خواص دود عنبر نسارا و سرگین حیوانات از نظر علمی

خواص دود عنبر نسارا و سرگین حیوانات از نظر علمی

خواص دود عنبر نسارا و سرگین حیوانات از نظر علمی

در این پست علمی با خواص دود عنبر نسارا یا همان پشکل الاغ ماده آشنا خواهید شد. همه می‌دانند که از مدفوع حیوانات به عنوان کود برای حاصل خیز کردن خاک استفاده می‌شود، اما در این پست می‌خواهیم به کاربردهایی از مدفوع، سرگین، پشکل یا پهن حیوانات و یا هر چیزی که می‌خواهید اسمش را بگذارید اشاره کنم که به احتمال فراوان تا به حال نشنیده بودید.

 

عنبر نسارا چیست؟

عنبر نسارا سرگین الاغ ماده‌ای است که در بهار جمع آوری می‌شود و از خواص دارویی عجیبی برخوردار است. این ماده به ظاهر مشمئز کننده بهترین دارو برای خشک کردن زخم‌های عمیق ناشی از جراحت و سوختگی است. از این ماده برای درمان عفونت‌های داخلی و خارجی گوش و همچنین درمان زخم‌های دهان مانند آفت استفاده می‌شود. ابن سینا دود عنبر نسارا برای کاهش طول دوره‌ی قاعدگی و کم کردن خونریزی‌های ماهیانه در زنان تجویز می‌کرده است!

 

۱- ساختن کاغذ: مدفوع مقداری زیادی فیبر دارد. در تایلند، از مدفوع فیل‌ها برای ساختن کاغذ استفاده می‌شود، برای این کار باید مراحلی طی شوند  را ببینید تا مراحل کار را ببینیدجالب است که از عواید این کار برای محافظت از فیل‌ها و ایجاد مناطق حفاظت‌شده حیات وحش استفاده می‌شود. در چین هم از مدغوع پانداها، کاغذ می‌سازند.

 

۲- دارو: وقتی آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم، شمال آفریقا را اشغال کردند، بسیاری از سربازان مبتلا به اسهال شدید شدند، اما متوجه شدند که ساکنین محلی مقاوم هستند. آلمانی‌ها متوجه شدند که ساکنین محلی به مجرد اینکه متوجه علایم اولیه اسهال می‌شوند، یک شتر را دنبال می‌کنند و مدفوع تازه او را برمی‌دارند و می‌خورند!

 

نخندید و چهره‌تان در هم نشود! راز این امر در باسیلی به نام باسیلوس سابتیلیس نهفته است که در به هضم غذا کمک می‌کند و عرصه را بر سایر باکتری‌های مضر تنگ می‌کند. خوشبختانه پزشکان آلمانی با جدا کردن این باکتری، راهی خوشایندتر برای درمان سربازانشان پیدا کردند.

 

۳- استتار: در یک بازه زمانی سربازان ارتش آلمان این اعتقاد خرافی را پیدا کرده بودند که اگر با تانک‌هایشان از روی توده‌ها مدفوع حویانات در راه‌ها و صحراها برانند، این کار برایشان خوش‌یمن است.

 

جالب است که متفقین متوجه این باور و عادت شدند و مین‌هایی به شکل مدفوع طراحی کردند، آلمان‌ها متوجه این توطئه شدند و بعد از آن از توده‌های مدفوع احتراز می‌کردند، اما متفقین هم دست به ضد حمله زدند و این بار مین‌ها طراحی کردند که به شکل توده‌های مدفوعی بودند که قبلا از روی آنها تانک رد شده.

 

۴- قهوه: گران‌ترین قهوه دنیا از مدفوع تهیه می‌شود!

کوپی لواک(به انگلیسی: Kopi Luwak)‏ نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه موجود در مدفوع حیوانی از رده راسویان به نام گربه زباد (به انگلیسی: Civet)‏ تهیه می‌شود. این حیوان پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. این قهوه گرانترین قهوه دنیا است.

 

لواک حیوانی باهوش و خوش سلیقه است که علاقه‌ی زیادی به میوه‌ی قهوه دارد. این حیوان به طور طبیعی، تنها بهترین، درشت‌ترین و رسیده‌ترین میوه‌های قهوه را برای پذیرایی از خود انتخاب می‌کند. سیستم گوارشی لوواک به گونه‌ای است که بخش گوشتی میوه را هضم کرده و دانه‌های قهوه را پس از قدری تغییر در ساختار پروتئینی آن‌ها، سالم و دست نخورده به شکل مدفوع دفع می‌کند. در مناطق زیادی از اندونزی که زیر کشت قهوه قرار دارد، به ویژه در سوماترا، جاوه و بالی، لوواک‌ها چه به صورت وحشی و چه به صورت دست‌آموز، در کشت‌زارهای بزرگ قهوه می‌گردند و بهترین و سالم‌ترین میوه‌ها را برای خوردن انتخاب می‌کنند. پس از این، نوبت به کارگران مزرعه می‌رسد که دنبال دانه‌های دفع‌شده‌ قهوه بگردند. این دانه‌ها پس از شستشو، با حرارت بالا بو داده می‌شوند و به گران‌ترین و یکی از کم‌یاب‌ترین قهوه‌های دنیا تبدیل می‌گردند.

 

۵- باروت‌سازی: در آمریکا جنوبی در سواحل پرو، جزایری وجود دارند که در آن پرندگان در غیات دشمن و صیادهای خطرناک، آزادانه زندگی می‌کنند، مدفوع این پرنده‌ها در این جزایر کم‌باران به مدت هزاران سال جمع شده است و توده‌هایی به ضخامت ۴۵ متر ایجاد کرده است، این معادن خاص، سرشار از نیترات پتاسیم هستند که برای ساختن باورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، این معادن همچنین غنی از فسفر هستند که برای حاصلخیر کردن خاک استفاده می‌شوند.

 

جالب است بدانید که یکی از دلایل  که بین سال‌ها ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۳ میلادی بین شیلی، بولیوی و پرو درگرفت بر سر حق بهره‌برداری از معادن سحرای آکتاکاما بود که دارای معادنی اینچنینی از مدفوع پرندگان است!

 

۶- آب پاک: در بولیوی یکی از آثار مضر معدن‌کاوی برای استخراج نقره و قلع، آلودگی و اسیدی شدن آب است. این آب باعث مرگ ماهی‌ها و آلگ‌ها می‌شود. یکی از شیوه‌های مبارزه با آلودگی آب، استفاده از باکتری‌هایی است که فلز محلول در آب را به ترکیب سولفیدی آنها مثل سولفید آهن، سولفید روی و غیره تبدیل کنند، این سولفیدها در ته آب نشست می‌کنند و قابل جدا شدن هستند. این باکتری خاص از مدفوغ «لاما»ها به دست می‌آید، در انگلیس هم باکتری از مدفوع گاو و اسب جدا می‌شود.

 

۷- تولید انرژی: از زمانی که انسان‌ها کاربرد آتش را یاد گرفتند، آموختند که از مدفوع حیوانات می‌شود برای تولید آتش استفاده کرد، اما کاربرد مدرن‌تر استفاده از زیست‌گاز یا بیوگاز است.

 

بیوگاز مخلوطی از سه ترکیب عمده به نام‌های متان، دی‌اُکسیدکربن و سولفید‌ِهیدروژن است که حاصل تجزیه بی هوازی و تخمیر زیست توده بوسیله‌ی باکتری‌های متانوژن است. جزء قابل اشتعال بیوگاز، متان است که سهم بیشتر این گاز یعنی ۶۰ تا۷۰درصد آن را شامل می شود. متان، گازی است بی‌رنگ و بی‌بو که اگر یک فوت مکعب آن بسوزد، ۲۵۲کیلوکالری( ۱۰۵۲٫۳کیلوژول) انرژی حرارتی تولید می کند که در قیاس با سایر مواد سوختی، رقم قابل توجهی است. دو ترکیب دیگر به ویژه سولفید هیدروژن که سهم آن ناچیز است، جزء ترکیب‌های سمی هستند.

 

از مزیت های مهم متان به دیگر سوخت ها این است که، هنگام سوختن، گاز سمی و خطرناک منواکسید کربن تولید نمی کند؛ بنابراین از آن می توان به عنوان سوخت ایمن و سالم در محیط خانه استفاده کرد. همان طور که گفته شد، ۶۰ تا۷۰درصد بیوگاز را گاز متان تشکیل می دهد، این درصد بالای متان، بیوگاز را به عنوان منبع عالی و ممتاز انرژی‌های تجدیدپذیر برای جانشینی گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های فسیلی قرار داده است.

 

باکتری‌های متانوژن که واکنش‌های تجزیه‌ای و بی‌هوازی را به منظور تولید بیوگاز انجام می‌دهند قادر به شکستن و تجزیه مواد آلی پیچیده و ساده هستند که سرانجام به تولید بیوگاز منجر می‌شود. این باکتری‌‌ها از دو دسته باکتری‌های مزوفیل و گرما دوست هستند و به ترتیب در دمای ۳۷ تا ۴۵ درجه سانتیگراد و ۵۰ تا ۵۲ درجه سانتیگراد می‌توانند زندگی کنند. در مورد باکتری گرما دوست این حرارت می تواند تا ۷۰ درجه سانتی گراد افزایش یابد.

 

اما در پایان بد نیست سری بزنیم به کتاب مخزن الادویه، ‌نوشته عقیلى خراسانى که در آن کاربردهای درمانی برای مدفوع جانوران و پرندگان لحاظ شده که البته ذکر این بخش فقط برای آگاهی شما از اعتقادات درمانی قدما است و بس.

 

مدفوع اردک، باز و سایر مرغان شکارى به ندرت مورد استفاده قرار مى‏گیرند چرا که بسیار گرم هستند.

 

پشکل بز به خصوص بز کوهى براى بند آوردن هر نوع خونریرى مفید است. اگر پشکل بز را بسوزانید حرارتش کاهش یابد و لطیف‏تر گردد و داروى داءالثعلب است/ داروى پوست انداختن است و علاج سخت شدن مفاصل./ اگر با سرکه یا آرد جو مخلوط کنید سفتى مفاصل را نرم کند./ اگر با مقدارى ادویه‏‌جات در علاج یرقان مفید است و خون حیض را روان سازد و نیز سختى سپرز را برطرف کند./ اگر آن را خشک کنند و بسایند و با کندر مخلوط کنند علاج خونریزى زهدان است.

 

پختن پشکل بز و بزکوهى با سرکه پادزهر حشرات و علاج مار گزیده است.

 

مدفوع کبوتر رنگ رخساره را صفا بخشد و داروى درد مفاصل است. و مخلوط آن با عسل و تخم کتان براى دمل و سوختگى مفید است.

 

مدفوع کبوتر و گنجشک براى سفیدى چشم مفید است. و مدفوع پرستو از همه مؤثرتر است.

 

مدفوع بزمچه از بین برنده لکه‏‌هاى سیاه صورت است.

 

پشکل گوسفند همراه سرکه، داروى برجستگىی‌هاى روى پوست اعم از زگیل، میخچه و … است.

 

مخلوط پشکل گوسفند و بز با سرکه و موم و روغن گُل داروى سوختگى است.

 

سوخته پهن خر بازدارنده خونریزى است. و بو کردن پهن الاغ خون دماغ را بند آورد.

 

گذاشتن تازه گرماگرم سرگین گاو جهت ورم زخم‏هاى به وجود آمده از چاقو و امثال آن، قطع خون، برآمدگى زخم، درد مفاصل، رفع درد گزش جانوران گزنده/ مالیدن آن با آرد جو جهت جوش‏ها و با سرکه جهت ورم گرم، گزش زنبور، درد ورم زانو و با بابونه جهت تشنگى و با باقلا جهت ورم پستان/ مالیدن پخته شده آن در روغن زیتون و گذاشتن آن بر بدن تا خشک گردد جهت بیرون آوردن خار و امثال آن/ مالیدن آن به زیر ناف زنان براى خارج کردن جنین مرده و چون مدتى بگذرد باعث قتل جنین زنده مى‏شود و بر پشت زهار و تهی‌‏گاه جهت رفع قولنج.

 

مالیدن سرگین گاو ماده بر عرق‏‌النساء مفید است.

 

مدفوع مرغ خانگى داروى قولنج و پادزهر قارچ سمى است.

 

بخور مدفوع مرغ مردارخوار باعث سقط جنین می‌‏شود.

 

سوزاندن سرگین گاو نر، پشه را فرارى دهد.

 

در کتب داروسازی طبّ قدیم، خواصّ دارویی انواع مدفوع و ادرار انسان و حیوانات مختلف شرح داده شده است.

 

جالب آنجاست که این آثار درمانی به طور مکرّر تجربه شده است و در بسیاری موارد گره گشای درمان بیماری هایی بوده اند که در حالت عادّی درمان آنها بسیار سخت است.

 

برای مثال با مراجعه به یادداشت های مرحوم فقید، دکتر عبدالله احمدیه-که خدایش رحمت کناد- موارد متعدّدی را می توان یافت که دردهای شدید مفصلی و روماتیسمی را با ضماد سرگین گاو درمان نموده اند. البتّه در کتب طبّی قدیم، حتّی آثار استفاده خوراکی! از این داروها هم ذکر شده است امّا از آنجا که استفاده خوراکی آنها در فقه ما حرام شمرده شده است – به استثنای ادرار شتر که با رعایت شرایط و از نظر بعضی فقها، قابل شرب است – ترجیح می دهم از این موارد عبور کنم و به سایر خواص عنبر نسارا بپردازم.

 

امّا قبل از شروع بحث اصلی لازم می دانم به یک سؤال مهم پاسخ دهم و آن این که:

 

وقتی می توان بیماری ها را با داروهای بهداشتی موجود درمان کرد، چه ضرورتی دارد که به سراغ داروهای غیربهداشتی و مشمئز کننده ای چون عنبرنسارا برویم و طبّ سنّتی را مضحکه عامّ و خاصّ کنیم؟ و اصولا اطبّا و حکمای بزرگی چون ابن سینا چرا در کتب خود به این داروها و روش های درمانی اشاره کرده اند؟

 

اگرچه پاسخ دقیق به این سؤال، مستلزم اطناب و بحث های تخصّصی است امّا مختصر و مفید به موارد ذیل اشاره می کنم:

 

1- اوّل باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که بهداشتی چیست و غیربهداشتی کدام است؟ آیا طبّ جدید با تعاریف خود از بهداشت و این همه مبارزه با عوامل عیربهداشتی و بیماریزا(البته طبق تعریف خودش از این عوامل) توانسته است که حال مردم دنیا را بهتر، بیماری هایشان را کمتر و جسم و روحشان را سالم تر کند؟ به نظر می رسد که همه ما نیازمند بازنگری جدّی در مفاهیم پایه و اساسی بهداشتی طبّ جدید هستیم. همین که علیرغم پیشرفت سرسام آور ظاهری علم طبّ، مردم، پزشکان، مجامع رسمی علمی عالم و نهادهای اصلی سیاستگزاری بهداشت و درمان جهانی، به این روش ها و داروهای ظاهرا غیربهداشتی! اقبال دوباره و وسیعی نشان داده اند بهترین دلیل بر این است که روند تجدیدنظر – یا حدّاقل شک و شبهه- نسبت به مفاهیم پذیرفته شده و اصول موضوعه ظاهرا بدیهی طبّ جدید در حال شکل گیری است و این رویکرد به ویژه در بین فلاسفه غرب به شدّت دنبال می شود؛ هرچند شیفتگی اصحاب علم ما به اربابان و کدخداهای بلوند خود باعث می شود این گونه جریان های تغییر افکار خیلی دیر در مملکت ما مطرح شوند.

 

2- علاوه بر طبّ سنّتی، مفاهیم طبّ اسلامی نیز در بسیاری از مواقع مباینتی آشکار با آموزه های طبّ جدید دارند. به عنوان یک مثال ساده ممکن است یک داروی خوراکی از نظر طبّی، تمیز و بهداشتی و استریل محسوب شود امّا از نظر فقهی نجس و غیرقابل استفاده باشد. برای ما بازنگری در نحوه تعامل قواعد فقهی با اصول فکری طبّ جدید نیز از ضروریات است. مثلا در حالی که طبّ جدید بین سرگین سگ و الاغ تفاوتی نمی گذارد و هر دو را غیربهداشتی و مملو از میکروب می داند، در فقه، اوّلی نجس و دوّمی پاک است.

 

3- اگر بنده به عنوان یک پزشک دریابم که بیماری یا بیماری هایی از راه هایی با اقلّ هزینه، بازدهی بالا و کمترین عوارض قابل درمانند آیا مجازم که گوش خود را به کوک ناساز عدّه ای بسپارم که « ایش!! بدم می آید»؛ « اه اه!! چه کثیف!!» «بی کلاس ها! » و … و از هراس این که شارلاتان و منفعت طلب و پوپولیست علمی نخوانندم، بسیاری از هم نوعانم را از این درمان ها محروم کنم؟ آیا در این صورت بر خلاف سوگند پزشکی خود عمل نکرده ام؟

 

و این در حالی است که این مطالب مستظهر به تأکیدات علمی و تجربی بسیار زیاد موجود در کتب اطبّای بزرگی چون ابن سینا و رازی و اهوازی و عقیلی، طبّ افواهی این سرزمین، تجربه خود و همکاران و کاربران پایگاه و حتّی مقالات و تحقیقات علمی به سبک طبّ جدید است.

