16 درس مهم در زندگی که هر فرد باید چندین بار آنها را یاد بگیرد

16 درس مهم در زندگی که هر فرد باید چندین بار آنها را یاد بگیرد

16 درس مهم در زندگی که هر فرد باید چندین بار آنها را یاد بگیرد

 

زندگی کردن هنر می‌خواهد و به نظر بعضی (اکثرا؟) سخت است. برای همین باید برای آن آماده بود و فنون زندگی را آموخت. اما حقیقتا برای گرفتن مدرک در رشته هنر زندگی چه درس‌هایی را باید یادگرفت؟!

 

یکی از راه‌های یادگیری دروس زندگی خواندن کتاب‌های اندیشمندان بزرگ است. یک کتاب ساده اما پر مغز در این میان کتاب شازده کوچولو است که بهترین ترجمه کتاب شازده کوچولو با ترجمه احمد شاملو می‌باشد. این کتاب به هر کسی که می‌خواهد زندگی کند توصیه می‌شود. به هر حال قبل از اینکه به مطالعه آن کتاب بپردازید در اینجا مهم‌ترین دروس زندگی را با هم مرور می‌کنیم. این موارد ممکن است همه درس‌ها را در بر نگیرند اما مطمئنا جز مهم‌ترین‌ها هستند. شما هم اگر درسی به نظرتان مهم آمد به این لیست اضافه کنید.

 

1- مفید باشید

برای اینکه حس کنید موفقید، از خود خلاقیت به خرج داده و یک کار مفید انجام دهید، یک چیز مفید بسازید و دنیا را جای بهتری کنید.

 

2- مراقب افکارتان باشید

افکار شما مانند بومرنگ عمل می‌کنند. پس مراقب باشید که به چه فکر می‌کنید و به چه چیزی نه. اگر می‌خواهید هنر زندگی را بیاموزید حتما درصد بیشتری از ذهن خود را از افکار مثبت پر کنید. جا آنقدرها برای منفی بودن هست.

 

3- مراقب کلام خود باشید

مطمئنا مردم (و جهان) شما را با آنچه می‌گویید می‌شناسند نه با آنچه می‌خورید. یاد بگیرید خوب صحبت کنید و کاری کنید که مردم از زبان شما در امان باشند.

 

4- آهسته و پیوسته بروید

مسیر موفقیت از قدم‌های کوچکی تشکیل شده است که هر روز به سمت آن بر می‌دارید. گفته شده که: «سنگ بزرگ نشان نزدن است». پس نیازی نیست که حتما اهداف بزرگی در نظر بگیرید همین که امروز تصمیم بگیرید فلان تغییر کوچک را در خود ایجاد کنید بعد از چند ماه نتیجه آن کاملا مشخص می‌شود.

 

5- برای آموختن هیچوقت دیر نیست

16 درس مهم در زندگی که هر فرد باید چندین بار آنها را یاد بگیرد

اینکه فکر کنید الان سن شما زیاد شده است و دیگر از آن گذشته که بروید و مثلا برنامه نویسی یاد بگیرید، فکر درستی نیست. بدانید که این افکار نشان از ایده‌آل گرایی دارد و زندگی و دنیا هیچوقت ایده‌آل نبوده که این بار دومش باشد.

 

6- اعتبار مهم‌تر از پول است

یک تاجر موفق و باتجربه به خوبی می‌داند که اعتباری که کسب می‌کند بسیار مهم‌تر از پول است. چرا که بدون اعتبار نمی‌توان یک کسب‌وکار موفق و بلند مدت داشت. زندگی هم یک تجارت است و سرمایه آن زمان. پس بیشتر روی دادن زمان و گرفتن اعتبار کار کنید تا کسب پول.

 

7- خود را بشناس

گفته شده سر در یکی از ساختمان‌های یونان قدیم نوشته شده بود: «خودت را بشناس». شما برای استفاده از هر ابزاری باید آن ابزار را بشناسید و با توجه به کارایی آن از آن استفاده کنید. اگر شما و توانایی‌هایتان ابزاری برای رسیدن به موفقیت باشند، چه بهتر است که اول خودتان را بشناسید و بعد با کسی که هستید دوست باشید.

