همه چیز درباره گیاه مارچوبه – مارچوبه چیست؟

همه چیز درباره گیاه مارچوبه – مارچوبه چیست؟

همه چیز درباره گیاه مارچوبه – مارچوبه چیست؟

 

این روز ها کلمه مارچوبه را بسیار شنیده ایم.خصوصا از زمان پخش سریال هیولا مارچوبه بیشتر شناخته شد و همه در صدد بر آمدیم که برایتان توضیحی مختصر درباره این گیاه بدهیم.به گزارش فراناز گیاه مارچوبه از معدود سبزیجات چند ساله است که معمولا 10 سال عمر می کند و ساقه های آن بعد از خارج شدن از تاج گیاه به مرور به برگ های سرخس مانند تبدیل می شوند. کشاورزان ساقه های خوراکی مارچوبه را قبل از این که به برگ سرخس مانند تبدیل شوند برداشت می کنند.

 

گیاه مارچوبه دارای نر و ماده است، مارچوبه های ماده تولید کننده بذر گیاه هستند و نسبت به انواع نر ساقه های کوتاه تری دارند در حالی که مارچوبه های نر برخلاف انواع ماده انرژی صرف تولید دانه نمی کنند و به همین دلیل ساقه آن ها بلندتر و مرغوب تر بوده و پرورش آن ها از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد.

 

-گیاه مارچوبه را چه زمانی باید برداشت کرد؟

مارچوبه گیاهی چند ساله و از سبزیجات پر خاصیت است که اگرچه در تمام طول سال در دسترس است امابهترین زمان برداشت ساقه های آن فصل بهار است.

 

برداشت مارچوبه معمولا از اواخر فوریه – اوایل اسفند ماه – آغاز شده و تا ماه ژوئن – اوایل تابستان – ادامه دارد و به خصوص در ماه آوریل – اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت – به اوج خود می رسد.برداشت مارچوبه در اغلب مناطق دنیا اواخر ماه می – اواسط خرداد ماه – به پایان می رسد.

 

اگر قصد کاشت مارچوبه دارید باید صبور باشید زیرا از زمان کاشت بذر این گیاه تا زمانی که اولین ساقه آن برداشت شود حدود 3 سال طول خواهد کشید.

-مارچوبه و انواع آن:

مارچوبه ها از نظر اندازه و رنگ با هم متفاوت هستند. در نقاط مختلف جهان مارچوبه معمولا در اندازه های مختلف عظیم الجثه، بزرگ، استاندارد و کوچک و در رنگ های متنوع سفید، سبز و بنفش یافت می شود.

 

مارچوبه های با رنگ های مختلف اگرچه از نظر طعم، بافت، ارزش غذایی و نحوه رشد با هم تفاوت های جزئی دارند اما می توان در دستورالعمل های غذایی آن ها را جایگزین یکدیگر کرد و بارزترین تفاوتی که ایجاد می کنند تغییر رنگ غذا می باشد.

 

– مارچوبه سبز

اغلب مارچوبه های آمریکایی از نوع مارچوبه سبز هستند که دارای ضخامت های مختلف – از نازکی یک مداد گرفته تا انواع بسیار ضخیم – می باشند.

 

– مارچوبه سفید

مارچوبه سفید بیشتر در کشورهای اروپایی محبوب است و از آن جا که ساقه های آن از نور خورشید محروم می شود طعم ملایم تر و خوشمزه تری نسبت به مارچوبه سبز دارد.

این نوع مارچوبه در بسیاری نقاط جهان از جمله آمریکا کمیاب است و معمولا به صورت کنسرو شده به فروش می رسد.

 

– مارچوبه بنفش

مارچوبه بنفش اغلب در کشورهای انگلستان و ایتالیا یافت می شود و ساقه فوق العاده ضخیم و محکم از خصوصیات بارز آن می باشد.

 

– مارچوبه وحشی

مارچوبه در برخی نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی به صورت وحشی می روید. این نوع مارچوبه به جز در کشورهای ایتالیا و جنوب فرانسه به ندرت به شکل تازه در بازار یافت می شود.

