درمان موثر و سریع کبد چرب (علائم کبد چرب) + درمان فوری کبد چرب

درمان موثر و سریع کبد چرب (علائم کبد چرب) + درمان فوری کبد چرب

درمان موثر و سریع کبد چرب (علائم کبد چرب) + درمان فوری کبد چرب

کبد چرب این روزها تبدیل شده به یک نگرانی بزرگ و بیماری خطرناک که البته اگر به آن رسیدگی نشود اینگونه است. کبد چرب بیماریست که پنهان است و علائم آشکاری ندارد. در این قسمت خلاصه ای از چند مقاله در اختیار شما قرار میدهیم تا با کبد چرب مقابله کنید. با ما در سایت فراناز همراه باشید.

 

مجموعه‌ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن در کبد می‌شوند در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب می‌باشد و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد و یا درمان آن ناقص انجام گیرد احتمال ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر است و در آنها ابتلا به التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی است. تغيير الگوي غذايي در دهه هاي اخير و بخصوص افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده و نداشتن تحرک و فعاليت فيزيکي منظم باعث افزايش وزن و چاقي در بيشتر افراد شده است. يکي از عوارض اين تغيير الگوي زندگي شيوع بيماري هاي مختلف و از جمله بيماري کبد چرب است.

 

اغلب بیماران مبتلا به کبد چرب بین ۴۰تا۶۰ سال سن دارند و بیماری در زنان شایع تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از ۱۰سال نیز می‌تواند ایجاد شود .این اختلال کبدی مزمن بوده وبرای سالها پایدار خواهد ماند .

 

چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب دخیل است، در برخی بیماران افزایش چربی خون جزء LDL کلسترول در بیماران مبتلا رویت می‌شود که در درمان این افراد کم کردن LDL نقش موثری خواهد داشت. برخی افراد هستند که در آنها بیماریهای زمینه منجر به ابتلای آنها به کبد چرب غیر الکلی می‌شود مثل اختلال در متابولیسم و برخی هپاتیتهای مزمن مثل هپاتیت Bو C هم ممکن است همرا با کبد چرب دیده شود .

 

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

همانطور که اشاره شد چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.حواستان باشد که ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، از بهترین راه‌های درمانی برای بهبود بیماری کبد چرب است.

 

نقش ورزش در درمان کبد چرب

با توجه به معرفی عللی (چاقی، دیابت) که باعث بروز بیماری کبد چرب می شود، در همین ابتدای گزارش مشخص شد که با انجام دادن ورزش می توان از عللی که خطر بروز بیماری کبد چرب را افزایش می دهد ، جلوگیری کرد.در واقع بهترين روش و آسان ترين راه درمان کبد چرب حذف عوامل ايجادکننده بيماري است. به عنوان مثال فرد چاقي که دچار کبد چرب شده است با انجام ورزش بصورت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقيقه پياده روي يا دويدن آهسته)، و همچنین با اصلاح شيوه تغذيه از طريق يک رژيم غذايي سالم و متعادل، کم کالري و کم چرب می تواند اضافه وزنش را کاهش دهد ویا فرد ديابتي با کنترل ديابت خود که پیش از این اشاره شد که فرد دیابتی علاوه بر درمان دارویی توسط پزشک و رژیم غذایی با فعاليت هاي بدني و ورزش منظم می تواند دیابت خود را کنترل کند و با کنترل این بیماری از بيماري کبد چرب نیز رهايي پيدا مي کند.

 

دکتر مهدی پزشکی مدرس متخصص گوارش در خصوص درمان بیماری کبد چرب معتقد است: این بیماری درمان دارویی و قطعی ندارد و تنها با ورزش می توان این بیماری را بهبود بخشید.

 

داشتن یک رژیم غذایی صحیح ، کاهش وزن و ورزش را موثرترین راه های درمان کبد چرب است .اما شناخته شده‌ترین و معروف ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است و در آخر استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب است.

 

هرچند احتمال وقوع مرگ يا از کار افتادن کامل کبد در پي بروز عارضه “کبد چرب” بسيار نادر است، اما به دليل عملکرد حياتي که کبد در تصفيه و پالايش خون، تنظيم هورمون هاي بدن، ذخيره گلوکز (قند)، ترشح صفرا و کمک به هضم غذا و… دارد، توجه به درمان بموقع آن بسيار اهميت دارد.

