درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

در اینبخش از سایت فراناز درمان خشکی پوست در پاییز و همچنین نکات مهم و ساده مراقبت از پوست در فصل پاییز یا خزان را برای شـما آورده ایم، در آغاز فصل سرد طبق معمول دچار خشکی پوست می شویم و این روند از آغاز سرما در اواسط ماه آبان شروع می شود، البته این خشکی موقتی اسـت و بـه مرور پوست بـه سرما عادت می کند اما در آغاز کمی اذيت دهنده اسـت، در ادامه بیشتر باهم صحبت می کنیم.

 

دلیل خشکی پوست در پاییز

دلایل متعددی برای خشکی پوست در پاییز و زمستان وجوددارد. کاهش ناگهانی دمای هوا، استحمام زیاد با آب گرم، کاهش رطوبت منزل بدلیل استفاده از شوفاژ و بخاری، وزش شدید باد در تماس با پوست و کاهش میزان رطوبت هوا بدلیل کمبود آب در ماه‌هاي آخر تابستان از مهمترین عوامل خشکی پوست در پاییز بـه شمار میروند.

 درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

درمان خشکی پوست در پاییز + نکات مراقبت از پوست در فصل پاییز

 

با این وجود دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن نمی تواند مشکل شـما را حل کند. بهتر اسـت بجای انتظار، از همین هم اکنون بـه فکر پیشگیری باشید. شاید بتوان دست‌ها رابا دستکش و استفاده از مرطوب‌کننده تا حد زیادی محافظت کرد اما صورت از حساسیت بیشتری برخوردار اسـت.

 

استفاده از آب ولرم

استفاده از آب گرم در فصل پاییز و زمستان مورد علاقه همه ی افراد اسـت. با این وجود میتوان با جای گزین کردن آب گرم با آب ولرم تا حد زیادی از خشکی پوست در پاییز پیشگیری کرد.

 

آب گرم چربی‌هاي طبیعی منافذ پوست را از بین میبرد. این چربی‌هاي طبیعی از خشکی پوست جلوگیري می کنند و برای سلامت پوست ضروری هستند.

 

مرطوب‌ کننده پس از شستشو

استفاده از مرطوب‌کننده یکی از رایج ‌ترین ابزارهای مقابله با خشکی پوست در پاییز و زمستان اسـت. استفاده از مرطوب‌کننده در بازه‌هاي زمانی 6 ساعته باعث حفظ رطوبت پوست میشود.

 درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

با این وجود ضروری‌ترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده، پس از استحمام اسـت. چند دقیقه پس از استحمام با آب ولرم روی پوست خود مقداری مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌ کننده باعث میشود کـه آب در منافذ پوست بـه دام افتاده و رطوبت کلی آن افزایش یابد.

 

مرطوب‌ کننده حاوی سرامید

بیش از 40 درصد چربی طبیعی پوست را سرامید « ceramide » تشکیل میدهد. کرم‌هاي حاوی سرامید باعث حفظ رطوبت پوست شده و از خشکی بیش از حد آن پیشگیري می کنند. سعی کنید از مرطوب‌کننده‌هایي استفاده کنید کـه حاوی این ماده باشند.

 

پاک‌ کننده‌ های مناسب

امروزه پاک‌ کننده‌ هاي متعددی برای استحمام وجوددارد. سعی کنید از پاک‌ کننده هایي استفاده کنید کـه پوست شـما را خشک نمیکنند.

 

برای شناسایی این نوع پاک‌کنندهها با دکتر خود یا داروخانه مشورت کنید. پاک‌ کننده‌ هاي حاوی گلیسیرین «Glycerin» نیز جهت پیش گیری از خشکی پوست بسیار مناسب هستند.

 

دستمال مرطوب آرایشی استاندارد

استفاده از دستمال مرطوب آرایشی برای بانوان بـه امری متداول تبدیل شده اسـت. این دستمال‌هاي مرطوب در بیشتر داروخانه‌ ها و فروشگاههای لوازم آرایشی بـه وفور یافت می شوند.

 درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

درمان خشکی پوست در پاییز + نکات مراقبت از پوست در فصل پاییز

 

مشکل اینجاست کـه عده اي از این دستمال‌ ها حاوی مواد خطرناکی هم چون الکل و سولفات « sulfate » هستند. الکل و سولفات باعث خشکی بیش از حد پوست می شوند. این دستمال‌ها را از داروخانه‌ هاي معتبر تهیه کرده و از عدم وجود این دو ماده در انها خاطرجمعی حاصل کنید.

