خواص شگفت انگیز انجیر برای بدن

خواص شگفت انگیز انجیر برای بدن

خوردن انجیر و خواص بسیار عالی که برای بدن دارد.

انجیر از جمله میوه‌هایی به شمار می‌رود که سریع رو به فساد و خرابی می‌گذارد اما اگر به صورت تازه مصرف شود، فواید پرشماری برای سلامتی به همراه دارد.

 

اگر انجیر را یکی دو روز پس از خریداری مصرف کنید، علاوه بر این‌که مواد آنتی‌اکسیدانی را روانه بدن خود کرده‌اید از چهار خاصیت شگفت‌انگیز آن نیز بهره خواهید برد.

 

 
۱-حفظ شادابی و رطوبت پوست

خوردن انجیر تازه می‌تواند به جوان و درخشنده نگاه داشتن پوستتان کمک کند. میزان بالای ذخایر اسیدهای چرب امگا-۳ در آن به کار تغذیه پوست می‌آید و در پی آن نشانه‌های پیری و لکه‌های قرمز ناشی از آکنه یا برخی دیگر از بیماری‌های پوستی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

به گفته دکتر روبینا طاهر، فیزیوتراپ در فیلادلفیا، با فشردن انجیر و افزودن مقداری آب به آن می‌توان خمیری را شکل داد که اگر به مدت ۱۰ دقیقه به عنوان ماسک آن را روی صورتتان بگذارید و سپس شست‌وشو دهید، به حفظ رطوبت و شادابی پوست چهره خود کمک شایانی کرده‌اید.

 

 
۲-کمک به هضم بهتر غذا و کاهش وزن

انجیر منبعی غنی از فیبر است؛ بر همین اساس به هضم بهتر غذا و همچین کنترل و مهار وزن کمک قابل توجهی می‌کند. محتوای بالای فیبر آن سبب نرم شدن مدفوع و در نتیجه نظم دادن به اجابت مزاج و رفع یبوست می‌شود.

 

بر اساس مطالعه‌ای که از سوی JAMA منتشر شده، وجود آنزیمی در این میوه به نام فیسین (Ficin) قادر است سوخت‌وساز را بهبود بخشد و پروتئین را به اسیدهای آمینه تبدیل کند؛ چنین روندی منجر به کاهش وزن می‌شود.

 

طاهر اضافه می‌کند: بدن ما از اسیدهای آمینه برای ساخت ماهیچه استفاده می‌کند و به همین دلیل انجیر می‌تواند انتخابی عالی برای کاهش وزن و تناسب بهتر اندام باشد.

 

 
۳-مبارزه با سرطان غیر ملانومی

میوه انجیر حاویی ماده‌ای فیتوچمیکال به نام «بنزالدئید» است که قابلیت ضد سرطانی دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که انجیر منبع بسیار خوبی از مواد فعال زیستی همچون فنول، کومارینز، و اسیدهای چرب با خاصیت بالقوه مفید درمانی برای سرطان پوست غیر ملانوم است. کومارینز بویژه برای پیشگیری و درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود.

 

 
۴-کاهش فشار خون بالا

انجیر منبعی از پتاسیم است؛ عنصری که برای کمک به مهار فشار خون از آن یاد می‌شود. پتاسیم می‌تواند اثرات منفی نمک بر فشار خون را کنترل کند. بسیاری از مردم میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند اما بالعکس، میزان زیادی سدیم را به نام نمک وارد بدنشان می‌کنند و کاهش پتاسیم در نبرد نابرابر با سدیم می‌تواند منجر به افزایش احتمالی فشار خون در آنها شود.

 

 بر اساس یک مطالعه مشخص شد زمانی که گروهی از دواطلبان آزمایشی، وعده‌هایی از سبزیجات و غذاهای کم‌چرب به جای تنقلات و شیرینی خوردند، فشار خونشنان به طور میانگین از مقدار سیستولیک ۵/۵ روی مقدار دیاستولیک ۳ کاهش یافت.

 

 
رژیم غذایی افراد مورد مطالعه در یک گروه شامل پتاسیم، منزیم و کلسیم بیشتر بود و در گروه دیگر از رژیم غذایی معمول امریکایی با محتوای میوه و سبزی کمتر و چربی بیشتر پیروی می‌شد.

 

دکتر طاهر هشدار می‌دهد که همواره به یاد دشاته باشید، مصرف نمک میزان سدیم را در جریان خون بالا می‌برد و توانایی کلیه‌ها را برای جداسازی آب کاهش می‌دهد. این مایعات اضافی فشار خون را افزایش می‌دهند.

 

خواص شگفت انگیز انجیر برای بدن

جدیدترین مطالب سایت