 

همه چیز درباره گیاه مارچوبه - مارچوبه چیست؟همه چیز درباره گیاه مارچوبه – مارچوبه چیست؟

 

-انواع مارچوبه چه طعمی دارد؟

مارچوبه سبز اندکی عطر و طعم چمنی دارد در حالی که مزه مارچوبه سفید کمی به تلخی می زند.مارچوبه بنفش اندکی شیرین تر از دو گونه دیگر است زیرا ساقه های آن حاوی 20 درصد شکر بیشتر می باشند.

-ارزش غذایی انواع مارچوبه را بدانید:

به طور کلی مارچوبه منبع خوب ویتامین K، آنتی اکسیدان ها و تیامین است و کالری بسیار ناچیزی دارد، 3 عدد مارچوبه حاوی حدود 9 کالری می باشد که می توان آن را نادیده گرفت در حالی که فیبر موجود در همین مقدار مارچوبه تقریبا 1 گرم است.

 

مارچوبه سبز نسبت به دو نوع دیگر مغذی تر است و علاوه بر مقادیر خوب پتاسیم، کلسیم، ویتامین B و C، اسید فولیک و بتاکاروتن، بیشترین مقدار فیبر میان گونه های مختلف مارچوبه را دارا می باشد.

 

مارچوبه بنفش نیز حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین می باشد.

-انواع مارچوبه چگونه رشد میکند؟

هر سه نوع مارچوبه در فصل بهار قابل برداشت هستند.مارچوبه بنفش نوع مستقلی از مارچوبه می باشد اما مارچوبه سبز و سفید در واقع یک نوع مارچوبه هستند که در شرایط متفاوتی پرورش پیدا می کنند.

 

مارچوبه سفید زیر زمین رشد می کند به این صورت که کشاورزان مارچوبه ها را با پشته ای ضخیم از خاک و خاشاک یا پلاستیک سیاه می پوشانند تا مارچوبه ها در دوره رشد نور خورشید دریافت نکنند، به این فرایند اتیلاسیون گفته می شود.

 

عدم دریافت نور خورشید از تولید کلروفیل در مارچوبه جلوگیری کرده و رنگ آن سفید می ماند در حالی که مارچوبه های معمولی به دلیل دریافت کافی نور خورشید و تولید کلروفیل سبز می شوند.

 

لازم به ذکر است پوست بیرونی ساقه های مارچوبه بنفش اگرچه به رنگ بنفش است اما بخش داخلی ساقه ها بسیار شبیه مارچوبه سبز می باشد.

-چگونگی پخت مارچوبه:

مارچوبه های سفید و بنفش به همان شیوه مارچوبه سبز پخته می شوند و از روش هایی همچون برشته کردن، سرخ کردن و غیره برای طبخ آن ها استفاده می شود و یا به صورت رنده شده داخل سالاد اضافه می شوند.

 

مارچوبه سفید ضخیم تر و کمی محکم تر از مارچوبه سبز است، بنابراین حتما قبل از استفاده 2/3 قسمت پایین آن را پوست گرفته و قبل از سرو مطمئن شوید کاملا پخته باشد. توصیه می شود از ساقه های ضخیم تر برای کباب کردن و برشته کردن استفاده کنید.

 

در کشورهای اروپایی مارچوبه سفید را معمولا نیم پز کرده و سپس با مقدار کمی کره آب شده یا سس هالندیز آغشته می کنند.

 

اگر ترجیح می دهید در یک نوع غذا از ترکیب مارچوبه های سفید و سبز استفاده کنید توصیه می شود ابتدا آن ها را جداگانه بپزید مگر این که ساقه ها ضخامت تقریبا یکسانی داشته باشند.

 

متاسفانه مارچوبه های بنفش بعد از پختن به رنگ سبز تغییر می کنند و نمی توانیم در غذاهای پخته شده هر سه رنگ را در کنار هم داشته باشیم، با این حال می توان مارچوبه های رنگی را رنده کرده و به صورت خام در سالاد استفاده کرد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت