هر آنچه راجع به سکس تراپی باید بدانید

هر آنچه راجع به سکس تراپی باید بدانید

هر آنچه راجع به سکس تراپی باید بدانید

 

مفهوم سکس تراپی چیست؟

این نوع مخصوص از تراپی، به منظور کمک به افرادی است که از نظر روابط جنسی خود دچار مشکل و نگرانی هستند. به گفته ی درک پولونسکی، یک روان پزشک از دانشکده ی پزشکی هاروارد، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افراد یک مشکل جنسی را در طولانی مدت در زندگی خود تجربه می کنند. بنابراین گرچه ممکن است مطرح کردن نگرانی های جنسی همیشه آسان نباشد اما این مسائل بسیار رایج هستند.

 

افراد می توانند این نوع درمان را به تنهایی انجام دهند، صرف نظر از اینکه مجرد هستید و یا در رابطه ای قرار دارید و ازدواج کرده اید.بسیاری از افراد ممکن است به سختی در مورد مسائل جنسی صحبت کنند، به خصوص با متخصصی که به خوبی نمی شناسند و یک فرد غریبه است و در حالی که همسرشان در کنارشان حضور دارد اما سکس تراپی به افزایش اعتماد به نفس زوجین و افراد کمک می کند و سلامت جنسی آنها را بهبود می بخشد.

 

در مراحل اولیه، سکس تراپی، اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به سرکوب کردن انواع مختلفی از انحراف جنسی در نظر گرفته می شود. در این زمینه، از گذشته تا الان تغییرات زیادی صورت گرفته است و امروزه این رویکرد اغلب به افراد و زوج‌هایی که در جستجوی دستیابی به لذت جنسی بیشتری هستند توصیه می شود.

روش انتخاب یک سکس تراپیست

یک سکس تراپیست یک متخصص روانپزشکی، تراپیست، مددکار اجتماعی یا پزشکی است که خدمات مشاوره ای برای افرادی که در معرض نوع خاصی از مشکلات جنسی هستند ارائه می‌دهند.

 

انتخاب تراپیست مناسب بستگی به وضعیت خاص فرد و یا افرادی که به دنبال درمان هستند و همچنین محدوده تخصص تراپیست دارد. فردی که به دنبال یک سکس تراپیست است ممکن است با هم جنس خود راحت تر بتواند در مورد مسائل جنسی صحبت کند.

 

با این حال تمام متخصصان جنسی برای آموزش مسائل احساسی، فیزیکی و بیولوژیکی که می‌تواند فعالیت جنسی مردان وزنان را تحت تاثیر قرار دهند آموزش دیده اند.

 

در جلسات، یک سکس تراپیست برای کمک به شخصی و یا زوجی که به دنبال دستیابی به یک وضعیت ذهنی و احساسی بهتر به منظور  لذت بردن از تجربه جنسی خود هستند، با آنها صحبت خواهد کرد.

 

جلسات آموزنده و کلامی هستند و تمام تمرینات و تماس‌های فیزیکی در خارج از جلسه انجام می شود. تراپیست ها ممکن است به عنوان بخشی از این روند، کسانی که تحت درمان هستند را تشویق کند که تمرینات خاصی را با شریک زندگی خود انجام دهند اما هیچ وقت برای انجام کاری مجبور نمی شوند.

 

در بسیاری از موارد افراد به مدت کوتاهی با سکس تراپی مشارکت می کنند. (هر چند در بعضی موارد، مراجعه ی مداوم یا طولانی مدت برای مشاوره لازم است) یک برنامه ی درمانی خاص بر اساس نیاز های فرد یا زوج در تراپی تنظیم خواهد شد.

 

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است فرد به یک سکس تراپی یا مشاوره ی جنسی مراجعه کند. اما اغلب برای افرادی که کیفیت زندگی آنها تحت تاثیر عملکرد یا میل جنسی آنها قرار گرفته است، یا برای افرادی که در داشتن رابطه جنسی دچار مشکل شده اند، بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت توصیه می شود.

