متوقف کردن ریزش مو با طب سنتی

متوقف کردن ریزش مو با طب سنتی

متوقف کردن ریزش مو با طب سنتی

 

درمان ریزش مو با استفاده از طب سنتی امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. برای درمان ریزش مو می‌بایست مواد غذایی مفید و مناسب مصرف نمود تا به مو‌ها و ریشه‌های آن مواد مغذی کافی برسد. معمولاً کسانی که دچار بیماری می‌شوند، به علت اختلال در تغذیه، دچار ریزش مو (Hair loss) می‌شوند.

دلایل ریزش مو چیست؟
یکی از دلایل ریزش مو، مشکلات گوارشی و یبوست است که درمان آن مصرف خاکشیر، روغن زیتون و پرهیز از مصرف چای و سرخ کردنی‌هاست.

کم خونی می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

 

مصرف داروهای اعصاب و هورمونی نیز ریزش مو را افزایش می‌دهند. اگر دلیل ریزش مو ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌گاوزبان، جوشانده به لیمو و شربت بادام توصیه می‌شود.

عامل ارثی نیز باعث ریزش مو می‌شود.

 

دلیل دیگر ریزش مو استفاده از مواد شیمیایی مثل شامپو و صابون است که به جای آن گل سرشور و صابون زیتون توصیه می‌شود.

دلیل ششم ریزش مو می‌تواند خوردن غذاهای مانده و فاسد باشد.

 

موثرترین روش های درمانی ریزش مو به وسیله طب سنتی
در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که می‌توانند به رشد مو کمک کند یا جلوی ریزش آن را بگیرند، بسیار کم است. اما در طب سنتی درمان‌های نسبتا مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش مو و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد. البته این درمان‌ها زمان‌بر هستند و این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام ‌مکاتب علمی ‌پوست، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مساله را درنظرگرفت.

 

در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به 2 گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. آنچه امروزه بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است. از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسایل درونی بستگی دارد و لازم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام شود. در کسانی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، ریزش مو دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود.

 

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود.

 

برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه را سفت می‌کنند. نکته جالب اینکه هر 3 گیاه آثار ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند. افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند، معمولا پوست ملتهبی دارند و بثورات پوستی و چربی در سطح پوست سر آنها مشهود است. این 3 گیاه چربی و التهاب را کاهش می‌دهند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

 متوقف کردن ریزش مو با طب سنتی

حنا، مورد و سدر ریشه را سفت می‌کنند و برای افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند مفید هستند

 

برخی گیاهان به افزایش خون‌رسانی موضعی کمک می‌کنند که معروف‌ترین آنها گیاه رزماری است و فرآورده‌های آن به‌راحتی در دسترس می‌باشد. تمام گیاهانی که جریان خون موضعی را تقویت می‌کنند، نه‌تنها در پیشگیری از ریزش مو، بلکه در رشد مجدد آن نیز موثرند. رزماری آثار ضدالتهابی هم دارد و می‌تواند بیماری‌های التهابی پوست سر را بهبود دهد.

 

برخی از ترکیب‌های بابونه و آویشن نیز خواص مشابه رزماری دارند و از فرآورده‌های آنها برای بهبود اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. آویشن نیز در عین حال که جریان خون موضعی را تقویت می‌کند، آثار ضدباکتری و ضدقارچ دارد و می‌تواند هم در پیشگیری از ریزش مو و هم تقویت رویش آن موثر باشد.

 

از جمله داروها و تونیک‌ها یا تقویت‌کننده‌های گیاهی دیگر می‌توان به گیاه نخل مرداب اشاره کرد. این گیاه درگذشته به شکل خوراکی برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شد اما هم‌اکنون مصرف موضعی آن به دلیل تاثیری که بر هورمون‌های جنسی مردانه دارد و می‌تواند الگوی ریزش موی مردانه را کاهش دهد، برای درمان ریزش مو به کار می‌رود.

 

سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود. همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود.

 

برای به جریان‌انداختن خون در سر می‌توان موها را ماساژ داد. به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. مقدار کمی سیر را نیز می‌توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.

 

نکته:
دقت داشته باشید که قرار دادن سیر و پیاز رنده یا ورقه شده روی پوست گرچه خون‌رسانی را تقویت می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد، اما در برخی افراد باعث بروز تاول‌های شدید پوستی و حساسیت‌های شدید می‌شود و استفاده از آن ها برای این افراد، مناسب نیست.

جدیدترین مطالب سایت