خواندن این 3 رمان که برنده جوایز معتبر ادبی شده اند را از دست ندهید

خواندن این 3 رمان که برنده جوایز معتبر ادبی شده اند را از دست ندهید

خواندن این 3 رمان که برنده جوایز معتبر ادبی شده اند را از دست ندهید

رمان‌ها فضایی خلق می‌کنند که با ورود به آن‌ها تجربه‌های تازه‌ای در انتظار خواننده است؛ تجربه‌هایی که شاید هیچ وقت در زندگی معمولی‌اش نتواند به آن‌ها دست پیدا کند. در این میان بعضی داستان‌ها نسبت به بقیه متفاوت‌تر هستند، ارزش ادبی بیشتری دارند و خلاقیت بیشتری به خرج داده‌اند. بسته به هر کدام از این موارد هم برنده یک یا چندین جایزه شده‌اند. در این مقاله سه رمان از برندگان و نامزدهای جوایز ادبی ارزنده را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند دنیایی از مفاهیم تازه را برای شما به دنبال داشته باشند و دیدگاه‌تان را نسبت به زندگی تغییر دهند.

 

  1. جز از کل

خواندن این 3 رمان که برنده جوایز معتبر ادبی شده اند را از دست ندهید

اگر از طرفداران رمان‌هایی با مضامین فلسفی هستید، زیاد به فلسفه مرگ و زندگی فکر می‌کنید و گمان می‌کنید تنها هستید، خوب است خواندن کتاب فیزیکی یا گوش سپردن به فایل صوتی کتاب جز از کل را در برنامه کتابخوانی‌تان قرار دهید؛ اولین کتاب نویسنده استرالیایی، استیو تولتز که نامزد دو جایزه مهم ادبی بوکر و جایزه گاردین شده است و به عنوان یک نویسنده اثر اولی، بسیار درخشان عمل کرده است.

 

جز از کل رمانی است طولانی اما بسیار خوشخوان که می‌تواند عطش شما برای خواندن یک کتاب خوب را برطرف کند؛ البته به شرط آن که صبور باشید و گام به گام با داستان پیش بروید. رمان داستانی است درباره یک پدر، مارتین دین، برادرش تری دین و پسرش جسپر دین.

 

شخصیت شاهکار گونه مارتین دین بار فلسفی اصلی داستان را بر دوش می‌کشد. داستان از طریق راوی‌های گوناگون روایت می‌شود؛ مارتین و جسپر. مارتین از کودکی‌اش تعریف می‌کند، از بیماری‌اش و پژمردگی حاصل از آن، از مادر عجیب و پدرش و از همه مهم‌تر، برادرش تری که اعجبوبه ورزش بود؛ اما طی یک دعوا طوری آسیب دید که دیگر نتواند ورزش کند و از همین جا مسیر زندگی او عوض شد.

 

داستان جز از کل روایت تاثیر اعضای خانواده را بر یکدیگر تعریف می‌کند، رابطه پدر و پسر و دو برادر را به چالش می‌کشد و مجموعه‌ای تو در تو از اتفاقات جالب خلق می‌کند که خواننده را درست در وسط داستان و در کنار شخصیت‌های دیگر قرار می‌دهد؛ در کنار یک تبهکار معروف (تری)، یک فیلسوف باهوش بدبین (مارتین) و پسر جوانی که مطمئن نیست باید کاملا مثل پدرش بدبین باشد یا گاهی به زندگی اعتماد کند (جسپر). اگر از طرفداران رمان‌های بلند هستید و دل‌تان رمانی می‌خواهد که بیشتر شبیه یک سریال باشد تا یک فیلم سینمایی، خواندن کتاب جز از کل نوشته استیو تولتز را از دست ندهید. اگر هم به شنیدن رمان های صوتی علاقمند هستید، می‌توانید کتاب صوتی جز از کل را دانلود کنید و از شنیدن خوانش آن لذت ببرید. این کتاب با ترجمه بسیار خوب پیمان خاکسار و توسط نشر چشمه در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

  1. هرگز ترکم نکن

خواندن این 3 رمان که برنده جوایز معتبر ادبی شده اند را از دست ندهید

نام «کازوئو ایشی گورو» برای علاقمندان دنیای ادبیات، نامی شناخته شده است. این نویسنده ژاپنی برنده جایزه نوبل ادبیات، یکی از نوابغ عصر حاضر است که با نوشتن کتاب‌‌های متعددی از جمله کتاب معروف «هرگز ترکم نکن» یا هرگز رهایم نکن به شهرت رسید. کتاب هرگز ترکم نکن که در سال 2005 نامزد جایزه بوکر شد و یک سال بعد جایزه الکس را از آن خودش کرد، یکی از آثار شناخته شده این نویسنده است که فیلمی سینمایی نیز از روی آن ساخته شده است. این کتاب داستانی دارد که بعید است شبیه آن را خوانده باشید؛ داستانی است درباره سه هم مدرسه‌ای، دو دختر و یک پسر به نام‌های کیتی، روث و تامی که در یک مدرسه به ظاهر عادی مشغول تحصیل هستند؛ مدرسه‌ای که بچه‌ها را پشت دیوارهایش نگه می‌دارد و از کودکی به آن‌ها تلقین می‌کند که موجوداتی استثنایی هستند و حضور و سلامت‌شان به نفع جامعه هم خواهد بود. این سه دانش آموز که درگیر مثلث عشقی هستند، ناگهان به خودشان می‌آیند و متوجه نشانه‌هایی می‌شوند که بوی خطر می‌دهند؛ نشانه‌هایی که کم‌کم پرده از هدف واقعی مدرسه برای آموزش آن‌ها بر می‌دارد و آن‌ها را با واقعیتی تکان دهنده رو به رو می‌کند. اگر تا به حال فیلم سینمایی این اثر را با بازی اندرو گارفیلد، کری مولیگن و کیرا نایتلی ندیده‌اید، بهتر است ابتدا کتاب را بخوانید و بعد از دیدن بازی زیبای این سه بازیگر لذت ببرید. اگر میخواهید درباره فیلم هرگز ترکم نکن بیشتر بدانید اینجا را بخوانید.

 

  1. سمفونی مردگان

زمانی که یک کتاب از نویسندگان فارسی زبان بارها و بارها به چاپ مجدد برسد، یک پیام واضح به گوش می‌رسد و آن موفق بودن روایت و خط داستان و نویسنده آن است و سمفونی مردگان، نوشته عباس معروفی یکی از این کتاب‌هاست.

 

سمفونی مردگان که بارها به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و برنده جایزه بنیاد انتشارات ادبی سورکامپ شده، در کنار «سال بلوا» یکی از مطرح‌ترین کتاب‌های معروفی است. رمان با آیه‌ای از قرآن درباره قابیل و هابیل شروع می‌شود و همین جا اولین سر نخ را برای ذهن خواننده به جا می‌گذارد. سپس به جای فصل، از عبارت موومان که در موسیقی به کار می‌رود کمک می‌گیرد تا مفهوم سمفونی را به ذهن خواننده متبادر کند و بعد روایت یک زمستان سرد و خانواده‌ای عجیب شروع به تعریف شدن می‌کند.

 

خانواده یک پدر سنتی و افراطی، یک مادر و چهار فرزند است. یوسف، فرزند از کار افتاده خانواده است که عملا زندگی نباتی دارد. فرزند کوچک خانواده اورهان نام دارد که از نظر خلقیات و خصایص بسیار به پدر افراطی‌اش شباهت دارد و یک دو قلو به نام‌های آیدا و آیدین که شور زندگی را کشف کرده‌اند و به ویژه آیدین از پدرش سرپیچی می‌کند. پدر که حجره آجیل فروشی دارد، از آیدین توقع دارد که به جای شعر و شاعری و خواندن کتاب، شغل او را دنبال کند، با ازدواج آیدا و مرد مورد علاقه‌اش مخالفت می‌کند و به اورهان دور می‌دهد. تک‌تک رفتارهای او در قالب پدر خانواده رنجی در جان بچه‌ها به جا می‌گذارد که در نهایت به یک سرگذشت تراژیک ختم خواهد شد. سرگذشتی که بخش مهمی از آن حاصل بیداد اورهان، فرزند محبوب پدر است.

 

اگر نسبت به خواندن سرگذشت آیدین و اعضای خانواده‌اش کنجکاو هستید، می‌توانید علاوه بر خرید کتاب فیزیکی «سمفونی مردگان»، کتاب صوتی این اثر را از سایت فیدیبو دانلود کنید و هر وقت که دلتان شنیدن یک داستان کم‌نظیر را خواست، سراغش بروید و خودتان را به یک رمان خوب مهمان کنید.

جدیدترین مطالب سایت