راهکارهایی برای افزایش قد کودکان

راهکارهایی برای افزایش قد کودکان

بهترین روش ها برای افزایش قد کودکان

افزایش قد کودکان یکی از آرزوی هر پدر و مادری است که میخواهند فرزند انها قدی مناسب داشته باشد ودر این راه هرکاری را انجام می‌دهند. قد فرزند شما بستگی به عوامل مختلفی مثل ژن، میزان فعالیت بدنی، کیفیت رژیم غذایی، سلامت عمومی بدن و … دارد. امروز تمایل به مصرف قرص و داروهای افزایش رشد زیاد شده است.

 

در حالیکه راه هاي طبیعی هم برای افزایش قد کودکان وجوددارد. افزایش قد کودکان در سن بلوغ در تعداد زیادی از موارد اتفاق میوفتد، برای دختران بین سن هشت تا سیزده سال و برای پسران بین ده تا پانزده سال جهش رشدی وجوددارد، در ادامه عادت های مناسبی را پیشنهاد می کنم که ثابت شده در افزایش رشد قد کودک تاثیر بسزایی دارد.

 راهکارهایی برای افزایش قد کودکان

 

خواب منظم در رشد کودکان تاثیر زیادی دارد

فرزند شما برای این که رشد مناسبی داشته باشد به 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. سعی کنید این عادت را در فرزندتان ایجاد کنید و طی یک برنامه ي خواب حتی در روزهای تعطیل زمان بیداری و خواب را تغییر ندهید، حتماً اوایل اجرای برنامه کمی برایتان سخت بوده و ممکن است فرزندتان همکاری نکند.

 

خصوصا این که در روزهای تعطیل باید مثل بقیه روزها بیدار شود. اما شما با برنامه هاي تفریحی و حذاب میتوانید مانع از خوابش بشید. مثلاً با فرزندتان قرار بگذارید صبح به کوه یا پیاده روی بروید.

 

افزایش قد کودکان با استفاده از پروتئین در رژیم غذایی

فرزندتان را تشویق کنید که یک رژیم غذایی غنی از پروتئین داشه باشد. دراین زمینه می‌توانید بیشتر از گوشت بدون چربی و ماهی در رژیم غذایی استفاده کنید و یا در بین وعده از انواع دانه ها و آجیلها استفاده کنید.

 

ورزش را فراموش نکنید

کودک شما باید بطور منظم ورزش کند. مهم است که فرزندتان فعال باشد ودر بازی و تمرین منظم شرکت کند. فرزندتان را تشویق کنید که در فعالیت هاي جسمانی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، ورزش در فضای باز شرکت کند.

 

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم متعادل به فرزندتان کمک می‌کند تا از سلامت کامل برخوردار شود. اصل مهم، استفاده از همه ی ي مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی است که باید حتماً به آن توجه شود. علاوه بر تمام نکاتی که گفته شد و می‌دانید مصرف میوه و سبزیجات تازه هم نقش زیادی در التیام سلامت عمومی بدن دارد که نباید فراموشش کرد.

 

شیوه زندگی سالم را دنبال کنید

شیوه زندگی سالم از خانواده نشات می‌گیرد که تاثیر زیادی بر رشد فرزندان دارد. خوردن غذا هاي خانگی بجای غذا هاي فست فود، همچنین گذران وقت و انجام فعالیت هاي خانوادگی بجای تلف وقت و انجام بازاری هاي کامپیوتری.

 

فرزندتان رابه کلاسها و اردوهای مختلف ببرید و از فعالیت هایي مثل سنگ نوردی، هنرهای رزمی، شنا، تنیس و غیره باهم لذت ببرید. با توجه به علاقه فرزندتان یک رشه ورزشی را انتخاب کنید و وی را برای رفتن به کلاس در زمان هاي مشخص شده همراهی کنید، و یا هرروز برای رفتن به مدرسه کمی زودتر از خانه راه بیفتید و پیاده مسیر رو طی کنید.

 

اندازه گیری دقیق قد در خانه

برای به دست آوردن اندازه دقیق قد فرزندتان باید هر چیزی که روی سرش قرار دارد مثل گیره مو و یا موی بافته شده را باز کنید طوری‌كه هیچ ارتفاعی به قد کودک ندهد. از کودک بخواهید روی زمین بدون فرش یا موکت کنار دیوار بایستد و پاشنه پا را کاملا به دیوار بچسباند و راست بایستد، دستها باید در طرفین باشه و شانه ها باید راست باشد و حالت افتاده نداشته باشد. جلو برید و از پهلو به حالت ایستادن کودکتان نگاه کنید باید شانه، سر، پاشنه و باسن به دیوار چسبیده باشه. از یک کتاب میتونید برای نشانه گذاری استفاده کنید. حالا یک ضلع کتاب رو روی دیوار بذارید و ضلع دیگه رو فرق سر فرزندتون و نشانه گذاری کنید.

 

اکثر پدرها و مادر ها خواهان بلند قد شدن کودکان خود هستند. امروزه قد کودکان بسیار بلندتر از قد والدینشان در دوران کودکی می‌باشد. به هر حال کودکانی نیز هستند که نسبت به هم سن و سالان خود قد کوتاه تری دارند. والدین این کودکان دنبال راهی سالم برای افزایش قد آنها هستند.

 

داروهایی که برای افزایش قد معرفی می‌شوند نه تنها ممکن است تاثیری روی قد نداشته باشند بلکه موجب مشکلات فیزیکی و عوارض جسمی در کودک و بزرگسال میشود، بنابر این این تبلیغات را جدی نگیرید. تا وقتی که شما جوان هستید افزایش قد می‌تواند صورت پذیرد اما اینکار مستلزم داشتن صبر و تلاش مستمر است. در این جا راه هاي طبیعی و سالم برای افزایش قد کودک را برای شما بازگو می‌کنیم.

 

۱- رژیم غذایی متعادل برای رشد قد

نخستین گام برای داشتن قد و وزن ایده آل و نرمال داشتن یک تغذیه مناسب است. اگر خواهان قد بلندی برای فرزندتان هستید وی را از همبرگر، نوشابه و چیپس دور نگه دارید و یک رژیم غذایی سالم را جای گزین تنقلات کنید. یک رژیم غذایی متعادل و سالم از هر جهت به فرد قدرت و نیروی بیشتری می‌دهد. سعی کنید انواع مختلفی از مواد غذایی مغذی را در وعده هاي غذایی خود داشته باشید. ترکیبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین، دریک وعده تنها از کربوهیدرات یا چربی استفاده نکنید.

 

بعنوان بخشی از یک رژیم سالم پروتئین بدون چربی را در وعده هاي خود بگنجانید بعنوان مثال استفاده از مرغ، گوشت، سویا، ماهی و محصولات لبنی بسیار توصیه می‌شود. این پروتئین ها به ساخت عضلات کمک کرده، استخوان ها را تقویت و باعث تحریک هورمونهای رشد در بدن می‌شود. از مصرف کربوهیدرات هاي ساده مانند کیک و شیرینی، پیتزا و نوشابه پرهیز کنید.

 

سعی کنید بیشتر از موادی که ویتامین D و کلسیم دارند استفاده کنید. محصولات لبنی و سبزیجاتی که برگ سبز دارند منبع خوبی برای کلسیم هستند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف روی تاثیر زیادی در تحریک هورمونهای رشد دارد، بنابر این سعی کنید در رژیم غذایی موادی که سرشار از روی هستند مانند جوانه گندم، دانه کدو، بادام زمینی، خرچنگ و کدو تنبل را بگنجانید.

 

۲- تمرینات کششی

این تمرینات راهی موثر برای افزایش قد کودکان به شمار می‌رود. برای مثال چند نمونه تمرین کششی ساده را برای شما بازگو می‌کنیم. از کودک بخواهید کنار دیوار بایستد و دستان خودرا بالا برده و تا جاییکه میتواند آنها را بکشد. سپس روی زمین نشسته و پاهای خود رابه طرف جلو بکشد.

 

این تمرینات ساده را هرروز ده بار تکرار کنید. تمرین دیگر به این صورت است که کودک روی زمین نشسته و پاهای خودرا باز کند سپس با خم کردن کمر سعی کند دستانش رابه انگشتان پا نزدیک کند. برای هر پا ۴ مرتبه این حرکت را تکرار کنید. این حرکات برای افزایش طول ستون فقرات کمک کرده و به افزایش قد منجر میشود.

 

۳- تمرینات بارفیکسی

آیا کودک شما علاقمند به آویزان شدن از میله ها و بارفیکس هاي زمین بازی یا در خانه می‌باشد؟ اگر کودکتان علاقه به اینکار دارد خوشحال باشید زیرا این تمرینات به کشیده شدن و رشد ستون فقرات کمک زیادی می‌کند. داشتن برنامه اي منظم برای این تمرینات می‌تواند شما رابه هدف نزدیک تر کند. هرروز زمان حداقل ده دقیقه برای این تمرینات درنظر بگیرید.

 

۴- یوگا

افرادی که یوگا کار میکنند افزایش قد بیشتری نسبت به افراد عادی دارند زیرا این افراد بدن خودرا در حالت بهتری نگه می دارند و ستون فقراتشان کشیده می‌شود. یوگا یکی از بهترین فعالیت ها برای رشد سریع می باشد و استقامت و انعطاف پذیری بدن را افزایش می‌دهد.

 

۵- پرش

پریدن یکی از فعالیت هایي است که اغلب کودکان آنرا دوست دارند و می‌توان ازآن برای افزایش قد استفاده کرد. هر بار که پرش انجام میشود بدن کشیده شده و همین باعث رشد بهتر خواهد شد.

 

۶- شنا

شنا کردن یکیدیگر از فعالیت هایي است که به افزایش قد کمک می‌کند. این ورزش همچنین باعث تقویت عضلات و سلامت بدن کودک شما میشود.

 

۷- وزنه مچ پا

استفاده از وزنه هاي ورزشی مچ پا راهی دیگر برای افزایش قد کودک می‌باشد. هدف دراین فعالیت کشیده شدن قسمت پایینی بدن است، غضروف هاي زانو در اثر آن گونه فعالیت ها کشیده میشوند. دقت کنید از وزنه هاي سبک شروع کرده و بتدریج با افزایش سن کودک وزنه ها را بیشتر کنید.

 

۸- دویدن آهسته

دویدن برای همه ی افراد در تمامی سنین توصیه میشود ودر مورد کودکان به افزایش قد کمک می‌کند. پس همراه با کودک خود برنامه ریزی کرده و ساعتی را در روز به همراه هم به این فعالیت مفید بپردازید.

جدیدترین مطالب سایت