 

همچنین نوجوانانی که در مورد مسائل جنسی گیج شده اند و یا نگران هستند ممکن است در برخی موارد نیاز به مراجعه به تراپیست داشته باشند.

چگونه یک سکس تراپی می تواند موثر باشد؟

مشاوره جنسی مناسب و جامع ، حتی پس از یک دوره ی کوتاه مدت، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت روانی و جنسی یک فرد و زوج داشته باشد. با این حال اثر بخشی درمان، در نهایت بستگی به تمایل فرد برای پذیرش مفاهیم ارائه شده در طول جلسه دارد.

 

بسیاری از متخصصان معتقدند که سکس تراپی مانند سایر تراپی ها زمانی که همه جوانب به طور صادقانه در نظر گرفته شود و نگرانی ها مطرح شود و تلاش مشترک انجام شود بیشتر مفید است.

سکس تراپی می‌تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • فقدان میل جنسی
  • برقراری رابطه پس از خیانت
  • اختلاف زن و شوهر در مسائل جنسی
  • برقراری رابطه پس از داشتن فرزند
  • مقاربت دردناک
  • پارافیلیا  یا تمایلاتی که باعث ایجاد ناراحتی در فرد می شود
  • اعتیاد های جنسی یا رفتارهای اجباری
  • مشکلات در رسیدن به ارگاسم

سکس تراپی فقط محدود به این مسائل نمی‌شود اما این ها برخی از دلایل رایج برای فرد یا زوجی می باشد که می توانند برای درمان آن به دنبال یک متخصص سکس تراپی باشند.

محدودیت ها و نگرانی های سکس تراپی

از آنجا که  سکس می تواند موضوع بحث برانگیز باشد و ممکن است علاوه بر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی ارزش‌های شخصیتی را نیز به چالش بکشد، مراجعه به سکس تراپی ممکن است برای برخی از افراد مشکل باشد.

متخصصان سکس تراپی به شکل مخصوص برای ایجاد تعادل بین این عوامل در ذهن خود، آموزش داده شده اند، اما اثر بخشی سکس تراپی در نهایت بستگی به کیفیت روابط و اهداف و انگیزه های فرد یا زوج دارد.

مواقعی که به سکس تراپی نیاز دارید

1- عدم تمایل به رابطه جنسی

تمایل نداشتن به رابطه جنسی می تواند به دلیل استرس، خستگی و کسالت، و یا تغییرات ناگهانی در سبک زندگی شما باشد. با این حال، اگر نوسانات خلق و خوی شما بیش از چند ماه طول بکشد، این می تواند مشکل ساز باشد. یک سکس تراپیست( درمانگرجنسی) می تواند به شما کمک کند ارتباطتان را با همسرتان بهبود ببخشید تا همسرتان بتواند بفهمد چه چیزی باعث ناتوانی جنسی شما شده است.

 

2- سکس دردناک

رابطه جنسی باید لذت بخش باشد، اگر در هنگام داشتن رابطه جنسی احساس درد ناخوشایند داشته باشید، احتمال دارد که شما یا همسرتان یک مشکل مربوط به سلامتی داشته باشید. سکس تراپیست می تواند به شما کمک کند تا از بهترین پوزیشن های جنسی برای کاهش درد استفاده کنید.

 

3- به ارگاسم نرسیدن

شاید شما اغلب ارگاسم شدید داشته باشید. اما ممکن است به طور ناگهانی متوجه شوید که که به ارگاسم و اوج لذت جنسی نمی رسید. اگر این مشکل برای چند ماه ادامه داشته باشد ، این امر می تواند به دلیل یک مسئله اساسی باشد که با مراجعه به سکس تراپی متخصص می تواند به حل آن کمکتان کند.

 

4- شما نمی دانید که از رابطه چه می خواهید.

بسیاری از افراد از شناخت میل جنسی شان غلفت می کنند، مثلا ممکن است شما ندانید که چه چیزی واقعا برای شما مناسب است. سکس تراپیست در درک خواسته هایتان و پیدا کردن چیزهایی که احساس خوبی به شما و بدنتان می دهد کمکتان می کند.

 

5- از سکس و رابطه جنسی با همسرتان لذت بیشتری را انتظار دارید.

خواه به خاطر اضطراب عملکرد یا بخاطر صرفا خستگی و فرسودگی ساده باشد، بسیاری از مردم از روابط جنسی خود لذت نمی برند. حتي اگر روابط جنسي شما در حال حاضر بسيار ایده آل و پسندیده باشد، هميشه فرصت بهبودي آن وجود دارد. اگر به رابطه جنسی با شریک زندگی تان اهمیت ندهید، عدم رضایت در رابطه زناشویی در زندگی تان تبدیل به یک فاجعه خواهد شد. سکس تراپی می تواند در درمان احساسی و عاطفی مشکلات جنسی و حفظ یک رابطه جنسی و رضایت بخش مفید باشد.

 

**بهتر است درباره رابطه جنسی صحبت کنیم. سلامت جنسی بخش مهمی از سلامت عاطفی و فیزیکی است. اما اگر شما مشکل جنسی دارید، احتمال دارد از صحبت کردن در مورد آن اجتناب کنید و آن را به آخرین راهکار تبدیل سازید. اگر از کمک و راهنمایی در این زمینه خجالت می کشید، بهتر است بدانید که: 43 درصد از زنان و 31 درصد مردان، دچار برخی از اختلالات جنسی می شوند. بی شک عدم توانایی در سکس و عدم توانایی در ارضای جنسی همسر باعث می گردد تا رابطه زناشویی به سردی گراییده و چه بسا به خیانت و اتفاقاتی جبران ناپذیر ختم گردد. برای رفع مشکلات جنسی در روابط زناشویی و یافتن راهکارهای مناسب می توان به سکس تراپی مراجعه کرد.

 

با روانپزشک، روانشناس یا مشاور جنسی و زناشویی با هرکدام که صحبت کنید، سکس تراپی با تمرکز بر انواع مسائل فیزیکی و عاطفی که در ناتوانی و مشکلات جنسی دخیل است می تواند مفید باشد، مثلا در مشکل نعوظ، کمبود میل جنسی، سابقه سوء استفاده جنسی و…، سکس تراپی موثر است و می تواند برای شما و شریک زندگی تان در یک محیط حمایت کننده و آموزشی مفید باشد

 

سکس تراپی مانند سایر روش های مشاوره درمانی است

هیچ چیز عجیب، انحرافی و ناسالم در پشت یک دفتر سکس تراپی وجود ندارد. در واقع، سکس تراپی با سایر انواع مشاوره روانشناسی بسیار متفاوت نیست. “سکس تراپی نوعی روان درمانی است که همچنین به مشکلات احتمالی فیزیکی نیز توجه دارد. وقتی زن و شوهر با مشکل جنسی روبرو می شوند، سکس تراپیست سعی دارد که پی ببرد هر کدام از آنها در این مشکل چه نقشی دارند باربارا بارتلیک، یک روانپزشک و متخصص روانپزشکی در کالج پزشکی ویل کرنل نیویورک می گوید: “ما رفتار را بررسی می کنیم و به تدریج برای آنها تفسیر می کنیم و راه حل ها را ارائه می دهیم.”

 

در سکس تراپی شما جنبه روحی روانی سکس را کاوش می کنید.

به گفته متخصص ارولوژی، پروفسور دراگو مونتاگو ، استاد دانشکده پزشکی کالرین لرنر در اوهایو، سکس تراپیست از طریق مسائل احساسی و عاطفی که در مسائل جنسی(مثلا اختلال نعوظ) دخیل هستند، به شما کمک می کند. او توضیح می دهد: “سکس تراپی به طور معمول با یادگیری اضطراب عملکرد شروع می شود و سپس به تعلیم زن و شوهر مبادرت می کند که چگونه با یکدیگر در مورد خواسته ها و نیازهای جنسی شان صحبت کنند.”زن و شوهر نیز ممکن است موضوعاتی را که سبب ایجاد استرس در روابط می شود، را کشف کنند.”

