فشار خون پایین چیست ؟ علت، علایم و درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین چیست ؟ علت، علایم و درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین چیست ؟ علت، علایم و درمان فشار خون پایین

برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.

 

فشار خون پایین یا هیپوتانسیون به این معناست که جریان خون در رگ‌ها، برای رسیدن به ارگان‌های بدن، فشار کافی را ندارد که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد شوک در بدن شود. فشار خون پایین در صورتی که موجب بروز علائم دیگر نشود، مشکل‌ساز نیست. علائم فشار خون پایین شامل سبکی سر، سرگیجه و غش کردن(سنکوپ) می‌شود. علائم فشار خون پایین در هنگام تغییر وضعیت بدن از حالت خوابیده به نشسته یا از حالت نشسته به ایستاده، بیشتر نمایان می‌شود. شایع‌ترین علل پایین بودن فشار خون عبارتند از: کم شدن حجم خون، بیماری قلبی و تاثیر برخی داروهای خاص.

 

در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ” ۱۲ روی ۸” گفته میشود. عدد ۱۲، فشار خون انقباضی و عدد ۸، فشار خون انبساطی است.

 

حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون‌تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، ۱۱۵ میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار ۱۱/۵) و فشار خون انبساطی‌تان ۵۰ میلی‌متر جیوه (یعنی عدد ۵) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

 

کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از ۱۱۰ میلی‌متر جیوه به ۹۰ میلی‌متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می‌شود چون مغز دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

 

افت ناگهانی فشارخون اگر در اثر خونریزی شدید، عفونت‌های جدی یا واکنش‌های آلرژیک رخ بدهد بدون شک زندگی فرد را تهدید می‌کند. از طرف دیگر شیوه‌ی زندگی افراد هم بر میزان فشار خون تأثیر خواهد گذاشت. ورزشکاران و افرادی که به طور منظم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند معمولا فشار خون پایین‌تری دارند و افراد غیرسیگاری و آنهایی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و وزن طبیعی دارند معمولا فشارخون طبیعی دارند. فشار خون در برخی موارد نادر، نشانه است؛ در واقع، یکی از نشانه‌های اختلالات جدی که زندگی فرد را تهدید می‌کنند.

 

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد

 

انواع فشار خون پایین

 

فشار خون پایین به چندین قسمت طبقه بندی می شود:

فشار خون ارتواسپاتیک: به فشار خون پایین در هنگام ایستادن ناگهانی یا بلند شدن از روی تخت گفته می شود که در سنین مختلف رایج است. بدن معمولا خود را با هر شرایطی سازگار می کند به همین دلیل ممکن است برای مدتی سرگیجه داشته باشید که عموم مردم آن را به نام ستاره ستاره شدن می شناسند.

 

فشار خون موضعی: افت فشار خون که درست پس از خوردن غذا اتفاق می افتد. افراد سالخورده، به ویژه آن هایی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، به احتمال زیاد به فشار خون پایین دچار می شوند.

 

فشار خون عصبی: معمولا در اثر ایستادن زیاد اتقاق می افتد. کودکان این شکل از فشارخون را بیشتر از بزرگسالان تجربه می کنند. حوادث ناگوار عاطفی نیز می تواند باعث فشار خون پایین شود.

 

افت فشار خون شدید: افت فشار شدید باعث شوک می شود. شوک زمانی اتفاق می افتد که اندام شما خون و اکسیژنی را که لازم است به درستی به مغز نرساند، افت فشار شدید اگر درمان نشود یک تهدید جدی برای سلامتی به حساب می آید.

 

افت ناگهانی فشار خون چیست؟

افت ناگهانی فشار خون اغلب در کسی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد رخ می دهد. این نوع فشار خون پایین به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود. افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار ( بخشی از سیستم عصبی است که اقدامات حیاتی غیر ارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند) در نظر گرفته می شود تا به تغییرات ناگهانی واکنش های مناسب نشان دهد.

 

به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود. این امر باعث افت فشار خون می شود. اما بدن شما به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند. اگر این اتفاق نیافتد، و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.

 

خطر ابتلا به فشار خون کم و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن افزایش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در مغز با افزایش سن کاهش می یابد که اغلب نتیجه ی تشکیل پلاک در رگ های خونی است. برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

 

علل فشار خون پایین

فشار خون هرکس ممکن است به دلایل مختلف در یک زمان کاهش یابد که معمولا علائم خاصی ندارد فقط در یک سری شرایط خاص می تواند باعث مشکل شود این شرایط عبارتند از:

 

بارداری: به دلیل افزایش تقاضای خون هم برای مادر و هم برای جنین که در حال رشد است

مقدار زیادی خونریزی به دلیل جراحی

گردش خون ناشی از حملات قلبی یا کارکرد نا مناسب دریچه قلب

ضعف همراه با شوک که بعضی اوقات با کمبود آب نیز همراه است.

