دلایل ترشحات سبز رنگ واژن چیست؟

دلایل ترشحات سبز رنگ واژن چیست؟

دلایل ترشحات سبز رنگ واژن چیست؟

واژن،قسمتی از بدن است که سلامت آن بسیار مهم است.ناحیه ای از بدن بانوان که بیانگر سلامت است و هر گونه تغییری در شکل ظاهری و مسایل مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

ترشحات سبز چیست؟

ترشحات سبز واژن ترشحات غیر طبیعی واژن است که اغلب ناشی از پاسخ التهابی بدن به عفونت است. وقتی پاتوژن ها به دستگاه تناسلی وارد می شوند، باعث می شوند مایع شفاف یا بی رنگ واژن تبدیل به رنگ زرد، زرد، سبز یا سبز شود. در آغاز عفونت بافت ترشحات تغییر کرده و کف مانند می شود. با پیشرفت عفونت، ترشحات مخاطی زرد، سپس سبز و سپس سبز تیره می شود. ترشح سبز اغلب با بوی بد و سایر علائم مانند سوزش واژن، احساس سوزش در هنگام ادرار و درد در طول رابطه جنسی همراه است. با این حال، عفونت های مرتبط با ترشحات سبز تهدید کننده زندگی نیست و اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

 

چه چیزی سبب ایجاد ترشحات سبز واژن می شود؟

سه عامل اصلی ترشحات واژن سبز عبارتند از:

 

1- عفونت واژن تریکومونایی

شایع ترین علت ترشحات سبز، تریکومونیازیس، بیماری مقاربتی (STD)، است که توسط انگلی به نام تریکوموناس واژینال ایجاد می شود. تریکومونیازیس یکی از شایع ترین بیماری های STD در ایالات متحده است و تقریبا 3.7 میلیون نفر در سال تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. این بیماری به طور انحصاری از طریق رابطه جنسی، از طریق تماس واژن-واژن یا واژن به آلت تناسلی مرد انتقال می یابد. 70٪ از افراد مبتلا به تریکومونیازیس هيچ نشانه اي ندارند.

 

افرادی که علائم را تجربه می کنند، معمولا در روزهای 5 تا 28 ترشحات بدبو و زرد- سبز مشاهده می کنند ( علت و درمان خارش واژن). داده های آزمون STD نشان می دهد که ترشحات سبز واژن شایع ترین علامت گزارش شده توسط بیماران مبتلا به تریکومونیازیس می باشد و حدود 75 درصد از کاربران ترشحات غیر طبیعی واژن را گزارش کرده اند. علائم دیگر شامل :

 

– خارش یا بثورات در اطراف واژن (50٪)

– درد و یا ناراحتی در هنگام ادرار (25٪)

– و یا خونریزی بین دوره (25٪) می باشد.

 

درد لگن ممکن است رخ دهد اما شایع نیست. اگر متوجه ترشحات سبز شدید، با پزشک خود صحبت کنید یا بلافاصله به کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

 

ممکن است تریکومونیازیس به وسیله مشاهده علائم تشخیص داده شود. پزشک باید آزمایشاتی برای تعیین اینکه آیا دارای تریکومونیازیس هستید یا خیر، انجام دهد. خبر خوب این است که اگر تریکومونیازیس داشته باشید، معمولا به راحتی درمان می شوید. پزشک معمولا آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول یا تینیدازول تجویز می کند که عفونت را ظرف چند هفته پاک می کند.”

 

همانطور که در بالا ذکر شد، 70٪ از افراد مبتلا به تریکومونیازیس نمي دانند مبتلا هستند چرا که هيچ نشانه اي ندارند. بنابراین درمان نکردن تریکومونیازیس امری طبیعی است. این به این معنی نیست که شما پاک هستید، بلکه هنوز هم می توانید در هنگام رابطه جنسی محافظت نشده بیماری را انتقال دهید.

 

اگر تریکومونیازیس دارید، التهاب تناسلی ایجاد می شود که باعث می شود راحت تر دچارHIV (ویروس ایدز) و دیگر STD ها شوید. بنابراین بسیار مهم است که پس از مشاهده علائم بلافاصله درمان را شروع کنید.

 

سایر STD ها (گونوره یا کلامیدیا)

ترشحات سبز همچنین می تواند نشانه ای از سایر بیماری های منتقله از قبیل گونوره یا کلامیدیا باشد. برای زنان مبتلا به تریکومونیاس نیز عارضه گونوره یا کلامیدیا به صورت هم زمان معمول است. گنووره و کلامیدیا بیماری هایی هستند که در اثر رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، مقعد یا دهانی با فردی که دارای کلامیدیا یا گونوره است انتقال می یابند.

 

همانند تریکومونیازیس بیشتر افراد مبتلا به کلامیدیا یا گونوره هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، کسانی که اغلب احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار، افزایش ترشحات واژن (سفید، زرد یا سبز)، درد در هنگام رابطه جنسی و یا خونریزی واژینال بین دوره ها دارند دچار این بیماری ها شده اند.

 

داده های آزمون STD نشان می دهد که ترشحات غیر معمول واژن شایع ترین علامت گزارش شده توسط افراد مبتلا به کلامیدیا یا گونوره می باشد که با درد در طی مقاربت همراه می باشد. اگر گونوره یا کلامیدیا بدون درمان رها شود، می تواند منجر به مشکلات جدی مانند بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID اغلب علائمی ندارد، اما برخی از زنان درد شکمی یا لگن را تجربه می کنند. اگر PID بدون درمان باقی بماند، می تواند آسیب دائمی به سیستم تولید مثل شما وارد کند که منجر به عدم توانایی بارداری و بارداری خارج از رحم می شود.

