روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

 روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است. پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است.

 

روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیر کبیر(کرج) و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع شده است که دورنمای زیبایی از جاده کرج – چالوس دارد. این روستا قبل از احداث سد کرج در بستر کنونی دریاچه سد کرج قرار داشت.

 

روستاي واريان با درختان سرسبز، آبشارها، جويبارها، رودهاي كوچك‎روان، چشمه‎هاي گوناگون جوشان، گل‎هاي زيبا، پروانه‎هاي رنگي، جيرجيرك‎ها، كوه‎هاي پيرامون، گياهان دارويي، طبيعت دل‎انگيز، آب و هواي خنك و روان‎بخش منطقه‎اي گردشگري و توريستي براي آسايش و استراحت خانواده‎هاي ايراني به ويژه كرجي‎ها است.

 

روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

 

روستای واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است قرار داشت اما در پی ساخت سد امیرکبیر یا همان سد کرج اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و بدین ترتیب تنها راه ارتباطی آن راه آبی بود؛ ولی با این وجود کشاورزی و دامپروی در این روستا پر رونق بود. زیبایی خاص واریان و زیبایی دریاچه باعث شده بود که این روستا از موقعیت خاصی برخوردار شود. در آن سوی دریاچه و کنار جاده هتلی به نام هتل واریان قرار داشت که امکاناتی برای قایق‌رانی و اسکی روی آب دارا بود.

 

واریان در قدیم شامل چندین محله بوده که در هر محله، خاندان بخصوصی زندگی می‌کرده به عنوان مثال خاندانی که اهل کیان بودند، آنها را کیانی نسبت می‌دادند. ضمن اینکه کیان بزرگترین و با نفوذترین خاندان واریان نیز بوده است.

 

روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

 

بازی‌ها و سرگرمی‌های واریان
به دلیل مجاورت واریان با سد کرج وآشنایی کودکان و نوجوانان واریان با ورزشهای آبی نظیر: شنا، قایق رانی، اسکی و ماهیگیری بازیهای رایج در دیگر روستاها آنچنان در واریان جایگاهی نداشت اما برخی از بازی‌ها که معمولاً در پاییز و زمستان انجام می‌گرفت عبارتند از:توپ کاش. الک دلک. آقا زنجیر باف. اکر دکر. لی لی. سنگ کنارو. اشتر اشترن. درزن بپرک؛ که در طالقان به ان دو قز بپرک می‌گویند – که هر کدام شکل خاص و در برخی موارد و ترانه‌های مخصوص به خود دارند. شنا اسکی و قایق رانی از ورزش‌های اختصاصی بچه‌های واریان بود و تعدادی از آنان قهرمانان ملی این سه رشته ورزشی بودند.

 

روستای واریان که فقط با قایق می توان به آنجا رفت (+تصاویر)

 

بیشتر اهالی واریان اکنون در کرج زندگی می‌کنند، اما با وجود زندگی شهرنشینی، هر از چند گاهی به مناسبت‌های مختلف در حسینیه فرهنگی مذهبی واریان واقع در میدان توحید کرج که به همت و تلاش خود ایجاد نموده‌اند، جمع می‌شوند.

 

اگر از لغت نامه دهخدا درباره این روستا سراغ بگیرید، می خوانید: «واریان » نام دهی است از دهستان ارنگه کرج از شهرستان تهران واقع در 25 هزار گزی شمال شرقی کرج و کنار جاده کرج به چالوس در دره رود کرج. ناحیه ای است سردسیر و دارای 1068 تن سکنه است. آب آن از رود کرج و چشمه سار تأمین می شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغهای میوه است. شغل اهالی زراعت و گله داری و کرباس بافی و گیوه سازی است دارای دبستان و راه ماشین رو است.

جدیدترین مطالب سایت