شوک آنافیلاکتیک که به واکنش های آلرژیک شدید گفته می شود

عفونت های خونی

اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت، نارسایی بالای کلیوی و بیماری تیروئید

 

داروها همچنین ممکن است باعث فشار خون پایین شوند. مانند داروهایی که برای درمان بیماری قلبی مورد استفاده قرار می گیرند داروهای ضد افسردگی و داروهای اختلال نعوظ نیز همچنین می توانند باعث فشار خون پایین شوند.

 

بعضی از افراد با دلایل ناشناخته فشار خون پایین دارند. این نوع افت فشارخون، که به نام هیپوتنشن مزمن شناخته می شود، معمولا مضر نیست.

 

خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند

 

راه‌های طبیعی برای افزایش فشار خون

اکثر افراد مبتلا به فشار خون پایین نیاز به دارو و یا سایر اقدامات پزشکی برای افزایش فشار خون ندارند. روشهای طبیعی و تغییر در شیوه زندگی برای بالا بردن فشار خون وجود دارد از جمله انجام تغییرات زیر در شیوه زندگی:

 

افزایش مصرف نمک برای بالا بردن فشار خون

اگر ما همیشه توصیه به مصرف کم نمک داریم اما برای افراد مبتلا به کم فشاری خون حرفمان را پس می‌گیریم چون اگر شما مبتلا به فشار خون پایین باشید باید میزان مصرف سدیم را که اغلب از طریق نمک خوراکی تامین می‌شود، بالا ببرید. سعی کنید به هنگام بیرون رفتن از خانه مقداری تنقلات نمکی را همراه خود داشته باشید.

 

از نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید

الکل می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید از مصرف الکل خودداری کنند. فکر کنم هیچ نیازی به گفتن مضرات الکل برای شما نیست پس به این دلیل هم باید آن را کنار بگذارید.

 

در مورد استفاده از داروها با پزشک صحبت کنید

فشار خون پایین می‌تواند یکی از عوارض جانبی داروها باشد. اگر علائم فشار خون پایین پس از مصرف یک دارو شروع شد، باید در مورد این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

 

ضربدری کردن پاها موقع نشستن

ضربدری کردن پاها موقع نشستن فشار خون را افزایش می‌دهد. برای افرادی که فشار خون بالا دارند، این نوع نشستن مشکل‌ساز است. در عوض افرادی که علائم فشار خون پایین دارند، ضربدری کردن پاها با حداقل زحمت، فشار خون را بالا می‌برد.

 

آب بنوشید

مصرف آب بیشتر می‌تواند باعث افزایش حجم خون شود که می‌تواند یکی از علل بالقوه فشار خون پایین باشد. همچنین می‌توانید از کمبود آب جلوگیری کنید و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله سر درد ناشی از کم آبی که شرح آن برای شما داده شد.

 

افزایش تعداد وعده‌های غذا

خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز ممکن است به فشار خون پایین کمک کند. این به این دلیل است که وعده‌های کوچکتر به جلوگیری از افت فشار خون مرتبط با خوردن وعده‌های بزرگتر و سنگین‌تر کمک می‌کند.

 

جوراب واریس بپوشید

جوراب واریس به کاهش میزان خونی که در پاها و اندامهای پایینی گیر می‌افتد، کمک می‌کند، بنابراین آن را به جای دیگر بدن منتقل می‌کند. جوراب واریس نیز برای کمک به کاهش فشار و درد ناشی از وریدهای واریسی استفاده می‌شود.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

فشار خون پایین و درمان پزشکی

پزشکان به طور معمول موافق هستند که فشار خون پایین فقط در صورت وجود علائم مشکل محسوب می‌شود. فرد مبتلا به فشار خون پایین باید از علائم احتمالی آگاهی داشته باشد و اینکه چه داروهایی ممکن است فشار خون را در هنگام استفاده از آنها کاهش دهد.

 

تجربه کردن هر یک از علائم پایین بودن فشار خون ممکن است یک وضعیت اساسی را نشان دهد که نیازمند توجه و مراقبت پزشکی است. هر کسی که علائم و شواهد شوک را تجربه می‌کند باید به دنبال مراقبتهای فوری پزشکی باشد چون شوک یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است.

جدیدترین مطالب سایت