 

پائولو کوئلیو در کتاب کیمیاگر داستان مردی را روایت می‌کند که به دنبال یافتن گنجی زادگاهش را ترک می‌کند. او در مسیرش با ماجراهای زیادی درگیر شده و سرانجام گنجی که هیچکس نمی‌داند چیست را پیدا می‌کند. آن گنج چیست؟ بهتر است خودتان این کتاب را مطالعه کنید تا به گنج بزرگ نهفته در آن پی ببرید. دانلود کتاب کیمیاگر از پائولو کوئیلو

 

8- از ترس نترسید

ترسیدن طبیعی است. اگر ترس نبود نیاکان ما نمی‌توانستند زنده بمانند و ما حتی به دنیا بیاییم. اما باید ترس را کنترل کرد. برای پیشروی در مسیر زندگی به هیچ وجه نگذارید که ترس شما را بترساند.

 

9- هیچ وقت دست از تلاش بر ندارید

ضرب المثل است که: «اگر شکست نمی‌خورید پس تلاش هم نمی‌کنید». مگر می‌شود آدم در رسیدن به موفقیت شکست نخورد؟! چند بار یک بچه را دیده‌اید که برای اینکه بتواند راه برود دست از تلاش برداشته؟! اگر کودک دست از تلاش بردارد هیچ وقت راه رفتن را یاد نخواهد گرفت.

 

10- بخشنده باشید

وقتی چیزی را به کسی می‌بخشید، دو فایده می‌رسانید یکی به خودتان یکی به شخصی که به او بخشیده‌اید. موفقیت با داشتن حال خوب امکان پذیر است نه با کرختی و سستی. پس با بخشندگی حال خوب را به خود و اطرافیانتان هدیه بدهید.

 

11- شما سازنده دنیا خود هستید

نه کس دیگر! افکار شماست که دنیای شما را می‌سازد. پس بدانید که چقدر توانایی دارید. شما قادر هستید که تنها با افکارتان تغییرات مثبت در خود و محیطتان ایجاد کنید.

 

12- کتاب بخوانید

16 درس مهم در زندگی که هر فرد باید چندین بار آنها را یاد بگیرد

برای یادگیری چه چیزی بهتر از کتاب خواندن وجود دارد؟! با کتاب به ذهن و فکر اندیشمندان بزرگ راه پیدا می‌کنیم و دنیا را از نگاه آنان می‌بینیم. در جایی وقتی از متفکر و روانشناس مشهور کانادایی جوردن پترسون می‌پرسند که توصیه شما به کسانی که در دهه 20 زندگی خود هستند چیست؟ جواب می‌دهد بروید کتابخانه دانشگاهتان و کتاب‌های آدم‌ها بزرگ را بخوانید.

 

13- شما مسئول بهشت یا جهنم کردن زندگیتان هستید

درست است که بدبختی‌ها و ناگواری‌های زندگی دست شما نیست اما این شمایید که به آن‌ها پاسخ می‌دهید. پس بدانید که با پاسخ صحیح از اتفاقات ناگوار جهنم نسازید.

 

14- متشکر باشید

به قلب و ذهن خود یاد دهید که شکرگزار و ممنون باشد. هر روز آنچه را دارید به یاد آورده و مرور کنید و بدانید که هیچ قدرتی بالاتر از قلب پر از شکرگزاری نیست.

 

15- از اشتباهات خود عبرت بگیرید

بارها این جمله خوانده‌اید و شنیده‌اید. اما چقدر به آن توجه کرده‌اید. چند بار دوباره آن را مرور کرده و آن را به خاطر آورده‌اید. عبرت گرفتن از اشتباهات یکی از آن درس‌هایی است که باید بارها و بارها مرور کرد تا آن را خوب فرا گرفت. بدانید که هیچکدام از اختراعات بشری بدون صدها و هزاران بار اشتباه به نتیجه نرسیده‌اند.

 

16- هیچ وقت دست از جستجو بر ندارید

اگر آنقدر خوش شانس بوده‌اید که مسیر خود را یافته و فهمیده‌اید که چه می‌خواهید چه بهتر! پس به مسیرتان ادامه دهید. اما اگر هنوز در حال اکتشاف هستید، دست برندارید و به جستجو ادامه دهید. از یاد نبرید که رمز رسیدن مداومت و ممارست است.

 

این بود 16 درس مهم زندگی که شاید باید هر روز آن‌ها را مرور کنیم. شما چه درس‌های دیگری به ذهنتان می‌رسد که باید به این لیست اضافه کرد؟

جدیدترین مطالب سایت