 

مرطوب‌ کننده را در دسترس بگذارید

همان‌ طور کـه اشاره شد یکی از مهمترین راهکارها برای پیش گیری از خشکی پوست در پاییز استفاده از مرطوب‌ کننده، مخصوصاً برای دست و صورت اسـت.

 

سعی کنید مرطوب‌ کننده خودرا همیشه در معرض داشته باشید. مرطوب‌ کننده را روی میز کار، داخل کیف یا کنار سینک روشویی قرار دهید. هر چند وقت یک بار دست‌ هاي خود رابه مرطوب‌ کننده آغشته کنید.

 

دستگاه بخور صنعتی یا سنتی

سرمای پاییز و زمستان، رطوبت پایین، باد شدید وگرمای خشک سیستم حرارتی باعث کاهش شدید رطوبت دراین فصل‌ها می شود. برای مقابله با این خشکی بیش از حد بهتر اسـت از دستگاههای رطوبت‌ ساز یا بخور استفاده کنید. میتوانید دستگاههای بخور رابه سادگی تهیه کرده ودر برخی اتاقهای منزل قرار دهید. اتاق خواب کـه مدت زیادی درآنجا استراحت میکنید بهترین گزینه اسـت.

 

همچنین در اتاق‌هاي دیگر نیز کـه بیش از چهار ساعت از وقت خودرا در آن سپری می کنید، دستگاه بخور را قرار دهید. بجای استفاده از رطوبت‌ سازهای صنعتی میتوانید از سیستم رطوبت‌ساز سنتی نیز استفاده کنید. کافی اسـت کـه یک کتری آب جوش را روی بخاری یا شوفاژ منزل قرار دهید. آب کتری بـه مرور تبخیر شده وباعث افزایش رطوبت منزل خواهد شد.

 

کاهش مدت زمان استحمام

هرچه بـه فصل سرما نزدیک میشویم، نیاز بـه استحمام نیز کاهش می یابد. سعی کنید تا جای ممکن از استحمام غیرضروری در طول هفته پرهیز کنید. همچنین کاهش مدت‌زمان استحمام نیز در پیش گیری از کاهش رطوبت پوست تاثیر بسزایی دارد. همان‌ طور کـه اشاره شد، سعی کنید پس از استحمام از مرطوب‌ کننده جهت بـه دام انداختن رطوبت داخل منافذ پوست استفاده کنید. جایگزینی آب ولرم با آب گرم را نیز فراموش نکنید.

 

لایه‌ برداری پوست

دمای پایین هوا و باد شدید درکنار گرمای خشک سیستم حرارتی باعث کاهش شدید رطوبت پوست «بخصوص صورت» می شود. برای پیشگیري از خشکی پوست توصیه می شود کـه هفته‌اي ۱ الی ۲ بار از لایه‌بردار ملایم در طول حمام استفاده کنید.

 

لایه‌ برداری بیش از دو بار در هفته نتیجه عکس خواهد داشت و بـه خشکی بیشتر پوست منجر می شود. پس از لایه‌ برداری نیز از مرطوب‌ کنندههای پوست استفاده کنید.

 

میکرودرم‌ ابریژن در ابتدای پاییز

میکرودرم‌ ابریژن یک عامل لایه‌برداری قوی اسـت کـه خانم‌ها با آن آشنایی بهتری دارند. این نوع لایه‌ برداری توسط دستگاه در مراکز زیبایی پوست انجام می شود. متخصصان پوست توصیه می کنند کـه در فصل پاییز یک بار از مزایای این عمل برخودار شوید.

 

پس از گرمای بیش از حد تابستان، پوست صورت دچار استرس و مشکلات زیادی می شود. توسط میکرودرم‌ ابریژن می توان لایه‌ هاي مرده پوست را از بین برد و پوست را برای ساخت کلاژن بیشتر تحریک کرد.

 

ماسک‌ های مرطوب‌ کننده صورت

استفاده از ماسک‌ هاي مرطوب‌ کننده یکی از بهترین راهکارهای افزایش رطوبت در پاییز و زمستان اسـت. این ماسک‌ها برای مدت کوتاهی روی صورت قرار می گیرند و علاوه بر افزایش رطوبت، بـه خون‌ رسانی بیشتر پوست نیز کمک خواهند کرد.

 

اگر از ماسک‌هاي مرطوب‌ کننده خانگی برای مقابله با خشکی پوست در پاییز اسفاده میکنید، اجزای مرطوب‌ کننده آنرا درست انتخاب کنید.

 

مشاوره با متخصص پوست

صورت و پوست هرکس با دیگری تفاوت دارد. بیشتر موارد اشاره شده دراین پست، عمومی اسـت و مختص فرد خاصی نیست. با این وجود برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و دیگر لوازم بهداشتی بهتر اسـت با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

ممکن اسـت استفاده از یک محصول خاص، مشکلات شـما را بدتر از قبل کند. اگر میزان خشکی پوست شـما بیش از حد معمول بوده و طبیعی بنظر نمی رسد، بهترین راهکار مشاوره با متخصص پوست اسـت.

 

کاهش مصرف برخی محصولات

طی فصل‌هاي سرد وخشک سال باید استفاده از محصولاتی کـه بـه خشکی پوست منجر می شوند رابه حداقل رساند. برخی محصولات ضدجوش و جوان‌ سازی پوست از جمله این موارد هستند.

 

رتینوئید ، بنزوئیل پروکساید و اسید سالیسیلیک موجود دراین محصولات، متهم شماره یک خشکی پوست شـما هستند.

 

میوه و سبزیجات فصلی

میوه و سبزیجات فصلی یکی از مهمترین فاکتورهای زیبایی پوست و تامین آب بدن هستند. ویتامین و موادمعدنی موجود در میوه‌ها یکی از بهترین ابزارهای سلامت پوست محسوب می شود.

 درمان خشکی پوست و مراقبت از پوست در فصل پاییز

درمان خشکی پوست در پاییز + نکات مراقبت از پوست در فصل پاییز

 

سعی کنید روزانه حداقل یک شماره میوه فصلی نوش جان کنید. سیب، کلم بروکسل، انار، پرتقال، نارنگی، شلغم و گریپ فروت جزء بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی هستند.

 

آب را فراموش نکنید

در فصل پاییز و زمستان با کاهش میزان تعریق بدن، نیاز بـه آب نیز بهمین میزان کاهش می یابد. با این وجود نیاز بدن بـه آب را تأمین کنید و تنها بـه احساس تشنگی اکتفا نکنید.

 

احساس تشنگی در فصل سرما کاهش مییابد اما بدن برای حفظ رطوبت و فعالیت‌هاي روزمره بـه آب نیاز دارد. بیشتر حجم بدن مـا از آب تشکیل شده اسـت و نباید از نوشیدن آن دریغ کرد.

 

و در ادامه نکات مهم و ساده برای مراقبت از پوست در فصل پاییز

تفاوت آشکاری بین پوست سالم و آسیب‌ دیده وجوددارد و سرما نیاز پوست بـه مراقبت را دوچندان میکند. در ادامه بـه نکات مراقبتی برای حفاظت از پوست درفصل پاییز اشاره میکنیم تا با رعایت آن‌ها همیشه پوست سالم و باطراوتی داشته باشیم.

 

ژل دوش و شامپوی بدنتان را مطابق با فصل تغییر دهید

ژل‌هاي دوش یا شامپو بدنهای خنک و میوه‌ اي در تابستان بسیار متداول‌ اند ولی باید خاطرجمعی حاصل کنید کـه ژل یا شامپوی فعلی شـما با تغییر فصل و کاهش دما پوستتان را خشک نمیکند؛ یعنی باید ژل دوشی انتخاب کنید کـه حتما مرطوب کننده داشته باشد ودر عین حال عاری از ترکیبات صابونی باشد.

 

در پاییز و زمستان بهتر اسـت از مواد شوینده‌ اي استفاده کنید کـه درعین پاک‌ کنندگی چربی پوستتان را حفظ میکنند، مثل محصولاتی کـه حاوی شیر، خامه و کرم‌ هاي چرب‌کننده هستند یا عصاره ي کدو و جودوسر دارند کـه علاوه بر حفظ چربی و رطوبت پوست بسیار خوش‌ رایحه و مغذی‌ اند.

 

در پاییز و زمستان از اسکراب‌ های لایه‌ بردار روغنی استفاده کنید

در انتخاب اسکراب‌ هاي پوست باید بـه میزان چربی توجه کنید. کلاً با توجه بـه خشکی و سرمای هوا در پاییز و زمستان از مواد چرب‌تر استفاده کنید. این مواد مانع از خشکی و زبری پوست می شوند و رطوبت از دست رفته ي پوست را جبران می کنند. رده‌ هاي متعددی از اسکراب‌هاي مرطوب‌کننده و روغنی براساس میزان غلظت و چربی وجوددارد کـه بسته بـه سلیقه و باتوجه بـه ویژگی‌هاي پوستتان میتوانید انتخاب کنید.

 

اسکراب‌ هاي شکر فوق‌ العاده‌اند. شکر یکی از قوی‌ترین لایه‌ بردارها اسـت و وقتی بـه روغن زیتون، لیمو یا سایر مواد طبیعی اضافه میشود، ترکیب درخشانی می‌سازد کـه علاوه بر لایه‌ رداری منجر بـه نرمی و لطافت پوست میشود.

 

هر روز از مرطوب‌ کننده پوست استفاده کنید

حفظ رطوبت پوست بسیار حائز اهمیت اسـت. اگر می خواهید از خشکی و ورقه‌ ورقه‌ شدن پوست جلوگیري کنید، باید بـه‌طور روزانه از مرطوب‌ کننده استفاده کنید. بهترین زمان بکار بردن لوسیون مرطوب‌ کننده درست پس از حمام و زمانی اسـت کـه پوستتان رابا حوله خشک کرده اید.

 

حتما لوسیون‌ هاي حاوی وازلین و کره کاکائو را امتحان کنید و ببینید چـه نرمی مطبوعی بـه پوست میدهند. طیف گسترده‌اي از لوسیون‌ هاي مرطوب‌ کننده در بازار وجوددارد کـه میتوانید براساس رایحه و مواد تشکیل‌ دهنده ازآن‌ها استفاده کنید.

 

پوستتان را بررسی کنید و الزامات‌ اش را بشناسید

فصل‌ها تغییر میکنند و تغییراتی درما ایجاد می کنند بااین‌حال واکنش‌ها و تغییرات پوستی از فردی بـه فرد دیگر متفاوت اسـت. باید نوع پوستتان را بشناسید و متناسب با آن از محصولات مراقبتی استفاده کنید. شاید پوست چربی دارید و حتی با سرد شدن هوا نیازی بـه محصولات چرب‌ کننده و رطوبت‌ رسان ندارید.

 

همیشه بدن‌تان را بررسی کنید و تغییرات و واکنش هاي فصلی‌اش را بشناسید. اگر پوستتان را نمی‌شناسید و نمی دانید کـه نیاز بـه چـه نوع برنامۀ مراقبتی دارید حتما بـه مشاور محصولات آرایشی یا متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان پوست دانش اینکار را دارند و با یکسری سؤال ساده کیفیت و الزامات پوستتان را مشخص میکنند.

 

برنامه روزانه مراقبت از پوست داشته باشید

شاید برنامه ي منظمی برای استفاده از ماسک و اسکراب، لوسیون و محصولات مراقبتی نداشته باشید. ممکن اسـت یادتان نباشد کـه آخرینبار کی از ماسک صورت یا ورقه‌هاي میوه روی پوست استفاده کرده‌ اید. این در حالی اسـت کـه برای داشتن پوست سالم و لطیف نیاز بـه تنظیم برنامۀدقیق مراقبتی دارید.

 

با پیروی از این برنامه دیگر نگران تغییرات پوستی نخواهید بود. شاید مضحک و وقت‌گیر بنظر برسد، اما این یک الزام مراقبتی اسـت و باعث می شود جوانتر و سالم‌تر بمانید. با تنظیم برنامه ي مراقبت از پوست مشخص می کنید کـه مثلا یکشنبه ها ماسک صورت می گذارم و سه شنبه و جمعه پوستم را لایه‌برداری می‌کنم. این زمان‌بندی ضروری و هوشمندانه اسـت و خیالتان هم از باب سلامت پوستتان آسان میشود.

 

هر شخصی بهتر میداند کـه چـه روزهایی آزادتر اسـت و میتواند زمانی رابه خودش اختصاص بدهد. مراقبت از پوست رابه مناسب‌ترین زمان موکول کنید. پوستتان سپاسگزار شـما خواهد بودو از مزایای عالی و تدریجی برنامه شـما برخوردار خواهد شد. کم کم تغییرات شگرف پوستتان رابه چشم خواهید دید.

 

ضد آفتاب را فراموش نکنید

ممکن اسـت هر شش ماه یک بار گذارتان بـه ساحل بیفتد، اما بـه این معنی نیست کـه نیازی بـه استفاده از ضدآفتاب ندارید. استفاده از ضدآفتاب ژست فانتزی نیست، ضرورت روزانه اسـت.

