دستور آماده کردن غذاهای مقوی کمکی برای کودکان

دستور آماده کردن غذاهای مقوی کمکی برای کودکان

دستور آماده کردن غذاهای مقوی کمکی برای کودکان

 

تغذیه کودک از تولد تا حدود دو سالگی با شیر مادر می باشد و درواقع  بهترین غذا برای کودک شیر مادر است  .در پایان شش ماهگی می توانید به تدریج غذای کمکی را آغاز کرده و به تدریج با کاهش  تعداد دفعات شیردهی به حجم مصرفی این غذاهای کمکی بیافزایید . غذاهایی همچون حریره بادام ،فرنی و  انواع سوپ و آب میوه ها.

در این بخش از فراناز به شماری از این غذاهای کمکی پرداخته ایم.

 

دستور آماده کردن غذاهای مقوی کمکی برای کودکاندستور آماده کردن غذاهای مقوی کمکی برای کودکان

 

– روش تهیه حریره بادام با آرد برنج قهوه ای

برای تهیه این غذای کمکی بسیار مقوی و خوشمزه نیاز به پنج عدد مغز بادام شیرین پوست کنده ،دو سوم لیوان آب ،یک قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه ای و دو قاشق غذاخوری عصاره کشمش دارید.ابتدا مغز بادام را درون آب جوش بگذارید تا  پس از گذشت چند دقیقه به راحتی بتوانید پوست بادام را جدا کنید.بادام پوست گرفته را با آب مخلوط کرده و درون ظرفی بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید .اکنون آرد برنج قهوه ای را اضافه کنید و مواد را دائما هم بزنید تا بجوشد .پس از جوش آمدن ظرف را از روی حرارت برداشته و عصاره کشمش را به آن اضافه کنید .

 

برای تهیه عصاره کشمش کافیست کشمش را تمیز کرده و پس از شستن با یک لیوان آب جوشیده ولرم درون مخلوط کن بریزید تا  عصاره آن گرفته شود و به  شکل شیره در آید سپس آن را صاف کرده و به ترکیبات بالا اضافه کنید . اکنون حریره بادام شما آماده می باشد تا کودکتان آن را نوش جان کند.

 

– روش تهیه حریره بادام با آرد جوانه گندم

برای تهیه این حریره بادام جوانه گندم را آسیاب کنید و پس از تهیه آرد جوانه گندم از آن در حریره بادام استفاده کنید.آرد جوانه گندم حاوی ویتامین ها و املاح ضروری مورد نیاز مانند ویتامین ب و کلسیم بوده و در رشد جسمی و ذهنی کودک شما تاثیر بسزایی دارد .

 

– حریره بادام با استفاده از ترکیب آرد جوانه گندم و آرد برنج قهوه ای

شما می توانید به میزان مساوی آرد برنج قهوه ای و آرد جوانه گندم را با هم مخلوط کرده و از آن برای تهیه حریره بادام استفاده کنید.

 

– حریره بادام فندقی

در تهیه این حریره همان طور که از نامش پیداست به جای بادام از فندق استفاده می شود.که مصرف این حریره در کودکان مبتلا به یبوست توصیه می شود.

 

– روش تهیه سوپ سبزیجات

مصرف سوپ سبزیجات دو بار درهفته به علت بهره مندی از ترکیبات مقوی و مغذی در تامین سلامتی جسم دلبند شما تاثیر گذار است.کافیست یک قاشق غذاخوری برنج قهوه ای نیم دانه و جو پوست کنده نیم کوب را به همراه یک قاشق مربا خوری بلغور گندم و عدس مخلوط کنید.سپس یک عدد گوجه فرنگی متوسط را رنده کنید و با مقدار کمی نمک و دو و نیم لیوان آب درون ظرف لعابی یا سفالی بریزید و بر روی حرارت کم بگذارید تا پخته و آماده مصرف شود.

 

– روش تهیه پوره سبزیجات

پوره سبزیجات ، از ترکیب سبزیجات مفیدی نظیر کدو حلوایی و هویج تهیه می شود.که این سبزیجات با دارا بودن سطح بالایی از ویتامین آ در سلامت چشم و تقویت قدرت بینایی کودک شما موثر است.اگر علاقمندید کودکتان تغذیه صحیحی داشته باشد پوره سبزیجات را به روش زیر برای او تهیه کنید: یک عدد هویج کوچک و  یک تکه کدو حلوایی را بخارپز کنید .سپس پوست کدو را جدا کرده و آن را با چنگال یا پشت قاشق له کنید و انبه و روغن زیتون را به آن بیفزایید.هنگام مصرف چند قطره آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کرده و به کودکتان بدهید.مصرف پوره سبزیجات دو بار در هفته توصیه می شود.

 

– طرز تهیه پوره سیب زمینی و خرما

برای تهیه این پوره یک سیب زمینی متوسط را بخارپز کنید و سپس آن را له کرده و با خرمای پوست کنده بدون هسته مخلوط کنید.اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به این ترکیب سبب نرم شدن این پوره می شود.مصرف این غذا دو بار در هفته به علت داشتن روغن زیتون می تواند از ابتلا به یبوست در کودک جلوگیری کند.

 

– روش تهیه پوره سبزی و میوه

مصرف میوه ها و سبزیجات علاوه بر داشتن مواد مغذی می تواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرکالری  مانند چیپس  ،پفک ،بستنی ،شکلات ،یخمک و بیسکویت محسوب شود.برای تهیه پوره سبزیجات و میوه ها ۵ عدد انجیر خشک ،۵ عدد برگه زرد آلو و ۵ عدد پسته خام را پس از شست و شو در نصف لیوان آب سرد بخیسانید. پس از نرم شدن این ترکیب را له کرده و به کوکتان بدهید تا نوش جان کند.

 

– روش تهیه پوره میوه ها

برای تهیه این پوره به دو عدد سیب گلاب ،یک چهارم موز ،یک قاشق مرباخوری کشمش و دو عدد انجیر خیس خورده یا تازه نیاز دارید.تمامی این مواد را به همراه نصف استکان آب درون مخلوط کن بریزید تاکاملا مخلوط و یکدست شده و به شکل پوره در آید.توصیه می کنیم این پوره را در برنامه غذایی فرزندتان بگنجانید و مصرف آن تا دوبار در هفته می تواند انرژی مورد نیاز فرزند شما را تامین نماید.

 

 

*توصیه های ضروری به مادران*

مصرف عسل تا قبل از یک سالگی کودک ممنوع می باشد. برای شروع غذای کمکی از مقادیر کم در روز های اول شروع کرده و به مرور حجم غذای کودکتان را افزایش دهید. شیر مادر بهترین غذا برای کودک است که لازم است مادران از غذاهای مقوی استفاده کنند تا بتوانند مواد مغذی مورد نیاز فرزندشان را تامین نمایند. پس از یک سالگی می توانید از پروتئین های حیوانی مانند ماهیچه گوسفند در تهیه سوپ کودک خود استفاده کنید. به تغذیه کودک خود توجه کنید و از پرخوری و مصرف مواد غذایی غیر مفید توسط کودک جلوگیری کنید.

 

مطالب داغ هفته اخیر