 

ورزش های مناسب در درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب ورزش خاصی توصیه نشده است و این افراد ممنوعیتی برای ورزش کردن ندارند اما طبق توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب این افراد يا باید هر روز 20 دقيقه ورزش کنند يا يک روز درميان يک ساعت به انجام فعاليت‌هاي ورزشي بپردازند. بيماران بايد بدانند که ورزش بايد مداوم انجام شود تا تاثيرگذار باشد نه اينکه 2 روز آن را انجام دهند و 3 روز انجام ندهند. ضمن اينکه لازم نيست اين 20 دقيقه يا يک ساعت، مداوم باشد، بيمار مي‌تواند 2 تا 10 دقيقه يا 4 تا 15 دقيقه ورزش کند. اين توصيه به‏خصوص براي افرادي است که به دليل مشکلات اسکلتي‌-عضلاني قادر به ورزش طولاني نيستند. فرد يا بايد سريع راه برود يا از سربالايي بالا برود و… تا به بدن فشار بيايد و عرق کند، ضربان قلبش تند شود و به نفس‌نفس زدن بيفتد. چنين ورزش‌هايي هم وزن را پايين مي‌آورد و هم کبد چرب را بهبود مي‌بخشد.

 

دبیر علمی دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی گفت: مطالعات نشان می دهد، افراد با دو نوبت ورزش در هفته به مدت 30 دقیقه و کاهش اضافه وزن می توانند چربی انباشته شده در کبد و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش دهند.

 

دکتر محمد حسبی، پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری پزشکی ورزشی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیماری کبد چرب غیر الکلی، مشکل شایعی است که با رسوب بیش از حد چربی در پارانشیم کبد مشخص می شود.

 

وی شیوه زندگی کم تحرک، رژیم های غیراصولی، کاهش وزن و مصرف غذاهای پرکالری، چرب، فست فودها و نوشابه های قندی را از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی عنوان کرد.

 

حسبی خاطرنشان کرد: کبد چرب آغاز طیفی از بیماری ها است که در صورت پیشرفت می تواند به مشکلات مهلک فیبروز و سیروز کبدی منجر شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: حدود پنج درصد از موارد ابتلا به کبد چرب در معرض پیشرفت این بیماری قرار می گیرند اما تغییرات بافتی رخ داده در کبد با درمان به موقع در بیشتر موارد برگشت پذیر است.

 

وی محور اصلی درمان را تغییر در شیوه زندگی عنوان کرد و گفت: در موارد مقاوم گاهی نیاز به دارودرمانی وجود دارد اما با کاهش اصولی وزن و با استفاده از ورزش و رژیم غذایی می توان چربی انباشته شده در کبد را در مبتلایان چاق و یا دارای اضافه وزن کاهش داد.

 

این متخصص پزشکی ورزشی اظهار کرد: مطالعات نشان داده است که انجام 30 دقیقه ورزش دو بار در هفته و کاهش وزن می تواند چربی انباشته در کبد را کاهش دهد.

 

حسبی ادامه داد: البته میزان حداقل مقدار فعالیت ورزشی هوازی که برای حفظ سلامت پیشنهاد می شود 150 دقیقه در هفته است و برای کاهش وزن به مقادیر بیشتری نیاز است.

 

وی افزود: در بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی بر مبتلایان به کبد چرب مشخص شده است که این گونه تمرینات نیز ممکن است در کاهش چربی کبد، بهبود اکسیداسیون چربی و کنترل قند خون این بیماران موثر باشند.

 

این متخصص پزشکی خاطرنشان کرد که با اصلاح شیوه زندگی شامل ورزش کافی و تغذیه سالم می توان موارد ابتلا به کبد چرب را کاهش داد و سیر پیشرفت بیماری را در مبتلایان متوقف کرد و حتی برگشت داد.

 

دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی که 23 دی ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی آغاز به کار کرد، تا روز جمعه 25 دی ادامه دارد.