 

پس لطفاً آنرا کنار نگذارید. همیشه مرطوب‌کننده‌هاي حاوی ضدآفتاب بخرید. این مرطوب‌کننده‌ها دستکم باید SPF.15 داشته باشند. ضرورت دارد هر چند ساعت یک بار کرم‌تان را تجدید کنید. ضدآفتاب هایي کـه SPF.40 و بالاتر و همچنین پوشش محافظ UV دارند، مثل طلا باارزش‌اند.

 

مراقب پوست پاهایتان باشید

لطفاً بعد از مـن تکرار کنید این پاییز و زمستان مراقبت از پاهایم را فراموش نمیکنم. این جمله را مدام بـه خودتان یادآوری کنید و بـه اهمیتش واقف باشید. چند ماه آینده قرار اسـت پاهای نازنین‌ تان را در بوت‌هاي خفه و احتمالاً پاشنه‌دار محبوس کنید و این مسأله قابل توجه و نگران‌کننده اسـت.

 

پاها قلب دوم شـما هستند و سلامت و بیماری‌شان همه ي بدن را درگیر خواهد کرد. لطفاً ارتفاع مجاز پاشنه را رعایت کنید، گاهی پاها را ماساژ بدهید و از لایه‌ برداری کف پا و مراقبت از پوست پاها غافل نشوید. یک یا دو بار اسکراب پاها در هفته مطلوب، ضروری و بسیار دلپذیر اسـت.

 

اگر ناخن‌ های حساس و شکننده‌ ای دارید، به فکر خرید روغن کوتیکول باشید

رشد کوتیکل‌ ها و پوسته‌ هاي خشک کنار ناخن یکی از نشانه‌هاي پاییز و زمستان اسـت ودر بعضی افراد استفاده مکرر از کرم مرطوب‌کننده هم کمکی بـه التیام نمیکند. این روغن تخصصی ناخن را نرم می کند و از ترک و سوزش دست جلوگیري میکند. روغن کوتیکول طبق معمولً حاوی عصاره آووکادو، جوجوبا، درخت چای یا بادام و ویتامین اي اسـت.

 

با استفاده ازآن بـه اسانی از شر پوسته‌ ها و ترکهای دست و حساسیت‌ هاي ناخن خلاص خواهید شد. این محصول از شکننده گی و ترک خوردن ناخن پیش گیری میکند، سبب تغذیه، رشد و استحکام ناخن می شود و جلوه سالم و پرنشاطی بـه دست‌هاي شـما می‌بخشد.

 

روغن کوتیکول محصولی بسیار با ارزش برای حفظ رطوبت و پاکیزگی پوست دست اسـت. کافی اسـت هفته‌ اي چند بار این روغن رابه کوتیکل‌ ها و کناره‌ هاي ناخن بمالید.

 

از محصولات مراقبت از ناخن استفاده کنید

پاییز فصل مناسبی اسـت برای تغییر سبک آرایش و پوشش. می توانید رنگ و جلای تازه اي بـه ناخن ‌هایتان ببخشید و زیبایی دست‌ ها رابه رخ بکشید. رنگ هاي گرم و تندی مثل قهوه اي مایل بـه قرمز، شکلاتی و آلبالویی را امتحان کنید.

 

دلير باشید و طیف رنگ هاي مورد استفاده را تغییر دهید. رنگ‌ها حس‌و‌حال شـما را عوض می کنند و نشاط بصری ایجاد میکنند. ولی حتما حواس تان باشد کـه لاک‌ هاي ناخن فاقد فرمالدئید و تولوئن باشند.

 

کرم دست را متناسب با فصل تغییر دهید

دست‌ ها اعضا مهم و اثرگذاری هستند و سلامت و زیبایی‌شان بسیار حائز اهمیت اسـت. دست‌ها در طول روز بارها با آب تماس پیدا می کنند، مدام خیس و خشک می شوند و خیلی وقتها هم درمعرض مواد شیمیایی و آلودگی قرار می گیرند.

 

بهمین دلیل حفظ رطوبت و سلامت پوست دست اهمیت مضاعف دارد. همیشه یک کرم مرطوب‌ کننده دست در کیفتان داشته باشید. کرم‌ هاي مرطوب‌ کننده یا لوسیون‌ هاي ویژۀ دست سلامت پوستتان را تضمین میکنند و ضرورت روزانه پاییز و زمستان هستند.

جدیدترین مطالب سایت