راه جدید کشف شده برای رشد دوباره دندان ها

راه جدید کشف شده برای رشد دوباره دندان ها

راه جدید کشف شده برای رشد دوباره دندان ها

عوامل زیادی باعث ریختن و یا خراب شدن دندانها میشود.همزمان با افزایش سن، موضوعی که بسیاری از ما با آن رو به رو می‌شویم خراب شدن و از دست دادن دندان هایمان است. بیشتر از یک چهارم بزرگسالان تمام دندان هایشان را تا سن ۷۴ سالگی از دست می‌دهند. در حالی که ایمپلنت شیوه‌ای است که می‌تواند چاره‌ای برای این مشکل باشد، ولی همچنین می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد، مخصوصا اینکه سازگاری آن‌ها با دهان با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال، یک تکنیک جدید ممکن است به افراد کمک کند تا دندان‌های تازه و جدیدی را فقط در ۹ هفته با استفاده از سلول‌های بنیادی خودشان، رشد دهند.

 

دانشمندان راهی برای رشد مجدد دندان‌ها پیدا کرده اند

امروز در این بخش از فراناز رویکرد جدیدی را از علم پزشکی در اختیارتان قرار میدهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی این شیوه درمانی جدید بپردازیم.

 

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک امیدوارند که بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی یک فرد، دندان‌هایی واقعی و طبیعی را رشد دهند. علاوه بر این، دندان‌های جدید در جای خالی دندان‌های قبلی رشد می‌کنند و همراه و متصل به بافت مینای دهان خواهند بود. این محققان قبلا ثابت کرده اند که می‌توانند دندان‌هایی طبیعی را رشد دهند، هر چند که تا کنون نمونه‌های انسانی ایجاد نشده است.

 

مطابق با تحقیقات مجله دندانپزکی، محققان آزمایشاتی را بر روی ۲۲ موش آزمایشگاهی انجام داده اند. بعد از رشد عوامل دندانی در دهان موش ها، مواد استخوانی جدید تجدید شدند و در مدت زمان ۹ هفته، یک بافت دندانی کامل را ایجاد کردند. به گفته محققان، این اولین بار است که ساختار‌های دندان مانند در یک موجود زنده ایجاد شده است.

 

اگر توانایی انجام این درمان در انسان‌ها تایید و اثبات شود، مزایای متنوع و فراوانی را به همراه خواهد داشت. به خاطر اینکه این دندان‌ها در دهان و جای دندان‌های قبلی رشد داده می‌شوند، به کشت و رشد سلول‌ها در محیط آزمایشگاهی و ایجاد یک محیط شبیه سازی شده بیرونی برای رشد این دندان ها، نیازی نیست. به همین علت محققان امیدوارند که این روش، راه حلی ارزان برای بیمارانی باشد که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین ایمپلنت‌های دندانی را ندارند. علاوه بر این، چون که این دندان‌ها در دهان رشد می‌کنند، زمان ریکاوری و درمان کمتر خواهد بود.

 

با این حال در زمان حاضر، ایمپلنت‌ها نزدیکترین راه حل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته اند. متاسفانه ایمپلنت می‌تواند دردآور باشد و به پروسه درمانی طولانی نیاز دارد و با افزایش سن تطابق پذیری آن‌ها با دهان کاهش می‌یابد، که می‌تواند موجب جدا شدن ایمپلت از لثه و دهان شود. اما گفته می‌شود که به زودی می‌توان شاهد این روش درمانی جدید بود. حتی هم اکنون دانشگاه کلمبیا برای این فناوری جدید پرونده‌های ثبت اختراع را ارائه کرده است و همچنین به دنبال راه‌هایی برای ایجاد قابلیت تجاری سازی این فرآیند درمانی است.

جدیدترین مطالب سایت