جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد (ع)

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد (ع)

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

در این بخش از سایت فراناز متن های تبریک میلاد امام سجاد (ع) را گردآوری کرده ایم. در ابتدا زندگینامه امام سجاد یا همان امام زین العابدین را مرور خواهیم کرد.

 

زندگینامه

علی بن الحسین مشهور به امام سجاد علیه السلام (38 – 95 ه.ق) فرزند امام حسین علیه السلام و چهارمين امام شيعيان می باشند. آن حضرت در محرم سال 61 هجري قمري در جريان قيام امام حسين عليه السلام، در سرزمين كربلا حضور داشت اما به علت بیماری نتوانستند در پیکار شرکت کنند. پس از آن فاجعه دردناك، امامت به ایشان منتقل شد و آن حضرت به مدت 34 سال پیشوای شیعیان بود. ایشان در محرم سال 95 ه.ق به دست ولید بن عبدالملک شهادت رسیدند.

 

ولادت

به عقیده اکثر علمای شیعه ایشان در روز پنچشنبه، پنجم شعبان سال 38 هجری به دنیا آمده اند.هر چند تاریخ های دیگری چون نهم شعبان یا نیمه جمادی الاولی یا بیست و ششم جمادی ثانی سال 38 هجری نیز، به عنوان روز تولد ایشان ذکر شده است، اما به نظر اکثر علمای شیعه، همان تاریخ نخست، صحیح است. در مورد مکان تولد حضرت نیز عموم علمای شیعه، مدینه را مکان تولد ایشان می دانند. ولی شیخ باقر شریف قرشی، مکان تولد حضرت را کوفه می داند و دلیل آن را تولد حضرت در ایام حکومت جدشان امام علی(علیه السلام) عنوان کرده و معتقد است که حضرت امام حسین (علیه السلام) در آن زمان به همراه خانواده شان در کوفه زندگی می کرده اند.

 

مادر امام سجاد(علیه السلام)

در بیشتر منابع روایی و حدیثی و منابع تاریخی مادر امام سجاد(علیه السلام) را از نسل پادشاهان ایران و دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی روایت کرده اند. اما دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب زندگانی علی بن حسین علیه اسلام، نقد جدی بر این روایت وارد کرده و ایشان را دختر یزدگرد سوم نمی داند. با این حال استدلال های ایشان به زعم دیگر نویسندگان مانند دکتر احمد مهدوی دامغانی، استدلال های متقن و قوی نیست.

 

نام مادر امام سجاد(علیه السلام) در کتب مختلف تاریخی، متفاوت است. ولی مشهورترین نام برای ایشان شهربانو است. به گفته شیخ صدوق مادر حضرت در زمان وضع حمل ایشان از دنیا می روند.

 

کنیه، القاب و سیمای جضرت

کنیه های امام عبارت اند از:

  1. ابوالحسين
  2. ابومحمد
  3. ابوعبداللّه‏

اما القاب شريف امام عليه السلام كه بيانگر خصلتهاى نيكو، و گوياى صفات برجسته و مكارم اخلاق آن حضرت و عظمت طاعت و عبادت او براى خداست چنين است:

  1. زين العابدين:اين لقب را جدّ بزرگوارشان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به ایشان مرحمت فرمودند و به دليل عبادت فراوان ایشان بود كه اين لقب را به حضرت دادند و به قدرى به اين لقب معروف و مشهور شدند كه به صورت نام آن حضرت در آمد و جز ایشان كسى به اين لقب ناميده نشد، و حقّا كه ایشان زينت هر عبادت‏كننده و باعث افتخار هر فرمانبر و مطيع خدا بودند.
  2. سيّد العابدين:از جمله القاب برجسته آن حضرت، «سيد العابدين» بود و اين به خاطر آن همه اطاعت و فرمانبردارى از خدا بود كه از آن بزرگوار سر زد و از هيچ كسى- جز جدشان، امير المؤمنين عليه السلام- آن همه عبادت صورت نگرفت.
  3. ذوالثّفنات‏:امام عليه السلام از آن رو به اين لقب ناميده شدند كه بر مواضع سجده حضرت آثارى چون پينه‏ هاى زانوى شتر ظاهر می شد.امام محمد باقرعليه السلام، فرمودند:«پدرم در مواضع سجده‏اش، آثارى برآمده داشت كه هر سال دو نوبت آنها را مى‏ بريد؛ در هر نوبت پنج پينه را، از اين جهت او را ذو الثّفنات گفتند.
  4. سجّاد:از جمله القاب شريف آن حضرت كه بدان شهرت داشتند، لقب «سجّاد» است. و اين به خاطر سجده‏ هاى فراوان ایشان بود.
  5. زكى:به آن حضرت لقب زكى دادند، چون خداوند او را از هر آلودگى پاك و پاكيزه فرموده بود، همان گونه كه از پدران بزرگوارش پليدى را برداشته و پاك و پاكيزه قرار داده است.
  6. امين:از جمله القاب شريف آن حضرت كه بدان معروف بود، لقب «امين» است، زيرا كه امام عليه السلام نمونه والاى اين صفت ارزنده بود، ایشان می فرمایند: «اگر قاتل پدرم، شمشيرى را كه بدان وسيله پدرم را به قتل رسانده در نزد من به امانت گذارد، به او بازمى‏ گردانم.»
  7. ابن الخيرتين‏:از القابى كه امام عليه السلام بدان شهرت داشت لقب «ابن الخيرتين» بود.

در مورد سیمای امام نیز گفته شده است که آن حضرت گندمگون، كوتاه قد و لاغراندام و باريك بودند و چنان بود كه هر چه عمر آن بزرگوار زياد مى ‏شد بيشتر لاغر و ضعيف مى‏گشتند و اين به خاطر عبادت زياد آن حضرت بود و از سويى غم ها و مصيبت هاى عظيم قتلگاه كربلا.اما شكوه امام چنان بود كه همگان در مقابل ایشان سر تعظيم فرود مى ‏آوردند و در خطوط چهره ‏ایشان انوار انبياء و شكوه و جلال اوصياء مى‏ درخشيد.، مسلم بن عقبه فرمانده سپاه امویان در ماجرای حره كه تمام ارزش ها و مقدرات را ناچيز و بى ‏ارزش مى ‏دانست و بسیاری از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به دست او کشته شدند، موقعى كه امام را ديد، مبهوت شد و به خود لرزيد و بيش از حد، احترام و تعظيم كرد و به اطرافيانش گفت: زين العابدين سيماى انبياء را دارد.

 

امام سجاد علیه السلام پیش از امامت

امام تنها دو سال داشتند که جد ایشان، امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شهادت رسیدند. ایشان دوران نوجوانی خویش را تحت تربیت پدر و عموی بزرگوارشان حضرت امام حسین (علیه السلام) در مدینه گذراندند. این دوران با حکومت ظالمانه معاویه همراه بود. پس از شهادت عموی ایشان، امامت به امام حسین (علیه السلام) رسید و امام سجاد (علیه السلام) همیشه و همه جا همراه پدر خویش بودند و برجسته ترین صفات روحی و اخلاقی را از ایشان آموخت. پس از آنکه ده سال از امامت امام حسین (علیه السلام) گذشت، معاویه از دنیا رفت و خلافت به پسرش یزید که فردی فاسد و شراب خوار بود، رسید.

پس از به خلافت رسیدن یزید، او به عاملش در مدینه دستور داد تا به هر قیمتی از امام حسین (علیه السلام) بیعت بگیرد و در صورت عدم بیعت، ایشان را به قتل برساند. امام حسین (علیه السلام) که هیچ گاه تن به چنین بیعت ذلت باری نمی دادند، به همراه خانواده شان به مکه سفر کردند. امام سجاد (علیه السلام) نیز به همراه خانواده خویش با پدر همراه شدند.