 

آیا اهمّیتی دارد که بگویند:

« در محیط اینترنت نیز برخی سایت های زرد، برای جلب مخاطب به انتشار مطالبی غیر علمی در این باره پرداخته و زیر مطلبی با عنوان (عنبر نسارا؛ پشگل پر خاصیت) به بازگویی خواص خیالی مدفوع الاغ پرداخته و بدون هیچ سند و مدرکی آن را نمونه ای از ” طب شیعه” بر شمرده اند.

 

به گزارش انجمن وت، بررسی منابع علمی پزشکی نوین نشان می دهد که هیچ منبعی خواص درمانی مدفوع الاغ را تائید نمی کند. حتی منابع رسمی طب سنتی نیز این شیوه درمان را به رسمیت نمی شناسند.»

 

4- امّا چرا حکمای ما در کتب علمی خود به این نوع درمان ها پرداخته اند و مثلا چرا حتّی خواصّ درمانی ادرار فیل و صفرای گرگ و … در آنها پیدامی شود؟

 

پاسخ در دو نکته است:

الف- برخی کتب طبّی- مانند قانون ابن سینا و الحاوی رازی و ذخیره خوارزمشاهی جرجانی- کتب مرجع هستند و دأب حکما بر این بوده است که تمام مطالبی که به نحوی مرتبط با بیماری های انسان و درمان آنها بوده است را در این کتاب ها جمع آوری کنند و به قول معروف چیزی را از قلم نیندازند، خواه این موارد، موارد دم دستی و پرمصرف و شناخته شده بوده اند و خواه این گونه نبوده اند. لذا می بینیم که برخی داروها یا درمان هایی که در تمام عمر یک حکیم هم مورد استفاده او نبوده است در کتابش ذکر شده است. در کتاب های دیگر که کتب تخصّصی تر هستند این رویه وجود ندارد و درمان های مهم تر و شایع تر و در دسترس تر بیان شده و مورد بحث قرار گرفته اند.

 

ب- نکته بسیار مهم و مغفول این است که شیوه درمان در طبّ سنّتی این گونه است که هر شخص در هر منطقه جغرافیایی و اقلیمی، با هر فرهنگ و سلیقه و آئین، با هر نوع بیماری و گرفتاری و توانایی، با هر سطح اقتصادی، در هر فصلی و … بتواند بیماری خود را درمان کند.

 

این مسأله یعنی تنوّع و استقلالِ درمانی از مزیّت های عمده طبّ سنّتی بر طبّ جدید است که در آن، گلوی بیماران و پزشکان توسّط کارتل های دارویی، مافیاهای پزشکی، حاکمان و سیاستمداران و … فشرده می شود و سلامتی و بیماری انسان به سان ابزاری برای اعمال سلطه فرهنگی و اقتصادی و … بر او مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بنابراین ذکر داروهای اینچنینی در کتب طبّ قدیم دلالت بر حرّیت طبّ سنّتی و اطبّای آن دارد و به این سیاق است که کتب تخصّصی با عناوینی چون « طب الفقراء و المساکین» به رشته تحریر درآمده است.

 

البته طبیعتا برای ما مسلمین، در کاربرد این روش های درمانی، محدوه شرع، عامل اصلی انتخاب و غربال است. اوّل جواز شرعی و سپس انتخاب نوع درمان، متناسب باعوامل شخصی بیمار و بیماری از بین هزاران درمان مطرح شده.

 

نکات عملی درمان با عنبرنسارا

پیشنهاد عملی این است که هفته ای دو سه بار و هر بار یکی دو عدد عنبرنسارا را داخل اسفند دودکن گذاشته و بعد از شروع دود کردن در فضای خانه بچرخانید. نیم ساعت صبر کنید و بعد پنجره ها را باز کنید تا هوای خانه تهویه شود. در این جا بد نیست خلاصه مطالعه ای که دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این باره انجام شده است را با هم مرور کنیم:

 

تاثیر دودهای طبی بر برخی عوامل عفونت زای بیمارستانی

نویسندگان: ندا پروین، مجید ولیدی، مهدی بنی طالبی، غلامرضا مبینی، کوروش اشرفی، عفت فرخی، محمود رفیعیان، نسرین اکبری، فرانک صفدری ، لیلا رفیعی وردنجانی

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

نوع مطالعه: پژوهشی

چکیده مقاله:

زمینه و هدف : مقاومت دارویی امروزه یکی از مشکلات اساسی در درمان عفونت هاست و مقابله با این پدیده و استفاده از جایگزین های طبیعی اهمیت زیادی دارد. در این میان استفاده از دودهای طبی در درمان بسیاری از بیماری ها و از جمله بیماری های میکروبی و عفونی در ایران و بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری از قدیم الایام رواج داشته که از جمله این دودها، دود حاصل از سوزاندن اسپند و سرگین می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه خواص ضد میکروبی دود حاصل از دانه های اسپند و سرگین بر روی سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوک اورئوس طراحی و انجام شد.

