواه» را از دست داد. شخصیت برجسته آیت‌الله رفسنجانی جامع این سه خصلت بزرگ بود و خداوند ایشان را در زمره صالحان محشور فرماید. بی شک جهان اسلام و جهان عرب در این شرایط پرتلاطم و دشوار نیازمند چنین حکیم بزرگی بود؛ شخصیتی که در سطح منطقه به «مرد بحران ها» معروف بودند. گرچه آیت‌الله هاشمی دیگر در میان ما نیستند و دار فانی را وداع گفتند، ولی افکار و اندیشه‌های بلند ایشان همچنان الهام بخش همه خواهد بود. چه بسا اینجا بهتر باشد از ارتباط و خدمات ارزنده ایشان در حوزه فلسطین سخن بگویم.

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درست زمانی که قضیه فلسطین هنوز در ایران آنچنان مطرح نبود، در جریان تعقیبات امنیتی ساواک، به زادگاه خود بازگشتند و در آنجا تصمیم گرفتند که درباره مرکزی‌ترین مسأله امت اسلام یعنی مسأله فلسطین بنویسند؛ مسأله‌ای که در آن زمان در ایران مغفول بود. ایشان در خاطرات خود در این باره نوشته اند: «مقاله‌ای درباره فلسطین نوشته بودم. در آن زمان تأثیر به سزایی داشت. مسأله فلسطین در آن زمان در ایران مطرح نبود. در نوشتن این مقاله از کتاب قضیه فلسطین نوشته اکرم زعیتر که مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای در اختیارم گذاشت، بهره بردم.»

 

در دامه می‌افزایند: «خیلی تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم و در حالی که مشغول مطالعه آن بودم، گریه می‌کردم.»

 

ترجمه این کتاب چهار ماه وقت ایشان را گرفت و وقتی هم که اهالی روستا به ایشان نسبت به احتمال دستگیری از سوی ساواک هشدار می‌دادند، توجه نمی‌کردند تا اینکه ترجمه این کتاب را به پایان برسانند.

 

در آن زمان، ایشان در میان توده فلسطینیان، اردوگاه‌های آوارگان در سوریه و لبنان معروف بودند. آیت‌الله هاشمی از نخستین بزرگانی بودند که با مبارزان عرب و فلسطینی همراه شدند و در آن برهه در بیروت با شهید یاسر عرفات و رهبران فلسطینی دیدار کردند و همراه امام موسی صدر و آقایان دکتر چمران و محمد منتظری در هسته‌های مبارزین حضور یافتند. این نیروها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اردوگاه‌های فلسطینیان آموزش می‌دیدند.

 

این دولتمرد بزرگ در طول دوران مبارزات قبل و بعد از انقلاب اسلامی همواره حامی و یاور همیشگی ملت فلسطین بودند، در همین راستا در سال 1989 در دفتر خود از شهید احمد یاسین در جریان سفرشان به ایران استقبال کردند و وقتی هم که رژیم صهیونیستی در سال 2004 شیخ احمد یاسین را ترور کرد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای این ترور را به شدت محکوم کرده و گفتند: «جنایت ترور ناجوانمردانه مبارز نستوه شیخ احمد یاسین رهبر جنبش انقلابی حماس به‌دست رژیم تروریستی صهیونیستی بار دیگر چهره کریه رژیم غاصب و تجاوزگر صهیونیستی را به جهانیان نشان داد.» ایشان با اعلام حمایت از راه این شهید مبارز در این پیام خود تأکید داشتند: «بی‌شک شهادت این مجاهد و مبارز انقلابی مانند شهادت سایر مجاهدان راه خدا، منشأ آثار زیادی برای تداوم جدی‌تر مبارزه مظلومان فلسطین علیه اشغالگران تروریست اسرائیل و دولت حامی آن آمریکا خواهد بود.»

خداوند به خاطر این همه حمایت از ملت فلسطین و وحدت اسلامی به ایشان جزای خیر عطا فرماید.

 

خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس ـ تهران

 

عفت مرعشی: از مردم برای حضورشان تشکر می‌کنم

عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از اصرار خبرنگاران برای بیان مطالبی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مردم خیلی لطف کردند که در مراسم حاضر شدند .

همچنین فاطمه هاشمى در حاشيه مراسم اظهار داشت: اصلا باورم نمي‌شود كه ديگر پدرم در ميان ما نيست.

 

پسران و برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم وداع با پیکر آیت الله

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

اشکهای یادگار امام در مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در حسینیه جماران

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

وداع یاسر هاشمی با پدر

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

امتناع ناطق‌نوری از گفتگو با صداوسیما در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی

ناطق‌نوری که برای وداع با پیکر آیت الله هاشمی به جماران آمد، از مصاحبه با صداوسیما امتناع کرد.

 

ناطق‌نوري كه به منظور شركت در مراسم آيت الله هاشمي رفسنجاني در حسينيه جماران حاضر شده بود، هنگامي كه خبرنگار صدا و سيما درخواست مصاحبه با او را داشت، ناطق نوري از مصاحبه با صدا و سيما خودداري كرد.

اشک‌های ناطق‌نوری در فراغ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

گزارش تکمیلی از تشییع جنازه آیت‌ الله رفسنجانی + تصاویر

مطهری: با وجود توهین‌ها از محبوبیت‌ آیت‌الله هاشمی کاسته نشد

نایب رئیس مجلس گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی خالصانه برای خدا کار می‌کرد و یار نزدیک امام، رهبری و شهید مطهری بود.

 

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: آیت‌الله هاشمی یار نزدیک امام، شهید مطهری و رهبر انقلاب بود.

 

وی ادامه داد: در سالهای اخیر مقداری با ایشان خوب برخورد نشد ولی آن مرحوم آنجایی که مصلحت نظام را تشخیص می‌داد کار خود را انجام می‌داد و علیرغم اینکه مورد هجوم و توهین قرار گرفت از محبوبیتش کاسته نشد و کسی بود که خالصانه برای خدا کار می‌کرد.

پیام مراجع عظام تقلید در پی درگذشت هاشمی

آیت‌الله حسین نوری همدانی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

 

خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد و مبارز نستوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موجب تألم شدید اینجانب شد.

 

سوابق درخشان وی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام رضوان‌الله علیه داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست‌هایی که به عهده گرفته بودند بر هیچ‌کس مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظات عمر همچنان دوام داشت.

 

اینجانب شخصاً در حوزه علمیه قم سابقه ممتدی با ایشان داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات ایشان علیه رژیم شاهنشاهی بوده‌ام و امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاءالله پیوسته، ملت وفادار به امام و مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام ایشان در تشییع ‌جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد شرکت خواهند کرد و یک‌بار دیگر وحدت، اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه‌طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت.

 

اینجانب درگذشت این فقید سعید را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) و مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و بیت معزی و به همه ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هرگز صحنه انقلاب را ترک نکرد

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

متن پیام این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با نهایت تأسف خبر فقدان ناگهانى مجاهد نستوه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى را دریافت داشتم. اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه‌ درسى ما شرکت داشت به خوبى مى‌شناختم. مردى بسیار جدى، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود.

 

سال‌ها در خدمت امام راحل فداکارى کرد و بعد از ایشان نیز دائماً در صحنه انقلاب بود. مشکلات مختلفى را پشت سر گذاشت ولى این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند.

 

اینجانب درگذشت این یار وفادار انقلاب را به همه هموطنان ایرانى و به‌ ویژه بازماندگان آن فقید سعید تسلیت مى‌گویم و غفران الهى را براى او و همه‌ ما از خداوند مى‌طلبم.

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صحابی صالح و صادق امام راحل بود

آیت‌الله جوادی آملی نیز با صدور پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

 

در پیام تسلیت آیت‌الله جوادی آملی آمده است: ارتحال استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح، صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیة‌الله، رهبر ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می‌کنیم.

 

در این پیام تصریح شده است: بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توان‌فرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است.

 

در پایان این پیام تاکید شده است: امید آنکه رنج مدبرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز، برای احیای مآثر قرآن کریم و آثار دوده طاها و یاسین علیهم افضل صلوات المصلین، ره توشه خوبی برای لقای خدای سبحان باشد.

 

آیت‌الله هاشمی نقش ماندگاری در سازندگی و آبادی کشور داشتند

 

آیت‌الله سیدمحمد علی علوی گرگانی پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صادر کرد.

 

در پیام این مرجع تقلید آمده است: خبر درگذشت جناب مستطاب حضرت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای شیخ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) یار دیرین امام و رهبری و شخصیت زحمتکش و پرتلاش سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب موجب تأثر و تألم اینجانب شد.

 

در ادامه این پیام آمده است: این عالم مجاهد و زحمتکش که در دوران قبل از انقلاب در مبارزات علیه دستگاه سلطنتی شاهنشاهی در کنار مرحوم آیت‌الله طالقانی و شهیدان بهشتی، مطهری و مفتح (رحمهم الله) و برخی دیگر از انقلابیون وفادار به امام خمینی (ره) سال‌ها رنج زندان را کشیدند، بعد از انقلاب نیز امام خمینی(ره) را تنها نگذاشته و در صحنه‌های مختلف و در رده‌های بالای انقلاب همچون ریاست مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ نقش‌آفرین و مؤثر بودند.

 

ایشان با هوشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی(ره) نیز در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند.

 

در پایان این پیام آمده است: اینجانب این ضایعه را در درجه اول به امام زمان(عج) و به مقام معظم رهبری، همچنین به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و امید است که خداوند با فضل و رحمت خود ایشان را مشمول عنایات وافره خود قرار دهد و شفاعت اجداد طاهرین شامل ایشان شود.

 

برپایی ایستگاه های صلواتی در مسیر تشییع جنازه آیت الله/ آماده باش در بهشت زهرا و حرم مطهر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه های فرهنگی مدیریت شهری به مناسبت رحلت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تاکنون 170 بنر عزاداری نیز در محدوده جماران نصب شد.

 

مجتبی عبدالهی با تاکید بر اقدامات ویژه شهرداری تهران در منطقه یک به ویژه محدوده جماران اظهارکرد: از شب گذشته 4 ایستگاه صلواتی در محدوده خیابان حسنی کیا، تقاطع نیاوران با سه راه یاسر و تقاطع نیاوران و خیابان جماران برپا شده است و میدان های اصلی منطقه سیاه پوش شده اند.

 

وی با بیان اینکه کلیه آذین بندی ها نورپردازی های منطقه یک از شب گذشته خاموش شده اند، گفت: علاوه بر سیاه پوش شدن تمام سراهای محله منطقه یک به تمامی سراهای محلات و فرهنگسراهای پایتخت اعلام شده تا در 3 روز عزای عمومی منطبق با این شرایط، برنامه های مناسب را اجرا کنند.

 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نصب بالغ بر 170 در محدوده خیابان جماران و حسنی کیا را از دیگر اقدامات مدیریت شهری خواند و تصریح کرد: 11 پرچم پایه بلند و تمامی پرچم های روی پل های منطقه یک به رنگ مشکی درآمده است. به طور کلی تمامی پایتخت به ویژه منطقه یک برای برگزاری مراسم عزاداری آماده سازی شده است.

 

عبدالهی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات ویژه مدیریت شهری همزمان با مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: از آن جا که مراسم تشییع از مقابل درب دانشگاه تهران انجام می شود پیش بینی کرده ایم تا علاوه بر آماده سازی محدوده، در اطراف دانشگاه و مسیر تشییع که مردم پیکر ایشان راهمراهی می کنند، ایستگاه های صلواتی به منظور پذیرایی از عزاداران برپا شود.

 

وی با اشاره به برنامه های شهرداری تهران در بهشت زهرا (س) خاطرنشان کرد: اخباری مبنی بر تدفین پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرقد مطهر امام خمینی (ره) مطرح شده که بلافاصله به بهشت زهرا (س) آماده باش دادیم و در صورت قطعیت موضوع بنرهایی با محتوای رحلت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نصب می شود. ضمن اینکه پیش بینی کرده ایم درصورت خاکسپاری در مرقد مطهر حضرت امام(ره) ایستگاه های صلواتی در جوار مرقد مطهر و بهشت زهرا (س) برپا شود. در هر صورت مدیریت شهری آمادگی کامل برای برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم تشییع و تدفین یار دیرینه امام(ره) و رهبری را دارد.