 

امام سجاد (علیه السلام) و قیام کربلا

پس از آنکه مکه دیگر برای امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت ایشان جای امنی نبود و از طرفی اصحاب امام و مردم  کوفه از ایشان برای آمدن به این شهر دعوت کرده بودند، امام حسین (علیه السلام) به همراه اصحاب و خانواده خویش راهی کوفه شدند. در میان راه امام سجاد(علیه السلام) گرفتار بیماری و تب شدید شدند به گونه ای که در روز عاشورا قادر به ایستادن بر روی پاهای خویش نبودند.

 

***

 

در ادامه تعدادی از پیام های زیبا به مناسبت تبریک میلاد پرنور حضرت امام سجاد برای شما گردآوری کردیم.با ما در سایت فرهنگی،مذهبی فراناز همراه باشیدو

 

خبر از آمدن سید الاوتاد آمد
به حسین ابن علی افضل اولاد آمد

خنده از خنده ارباب ندیدم خوشتر
که در آغوش پدر زینت عبّاد آمد

 

***

 

سپهر امشب زند بر خاک، زانو

مَلَک خوانـد ثنـای شهربانـو

 

***

 

حوریان آسمان، گرداگرد مدینه بال گشوده‏اند و کودکی در دامان «شهربانو»، آرام به خواب رفته است.

فرزند حسین علیه ‏السلام، وارث سرمایه آسمانی پدر، میراث نامیرای کربلا، چشم می‏گشاید.

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

ای بانوی ایران پسر آورده ‌ای امشب

ای طوبی عصمت ثمر آورده ‌ای امشب

در بیت ولایت قمر آورده‌ ای امشب

الحق که حسینِ دگر آورده ‌ای امشب

 

***

 

امام سجّاد علیه ‏السلام: نظر کردن مۆمن به صورت برادر مۆمنش از روى علاقه و محبّت عبادت است. (تحف العقول: 204)

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

خدا امشب ولیّش را ولی داد
جمالی منجلی نوری جلی داد

حسین بن علی چشم تو روشن
که امشب بر تو ذات حق علی داد

 

***

 

مژده ای اهـل تـولا شـب میلاد آمد
جان بگیرید به کف حضرت سجاد آمد

 

***

 

وقتی که فروغ ازلی دیدن داشت
انوار خداوند جلی دیدن داشت

با دیدن فرزند عزیزش سجاد
لبخند حسین بن علی دیدن داشت

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

روز میلاد تو، روز پیوند نماز و جهاد است و روز یگانگی دین و حکومت.

تو زندگی را با رنگ دعا در کام بشر ریختی؛ آن گاه که جماعت مسلمانان یا از ترس ظلم و استبداد بنی امیه، راه زهد و گوشه‏گیری پیش گرفته بودند و با دنیا کاری نداشتند و یا در علاقه دنیا و غنائم جنگ غرق بودند و معنویت و عبادت را با زندگی بیگانه می‏دانستند.

 

***

 

شب وجد امـام عالـمین است
که میلاد علی ابن الحسین است

 

***

امام سجّاد علیه ‏السلام: تمام خیرات و خوبى ها را در قطع طَمَع از دارایی دیگران مى بینم (یعنى قناعت داشتن). (بحارالانوار: 73/171)

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

تا زین العابدین به دو عالم امام ماست
دنیا و آخرت ز ولایش به کام ماست

ما را ز لشکرش دو سلاح است یادگار
اشک و دعا دو هدیه از او بر تمام ماست

 

***

 

امام سجاد(ع):خدا را سپاس که تو را آفرید تا ستایش و حمد خالق را از تو بیاموزیم. خدا را سپاس که تو را به دنیا هدیه داد تا زبان عاشقانه ‌ترین شکرها را در کام تو بگذارد و بی ‌بدیل ‌ترین نیایش‌ها را از زبان تو به گوش عالمیان برساند.