 

کبد چرب چگونه روی ورزش کردن تأثیر می گذارد؟

کبد چرب، به تجمع چربی در سلول های کبد اطلاق می شود. این بیماری معمولا بخاطر چاقی رخ می دهد، اما دلایل دیگری نیز ممکن است به آن منجر شوند. آن دلایل شامل دیابت، تری گلیسیرید بالا، و در بعضی موارد، سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع، سوء تغذیه و مصرف بلند مدت بعضی داروها به شمار می روند.

 

عوارض چرب بودن کبد

خطر کبد چرب این است که می تواند باعث التهاب موضعی شود، که این وضعیت استئاتوهپاتیت یا التهاب کبد چرب – NASH را به همراه خواهد داشت. در نتیجه کبد آسیب دیده و بروز سیروز که یک بیماری پیشرفته است را محتمل می سازد. تنها راه مقابله با کبد چرب، کاهش وزن و کم کردن تری گلیسیرید است. در ضمن اگر دیابت دارید، بهتر است مقدار قند خون و وزن خود را به شدت کنترل نمایید.

 

آیا ورزش کردن موثر است؟

ورزش منظم به این دلیل مهم است که می تواند باعث کاهش وزن شده، و در غیر این صورت نیز قادر است تا عوارض و مشکلات ناشی از کبد چرب را کاهش دهد. تمرینات استقامتی و مقاومتی بیشتر از ورزش های هوازی در بهبود کبد چرب موثر هستند.

 

تست آزمون

محققین ۸۲ بیمار ۲۰ تا ۶۵ ساله را انتخاب کردند که از طریق آزمون های فراصوتی ۶ ماه قبل از شروع مطالعه صورت گرفت، علایم کبد چرب آن ها اثبات شده بود. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه ورزش مقاومتی انجام داده، و گروه شاهد تنها ورزش های کششی می کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که هیچ عادت روزانه دیگر (فعالیت یا رژیم غذایی) را تغییر ندهند، و به مصرف داروهای تجویز شده خود ادامه دهند. در طی مطالعه وزن و فشار خون شرکت کنندگان بررسی، و از آن ها برای آنزیم های کبد، لیپید، قند خون و سطح انسولین به طور منظم آزمایش خون گرفته شد.

 

نتیجه ی تحقیق

ورزش های مقاومتی بر اساس توانایی هر فرد تنظیم، و شامل چند ست ورزش برای بازوها ، سینه و پا بود. جلسات تمرینی به مدت سه ماه و برای سه بار در هفته و هر بار ۴۰ دقیقه اجرا می شد. نتیجه این بود که تمرینات مقاومتی باعث کاهش چربی کبد شده، و ارتباط کبد چرب و ورزش کاملاً مشخص گردید. کارشناسان گزارش کردند که ورزش مقاومتی باعث کاهش معنادار در سطح کلسترول، و فریتین (پروتئین مسئول ذخیره سازی آهن) افراد دارای کبد چرب شده است. در نتیجه با داشتن یک برنامه تمرینی مناسب با این وضعیت و رژیم غذایی اصولی که توسط متخصصین تدوین شده باشد، در کاهش علائم کبد چرب بسیار موثر خواهد بود.

 

با انتخاب بهترین ورزش برای درمان کبد چرب می توانید این بیماری را مهار کنید. بیماری کبد چرب معمولا هیچ گونه علامتی ندارد مگر این که به مراحل پیشرفته برسد ولی افرادی که اضافه وزن دارند یا رژیم غذایی سالمی رعایت نمی کنند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

بیماری کبد چرب

از هر ۴ نفری که تغذیه سالمی نداشته باشند ۱ نفر به کبد چرب مبتلا می شود. رواج کبد چرب در بین افراد خیلی بیشتر از دیابت و آرتریت است.

 

مشکل اینجاست که این بیماری هیچ نشانه ای ندارد و فقط در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

 

به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، شمار مبتلایان به کبد چرب رو به افزایش است.

 

اگر کبد چرب درمان نشود تبدیل به سیروز کبدی خواهد شد.

 

سیروز کبدی زمانی رخ می دهد که بافت های زخمی جایگزین سلول های سالم کبد شده و عملکرد آن را کاهش می دهند.

 

به گفته ونسا هبدیچ، مدیر ارتباطات British Liver Trust در انگلستان مهم ترین عامل ایجاد کبد چرب غیر الکلی اضافه وزن است.

