خودتان به فکر خودتان باشید و حالتان را خوب کنید

خودتان به فکر خودتان باشید و حالتان را خوب کنید

خودتان به فکر خودتان باشید و حالتان را خوب کنید

حالِ بد، اول هفته و آخرهفته و وسط هفته نمی‌شناسد؛ وقتی حال بد است، بد است! شادترین آهنگ دنیا را هم بشنوید، گریه می‌كنید؛ چون از درون اوضاع خراب است و این به قول معروف جنگولك بازی‌ها! نمی‌تواند ویرانه درون‌تان را آباد كند. حوصله خودتان را هم ندارید.

 

حالا همه بیایند و بگویند:« خوب باش»، « قوی باش»، « اتفاقی نیفتاده»، «به بدترش فكر كن»، «هنوز سلامتی، برو خدا رو شكر كن» و… هزار و یك جمله مثلا امیدواركننده دیگر كه بدتر حرص‌تان را درمی‌آورند! می‌خواهید سر به دیوار بكوبید و فقط صدای بقیه را نشنوید. حق هم دارید؛ چون دیگران فقط كنار گود ایستاده‌اند و شما در بطن ماجرا هستید.

 

پس با همه این توضیح‌، فقط و فقط خودتان هستید كه می‌توانید دست به زانوی‌تان بزنید و بلند شوید. برای اینكه حال‌تان تغییر كند، باید چه كار كنید؟ به قول خارجی‌ها، برای تغییر مودتان، چه راهكارهایی را بلد هستید؟ حتما راه‌هایی را امتحان كرده‌اید، اما بد نیست این راهكارها را هم، با هم مرور كنیم.

 خودتان به فکر خودتان باشید و حالتان را خوب کنید

 

حال‌مان دگرگون می‌شود؟

یك پیغام یا تماس تلفنی بدون پاسخ، یك كلمه یا جمله دل‌شكن، بدقولی، سؤال یا سؤال‌های بدون پاسخ، یك درخواست ساده بدون جواب، هدیه‌ای كه باید خریده می‌شد و نشد و… بنابراین هزار و یك دلیل برای تغییر حال روانی ما وجود دارد؛ همینطور بگیرید از دلخوری‌های ساده‌ای كه شاید با یك توجه ساده‌تر برطرف می‌شدند تا اتفاقات بزرگ‌تری كه می‌تواند مشكلات جدی روانپزشكی در ما ایجاد كند. بنابراین حال و روز هیچ آدم سالمی بی‌دلیل به هم نمی‌ریزد! حتما اتفاقی افتاده كه آدمی كه تا یك ساعت پیش خوب و خوش بوده حالا به اتاقش پناه می‌برد و در را روی خودش می‌بندد.

 

برای دلخوری‌مان چه كار كنیم؟

همه ما ادعای شعور و فرهنگ داریم. همه ما به زبان می‌گوییم:« اگر از ما انتقاد كنند، نمی‌رنجیم!» اما این حقیقت ندارد! افراد از اینكه مشكل رفتاری‌شان را به آنها گوشزد كنید حتما خواهند رنجید و در مقابل شما جبهه می‌گیرند، اما اگر شخصی را پیدا كردید كه توانستید مراتب اعتراض‌تان را خیلی متمدنانه به او بگویید و او بشنود و توضیح بدهد و واكنش عجیبی نشان ندهد، حتما این كار را انجام دهید. تلفن را بردارید و خیلی راحت درباره موضوعی كه شما را ناراحت كرده، با طرف مقابل صحبت كنید.

 

فرقی هم ندارد این شخص والدین، خواهر یا برادر، همكلاسی، دوست، نامزد یا همكار شماست. رفتار نادرست متعلق به هر كسی كه باشد، باید درباره آن توضیح داده و معذرت‌خواهی كند، اما اگر نمی‌توانید،حالا یا اینكه نمی‌خواهید یا جراتش را ندارید، مطمئن باشید در همان حال می‌مانید و حال‌تان بد و بدتر خواهد شد. اما یادتان باشد، لحظه‌هایی كه شما در رنج و عذاب بوده و دلخور هستید، طرف مقابل، شما را نمی‌بیند و چه بسا كه در حال خوشگذرانی است!

 

1: از خانه بیرون بزنید

با اینكه خانه، برای اغلب ما امن‌ترین مكان دنیاست، اما گاهی در و دیوار همین مكان امن،روی دل‌مان آوارمی‌شود. انگار كه دیوارها روی قلب‌مان آوار فرو‌ریخته‌اند. پس، از خانه بیرون بزنید. بهتر است بدون قرار گذاشتن با كسی این كار را انجام دهید. اصلا مهم نیست هدف و مسیر مشخصی داشته باشید. فقط همین كه بیرون بروید و در خیابان‌های شهر قدم بزنید، كافی است.

 

اگر مكان سرسبزی مانند پارك نزدیك شماست، می‌توانید بخشی از این مسیر را در فضای سبز قدم بزنید. سعی كنید حتما بخشی از مسیر را زیر نور آفتاب قدم بزنید. نور آفتاب انرژی‌بخش است. همین كه از خانه بیرون بروید، انگار از مشكل‌ فاصله گرفته‌اید و از نمای دورتری به آن نگاه می‌كنید. برای حل آن نیز می‌توانید به فكرهای بهتری برسید.

 

2: موسیقی گوش كنید

در سكوت مطلق، هجوم افكار بیشتر است؛ اگرچه گاهی فكر كردن در سكوت مناسب است. دراین شرایط، حتما موسیقی گوش كنید. نوع موسیقی بستگی به حال‌تان دارد. ممكن است حتی در تمام طول مسیر فقط به یك آهنگ گوش بدهید؛ اصلا مهم نیست. به موسیقی‌ای‌ گوش كنید كه آرام‌تان می‌كند.از گریه نترسید. معذب نشوید كه دیگران شما را حین گریستن می‌بینند. راحت باشید.

 

3: برای خودتان چیزی نخرید

شاید برای تغییر روحیه، حتی خرید یك بستنی ساده خوب باشد. خریدن اینطور موارد مساله‌ای نیست. به این دلیل كه چیزی برای شما به یادگار نمی‌ماند، اما از خریدن چیزهایی كه ماندگارند و برای شما باقی می‌مانند، خودداری كنید. به این دلیل كه با هر بار دیدن شیء موردنظر، یاد حال بدتان خواهید افتاد. پس سعی كنید در حال بد، دست به خرید نزنید.

 

4: ورزش كنید

درهر پارك بزرگ و كوچك كنار خانه، وسایلی برای ورزش وجود دارد. خودتان را به‌دست یكی ازاین بازی‌ها بسپارید. اگر حتی در مسیر به زمین بازی بچه‌ها برخوردید، حتما داخل شوید و خودتان را به‌دست بازی‌های كودكانه مثل تاب‌بازی، سرسره و الاكلنگ بسپارید. مطمئن باشید حال‌تان دگرگون خواهد شد.

 

5: یك كار خوب انجام دهید

یك گلدان بخرید و آن را در پارك بكارید. ساندویچ بخرید و به كودك نیازمندی كه سر راه‌تان می‌بینید، بدهید. به یك نفر در خیابان كمك كنید. برای عزیزی هدیه بخرید و برای او بیاورید. هر كاری كه حس می‌كنید حال خوبی در شما ایجاد می‌كند، انجام دهید.

 

6: تلفن‌تان را خاموش نكنید

در این شرایط نخستین واكنش بسیاری از ما، به‌ویژه خانم‌ها، قطع ارتباط است. موبایل را خاموش نكنید. این وضعیت غیرعادی، استرس و اضطراب شما را بیشتر خواهد كرد، اما سعی كنید تا حد ممكن به آن سر نزنید و منتظر نباشید. بسیار كار سختی است، اما به نتیجه خوب آن فكر كنید تا بتوانید! البته كه در این شرایط ضرورتی ندارد به تلفن هر كسی هم پاسخ بدهید.

 

پوست‌ را تازه كنید

در هر فصلی از سال، پوست نیازمند مراقبت‌ است. طبیعی است نوع مراقبت‌ها نیزمتناسب با وضعیت آب و هوای هر فصل است. گرما، تابش شدید نورآفتاب و گرد وغبار كه در كلانشهرها بیش از هر منطقه دیگری در هوا وجود دارد، عواملی هستند كه باید پوست را در مقابل آنها مراقبت كرد. برای این منظور، به نكته‌های زیر دقت كنید.

 

تمیز كنید

به محض رسیدن به خانه، صورت را با محلول‌های پاك‌كننده مناسب پاك كنید. هرچه توان شست‌وشوی پوست صورت با این محلول‌ها عمیق‌تر باشد، به همان نسبت پوست سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد شد. بنابراین صورت را با محلول متناسب با پوست صورت پاكسازی كنید.

 

صورت را بشویید

حتی اگر روی محلول پاك‌كننده توصیه شده باشد كه پس از پاكسازی با این محلول، نیازی به شستن نیست اما با این حال صورت‌تان را بشویید. در فصل تابستان، هرچقدرهم كه مراقب باشید، دمای بالای هوا، باعث بالا رفتن دمای پوست می‌شود. بنابراین شست وشو با آب ضروری است.

 

آب درمانی

حتما حس خوب ناشی از شستن صورت با آب خنك را بارها تجربه كرده‌اید. با تماس نخستین قطره‌های آب خنك با پوست داغ، حس سبكی، آرامش و نشاط به پوست تزریق می‌شود. بنابراین نخستین قدم برای حفظ شادابی و نشاط پوست، شستن آن با آب سرد است. برای چند ثانیه كف دست‌تان را از آب سرد پر كنید و صورت را داخل آن بگیرید تا كاملا خنك شود.

 

خیار درمانی

یكی از میوه‌هایی كه می‌تواند باعث آرامش پوست شده و به آن آبرسانی هم انجام دهد، خیار است. یك عدد خیار را بشویید. آن را رنده كنید و تمام پوست صورت به جز دور چشم‌ها را با آن بپوشانید. نیم ساعت دراز بكشید و بعد صورت‌تان را بشویید. تازه شدن پوست صورت را به خوبی احساس خواهید كرد.

 

لیمو درمانی

یكی دیگر ازراهكارهای پاكسازی و حفظ لطافت پوست صورت، مالیدن آب لیموترش روی آن است. آب یك عدد لیموترش را بگیرید. بعد از شستن صورت، با كمك پنبه، آب‌لیمو را روی صورت، به جز دور چشم بمالید. 10دقیقه صبر كنید و سپس پوست را بشویید.

 

لایه‌برداری كنید

در فصل تابستان به‌دلیل آلودگی بیشتر هوا، پوست درمعرض آسیب بیشتری قرار دارد. بنابراین باید به شكل مناسب آن را لایه‌برداری كرد. برای این منظور، كرم لایه‌بردار مناسب تهیه و 2تا 3بار در هفته، با كمك آن، پوست را لایه برداری كنید. یكی از لایه‌بردارهای طبیعی سفید آب است. هر بار كه حمام می‌روید، بهتر است پوست را با كمك سفیدآب، لایه‌برداری كنید.

 

مرطوب كنید

خشكی خاص هوا در فصل تابستان، رطوبت پوست را كاهش می‌دهد. بنابراین حتما بعد از شستن پوست صورت و تمیز كردن آن، از مرطوب‌كننده متناسب با پوست استفاده كنید.

 

شست وشو با بخار

به‌صورت‌تان بخور بدهید. برای این كار، قابلمه كوچكی را آب كنید. بعد از اینكه جوشید به اندازه نصف فنجان به آن گل بابونه و كمی گلاب اضافه كنید. كمی كه جوشید و گل‌ها باز شدند، قابلمه را از روی گاز بردارید. حوله‌ای روی سر بیندازید و صورت را مقابل بخار آن بگیرید. 10تا 15دقیقه پوست را بخور بدهید. سپس صورت را خشك كنید و آن را با آب ولرم رو به سرد بشویید.

 

كرم ضد‌آفتاب

این توصیه كاملا تكراری است، اما استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنید. اگر به‌مدت طولانی درمعرض آفتاب قرار دارید، هر سه ساعت یك‌بار كرم را تجدید كنید.

 

از من است كه بر من است

همیشه هم اینطور نیست كه دیگران مسئول حالِ بد ما باشند. گاهی خودمان با رفتارهایی كه می‌كنیم، حال خودمان را بد می‌كنیم. این موارد كدام هستند؟ آنها را می‌شناسیم؟ بیایید با هم این كارها را مرور كنیم تا شاید كمتر تكرارشان كنیم.

 

1:وقتی جیب سوراخ می‌شود

دخل و خرج كه به هم بخورد، اوضاع مالی كه به هم بریزد، حال آدم دست بسته‌ای را دارید كه نمی‌تواند بسیاری از كارها را انجام دهد؛ برای مثال، ناگهان تلفن‌تان یك طرفه می‌شود! احتیاج دارید با دوستان‌تان دورهمی كوچكی در كافی شاپ داشته باشید، اما آه در بساط ندارید! نیاز دارید به سر و وضع ظاهری‌تان برسید، اما بازهم جیب خالی است! تولد صمیمی‌ترین دوست‌تان است، اما دست‌تان خالی است، به‌طوری كه نمی‌توانید حتی برایش گل بخرید و… هزار و یك مورد ریز و درشت دیگر. این وضعیت، بار روانی اضافی به شما تحمیل می‌كند. بنابراین به محض گرفتن حقوق، همه آن را به آتش نكشید.

 

2: از دیگران درخواست می‌كنید

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. بنابراین قرارهای دوستانه، بودن در كنار افرادی كه دوست‌شان داریم، به سلامت روان‌مان كمك خواهد كرد، اما برای شادی‌تان به هیچ وجه روی دیگران حساب باز نكنید. تنها برنامه‌ریزی كنید. اگر كسی خواست، با شما همراه خواهد شد.

 

3: ارتباط نگیرید

دل‌تان برای كسی تنگ می‌شود. حق هم دارید، اما به او تلفن می‌كنید یا پیغام می‌دهید، یا پاسخی نمی‌گیرید و یا پاسخی را كه باید، نمی‌گیرید.اینجا‌ست كه حال‌تان بد می‌شود. حق هم دارید. بهتر است تلفن و پیغام‌تان را دوباره تكرار نكنید. پیغام یا تلفن دوباره شما اگر بازهم بی‌جواب بماند، حال‌تان را بدتر خواهد كرد. بنابراین سكوت كنید.

 

4: به‌خودتان توجه كنید

حال‌تان خوب نیست. به‌خودتان توجه نمی‌كنید، اما وقتی به آینه نگاه می‌كنید، حال‌تان دگرگون می‌شود. بنابراین سعی كنید در بدترین شرایط روحی هم دست از خودتان نكشید. سعی كنید آشفتگی ظاهری، مشكل روحی‌تان را تشدید نكند.

 

5:شلخته نباشید

آشفتگی اتاق یا خانه باعث تشدید حال نامناسب می‌شود. پس سعی كنید تا حد ممكن، بلند شوید و دور و برتان را تمیز كنید.

 

6:به‌خودتان سخت می‌گیرید

حال‌تان خوب نیست. حوصله كسی را ندارید. نمی‌خواهید با كسی صحبت كنید. اصلا شنیدن صدای دیگران به شما اضطراب می‌دهد. چرا به‌خودتان سخت می‌گیرید و خودتان را مجبور به انجام كارهایی می‌كنید كه حال‌تان را بدتر می‌كنند؟ در این شرایط كاری را انجام دهید كه باعث شادی‌ و آرامش‌تان می‌شود.

 

7: همیشگی‌ها را فراموش می‌كنید

گاهی ناخواسته یا از سر بی‌حوصلگی كارها و عادت‌های همیشگی‌تان را فراموش می‌كنید. این مساله هم عاملی برای حال بد شماست. سعی كنید تاحد ممكن عادت‌های خوب همیشگی مثل ورزش، مطالعه، گشت و تفریح با دوستان، سفر و هرعادت خوبی را كه داشته‌اید كنار نگذارید.

 

8: بت می‌سازید

وقتی از دیگران، شرایط، شغل و موقعیتی خاص، بت می‌سازید و آنها را بزرگ می‌كنید، آن وقت است كه دست یافتن به آنها به دغدغه ذهنی شما تبدیل می‌شود. این دغدغه اضطراب و استرس به همراه دارد و حال‌تان را بد می‌كند. بنابراین هیچ‌چیز یا هیچ‌كسی ارزش این را ندارد كه شما برای رسیدن به آن، دچار استرس و اضطراب و دگرگونی احوال شوید.

جدیدترین مطالب سایت