 

روش بررسی : در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، گروه های دود اسپند و سرگین الاغ ماده به عنوان مورد و گروه های آنتی بیوتیک و دود کاه به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. سوش های استاندارد سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوک اورئوس در محیط کشت های مناسب (مولر هینتون آگار، EMB و بلادآگار) کشت داده شدند. دیسک های بلانک آنتی بیوگرام دود دهی شده با سرگین، اسپند و کاه به طور جداگانه با کمک پنس استریل بر روی سطح پلیت های حاوی این سوش ها قرار داده شده و پس از 48 ساعت انکوباسیون در 37 درجه سانتی گراد از نظر وجود یا عدم وجود هاله رشد بررسی گردید. عمل دود دهی در محفظه های طراحی شده هر 20 دقیقه یکبار و حداکثر تا 24 بار تکرارگردید.

 

یافته ها: هر دو گونه نسبت به دود کاه مقاوم بودند. استافیلوکوک اورئوس نسبت به دود سرگین و اسپند و سودوموناس آئروژینوزا نسبت به سرگین حساس بودند. در گروه شاهد نیز استافیلوکوک اورئوس نسبت به کلوگزاسیلین مقاوم بوده و سودوموناس آئروژینوزا تنها نسبت به اریترومایسین و سیپروفلوکساسین حساس بود. با افزایش زمان دود دهی، قطر هاله عدم رشد در موارد حساس بزرگتر شده و به عبارت دیگر اثرات ضد میکروبی دود افزایش می یافت.

 

نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و اثرات ضدمیکروبی دود سرگین بر روی میکروب های بسیار مقاومی مانند استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا، لزوم انجام تحقیقات وسیع تر در مورد مواد موثره و خواص دود سرگین مطرح می گردد.

 

۱- دود دادن عنبر نسارا در محیط های بسته مثل فضای خانه، مانند اسفند اثر میکروب کشی قوی دارد و انجام گاهگاهی این کار به ویژه در فصول سرد، تاثیر قابل توجّهی در کاهش موارد بروز بیماری هایی مثل سرماخوردگی دارد. به ویژه اگر یکی از اعضای خانواده سرماخورده باشد می توان با این کار از افزایش بار ویروس در فضای محلّ زندگی کاست.

 

۲- استنشاق دود عنبر نسارا یکی از راه های مناسب برای درمان سینوزیت های مزمن و حاد، انواع سرماخوردگی، آلرژی، برونشیت، برونشکتازی، سرفه های خلط دار، آسم و تنگی نفس است. به شخصه کمتر دارویی را سراغ دارم که به اندازه تدخین عنبرنسارا در درمان سینوزیت و تخلیه آنها مؤثّر باشد. این کار در درمان سردردهای کهنه به ویژه سردردهایی که در زمینه بیماری های فوق الذّکر ایجاد شده اند نیز موثّر است. بسیاری از کسانی که دچار آلرژی یا آسم و تنگی نفس هستند به بوهای مختلف حسّاسند و لذا می ترسند که در صورت استنشاق دود عنبرنسارا دچار مشکل شوند امّا در این مورد قضیه به عکس است و تدخین عنبرنسارا اثار مفید درمانی واضحی برای این بیماران دارد.

 

برای این کار، عنبرنسارا را در یک اسفنددودکن ریخته روی شعله کم قرار داده دود متصاعد شده را استنشاق کنید. یادتان باشد به محض این که قسمتی از عنبرنسارا شروع به سوختن کند، بقیه آن مانند عود خود به خود خواهد سوخت و نیازی به ادامه تماس با شعله آتش نیست. راه دیگر این است که عنبرنسارا را خرد کرده به جای توتون یا تنباکو، در پیپ، چپق، قلیان و یا سیگار ریخته استفاده کنید.

 

بدون این که بترسید سعی کنید دود عنبرنسارا را عمیقا به داخل ریه ها بکشید. سوزش و اشکریزش چشم، سوزش گلو و چند سرفه در هنگام این کار، اتّفاقی طبیعی است و نباید موجب نگرانی شما شود.

