داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

تاریخچه خاندن پهلوی را به صورت خلاصه در فراناز بخوانید. رضاخان میرپنج با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسید و وزیر جنگ شد و سیدضیاء نخست‌وزیر، سه ماه بعد، سیدضیاء برکنار شد و قوام نخست‌وزیر شد و رضاخان وزیر جنگ باقی‌ماند. بعدها وی به مقام رئیس‌الوزرایی رسید. رضاشاه پهلوی، شاه ایران از ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ و بنیانگذار سلسلهٔ پهلوی بود.

 

محمدرضا پهلوی از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شاه ایران بود. محمدرضا با کودتای ۲۸ مرداد، قدرت مشروطهٔ پادشاهی را تحکیم کرد، با رویداد انقلاب ایران برکنار شد و واپسین رهبر نظام پادشاهی در ایران به‌شمار می‌آید.

 

محمدرضا شاه تا اواسط دهه ۱۹۷۰، با تکیه بر افزایش درآمدهای نفتی، برنامه‌هایی را برای پیشرفت کشورش و راهپیمایی به سوی «انقلاب سفید» آغاز کرد. عمده برنامه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های ایران انجام شد، طبقه متوسط جدید شروع به شکوفایی کرد و در کمتر از دو دهه ایران به عنوان مهم‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی غیرقابل انکار خاورمیانه تبدیل شد، اما پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی او مخالفان را به شدت تحریک کرد.

 

تبارنامه دودمان پهلوی

 

مراد علی خان سلطان

پدربزرگ رضا شاه، مراد علی خان سلطان نام داشته که در جنگ هرات (افغانستان) حضور داشته و بنا به نوشتار کتاب «الاشت، زادگاه اعلیحضرت رضاشاه کبیر» در آن جنگ از خودش رشادت و شجاعت به خرج داده‌است.

 

بنا به کتاب «الاشت، زادگاه اعلیحضرت رضاشاه کبیر» از انتشارات وزارت فرهنگ و هنر پهلوی دوم نوشته هوشنگ پورکریم و ساده‌نویسی زیر نظر شورای نویسندگان مرکز انتشارات آموزشی که به مناسبت جشن فرهنگ و هنر در آبان ماه ۱۳۴۸ در تهران به چاپ رسید،اجداد رضا شاه قبل از مراد علی خان سلطان عبارتند از:

حاجی محمد حسن خان سلطان فرزند سلیمان خان پهلوان

سلیمان خان پهلوان فرزند جهانبخش خان پهلوان

جهانبخش خان پهلوان فرزند خسرو خان

خسرو خان فرزند رمضان خان پهلوان

 

در صفحه ۲۶ از کتاب «الاشت، زادگاه اعلیحضرت رضاشاه کبیر» دربارهٔ علت پسوند «پهلوان» در نام پدران رضاشاه پهلوی، با ارائه تصویری از کشتی محلی مازندران توضیح اینچنین آورده شده‌است: «در قدیم کسانی را پهلوان می‌نامیدند که شجاعت و رشادت داشتند و در کشتی پیروز می‌شدند. کسانی که هر سال در مراسم کشتی‌گیری پیروز می‌شدند، لقب پهلوان می‌گرفتند. مازندرانی‌ها و از جمله مردم دهکده‌های سوادکوه هر سال و در یک روز معین در جایی جمع می‌شدند و با بر پا کردن مراسم کشتی گرفتن، پهلوان خود را انتخاب می‌کردند. هنوز هم در سوادکوه چنین مراسمی برگزار می‌شود».

 

عباسعلی خان

پدر رضا شاه یاور عباسعلی خان نام داشته و به همراه برادر بزرگترش رئیس فوج سوادکوه بود. مرگ عباسعلی خان در تهران اتفاق افتاد و در آن زمان رضاشاه نوزادی چهل روزه بود.

 

رضا شاه پهلوی

رضا شاه در سفرنامه مازندران اصالت خانوادگی خود را سوادکوه مازندران معرفی می‌کند. دو دستنویس منسوب به رضا شاه بر جای مانده که به سفرنامه مازندران و سفرنامه خوزستان موسوم است. سفرنامه مازندران در سال ۱۳۵۵ توسط مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی پهلوی در تهران به چاپ رسیده‌است. رضا شاه پهلوی در سفرنامه مازندران، اصالت پدری و نیاکانی خود را به مازندران و سوادکوه رسانده و از آنجا با عناوین «مسقط الراس» و «خانه» و «وطن خود» و مرقد اسلاف و اجداد و نیاکانش یاد کرده‌است. اهمیت این منبع در آن است که چاپ اولش در سال ۱۳۰۵ توسط خود رضا شاه و چاپ دومش در دوران پهلوی دوم و با تأیید دربار و توسط یکی از مراکز درباری به چاپ رسیده و از این حیث منبع موثق می‌باشد.

