روش تهیه کالباس خانگی با فوت و فن های کوزه گری + عکس

روش تهیه کالباس خانگی با فوت و فن های کوزه گری + عکس

روش تهیه کالباس خانگی با فوت و فن های کوزه گری + عکس

خب این مطلب مخصوص خانومای خانه داره که میخوان هنرشونو به رخ همه بکشن. اگه میخوای تو مهمونیات تک باشی و از غذاهای عادی و خورشتی تا غذاهای فست فودت کار خودت باشه و همه انگشت به دهان بمونن ادامه این مطلب رو بخون. امروز میخوایم بهت طرز تهیه کالباس خانگی رو یاد بدیم.

 

موادی که برای تهیه کالباس خانگی نیاز دارید:

سینه مرغ: ۲ عدد متوسط (می‌توانید از ترکیب یک سینه و یک ران هم استفاده کنید)

قارچ: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

هویج: نگینی خرد شده و نیم‌پز ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری

سیر: ۳ حبه

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

سس گوجه: ۱ قاشق مرباخوری

سس خردل: ۱ قاشق مرباخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

یخ: ۲ قالب کوچکروش تهیه کالباس خانگی با فوت و فن های کوزه گری + عکس

برای ادویه کالباس این مواد را ترکیب کنید:

پودر زنجبیل: ½ قاشق مرباخوری

فلفل سیاه: ½ قاشق مرباخوری

ادویه کاری: ½ قاشق مرباخوری

پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری

پودر هل: ½ قاشق چایخوری

جوزهندی: ¼ قاشق چایخوری

دانه فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

پسته: ۲ قاشق غذاخوری خرد شده

 

روش تهیه کالباس خانگی:

1- برای درست کردن کالباس لیوانی با طعم کالباس بیرون و بازاری یا همان کالباس خشک باید از لیوان‌هایی استفاده کنید که هم تحمل حرارت زیاد را داشته باشند و نشکن باشند و هم ممکن است رنگش بعد از استفاده کدر شود و دیگر برای پذیرایی قابل استفاده نباشد. پس از مقاومت لیوان‌تان حتما مطمئن باشید.

 

2- برای تهیه کالباس مرغ لیوانی مثل بیرون و با طعم بازاری ابتدا باید قارچ‌ها را بلانچ کنید (اگر قارچ دوست ندارید آن را حذف کنید). برای بلانچ کردن قارچ به این ترتیب عمل کنید: قارچ‌ها را به صورت اسلایس خرد کنید و روی آن‌ها آبجوش بریزید. ۲ الی سه دقیقه صبر کنید و سپس آن‌ها را داخل آب یخ بریزید. به این ترتیب برای موارد دیگر می‌توانید قارچ‌ها را به مدت چند ماه فریز هم کنید.

 

3- تکه‌های مرغ شسته شده و خشک شده را به همراه دو قالب یخ، ادویه و نمک، آرد ذرت، سس خردل، سس گوجه و روغن در غذاساز بریزید. تمام مواد را در غذاساز پوره کنید. سپس مایه کالباس را در یک ظرف بریزید و با هویج نیم پز و نگینی خرد شده، پسته خرد شده، قارچ بلانچ شده و دانه فلفل سیاه خوب مخلوط کنید. در صورت دلخواه یک تکه گوشت گوسفند یا گوساله را هم می‌توانید خیلی نازک خرد کنید و به گوشت مرغ اضافه کنید که البته اختیاری است.

 

4- ۲ لیوان را با مقداری روغن مایع کمی چرب کنید و سپس مایه کالباس را در لیوان‌ها بریزید. روی لیوان‌ها فویل بکشید و در قابلمه آبجوش قرار دهید. مقدار آب باید تا کمر لیوان‌ها باشد نه بیشتر. مدت زمان پختن کالباس مرغ و گوشت خانگی ۱ و نیم الی ۲ ساعت روی شعله ملایم گاز است. در تمام مدت پخت کالباس درب قابلمه را برندارید. مراقب باشید فویل سوراخ یا درز نداشته باشید. کالباس خانگی مرغ و گوشت به راحتی از لیوان جدا می‌شود.روش تهیه کالباس خانگی با فوت و فن های کوزه گری + عکس

حالا اگه میخوای کالباست کاملا طعم کالباس های بازاری رو داشته باشه فوت‌و‌فن‌های کالباس خانگی مرغ و گوشت، با طعم ساده یا دودی مطالعه کن:

طرز تهیه کالباس خانگی گوشت هم دقیقا به همین ترتیب است با این تفاوت که به جای گوشت مرغ از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید. برای درست کردن کالباس ساده خانگی می‌توانید قارچ و پسته و گوشت قرمز را حذف کنید.

 

طرز تهیه کالباس دودی هم به این ترتیب است. اما برای طعم دودی کالباس باید به ازای هر ۶۰۰ گرم گوشت مرغ یا مخلوط گوشت گوسفند و گوساله، ۴۰۰ گرم سویای دودی یا کبابی که از قبل خیسانده‌اید هم اضافه کنید. سویا را همراه با گوشت در غذاساز پوره کنید. اضافه کردن قالب یخ برای پایین آوردن دمای گوشت است.

 

بعد از آماده شدن کالباس ۱ ساعت صبر کنید و سپس به راحتی آن‌ها را از لیوان جدا کنید. به کالباس حدود ۶ ساعت در یخچال استراحت دهید تا خوب خودش را بگیرد و به راحتی برش بخورد. چون این کالباس خانگی مثل کالباس بیرونی و بازاری مواد نگهدارنده ندارد بهتر است نهایتا ظرف سه روز مصرف شود.

 

برای درست کردن کالباس مرغ یا گوشت نیازی به پختن گوشت مرغ یا گوشت قرمز ندارید. روی شعله ملایم گاز و در عرض دو ساعت گوشت حسابی در بخار آب مغز پخت می‌شود.

جدیدترین مطالب سایت