 

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰ تقریبا یک سوم از بزرگسالان انگلیسی که اضافه وزن دارند به کبد چرب مبتلا شوند.

 

بی دلیل نیست که ونسا به این بیماری بمب زمان دار می گوید، در همین ۵۰ سال اخیر این بیماری یک نسل را درگیر کرده است.

 

مشکل اینجاست که ۷۵ درصد بیماران در بیمارستان و در مراحل پیشرفته متوجه بیماریشان می شوند.

 

کبد چرب در افراد کم درامد و روستاییان مشاهده نمی شود.

 

بیماری کبد چرب تا حد زیادی با رفاه شخصی در ارتباط است

خوردن زیاد، فعالیت کم و بیماری هایی مانند دیابت و کلسترول بالا احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند. البته افراد لاغر هم از این بیماری در امان نیستند.

 

با وجودی که اغلب بیماران کبد چرب اضافه وزن دارند ولی ۱۰ تا ۲۰ درصد آن ها در محدوده وزن طبیعی هستند.

 

چگونه کبد چرب را تشخیص دهیم؟

برخی از افراد علایمی از قبیل تهوع، درد شکمی و خستگی دارند ولی بسیاری از بیماران نشانه ای ندارند.

آزمایش های عملکرد کبدی از جمله آزمایش خون، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی

و آزمایش controlled attenuation parameter در تشخیص کبد چرب کاربرد دارند.

از روی دور کمر هم می توان ابتلا به کبد چرب را پیش بینی کرد.

مردانی که دور کمرشان بالای ۸۴ سانتی متر و زنانی که دور کمرشان بالای ۷۴ سانتیمتر باشد در معرض خطر بیشتری هستند.

 

آیا بدون کبد می توان زنده ماند؟

آیا کبد چرب خطر ناک است؟

خطر بیماری کبد چرب به شدت آن بستگی دارد.

در موراد خفیف کاملا بی ضرر است ولی در موارد شدید می تواند کشنده باشد.

بیمارانی که کبد چرب شدید داشته باشند در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار گرفته و ممکن است دچار سکته قلبی یا مغزی شوند.

تشخیص سریع بیماری کبد چرب به درمان آن کمک زیادی می کند.

حداقل ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کبد چرب با تغییر سبک زندگی ( غذای سالم و ورزش منظم ) می توانند بیماری را ریشه کن کنند.

 

مصرف قند های ساده می تواند منجر به کبد چرب شود

حتما می دانید که مصرف چربی های اشباع و غذاهای فراوری شده و چربی های ترانس غذاهای بسته بندی شده و فست فود ها احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهند ولی باید بدانید قند هم در این میان نقش بسزایی ایفا می کند.

 

برای پیشگیری و یا درمان کبد چرب تا حد امکان از مصرف قندهای ساده، گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و قند و شکر اجتناب کنید.

قندهای ساده متابولیزه شده و در بدن تبدیل به تری گلیسیرید شده و در کبد ذخیره می شوند بنابراین باید در مصرف آبنبات ها کیک ها، شیرینی ها و شکلات ها با دقت بیشتری عمل کنیم.باید بدانید بیشتر قندهای ساده ای که مصرف می کنیم از نوشیدنی هاست نه خوردنی ها.

 

بهترین ورزش ها برای درمان کبد چرب

یکی از روش های اصلی برای درمان کبد چرب یا پیشگیری از ابتلا به آن افزایش تحرک و ورزش کردن به منظور کاهش وزن است.

 

ورزش های ایزوتونیک برای این هدف بهترین هستند. از جمله اسکات، بالا رفتن از پله ها، دمبل زدن و پوش آپ.

 

ورزش های ایروبیک و کاردیو هم برایتان مفید است.

 

ورزش های ایزومتریک که باید یک حالت خاص را حفظ کنید مثل بسیاری از حرکات یوگا یا پلانک یا پل از پهلو تاثیر کمتری دارند.

 

حتی کاهش وزن ۱۰ درصدی هم می تواند تاثیر بسیار زیادی در درمان کبد چرب داشته باشد.

 

کبد چرب قابل درمان است ولی نه توسط دکتر بلکه به وسیله خود بیمار. تلاش های مداوم و تغییر سبک زندگی برای درمان کبد چرب ضروری است

مطالب داغ هفته اخیر