 

رضا پهلوی هفتمین پسر عباسعلی بیگ، یاور (سرگرد) در فوج سوادکوه، بود که از همسر چهارم او به نام «نوش آفرین» در ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ (خورشیدی) در آلاشت از توابع سوادکوه مازندران به دنیا آمد. پدرش چند روزی پس از به دنیا آمدن او درگذشت و مادرش با فرزند بیمار خود رضا راهی تهران شد. محمد رضا پهلوی در کتاب مأموریت برای وطنم اینچنین آورده‌است: «پدرم در سال ۱۲۵۶ در استان مازندران که نزدیک بحر خزر است، پا به عرصه وجود گذاشت. او بر خلاف پادشاهان قاجار که چنان‌که گفتم از نژاد ترک بودند، از خانواده‌ای اصیل ایرانی بود و پدر و جدش در ارتش ایران با سمت افسری خدمت کرده بودند. جد او در یکی از جنگ‌های ایران و افغانستان از خود شجاعت و رشادت مخصوصی نشان داده و پدرش فرماندهی هنگی را که در استان مازندران ساخلو داشت، عهده‌دار بود .»

 

او در سن ۱۴ سالگی توسط صمصام (از ابواب جمعی علی‌اصغرخان امین‌السلطان صدراعظم)، یکی از بستگان خود وارد فوج سوادکوه و تابین (سرباز) شد. از خود وی نقل شده‌است که به هنگام ورود آن قدر خردسال بوده‌است که دیگران وی را سوار اسب می‌کرده‌اند.

 

سال ۱۲۷۵ خورشیدی پس از کشته شدن ناصرالدین‌شاه قاجار، فوج سوادکوه برای نگاهبانی از سفارتخانه و مراکز دولتی به تهران فراخوانده شد. وی در دوران خدمت در قزاقخانه مدتی نگهبان سفارت آلمان در تهران بود. امضای تغییر شیفت روزانه وی هنوز در این محل نگهداری می‌شود. سپس به سرگروهبانی محافظین بانک استقراضی روسیه در مشهد و پس از چندی به وکیل‌باشی (گروهبان تا استوار)گروهان شصت تیر منصوب شد. در این دوره رضاخان به دلیل استفاده از یکی از معدود مسلسل‌های ماکسیم آن زمان، به «رضا ماکسیم» معروف شد.

 

در سال ۱۲۸۸ خورشیدی، همراه با سواران بختیاری و ارامنه برای خواباندن شورش‌ها و قیام‌های محلی به زنجان و اردبیل اعزام شد و در جنگ با قوای ارشدالدوله از خود رشادت نشان داد. سپس با درجه یاوری (ستوانی) به فرماندهی دسته تیرانداز و در سال ۱۲۹۷ خورشیدی به فرماندهی آتریاد (تیپ) همدان منصوب شد.

 

او در این سمت علیه فرمانده بریگاد یعنی سرهنگ کلرژه کودتایی را به فرماندهی استاروسلسکی، معاون وی با موفقیت اجرا نمود. اجرای این کودتا با هماهنگی احمدشاه توسط رضاخان به کودتای اول رضاخان نیز معروف است. در اثر این کودتا، کلرژه به روسیه بازگشت و استاروسلسکی فرمانده بریگاد قزاق در ایران شد. او مدت‌ها بعد با مریم سوادکوهی دختر عموی خود ازدواج کرد و صاحب دختری به نام فاطمه (همدم‌السلطنه) شد.

 

همسرش چندی بعد درگذشت و او در سال ۱۲۹۵ با تاج‌الملوک آیرملو دختر یاور آیرملو ازدواج کرد که برای او چهار فرزند به نام‌های شمس پهلوی، محمدرضا پهلوی، اشرف پهلوی و علیرضا پهلوی به دنیا آورد. رضا از آن پس مدارج ترقی را با نشان دادن شجاعت و لیاقت نظامی خود طی کرد و به دریافت عنوان خانی، درجه افسری نایل آمد و به درجهٔ میرپنج در بریگاد قزاق رسید.