 

۳- گرفتن مواضعی از بدن که دچار خارش است روی دود عنبر نسارا، یکی از روش های بسیار موثّر در کاهش انواع خارش هاست. همچنین این کار، برای درمان تاول ها و زخم های ترشّح دار نیز اثر مناسبی دارد. این روش یکی از بهترین روش های درمانی اگزما هم هست. همچنین این کار تاثیر بسیار خوبی در ترمیم سریع انواع زخم ها به ویژه زخم های سوختگی دارد. زخم های ترشّح دار ناشی از دیابت و نیز زخم های بستر هم از تدخین مکرّر عنبرنسارا بسیار سود خواهند برد.

 

۴- دود دادن عنبرنسارا برای کاهش خونریزی و کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان، درمان انواع عفونت ها و ترشّحات و خارش های واژینال و کیست تخمدان مفید است. روش استفاده به این شرح است:

 

2 الی 3 عدد عنبر نسارا همراه با کمی خاکشی و اسپند، روی کمی ذغال انداخته و گلدان سفالی که ته آن سوراخ داشته باشد را روی آن برگردانید، که در این صورت مانند دودکش می شود، لباس زیر خود را درآورده و دامن بلندی بپوشید و به حالت نیم خیز – به نحوی که پاها از هم باز شوند – روی آن بایستید تا دود عنبرنسارا از فاصله ای حداکثر سی سانتیمتری کاملا به واژن و زیر شکم بخورد. البته این کار بدون خاکشی و اسپند هم موثر است. اگر هم حوصله ندارید می توانید بدون این تشریفات خاص درمان را انجام دهید. برای این کار، عنبرنسارا را در یک اسفنددودکن ریخته روی شعله کم قرار داده بعد از این که قسمتی از عنبرنسارا شروع به سوختن کرد، اسفنددودکن را روی زمین گذاشته و با دامن بلند و به شکل گفته شده از آن استفاده کنید.

 

این کار هر زمان که لازم باشد قابل انجام است. نکته مهم این که دود دادن عنبرنسارا در زمان بارداری هم قابل انجام است و راهی ایمن برای درمان عفونت ها و ترشّحات واژینال در این دوره است. با این حال توصیه می کنیم که به جهت احتیاط این کار را در دوره های کوتاه مدّت سه چهار روزه انجام دهید.

 

5- به همان شیوه فوق الذّکر، دود عنبرنسارا در درمان و کاهش عوارض بواسیر ازجمله کاهش درد و خونریزی آن هم بسیار موثر و کارآمد است.

 

6- ضماد کردن مخلوط عنبر نسارا و سرکه روی پیشانی در درمان خون دماغ مفید است.

 

7- مشکلات چشم: دود دادن عنبرنسارا برای درمان گل مژه( در مرحله حادّ آن) و نیز انواع عفونت های قی کننده چشم مفید است. البته دود دادن طولانی مدّت عنبرنسارا برای چشم توصیه نمی شود.

 

8- مشکلات گوش: تدخین عنبرنسارا، برای درمان بسیاری از مشکلات گوش ازجمله انواع عفونتها، خارش ها، دردهای ناشی از سرماخوردگی یا آب رفتگی و سندروم منیر مفید است.

 

9- تدخین عنبرنسارا برای درمان فوری و علامتی خون دماغ هم مؤثّر است.

 

10- مشکلات دهان و دندان: برای درمان دندان درد و عفونت های لثه هم می تواند دود عنبرنسارا را به موضع موردنظر برسانید و هم می توانید مقداری از آنرا لای دستمال کاغذی گذاشته وروی دندان بگذارید تا موقتا درد برطرف گردد.

 

11- دود دادن عنبرنسارا در بیماری هایی مانند سرخک و آبله مرغان هم بسیار مفید است و علاوه بر کاهش اثرات ریوی آنها- مصرف استنشاقی- در کاهش عوارض پوستی مثل خارش و تسریع در خشک کردن بثورات آنها هم بسار اثربخش است. دود دادن مکرر موضع زونا و تبخال- عادی و تناسلی- هم به خشک شدن آن کمک می کند.

 

دود عنبر نسارا یکی از بهترین درمان‌های سینوزیت‌های مزمن، سرما خوردگی، عفونت‌های واژینال و درمان انواع زخم‌های عفونی و غیر عفونی است.

 

بزرگتر‌ها یادشان می‌آید که این ماده در چندین سال قبل برای درمان و بهبود زخم ختنه استفاده می‌شد. برخی گوش درد را با دود سیگار آرام می‌کردند، غافل از این که دود سیگار منفعت دود عنبر نسا را ندارد.

