تغذیه مقوی و مناسب برای دانش آموزان در فصل مدارس

تغذیه مقوی و مناسب برای دانش آموزان در فصل مدارس

تغذیه مقوی و مناسب برای دانش آموزان در فصل مدارس

تغذیه و خوراکی هایي که کودکان در مدرسه مصرف میکنند با دقت به فعالیت هاي ذهنی آنان در محیط تعلیم مهم هست. بر زمینه این 6 اصل, رژیم خوراکی یک دانش‌ آموز باید از صبح تا شب حاوی سه وعده اصلی و دست کم دو تا سه میان وعده کوچک باشد که حتی المقدور یک یا دو میان وعده در زمان مدرسه مصرف شود.

 

اصول مهم تغذیه برای دانش آموزان

دانش آموزان در ایام مدرسه باید به دریافت مواد مغذی کافی در جهت بالابردن بهره هوشی و افزایش توان جسمی خود دقت نمایند که در این مورد و از دیدگاه متخصصان تغذیه دقت به 6 اصل مهم برای آنان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد;

 

اصل اول; دریافت مواد خوراکی مغذی. به این معنی که اکثر دریافتی آن ها باید حاوی مواد خوراکی تندرست و طبیعی به جای انواع مواد خوراکی سنتتیک و کارخانه‌اي باشد.

 

اصل دوم; تنوع در رژیم خوراکی; به این معنی که وعده‌هاي خوراکی هر روز آن ها با روز گذشته متفاوت باشد.

 

اصل سوم; مصرف مواد خوراکی سبوس‌دار مثل نان‌هاي سبوس‌دار در رژیم خوراکی در جهت فراهم سازی فیبر و ویتامین‌هاي مورد نیاز بدن.

 

اصل چهارم; دریافت کافی منابع پروتئین حیوانی و گیاهی که نسبت این دریافت در دانش آموزان باید نسبت 3 به 1 از پروتئین‌هاي حیوانی به گیاهی باشد به این معنی که به ازای یک نسبت منابع پروتئینی گیاهی 3 نسبت پروتئین‌هاي حیوانی مصرف نمایند.

 

اصل پنجم; دریافت منظم و هرروز منابع لبنی از جمله شیر, ماست, پنیر و یا بستنی در رژیم خوراکی.

 

اصل ششم; دقت به دریافت کافی آب و مایعات. چون که از دست‌دهی آب می تواند توان جسمی و بدنی یک محصل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.بر زمینه این 6 اصل, رژیم خوراکی یک دانش‌آموز باید از صبح تا شب حاوی سه وعده اصلی و دست کم دو تا سه میان وعده کوچک باشد که حتی المقدور یک یا دو میان وعده در زمان مدرسه مصرف شود.

 

وعده صبحانه محصل

بر زمینه تحقیقات انجام شده, صبحانه برترین منبع فراهم سازی انرژی, ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن دانش آموزان میباشد.به همین علت پیشنهاد می شود که صبحانه دانش آموزان متنوع باشد و ترجیحا هر روز یک نوع صبحانه بهره گیری نمایند.

 

برای نمونه صبحانه‌هایي مثل نان و پنیر, کره و عسل, کورن فلکس, ماست و میوه, پوره سبزی ها با مغزهای گیاهی از جمله برترین انواع صبحانه‌ها برای دانش آموزان می‌باشند که والدین می توانند به تناوب در طول هفته این نوع صبحانه‌ها را برای فرزندان دانش‌آموز خود تهیه نمایند.

 

گرچه همانطور که پافشاری شد, نوع صبحانه هر روز محصل باید با روز گذشته تغییر نماید و ترجیحا در هفته دست کم 6 تا 7 نوع صبحانه گوناگون برای او تدارک دیده شود.

 

وعده ناهار محصل

مهم ترین منبع فراهم سازی کننده انرژی مورد نیاز هرروز بدن دانش آموزان که میتواند انرژی تحلیل رفته آن ها را در طی روز جبران نماید, ناهار میباشد.ترکیب ناهار مصرفی باید در درجه اول حاوی منابع پروتئینی باشد که برترین منابع پروتئینی بخصوص در دانش‌آموزان نوجوان منابع گوشت قرمز یا سفید می باشد.

 

بنابراین پیشنهاد می شود که دست کم 3 تا 4 بار در هفته منابع پروتئین حیوانی در رژیم خوراکی دانش آموزان موجود باشد.به علاوه اینکه همراه مواد پروتئینی, مصرف یک نوع ماده نشاسته اي «نان یا برنج» پیشنهاد میگردد.مصرف ماست یا دوغ نیز برای فراهم سازی منابع مهم ریزمغذی از جمله کلسیم پیشنهاد می گردد.به علاوه اینکه مصرف یک نوع میوه بعد از ناهار برای فراهم سازی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز ضروری هست.

 

میان وعده‌هاي محصل

پیشنهاد متخصصان تغذیه آن هست که دانش آموزان در طی زمان حضور در مدرسه یک تا دو میان وعده تندرست و مغذی بهره گیری نمایند.در این مورد یکی از میان وعده‌ها میتواند میوه باشد و میان وعده دیگر میتواند مخلوطی از یک ترکیب پروتئینی و کربوهیدراته مثل شیر و کیک‌هاي غنی شده با کلسیم یا روی, بیسکویت‌هاي سبوس‌دار در کنار شیر, مغزهای گیاهی و بستنی باشد.

 

گرچه دانش آموزان می توانند یک عصرانه نیز در رژیم خوراکی خود داشته باشند که این میان وعده میتواند سبک باشد مثل مصرف یک لیوان شیر با چند شماره خرما یا انجیر یا توت یا کشمش یا حاوی یک غذا باشد مثل ذرت و پنیر.در هر صورت میان‌وعده عصر باید فراهم سازی کننده انرژی, پروتئین‌ها و ویتامین‌هاي مورد نیاز بدن دانش‌آموز باشد.

 

این نکته نیز نباید فراموش گردد که در طی روز دانش آموزان برای بالا بردن میزان تمرکز فکری خود حتماً باید آب بنوشند و هر زمانی که احساس کم شدن توان مغزی و یادگیری دارند, باید چندین جرعه آب بنوشند.

 

وعده شام محصل

به گزارش فرا ناز تدارک یک وعده اصلی در شب که حاوی ترکیبات کربوهیدراته در کنار مواد پروتئینی باشد, برای فراهم سازی قند مورد نیاز, برای تمرکز اکثر دانش آموزان و برای درک بهتر مفاهیم درسی در شب و داشتن انرژی مورد نیاز برای روز بعد ضروری هست.به همین علت وعده شام انها باید حاوی ترکیبات سبزی ها و شیر و لبنیات بیشتری باشد.

 

به علاوه اینکه مصرف مواد خوراکی پروتئینی گیاهی مثل عدس, لوبیا یا… و مواد نشاسته اي سبوس دار مثل ماکارونی سبوس دار یا نان سبوس‌دار در این وعده برای دانش آموزان می تواند خوب باشد.گرچه دو نکته مهم در مورد شام نباید فراموش شود. یکی اینکه نباید موادغذایی چندان و با حجم چندان در شام خورده شود. چون باعث دشوار خواب آلودگی اکثر و یا بد خوابی در محصل در طی شب می شود که همین فرمایش مانع بالا رفتن راندمان یادگیری او در مدرسه در روز بعد خواهد شد.درضمن در مورد دانش آموزان ضروری هست که وعده شام حتماً گذشته از ساعت 9 شب مصرف شود.

جدیدترین مطالب سایت