 

در پی گفتگوها و هماهنگی‌های انجام شده میان سید ضیاءالدین طباطبائی (مدیر روزنامه رعد) و رضاخان از یک سو و ژنرال آیرونساید با رضاخان از سوی دیگر، در روز سوم اسفند سال ۱۲۹۹، کودتایی نظامی ترتیب داده شد که پس از این کودتا او به تدریج به وزارت جنگ و ریاست‌الوزرایی و در نهایت پادشاهی رسید. با تشکیل مجلس مؤسسان در آبان ۱۳۰۴ سلطنت رضا شاه پهلوی رسمیت یافت. در این هنگام رضا شاه همسر دیگری به نام توران امیرسلیمانی اختیار کرد و از او صاحب یک فرزند به نام غلامرضا پهلوی شد. او پس از جدایی از ملکه توران، همسر دیگری به نام عصمت دولتشاهی اختیار کرد که چند فرزند برای او به دنیا آورد: عبدالرضا -احمدرضا – محمودرضا – فاطمه و حمیدرضا.

 

رضا شاه ۱۶ سال سلطنت کرد در این مدت تمام کوشش خود را برای خروج ایران از قرون وسطا و نظام جهل و تنگدستی حاکم کرد و عاقبت پس از اشغال کشور توسط قوای بیگانه در ۳ شهریور ۱۳۲۰ ناچار به کناره‌گیری از سلطنت و ترک کشور شد و در سال ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی درگذشت.

 

سقوط سلسله پهلوی :

پس از شدت گرفتن اعتراضات مردمی در کشور، شاه و همسرش ایران را در۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ ترک کردند.

 

رهبران اسلامی، به ویژه روحانیون تبعیدی خمینی، توانستند این نارضایتی را با ایدئولوژی مرتبط با اصول اسلامی که خواستار سرنگونی شاه و بازگشت به سنت‌های اسلامی است، به نام انقلاب اسلامی، متمرکز کنند. رژیم پهلوی پس از قیام‌های گسترده در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ سقوط کرد. انقلاب اسلامی ساواک را نابود کرد و آن را با وزارت اطلاعات جایگزین کرد.

 

محمد رضا پس از ترک کشور به دنبال درمان پزشکی در مصر، مکزیک، ایالات متحده و پاناما بود و سرانجام در ۵ مرداد ۱۳۵۹ زمانی که با خانواده‌اش در مصر بود به عنوان مهمان انور سادات در قاهره درگذشت. پس از مرگ او، پسرش شاهزاده رضا پهلوی به‌طور غیررسمی به عنوان ارث سلسله پهلوی ظاهر شد. رضا پهلوی و همسرش در ایالات متحده در پوتوماک، مریلند با سه دخترش زندگی می‌کنند.

 

عکس های لو رفته از خوشگذرانی محمدرضا پهلوی با خانواده را در سایت فراناز مشاهده می کنید. در دوران حکومت شاهنشاهی ایران محمد رضا شاه پهلوی و خانواده اش خرج های سنگین و هزینه های گزافی را صرف خوشگذرانی خود می کردند.

آلبومی دیده نشده از عکس های دوران سلطنت محمدرضاپهلوی که در آرشیو خبرگزاری آلمان نگهداری می شود به تازه‌گی در akg-images منتشر شده است که عکس های دیده نشده ای از دوران پهلوی دوم را در بر می گیرد. در این مجموعه عکس هایی از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی، سفرهایش به نقاط مختلف و دیدارهایش با مقامات کشورها تا عکس های خانواده‌گی او به چشم می خورد.

 

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمد‌رضا شاه، فرح دبیا به همراه رضا در پشت سکان قایق موتوری، فرح‌ناز و علی‌رضا در تعطیلات تابستانی در دریای خزر، ساحل نوشهر. تاریخ، ژوئیه سال ۱۹۷۰ میلادی

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمد‌رضا شاه به همراه رضا، فرح‌ناز و علی‌رضا در تعطیلات تابستانی. شنا در دریای خزر، ساحل نوشهر. تاریخ، ژوئیه سال ۱۹۷۰ میلادی.

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

تعطیلات تابستانی در نوشهر. اتومبیل سمت چپ: محمد‌رضاه پهلوی، فرح دیبا و علیرضا پهلوی. اتومبیل سمت راست: فرح‌ناز و رضا به همراه دوستان. تاریخ ژوئیه سال ۱۹۷۲.