حضور سردار سلیمانی در بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی.

 

پرچم ایران در سفارت ایران لبنان نیمه افراشته شد/ هیات‌های لبنانی در راه تهران

 

سپاه پاسداران: بی تردید نام هاشمی رفسنجانی در ذهن همه دلسوزان و علاقه‌مندان ایشان خواهد ماند

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری و از پیشتازان انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

 

بخشی از این پیام آمده است: حافظه تاریخی انقلاب اسلامی و ملت ایران گواهی می‌دهد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از “پیشتازان انقلاب” و “یار دیرین امام و رهبری” به شمار می‌رود که تلاش‌های خستگی ناپذیر وی در پیروزی نهضت اسلامی، به ویژه در صحنه‌های دشوار و پرخطر مبارزه با رژیم اهریمنی پهلوی و تحمل زندان و شکنجه و مقاومت‌های کم نظیر او در برابر ساواک برای همیشه ماندگار خواهد بود.

 

این پیام افزوده است: مشارکت و نقش آفرینی‌های آن روحانی ارجمند و مجاهد در “شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” و عهده‌دار شدن مسئولیت‌های بزرگی از جمله “ریاست جمهوری”، “ریاست مجلس شورای اسلامی”، “ریاست مجلس خبرگان رهبری”، “ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام” و نیز مسئولیت‌های خطیر در دوران پرافتخار “دفاع مقدس” و همچنین مبارزه مستمر با ضدانقلاب، او را همواره کانون توجه دوستان و دشمنان انقلاب و نظام اسلامی قرار داده بود.

 

در ادامه این پیام نام هاشمی رفسنجانی از اجزای غیرقابل انفکاک تاریخ نهضت اسلامی توصیف و تصریح شده است: مرحوم هاشمی رفسنجانی یار همراه امام، رفیق دیرین و همسنگر و همگام مقام معظم رهبری در دوران نهضت اسلامی و عصر پرفروغ جمهوری اسلامی ایران و از طلایه‌داران مبارزه ضد نظام ستمشاهی محسوب می‌شود و خدمات ارزنده وی در عرصه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و حمایت و همراهی با جایگاه رهبری انقلاب در عصر امام خمینی (ره) و دوران امام خامنه‌ای (مدظله العالی) عامل عصبانیت دشمنان ملت ایران و خناسانی است که در رویای گسستن ارتباط وثیق وی با ولی فقیه زمان بودند.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان این پیام با تسلیت و تعزیت ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ، ملت شریف و بصیر ایران و خانواده محترم وی تأکید کرده است: بی تردید نام “هاشمی رفسنجانی” و جلوه‌های خدمات این مبارز کهنسال و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به کشور و نظام اسلامی، در ذهن همه دلسوزان و علاقه‌مندان ایشان خواهد ماند.

 

حضور هیأتی از حزب‌الله لبنان در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی

 

هیأتی از حزب‌الله لبنان برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تهران سفر می‌کند.

 

صبح امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و تأکید کرد که او همواره حامی مقاومت بوده است.

 

در همین راستا دفتر حزب الله در تهران تایید کرد که قرار است هیأتی از حزب‌الله لبنان در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت کند.

 

این هیأت امشب وارد تهران خواهد شد.

 

آماده سازی دانشگاه تهران برای مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی

شهردار ناحیه 2 شهرداری منطقه 6 از آماده سازی محوطه دانشگاه تهران برای برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و گفت: فضای داخلی دانشگاه و محوطه اطراف دانشگاه و تمامی محورهای اصلی منطقه برای برگزاری باشکوه مراسم آماده شده است.

 

فرزاد هنرور با بیان اینکه 50 بنر اطلاع رسانی در محورهای اصلی منطقه نصب شده است، گفت: بیش از 10 غرفه اطلاع رسانی و صلواتی نیز در طول مسیر دایر شده است.

 

او تصریح کرد: 50 درصد پرچم های ایران و تمام پرچم های بلند سطح منطقه به رنگ مشکی درآمده است.

 

هنرور با تاکید بر آنکه با هماهنگی با ستاد اقامه نماز، مسئولین دانشگاه تهران، نیروی انتظامی، پلیس راهور و اورژانس آماده برگزاری با شکوه مراسم هستیم تاکید کرد: نیروهای شهرداری منطقه 6 از ساعاتی قبل از مراسم، نظافت و پاکسازی محل برگزاری مراسم را برعهده دارند و خدمت رسانی در حین و بعد از مراسم نیز ادامه خواهد داشت.

 

براساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 6 ، هنرور با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از اعلام خبر رحلت آیت الله رفسنجانی تمام تمهیدات در بحث های خدمت رسانی، نظافت و نگهداشت منطقه انجام گرفت، توضیح داد: همچنین با مناطق همجوار هماهنگی های لازم صورت گرفته تا این مناطق نیز آماده خدمت رسانی در جریان برگزاری مراسم باشند.

 

احمدی نژاد درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت

دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری، خانواده محترم و علاقمندان به ایشان تسلیت گفت.

 

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت ناگهانی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مبارزین صدر نهضت امام خمینی (ره) و یار دیرین رهبری معظم انقلاب اسلامی و از جمله موثرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشته اند موجب تآسف و تاثر گردید.

 

اینجانب درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

 

محمود احمدی نژاد

حضور سردار سلیمانی در بیت آیت الله هاشمی

پس از درگذشت ناگهانی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، حاج قاسم سلیمانی با حضور در بیت آیت الله هاشمی، این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت گفت.

 

وی در گفت و گو با همسر و فرزندان آیت الله هاشمی، «علو درجات را برای آن مجاهد فی سبیل الله» از درگاه احدیت خواستار شد.

 

ابراز همدردی رئیس جمهور ونزوئلا با ملت ایران

دولت ونزوئلا و همچنین نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور در روز دوشنبه طی پیام‌هایی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

در این پیام‌ها با دولت و ملت ایران و همچنین خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام همدردی شده است.

 

نیکلاس مادورو در پیام خود با اشاره به جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت وی را به رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور و همچنین ملت ایران تسلیت گفته است.

 

پیام رئیس جمهور نیکاراگوئه درپی درگذشت آیت‌الله رفسنجانی

رئیس جمهور نیکاراگوئه در پیامی درگذشت آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

نیکاراگوئه نیز رحلت رئیس جمهور اسبق ایران «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

 

«دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه در این پیام خطاب به «حسن روحانی» همتای ایرانی خود گفت: صادقانه ترین و عمیق ترین تسلیت ما را پذیرا باشید. دولت و ملت ما درگذشت وی را به ملت ایران و خانواده وی تسلیت عرض می کند. او کسی بود که سال‌ های متوالی ملت خود را در زمینه‌ های گوناگونی از جمله ریاست جمهوری، ریاست مجلس و دیگر نهادهای ایران هدایت کرد.

 

پیام تسلیت پادشاه عمان درپی درگذشت آیت الله هاشمی

سلطان قاموس بن سعید سلطان عمان در پیامی به حسن روحانی رییس‌جمهور درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

در ادامه ارسال پیام‌های تسلیت از سوی مقامات کشورهای مختلف به رییس‌جمهور و دیگر مقامات عالیرتبه کشورمان در پی درگذشت هاشمی رفسنجانی، پادشاه عمان نیز طی پیامی این موضوع را به رییس‌جمهور، ملت و خانواده وی تسلیت گفت.

 

بشار اسد درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

رئیس جمهور سوریه در پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران تسلیت گفت.

 

رئیس جمهور سوریه با ارسال پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

 

در همین راستا، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

 

عکس العمل شخصیت ها به فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

بزرگ مرد افسانه ای آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

عکسهای دیده نشده از جسد آیت الله هاشمی رفسنجانی (20 عکس)

آقای هاشمی رفسنجانی در دوران جوانی+عکس

زندگینامه خودنوشت هاشمی رفسنجانی از زبان خودش

تونل زمان:عکسهایی از دوران جوانی هاشمی رفسنجانی

جدیدترین مطالب سایت