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

ای همه عمر و همه روز و شبت عرفانی
وی که از بیم خدا سجده تو طولانی

عرب از دوده تو فخر به عالم دارد
عجم از تیره تو شد نسبش رحمانی

 

***

 

عبادت‌های حیدر یـاد آمد
که عید حضرت سجاد آمـد

 

***

 

ای روح پرستش خدایی سجّاد
مفهوم کمال پارسایی سجّاد

از باغ صحیفه ات نسیم ملکوت
آورد شمیم کربلایی سجّاد

 

***

 

امام سجّاد علیه ‏السلام: چنانچه مردم ارزش تحصیل علم را مى دانستند بی تردید آن را تحصیل مى کردند گرچه با ریخته شدن خون دل و یا فرو رفتن زیر آب ها در گرداب هاى خطرناک باشد. (اصول کافى: 1/35)

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

سجاد را کرامت و جود و سخا شناخت
او را بهار و باغ و بهشت و فضا شناخت

سجاد را بکا و مناجات و فکر و ذکر
در سجده گاه و مسجد و محراب ها شناخت

 

***

 

سجده به تو می‌ بالد و هستی ‌اش را از آن تو می ‌داند، ای سجاد! که پیشانی موحدت، ‌همه عمر آشنا به خاک بود و لب‌های زمزمه‌گرت یک ‌نفس نیایش می‌سرود. که رحمت و لطف پروردگار بر کاینات به خاطر آبروی سجده ‌های توست…

 

***

ای سجده ات آرزوی سجده
خاک رهت آبروی سجده

ای صاحب مصحف عبادت
گفتار تو گفتگوی سجده

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

محبوب حریم حق تعالی آمد

سجاده نشین عرش اعلا آمد

 

***

ای یادگار کرب و بلا زین العابدین
وی باغبان باغ دعا زین العابدین

ما را دعای خیر تو اهل بکا کند
ای رهبر نظام بکا زین العابدین

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

چه زیبا طلوع کرد او که آبی نیایش را در دریایی بی‏کرانه جانش به بشریت هدیه داده، او که نخل قامتش به نماز و نیایش بارور می‏شود، و نجوای نیایش‏های عاشقانه‏اش، دایره المعارف عرفان و آگاهی است، و صحیفه سجادیه را برای همیشه تاریخ ذخیره ساخته است.

 

***

 

تفسیر آیه آیه قرآن صحیفه ات
شد از خدای هدیه قرآن صحیفه ات

همچون کلام وحی شگفت است مصفحت
دارد اساس و پایه قرآن صحیفه ات

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

چون نسل او ز بانوی ایران به هم رسید

ایران به برج عزّت و شأن و کرم رسید

ایران ز یمن اوست علمدار شیعه شد

یاران به هوش مقطع حفظ علم رسید

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

جشن ميلاد همايون امام چارمين است

عيد مولـود وصي رحمةٌ لِلعالميـن است

عقل را کي مي رسد تا وصف آن صورت نمايد

مات برآن صورت و حيران ز صورت آفرين است

زينـت محـراب و منبـر از وجـود اوسـت، آري

آنـکـه در زهد و ورع آموزگار زاهديـن اسـت

 

***

 

 کيست سجاد(ع)؟ :

اصل ايمان، پايه ي دين، قبله ي اهل ولايت

پيشواي قائمين و راکعين و ساجدين است

در عبادت، در اطاعت، در فتوّت، در سخاوت

مقتداي خاضعين و خاشعين و حامدين است

*ميلاد نور مبارک*

 

***

 

 جشن ميلاد امام چارمين آمد پديد
روز وجد مؤمنات و مؤمنين آمد پديد
يک فلک مجد و کرامت يک جهان اجلال و فر
در رخ انسان به چهرى دلنشين آمد پديد

ولادت امام سجاد علیه السلام مبارک

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

 امام سجاد عليه‌السلام فرمود:

در اين دنيا سرور مردم، “سخاوتمندان” هستند؛ ولي در قيامت سيّد و سرور مردم، “پرهيزکاران” خواهند بود.

برات آرزو ميکنم به حق اين شب عزيز در دنيا و آخرت، سرور مردم باشي.

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

 کيستم من، فارغ التحصيل دانشگاه دينم

دومين فرزند دلبند امام سومينم

چارمين استاد پرچمدار سرخ انقلابم

ز آنکه باب تاجدار پيشواى پنجمينم

دردمندان را دوايم، بينوايان را نوايم

منبع جود و سخايم، رهنماى مسلمينم.

 

***

امشب كه در بهشت وا مى ‏گردد

هر درد نگفتنى دوا مى ‏گردد

از يمن ولادت امام سجاد(ع)

حاجات دل خسته روا مى ‏گردد

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

امشب ای اهل دعا روح دعا می آید

پسر خامس اصحاب کسا می آید

مؤمنین گرد هم آیید به محراب دعا

صف ببندید که مولای شما می آید

میلاد سید الساجدین(ع) مبارک باد

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

پيشانى آفتاب دارى، آرى

در ديده‏ ى جان گلاب دارى، آرى

گل نغمه ى نور، از كلامت جارى است

سجادى و عشق ناب دارى، آرى

 

***

نور چشم خامس آل عبا زین العباد

شافع عصیان به روز واپسین آمد پدید

میلاد امام زین العابدین(ع) مبارک باد

 

***

امام العابدین خوش آمد

سیدالساجدین خوش آمد

به فرزند زهرا نور عین آمده

جهان را امام العالمین آمده

میلاد علی بن الحسین آمده

روح قرآن و دین خوش آمد

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

یا فاطمه چشم تو روشن

بیت الولا گردیده گلشن

حق بر حسینت یک دسته گل داد

آمد به دنیا امام سجّاد

میلاد امام زین العابدین(ع) مبارک باد

 

***

 

میلاد زین العابـدین است

عید امام الساجدیـن است

زهرا و حیدر مسرور و دلشاد

آمد به دنیا امام سجّاد

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

ای عترت پاک پیمبر

ای شیعه زهرا و حیـدر

شادی نمائید شد عید میلاد

آمد به دنیا امام سجّاد

میلاد سید الساجدین(ع) مبارک باد

 

***

امروز دل اهل ولايت شاد است

ميلاد سعيد اشرف ايجاد است

آن قدر به درگاه خدا كرد سجود

معروف از آن به سيد سجاداست

میلاد سید الساجدین(ع) مبارک باد

 

***

گل باغ یاسین خوش آمد

امام العابدین خوش آمد

این پسر مرآت حُسن پیغمبر است

زبانش ذوالفقار دست حیدر است

این پسر بر حسین، حسین دیگر است

نجل حبل المتین خوش آمد

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

روشن دل اهل یقین است

عید امام العارفین است

اهل حقیقت تبریکتان باد

آمد به دنیا امام سجّاد

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

 

هستی ما بود ولایش

تفسیر جانبخش دعایش

دل با دعایش حق را کند یاد

آمد به دنیا امام سجّاد

میلاد سید الساجدین(ع) مبارک باد

 

***

 

دعای او صفای جان است

حرز تمام شیعیان است

ما را نماید پیوسته امداد

آمد به دنیا امام سجّاد

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

امام العابدین خوش آمد

دل شده منجلی مبارک

عید چارم ولی مبارک

حسین بن علی مبارک

بر تو عین الیقین خوش آمد

امام العابدین خوش آمد

 

***

 

ای اهل دعا! روح دعا باد مبارک

در دیـده تجلای خدا باد مبارک

این عید مبارک، به شما باد مبارک

لبخند امـام شهدا بـاد مبـارک

جان در بدن عالم ایجاد مبارک

آمد به جهان حضرت سجاد، مبارک

 

***

جدیدترین پیام های تبریک میلاد امام سجاد(ع)

 

خدا امشب ولیّش را ولی داد

جمالی منجلی نوری جلی داد

حسین بن علی چشم تو روشن

که امشب بر تو ذات حق علی داد

شب وجد امـام عالـمین است

که میلاد علی بن الحسین است

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

 

***

 

از مهين بانوى ايران سر زد از خاك عرب

آفتابى كز جمالش شد عيان آيات ربّ

حجّت حقّ، رحمت مطلق ، علىّ بن الحسين

درّة التّاج شرف ، ماه عجم ، شاه عرب

ولادت با سعادت امام سجاد(ع) مبارک باد

جدیدترین مطالب سایت