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

بچه فیل، هدیه خانواده سلطنتی تایلند به رضا پهلوی. تاریخ ماه مه ۱۹۷۶.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر والری ژیسکاردستن به ایران. تاریخ: اکتبر ۱۹۷۶ میلادی.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

مراسم جشن پنجاه و هفتمین سالگرد تولد محمد‌رضا شاه پهلوی در استادیوم صدهزار نفری آزادی. تاریخ: ۲۶ اکتبر ۱۹۷۶.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر چهار روزه ویلی برانت، صدراعظم آلمان به همراه همسرش، روت براند به تهران. نفر پشت بین محمد رضا پهلوی و روت براند، اگون بار، وزیر کابینه و از استراتژیست‌های حزب سوسیال دمکرات آلمان. تاریخ ۵ مارس ۱۹۷۲ میلادی.

 

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

خوش‌آمد‌گویی و سخنرانی محمد رضا پهلوی در حضور سران و رهبران کشورهای جهان در مراسم جشن‌های دوهزاروپانصد ساله در تخت جمشید، شیراز. تاریخ اکتبر سال ۱۹۷۱ میلادی.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر محمد رضا پهلوی و فرح دیبا به هالیود، آمریکا. تاریخ عکس نامعلوم. عکاس والتر فیشر.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

تعطیلات زمستانی. محمدرضا شاه، فرح دیبا و لیلا پهلوی در پیست اسکی گرنوبل. تاریخ: سال ۱۹۶۸

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

فرح دیبا در پیست اسکی سنت موریس. تاریخ سال ۱۹۷۰.

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمد‌رضا پهلوی و فرح دیبا در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی اینسبروک. تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۹۶۴

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمدرضا پهلوی‌‌، شاه ایران و ثریا اسفندیاری، همسر دوم او در شهر هامبورگ آلمان. سفر با قطار بسوی شهر بن، پایتخت سابق جمهوری فدرال آلمان. تاریخ: ۲۷ فوریه ۱۹۵۵.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا به همراه همسرش، یوربا لیندا به تهران. مراسم قبل از ضیافت نهار در کاخ نیاوران. تاریخ ۳۱ ماه مه ۱۹۷۲ میلادی.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

مراسم بدرقه والری ژیسکاردستن، رئیس جمهور وقت فرانسه و آن آیمون همسر او در فرودگاه مهرآباد. تاریخ: اکتبر ۱۹۷۶ میلادی.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

گفت‌وگوی محمدرضا پهلوی، شاه ایران و جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید. تاریخ: ۱۵ نوامبر ۱۹۷۷.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر ریچارد نیکسون، سی‌ و هفتامین رئیس جمهور آمریکا به تهران. استقبال از ریچارد نیکسون در میدان آزادی با حضور محمدرضا، فرح دیبا، غلام‌رضا نیکپی، شهردار وقت تهران. تاریخ: ۳۰ ماه مه سال ۱۹۷۲.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

استقبال محمدرضا پهلوی، شاه ایران از پاپ پاول ششم، رهبر کاتولیک‌های جهان در فرودگاه تهران. تاریخ: دسامبر ۱۹۷۰.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمدرضا پهلوی، فرح دیبا، رضا، شهناز و علی‌رضا، همسر و فرزندان او در تعطیلات تابستانی در نوشهر. تاریخ ژوئیه سال ۱۹۷۲.

 

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

مراسم رسمی جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس سلطنت خاندان پهلوی. تاریخ: ۲۵ آوریل سال ۱۹۷۶.

 داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر شاه و فرح دیبا به تایلند. از چپ: بومیبول، پادشاه تایلند، محمدرضا شاه، فرح دیبا و سری کیت، ملکه تایلند. محل: قصر سالاسالاتای. تاریخ ژانویه ۱۹۶۸.

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

سفر شاه و فرح دیبا به مالزی. از چپ: ملکه مالزی، محمدرضا پهلوی پادشاه مالزی و فرح دیبا. تاریخ ژانویه ۱۹۶۸.

 

داغ ترین و نایاب ترین عکس های لو رفته و تاریخی از خانواده پهلوی

محمدرضا شاه، فرح پهلوی و فرزندانشان در باغ کاخ نیاوران. تاریخ ۱۹۷۳.

جدیدترین مطالب سایت