 

شواهد نشان می‌دهد که دود گیاهان نه فقط در ایران، بلکه در حدود ۵۰ کشور دیگر دنیا کاربرد دارد و بسیار رایج است!

 

آزمایشات نشان میدهد که بخور دود عنبر نسا به مدت حداقل ۶ ثانیه به طور قابل توجهی از رشد باکتری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

این یکی از آزمایشاتی است که بر روی دود عنبر نساء انجام شده و مسلما نیازمند انجام آزمایشات دقیق‌تر و تکمیلی است.

 

دود عنبر نساء یکی از بهترین درمان‌های سینوزیت‌های مزمن، سرما خوردگی، عفونت‌های واژینال و درمان انواع زخم‌های عفونی و غیر عفونی است.

 

همچنین برخی معتقدند که دود عنبر نساء فرآیند زایمان طبیعی را آسان‌تر خواهد کرد.

 

تجربه نشان می‌دهد که استفاده از دود عنبرنسا هیچ عوارض جانبی خاصی برای بدن ندارد.

 

نگاهی کلی به خواص درمانی عنبر نسارا

کاهش حجم خونریزی در زمان پریود

کوتاه نمودن زمان پریود

درمان کننده عفونت‌های واژینال

تقویت کننده تار‌های صوتی

درمان کننده سینوزیت

درمان خارش‌های پوستی

بند آوردن خون دماغ

درمان کننده سرماخوردگی

بهترین درمان برای بیماری آسم

برطرف کننده زخم‌های چرکین

درمان بواسیر

تسهیل روند زایمان طبیعی

درمان صرع

پیشگیری از پوسیدگی دندان

درمان آفت دهان

 

عنبر نسارا و زخم دهانه رحم

استفاده از عنبر نسارا در درمان زخم دهانه رحم کاربرد موثری دارد. بدین منظور جهت استفاده از عنبر نسارا و درمان زخم دهانه رحم ۲ الی ۳ عدد عنبر نسا را با مقداری خاک شیر و اسپند، روی کمی ذغال گداخته بریزید و سپس یک گلدان سفالی که در انتها سوراخ است را بر روی زغال‌ها بگذارید تا دود ناشی از سوختن این ترکیبات از سوراخ گلدان خارج شود. اکنون جهت بخور دادن رحم خود لباس زیر خود را در بیاورید و دامن بلندی بپوشید و سپس به حالت نیم خیز بر روی سوراخ گلدان قرار گیرید و رحم خود را بدین وسیله بخور دهید. انجام این عمل در ۲ روز قبل و بعد از پریود بهترین راه شناخته شده و اثر بخش درمان عفونت‌های واژینال و زخم‌های رحمی است.

 

مراقبت‌های لازم پس از استفاده از مدفوع الاغ

استفاده از مدفوع الاغ تنها برای درمان عفونت‌های واژینال و زخم‌های رحمی است و در موارد درمان فیبروم‌ها و سایر مشکلات رحمی کاربردی ندارد. با استفاده از مدفوع الاغ ماده می‌توانید بدون فریز زخم‌های رحمی از شر آن‌ها راحت شوید. این روش روشی موثر و بدون عارضه در طب سنتی برای درمان عفونت‌ها است و نظر دکتر روازاده در مورد عنبر نسارا یا همان ماچه الاغ برای درمان عفونت‌ها به صورت استعمال خارجی مثبت است؛ بنابراین پس از استفاده از این ماده استحمام نکنید و از شست و شوی واژن با آب سرد جدا خودداری نمایید.

 

روش تهیه عنبر نسارا

برای تهیه عنبر نسارا کافیست سری به یک عطاری معتبر نزدیک منزلتان بزنید و عنبر نسارا یا همان پشکل ماچلاغ را به راحتی تهیه و خریداری نمایید.

 

آیا استفاده از ماچه الاغ عوارضی دارد؟

با توجه به خواص درمانی ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که این محصول بدون عارضه بوده و در صورت مصرف صحیح و به جا از این ماده حیوانی دچار هیچ گونه مشکلی نخواهید شد. به طور قطع می‌توان گفت؛ ارزیابی‌ها و بررسی‌های انجام شده نشان دهنده موثر بودن این ماده است؛ بنابراین عوارض عنبر نسارا و مضرات عنبر نسارا در حد صفر است و شما می‌توانید جهت مقاصد درمانی با خیال راحت از آن استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت