راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

اراده (Will)،چیزی که خیلی از ما باهاش مشکل داریم.همون دوست داشتیم اراده کنیم و مثلا فلان کارو بکنیم. ما برای ورزش کردن، رژیم گرفتن، ترک سیگار، غلبه بر به تاخیر انداختن کارها و در پایان برای رسیدن به اهدافمان وابسته به قدرت اراده هستیم. قدرت اراده بر روی بسياري از جنبه های زندگی ما تأثير می گذارد پس تقویت قدرت اراده در زندگی ما مهم است. قدرت اراده مفهوم جدیدی نیست، ولی ما هنوز اگاهی زيادي نسبت به نحوه کارکرد آن نداریم.راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

ترفندهایی که باعث افزایش اراده و قوی بودن در این زمینه میشود؟

1-تصمیم بگیرید که بااراده بمانید

یک تصمیم قدرتمند و خاص باید طوری انجام شود که در هر چیزی مصمم تر شوید.این تصمیم جهت گیری شما را معلوم می کند. این به شما نشان می دهد که چطور حتی هنگامی که با چالش هایی در مسیر خود روبرو می شوید، به جلو حرکت کنید.

 

این تصمیم بسیار محکم است و به شما در زمان های سختی انگيزه می دهد و شما را در دوران راحتی تان متمرکز نگه می دارد. به این ترتیب، آنچه که میخواهید را پیدا کنید و رویش تصمیم بگیرید و به تصمیم خویش پایبند باشید، مهم نیست که چه اتفاقی می افتد.

 

2-ورزش و تمرین

همانطور که یک بدن سالم به داشتن یک ذهن سالم منجر میشود، داشتن یک بدن فعال هم به داشتن یک ذهن فعال منجر شود. چنانچه شما فعالیتی ندارید، مخصوصا وقتی که برای مدت طولانی نشسته کار می کنید، ساختمان عضلانی شروع به قفل شدن می کند و ذهن هم به تبع ان قفل میشود.

 

برای افزایش امادگی جسمانی، نیازی نیست که دونده ماراتن یا وزنه بردار باشید. شما تنها باید فعال باشید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که ورزش هم جزیی از برنامه روزانه تان باشد. چنانچه حس می کنین که نمی توانید از طريق کار کردن به خودتان فشار بیارورید، پس بروید و قدم بزنید. ۵ دقیقه بعد، از این که چه قدر حس خوبی دارید شگفت‌زده می شوید.

 

3-استفاده از تصور ذهنی

تصور ذهنی (Mental Imagination)، به وسیله تمام ورزشکاران در سراسر جهان استفاده می شود، و یکی ديگر از ترفندهای قدرت اراده به حساب می آید. طبق تحقيقات دانشگاه هاروارد، افرادی که دست به عملی خوب می زنند و یا افردی که به انجام عملی خوب فکر می کنند، در انجام کارهای استقامت جسمی موفق تر هستند.

 

برعکس این وضعیت هم وجود دارد ، افرادی که خود را در حال انجام کاری بد تصور می کنند، تحمل کمتری از کسانی دارند که خود را در حال انجام کاری خوب تصور می کنند. در این باره پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ذهن بدن را تحریک می کند. این یافته ها طبق دو تحقیق بدست آمد. در یکی به شرکت کنندگان یک دلار داده شد و دو راه پیش رویشان قرار دادند، یکی این که پول را برای خود نگه دارند و دومی این که پول را به خیریه اهدا کنند.

 

سپس از آن ها خواستند یک وزنه را تا جایی که توان دارند نگه دارند، گروهی که پول را به خیریه داده بود مدت زمان بیشتری موفق به نگه داشتن وزنه شد. در تحقیق دوم از شرکت کنندگان خواسته شد در حالیکه داستانی در مورد کمکشان به افراد دیگر، اسیب رسیدن به افراد دیگر یا انجام عملی که هیچ تاثیری روی سایرین نداشت می نویسند یک وزنه را هم نگه دارند.

 

آن گروه از افرادی که در مورد کمک کردن می نوشتند تحملشان از ديگر اشخاص بیشتر بود. پس دفعه بعد که در حال دویدن حس خستگی کردید به این فکر کنید که میخواهید یک عمل قهرمانانه انجام دهید و یا کسی که دوستش دارید را نجات دهید.راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

4-معلوم بودن هدف

هدف (Target)های طولانی مدت خویش را معلوم کنید؛ از خود سوال کنید:می خواهم چه نوع زندگی داشته باشم؟ دوست دارید زندگی شما در ده سال آينده چطور باشد؟ زندگی خانوادگی، اجتماعی، هدف های شغلی و علاقه مندی های خود را مورد توجه قرار دهید.

 

هدف های فرعی و کوتاه مدت را نیز تعیین کنید؛ اگر هدف دراز مدت را بدون هدف های فرعی یا جزیی تر انتخاب کنید، نمی توانید تصمیم بگیرید و لذا ناامید می شوید. هنگامی که اهداف جزیی و فرعی شما معلوم شد، به ترتیب اولویت به آنها بپردازید، بعد از مدتی هنگامی که شاهد پیشرفت خود بودید، انگيزه در شما به وجود می آید که برنامه خود را ادامه دهید، و با این شیوه میتوانید هم اراده قدرتمند داشته باشید و هم اراده خود را تقویت کنید.

 

چنانچه اهداف جزیی را در نظر نگیرید، نمی دانید که کار را از کجا آغاز کنید، بنابراین هیچ وقت نمی توانید تصمیم بگیرید که آن کار را شروع کنید و به مرور زمان اراده شما نسبت به آن کار از بین می رود.

 

5-تنظیم خواب

با خواب مطلوب توانائی برای اندیشه کردن، حس و عمل کردن به حداکثر می رسد و نبود برنامه درست خواب باعث فرسوده شدن انسان می شود. افراط و تفریط در ميزان خواب هردو زیان آور است.

 

6-بلند پروازی کردن ممنوع

یکی ديگر از راههای تقویت ارده این است که شخص بلند پروازی(Ambition) نکند. خيلي ها بلند پروازی را معادل داشتن اهداف بزرگ می دانند. ولی این دو متفاوت هستند. انسان های موفق در زندگی اهداف بزرگی داشته اند. ولی تمام اشخاص موفق، گام به گام و مرحله به مرحله به اهداف بزرگ خویش رسیده اند.

 

در صورتی که اشخاص بلند پرواز، دوست دارند درقدم اول، به نقطه ی نهایی برسند. بنابراین بلند پروازی، افت اراده به حساب می آید. پس برای تقویت اراده و رسیدن به هر هدفی، از قدم های کوچک و راحت آغاز کنید. در صورتی که در مسیر موفقیت اراده خویش را حفظ کنید، طولی نمی کشد که به هدف بزرگ خویش می رسید.

 

7-مدیتیشن و تمرین های تنفسی انجام دهید

مدیتیشن (Meditation)بخش هایی از مغز را که مسوول اراده اند، تقویت می کند. مدیتیشن این قسمت های مغز را بزرگتر می کند و سبب رابطه بهتر این بخش ها با بخش هایی می شود که در کنترل تصمیمات شخص نقش دارند. حتی روزانه ده دقیقه مدیتیشن هم بعد از دو ماه بطور محسوسی سبب رشد قشر جلوی مغز می شود. در واقع با مدیتیشن میتوانید فیزیولوژی اراده تان را تغيير دهید.راهکارهای تقویت اراده | چگونه با اراده باشیم؟

8-خودتان را دست کم نگیرید

متأسفانه اکثر افراد هنگامی که کاری را جدید آغاز می کنند معمولاً در خصوص خودشان بد یا منفی صحبت می کنند که سبب کاهش انگيزه و قدرت اراده آن ها می شود.

 

به عنوان مثال در خصوص رژیم گرفتن یا بدنسازی کردن این امر صادق است زیرا شما حس می کنید هیچ پیشرفتی صورت نگرفته و فکر می کنید شما در این زمینه افتضاح هستید. این کار را با خودتان نکنید، در آیینه به خودتان نگاه کنید و بلند به خودتان بگیویید که شما میتوانید این کار را انجام دهید و به خودتان یادآوری کنید که دارید تمام سعی خویش را برای رسیدن به موفقیت انجام می دهید. این کار میتواند یک تقویت کننده بسیار تأثیر گذار بر روی قدرت اراده شما باشد.

جدیدترین مطالب سایت