 

اگر نگران هستید که ممکن است تریکومونیازیس، گونوره، کلامیدیا یا هر نوع دیگر از STD داشته باشید، باید از آزمایش STD خانگی استفاده کنید که برای انواع متداول STDs آزمایش خواهد شد. همانطور که بسیاری از STD ها علائم ندارند، تشخیص زودهنگام و درمان برای جلوگیری از عواقب طولانی مدت ضروری است. اگر آزمایش مثبت داشته باشید، می توانید بلافاصله شروع به درمان کنید و از انتقال عفونت به فردی دیگر جلوگیری کنید.

 

2- واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یکی دیگر از علل احتمالی ترشحات سبز واژن است. برخلاف تریکومونیازیس ،BV عفونت ویروسی است.BV ناشی از عدم تعادل باکتری های “خوب” و “بد” است که به طور معمول در مهبل (واژن) زن یافت می شود.

 

محققان 100٪ اطمینان ندارند که چه چیزی موجب بروز BV می شود، اما معتقدند که این عدم تعادل باکتری ها می تواند ناشی از داشتن شرکای جدید یا چند شریک جنسی یا دوش واژینال بیش از حد باشد. BV در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، رایج است.

 

با وجود واژینوز باکتریایی که شایع ترین عفونت واژن در زنان 15-44 ساله است، بسیاری از زنان مبتلا به BV نمی دانند این ویروس را دارند زیرا BV هیچ علائمی ندارد . آن دسته از زنان که نشانه های خود را نشان می دهند، علائم خفیفی دارند و عمدتا علائم آن ها شامل ترشحات سفید یا خاکستری واژن (گاهی سبز رنگ) است که دارای بوی قوی ماهی است که به ویژه پس از رابطه جنسی قابل توجه است. سایر علائم عبارتند از خارش یا بثورات در اطراف مهبل (واژن) و درد یا ناراحتی در هنگام ادرار کردن.

 

داشتن BV می تواند خطر ابتلا به STD ها از جمله H.I.V، تبخال تناسلی، کلامیدیا، بیماری التهابی لگن (بیماری التهابی لگن (PID)) و گونوره را افزایش دهد و همچنین می تواند به مشکلات حاملگی، از جمله زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم منجر شود.

 

اگر فکر می کنید ممکن است واژینوز باکتریایی داشته باشید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. “دکتر واژن را برای علائم ترشحات واژن و واژینوز باکتریایی مورد بررسی قرار می دهد و ممکن است تستی برای تایید تشخیص BV انجام دهد. اگر دوباره تست مثبت شود، درمان آنتی بیوتیکی تجویز می شود که عفونت را ظرف چند هفته پاک می کند.

 

ترشحات واژن,ترشحات واژن سبز,علل ترشحات سبز رنگ واژن اگر متوجه ترشحات سبز در هنگام بارداری شدید باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

من باردار هستم و ترشحات سبز دارم، چه باید بکنم؟

چیزی که بیشتر از ترشحات سبز باعث نگرانی می شود مشاهده ترشحات سبز در حین بارداری است. در دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی می کند، یکی از این تغییرات شامل ترشحات واژن است. آیا ترشحات سبز در دوران بارداری طبیعی است؟

 

جواب خیر است. اگر متوجه ترشحات سبز در هنگام بارداری شدید نباید به خوددرمانی بپردازید. باید با پزشک خود صحبت کنید.

 

پزشک سابقه پزشکی را بررسی می کند. ترشحات سبز در طی بارداری نشان دهنده هر یک از علل احتمالی می باشند از جمله: تریکومونیازیس، گونوره، کلامدیا، واژینوز باکتریای (BV) . همه اینها می تواند حاملگی شما را سخت تر کند و فرزند شما را تحت آسیب قرار دهند. با این حال، در دوران بارداری دو دلیل دیگر ممکن است سبب ترشحات سبز، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) (نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری ) و در مواردی مایعات آمنیوتیک شود که در زیر بحث خواهند شد:

 

عفونت مجاری ادراری

وقتی زنان باردار هستند، بیشتر به عفونت های دستگاه ادراری حساس هستند. همانطور که رحم بزرگتر می شود، به مجاری ادراری فشار وارد می کند و باعث می شود ادرار در مثانه جمع شود. این مسئله می تواند باعث عفونت ادراری یا مثانه شود. ترشحات سبز همراه با بوی ناخوشایند و / یا احساس سوزش در هنگام ادرار، علائم شایع عفونت های دستگاه ادراری است. در صورت بروز هر یک از این علائم، با پزشک خود صحبت کنید. آنها قادر خواهند بود که عفونت های زیر را درمان کنند.

 

اگر متوجه ترشحات سبز شدم چه کاری باید بکنم؟

اگر متوجه ترشحات سبز واژن شدید، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. ترشحات سبز طبیعی نیست و اغلب علامت عفونت است. اگر عفونت زود تشخیص داده شود، پزشک می تواند ادرار را آزمایش کرده و با آنتی بیوتیک ها به راحتی درمان را انجام دهد.

جدیدترین مطالب سایت