 

در سکس تراپی خواهید آموخت که باید بیشتر بیندیشید و بیشتر آگاه باشید.

در تمرین آگاهی ذهن، یاد می گیرید که در لحظه فعلی حضور داشته باشید و به گذشته و آینده فکر نکنید. کاربرد این مفهوم در بهبود رابطه جنسی این است، شما یاد می گیرید که افکار بیرونی و افکار منفی را که ممکن است تاثیر منفی در مورد بدن یا عملکردتان داشته باشد، متوقف کنید. در عوض، سکس تراپیست به شما آموزش می دهد که بیاندیشید که چگونه بدنتان به تحریک جنسی واکنش نشان می دهد.

 

لری . آ. براتو، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات بهداشت زنان و دفتر تحقیقاتی کانادا در زمینه بهداشت جنسی زنان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، مطالعات متعددی را در مورد این موضوع انجام داده است، از جمله یک مطالعه در مورد رفتار جنسی ماه نوامبر 2016 منتشر شد. تحقیقات او بهبود قابل توجهی در رابطه جنسی زنان که به استرس مرتبط می شد نشان داده است. دکتر براتو، نویسنده “رابطه جنسی بهتر از طریق ذهن آگاه” می گوید که فرضیه پشت این نتایج این است که مهارت های آگاهی ذهن که زنان به دست می آورند، انگیزه و میل جنسی آن ها را بهبود می بخشد، زیرا به زنان اجازه داده می شود که قبل و بعد از رابطه جنسی در مورد مشکلات جنسی شان بدون قضاوت و انتقاد متمرکز شوند و در بهبود خلق و خو و کاهش استرس و اضطراب شان تمرین کنند.

 

مسائل فیزیکی در سکس تراپی نادیده گرفته نمی شوند.

اگر یک مشکل فیزیکی مانند بواسیر یا هموروئید یا ناتوانی جنسی ،سرطان پروستات وجود داشته باشد، سکس تراپیست شما را به یک متخصص پزشکی ارجاع می دهد که در کنار متخصص سکس تراپی کمک کننده باشد.

 

انجام تمرین های مربوط به سکس تراپی در منزل

هیچ رابطه جنسی در دفتر سکس تراپیست رخ نمی دهد بلکه او ایده هایی برای تمرین در منزل ارائه می کند. دکتر مونتاگو می گوید: “سکس تراپیست ممکن است به شما پیشنهاد کند چیزی به نام “تمرین تمرکز احساسی” که برای شما و شریک زندگی تان مفید است، امتحان کنید.” تمرین ها معمولا به صورت مرحله ای انجام می شوند و از لمس یا نوازش هر جایی از بدن، به جز قسمت سینه و ناحیه تناسلی، شروع می شوند. هدف این است که احساس لمس کردن را تجربه کنید نه تلاش برای رسیدن به ارگاسم. در نهایت، این تمرینات می توانند منجر به مقاربت و رابطه جنسی شوند.

 

شاید نیاز باشد برای درمان جنسی شریک زندگی تان را همراهتان به سکس تراپی ببرید.

دکتر بارتلیک می گوید”سکس تراپیست می تواند در هدایت و مشاوره فرد برای غلبه بر رفتارهای شکست خورده و آسیب دیده ، بسیار مفید باشد،می توانیم یک به یک با زوج کار کنیم و سپس با هر دوی آن ها مشاوره کنیم ».

 

در دفتر سکس تراپیست نیازی به عریان شدن نیست.

در هیچ شرایطی نباید در دفتر سکس تراپیست عریان شوید و لزومی ندارد سکس تراپیست بدنتان را لمس کند. “سکس تراپیست ها بیماران خود را لمس نمی کنند، مگر اینکه متخصص بیماری های زنان یا ارولوژی باشند یا یک تست فیزیکی لازم باشد.

مطالب داغ هفته اخیر