رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

جنرال موتورز را در سال ۱۹۸۵ برای کارکنان شرکت جنرال موتورز طراحی کردند. گویا این رژیم نتیجه‌ی آزمایشات و مطالعات گسترده‌ی وزارت کشاورزی و سازمان غذا و داروی ایالات متحده و مرکز تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins Research Center) بوده است. این طور پیداست که این ادعاها بیشتر به باورهای عامه و کم‌ارزش می‌مانند. ریشه‌ی واقعی رژیم جنرال موتورز مشخص نیست.

 

برنامه‌ی این رژیم هفتگی است و در هر روز تنها می‌توانید غذاهایی خاص مصرف کنید. به‌عنوان مثال رژیم غذایی‌تان در روز دوم باید تنها به مصرف سبزیجات محدود شود. در حالی‌که در روز پنجم طبق دستورالعمل باید چند عدد گوجه‌فرنگی با پوست و مقدار زیادی گوشت بخورید. این رژیم غذایی باید بتواند نتایج زیر را به بار آورد:

تا ۶/۸کیلوگرم کاهش وزن در یک هفته؛

رهایی از سموم و آلودگی‌های بدن؛

بهبود گوارش؛

افزایش توانایی چربی‌ سوزی بدن.

 

طرفداران این رژیم غذایی دلیل تأثیرگذاری آن را وجود غذاهای کم‌کالری این رژیم مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌دانند. با مصرف این غذاها کالری دریافتی کاهش می‌یابد، به عبارت دیگر، کالری دریافتی‌ از کالری‌ مصرفی کمتر می‌شود.

 

مطابق این برنامه، بسیاری از غذاهای موجود در این رژیم غذایی، کالری منفی دارند، یعنی، کالری موردنیاز برای هضم آنها از کالری‌ای که در بدن تولید می‌کنند، بیشتر است.

 

بسیاری از غذاها در این رژیم محتوی مقدار زیادی آب هستند. به‌همین دلیل طرفداران این رژیم غذایی معتقدند این رژیم می‌تواند به چربی‌سوزی و دفع سموم بدن‌ کمک کند.

 

حامیان این رژیم غذایی توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید به اهداف کاهش وزن درازمدت‌ خود برسید، این رژیم را در چند دوره با فاصله‌ی پنج تا هفت روز تکرار کنید.

 

آنچه در رژیم جنرال موتورز باید خورد

این رژیم شامل برنامه‌‌ای هفت روزه است و هر یک از این روزها قوانینی متفاوت دارند. مطابق این رژیم باید هر روز ۸ تا ۱۲ لیوان آب بخورید تا آب بدن‌ در طول مدت رژیم تأمین شود. ورزش جزو الزامات این برنامه نیست و فرد برای انجام تمرینات ورزشی مختار است. البته این رژیم غذایی مخالف انجام تمرینات ورزشی در سه روز اول است. از سوی دیگر به افراد اجازه می‌دهد تا هر روز دو تا سه کاسه از «سوپ شگفت‌انگیز جنرال موتورز» بخورند. این سوپ با کلم، کرفس، گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل دلمه‌ای درست می‌شود.

 

در ادامه با سایت فراناز همراه باشید تا دستور العمل‌های خاص هریک از روزهای رژیم جنرال موتورز را بدانید.

 

روز اول رژیم جنرال موتورز

می‌توانید هر میوه‌ای به‌ جز موز بخورید. در میزان مصرف میوه‌ هیچ محدودیتی وجود ندارد. این رژیم افراد را ترغیب می‌کند با افزایش مصرف میوه‌های خانواده‌ی کدو (مانند هندوانه، خربزه و طالبی) به کاهش وزن سرعت ببخشند.رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

 

روز دوم رژیم جنرال موتورز

فقط می‌توانید از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید. در میزان مصرف سبزیجات در این روز هیچ محدودیتی وجود ندارد. سیب‌زمینی را فقط می‌توانید در وعده‌ی صبحانه بخورید.رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

 

روز سوم رژیم جنرال موتورز

می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزیجات به‌ غیر از موز و سیب‌زمینی استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این روز وجود ندارد.

 

روز چهارم رژیم جنرال موتورز

در روز چهارم رژیم جنرال موتورز باید فقط موز و شیر مصرف کرد. تنها شیر و موز بخورید. می‌توانید شش موز بزرگ یا هشت موز متوسط مصرف کنید. سه لیوان شیر بخورید. ترجیحا شیر بدون‌چربی باشد.رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

 

روز پنجم رژیم جنرال موتورز

دو وعده‌ی ۲۸۴ گرمی از گوشت گوساله، مرغ یا ماهی مصرف کنید. علاوه بر گوشت می‌توانید شش گوجه‌فرنگی را با پوست بخورید. گیاهخواران می‌توانند به‌جای گوشت، از برنج سبوس‌دار (برنج قهوه‌ای) یا پنیر کوتاژ یا کاتیج استفاده کنند. میزان آب مصرفی‌ را در این روز دو لیوان افزایش دهید تا بدن‌ بتواند مقدار اضافی اسید اوریک را دفع کند. این ماده‌ی شیمیایی حاصل تجزیه‌‌ی پورین‌های موجود در گوشت است.رژیم لاغری جنرال موتورز چیست؟ برنامه غذایی رژیم جنرال موتورز اصلی

روز ششم رژیم جنرال موتورز

فقط دو وعده‌ی ۲۸۴ گرمی از گوشت گوساله، مرغ یا ماهی مصرف کنید. وعده‌های غذایی این روز می‌تواند محتوی مقدار نامحدودی از سبزیجات به‌غیر از سیب‌زمینی باشد. گیاهخواران می‌توانند به‌جای گوشت، از برنج سبوس‌دار (برنج قهوه‌ای) یا پنیر کوتاژ استفاده کنند. میزان آب مصرفی‌تان را در این روز دو لیوان افزایش دهید تا بدن‌ بتواند مقدار اضافی اسید اوریک را دفع کند.

 

روز هفتم رژیم جنرال موتورز

در این روز فقط برنج سبوس‌دار، میوه‌، آب‌میوه و سبزیجات بخورید. در میزان مصرف هیچ‌یک از این غذاها محدودیتی وجود ندارد.

 

نکات مهم درباره رژیم جنرال موتورز :

در رژیم جنرال موتورز علاوه بر دستورالعمل‌های بالا، باید به نکات دیگری نیز توجه کنید. این رژیم غذایی اجازه‌ی مصرف حبوبات را به فرد نمی‌دهد. زیرا حبوبات کالری بالایی دارند و می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. می‌توانید در این رژیم، قهوه و چای سبز بنوشید اما به شرطی که همراه با آنها از شیرین‌کننده‌ها، آب گازدار، الکل و سایر نوشیدنی‌های پرکالری استفاده نکنید. جایگزینی بعضی غذاها در این برنامه ممکن است. به‌عنوان مثال می‌توانید پنیر کوتاژ را جایگزین گوشت، و شیر سویا را جایگزین شیر معمولی کنید. توصیه می‌کنند پس از پایان یک هفته و اتمام این رژیم، مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات مصرف کنید تا وزن‌تان دوباره افزایش نیابد.

 

نمونه‌ای از برنامه‌ی غذایی در رژیم جنرال موتورز

در اینجا نمونه‌ای از برنامه‌ی غذایی که باید در طول هفت روز رژیم دنبال کنید،‌ آمده است:

 

روز اول

روز اول رژیم جنرال موتورز سرشار از میوه ها است.

صبحانه: یک کاسه از مخلوط میوه‌های خانواده‌ی میوه‌های حبه‌ای (مانند آلبالو، توت‌فرنگی، زغال اخته، انگور، زردآلو)

میان‌وعده: یک گلابی؛

ناهار: یک سیب؛

میان‌وعده: یک کاسه هندوانه؛

شام: یک پرتقال؛

میان‌وعده: یک کاسه طالبی.

 

روز دوم

صبحانه: یک کاسه سیب‌زمینی آب‌پز؛

میان‌وعده: یک کاسه هویج؛

ناهار: یک سر کلم بروکلی ریز‌شده و بخارپز؛

میان‌وعده: یک کاسه گوجه‌‌ی گیلاسی؛

شام: پنج مارچوبه بخارپز به همراه یک کاسه شابانک؛

میان‌وعده: یک‌سوم خیار، تکه‌تکه.

 

روز سوم

صبحانه: یک‌ سیب؛

میان‌وعده: یک‌ کاسه گوجه‌‌ی گیلاسی؛

ناهار: یک‌ کاسه اسفناج، خیار و گوجه‌فرنگی؛

میان‌وعده: یک‌ پرتقال؛

شام: یک‌ کاسه کلم‌کالی همراه با توت‌فرنگی و آووکادو؛

میان‌وعده: یک‌ کاسه از مخلوط میوه‌های حبه‌ای.

 

روز چهارم

صبحانه: دو موز درشت همراه با یک‌ لیوان شیر؛

ناهار: دو موز درشت همراه با یک لیوان شیر؛

شام: دو موز درشت همراه با یک لیوان شیر.

 

روز پنجم

صبحانه: سه گوجه‌فرنگی با پوست؛

ناهار: ۲۸۴ گرم استیک یا کباب گوشت همراه با یک گوجه‌فرنگی با پوست؛

شام: ۲۸۴ گرم ماهی تیلاپیا همراه با دو گوجه‌فرنگی با پوست.

 

روز ششم

صبحانه: نصف آووکادو؛

ناهار: ۲۸۴ گرم سینه‌ی مرغ گریل‌شده یا کبابی همراه با مارچوبه و گوجه‌ی گیلاسی؛

شام: ۲۸۴ گرم ماهی سالمون همراه با کلم‌کالی و کلم بروکسل.

 

روز هفتم

صبحانه: یک کاسه برنج سبوس‌دار همراه با یک قاچ هندوانه؛

ناهار: یک کاسه برنج سبوس‌دار همراه با کلم بروکلی و ۲۳۷ میلی‌لیتر آب‌میوه؛

شام: یک کاسه مخلوط برنج سبوس‌دار و سبزیجات.

 

مزایا و اثرات مثبت رژیم جنرال موتورز در کاهش وزن و لاغری :

رژیم جنرال موتورز فرد را به مصرف میوه ها و سبزیجات تشویق کرده و باعث کاهش وزن می شود. هیچ مطالعه‌ای رژیم جنرال موتورز را به‌طور کامل بررسی نکرده، ولی بر روی جنبه‌هایی از آن تحقیقاتی گرفته است.

 

این رژیم، فرد را به مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌ها تشویق می‌کند که در کاهش وزن مؤثرند زیرا کالری پایینی دارند و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی بیش از ۱۳۳۰۰۰ شرکت‌کننده صورت گرفت، مشاهده شد افراد دارای بیشترین میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای در دوره‌ی چهار ساله‌ی این مطالعه، کمتر از بقیه در معرض تغییرات وزنی قرار گرفتند.

 

رژیم جنرال موتورز مصرف برخی نوشیدنی‌های چاق‌کننده را محدود می‌کند، ازجمله نوشیدنی‌های شیرین که براساس تحقیقات در افزایش وزن مؤثرند. نوشیدنی‌های الکلی نیز به‌خاطر کالری بالا می‌توانند موجب افزایش وزن شوند.

 

رژیم جنرال موتورز در مورد غذاهایی که اجازه دارید در روز مصرف کنید، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای اِعمال می‌کند. با این‌وجود به شما اجازه می‌دهد تا نوع گوشت، میوه و سبزیجاتی مصرفی را براساس ذائقه‌ی خود انتخاب کنید.

 

معایب و عوارض رژیم جنرال موتورز :

رژیم جنرال موتورز معایبی نیز دارد از جمله: بزرگترین مشکل رژیم جنرال موتورز این است که هیچ تحقیقی در مورد عملکرد آن انجام نشده است. غیر از برخی داستان‌های بی‌پایه و اساس، هیچ مطالعه‌ای صحت ادعاهای این رژیم را تأیید نمی‌کند.

 

ظاهرا برخی از غذاهای این رژیم کالری منفی دارند، به عبارت دیگر کالری که بدن باید برای هضم این غذاها بسوزاند بیشتر کالری خود غذاست ولی هیچ مدرکی این ادعا را ثبات نمی‌کند.

 

درست است که کالری موردنیاز برای هضم برخی غذاها بیشتر از کالری دریافتی از آنهاست، ولی غذاهای موجود در رژیم جنرال موتورز جزو این غذاها نیستند.

 

رژیم جنرال موتورز فاقد برخی مواد مغذی ضروری است

این برنامه‌ی غذایی توازن مناسبی ندارد و ممکن است در بعضی روزها به‌خاطر مقدار کم برخی درشت‌مغذی‌ها احساس گرسنگی شدید کنید. به‌عنوان مثال در بیشتر روزها مقدار پروتئین موجود در این رژیم بسیار کم است که می‌تواند تأثیرات منفی بر بدن داشته باشد زیرا مطالعات متعدد از نقش پروتئین‌ها در کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن حکایت دارند. در مطالعه‌‌ای شش ماهه که ۶۵ نفر در آن شرکت داشتند، کسانی که رژیم سرشار از پروتئین را دنبال می‌کردند در قیاس با کسانی‌ که رژیم سرشار از کربوهیدرات داشتند، به‌طور متوسط ۳/۸ کیلوگرم بیشتر وزن از دست دادند.

 

کمبود سایر مواد مغذی ضروری، یکی دیگر از مهمترین ایرادات این رژیم است. به‌عنوان مثال در سه روز اول مقدار چربی، ویتامین B۱۲، آهن، کلسیم و برخی مواد دیگر بسیار کم است.

ممکن است کاهش وزن رژیم جنرال موتورز موقتی باشد

بیشتر وزنی که در این رژیم غذایی کاهش می‌یابد،‌ آب است، نه چربی. وقتی کالری دریافتی‌ را کاهش دهید، بد‌ن‌تان دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی می‌گردد. به همین دلیل بدن‌ گلیکوژن، مولکول‌هایی که انرژی را ذخیره می‌کنند و در کبد و عضلات وجود دارند، می‌شکند تا انرژی لازم برای بدن را فراهم کند.

 

گلیکوژن محتوی مقدار زیادی آب است. بنابراین با شروع تجزیه‌ی گلیکوژن، آب بدن کم می‌شود و به‌سرعت وزن‌ کم می‌کنید. متأسفانه کاهش وزن با این روش معمولا موقتی است و با شروع دوباره‌ی رژیم غذایی معمول وزن‌تان افزایش می‌یابد.

 

برای کاهش وزن درازمدت و پایدار باید رژیم غذایی متوازن را با تمرینات ورزشی همراه کنید. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که این روش، بهترین روش برای کاهش وزن است.

 

آیا باید رژیم جنرال موتورز را امتحان کرد؟

بسیاری از افراد به دنبال راه‌های فوری برای کاهش وزن هستند. متأسفانه نمی‌توان در یک هفته کاهش وزنی بادوام و پایدار داشت. با اینکه این رژیم شما را به مصرف میوه‌ها و سبزیجات و خودداری از مصرف نوشیدنی‌های شیرین تشویق می‌کند، ولی معایب آن بیشتر از فواید است.

 

به‌طور خلاصه، هیچ تحقیقی این رژیم را تأیید نمی‌کند. این رژیم خالی از مواد مغذی ضروری است و نمی‌تواند موجب کاهش وزن پایدار شود.

 

به‌جای اینکه مانند یویو وزن‌تان در نوسان باشد، بهتر است در زندگی روزمره‌ از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که کلید دستیابی به وزن مناسب و سلامتی‌ است.

جدیدترین مطالب سایت