روش های غلبه بر استرس و اضطراب فصل امتحانات

روش های غلبه بر استرس و اضطراب فصل امتحانات

روش های غلبه بر استرس و اضطراب فصل امتحانات

 

فصل امتحانات فرا رسیده است شما باید در جلسه امتحان استرس نداشته باشید تا با موفقیت بتوانید امتحان خود را بگذارنید در ادامه جزئیات بیشتر چگونه بر استرس و اضطراب امتحانات غلبه نمایید را در سایت فراناز خواهید خواند با ما همراه باشید.

 

کارهای که در این مقاله به شما خواهیم گفت مو به مو انجام دهید ارامش خود را حفظ نمایید اجازه ندهید اضطراب به شما غلبه نمایید استرس باعث می شود سر جلسه خیلی از پاسخ سوالات را فراموش نمایند  برای اینکه به شما کمک کنیم تا از این شرایط دشوار عبور کنید با دیوید برودو مشاور و متخصص سلامت روان صحبتی داشتیم. دکتر برودو نکاتی آموزنده را در این مقاله به ما می آموزد تا بتوانیم راحت تر از فصل امتحانات عبور کنیم.

 

یک شب قبل از امتحان آرامش بگیرید

یک شب قبل از امتحان دقیقا زمانی است که حسابی نگرانی و استرس به سراغتان می آید، اما این دقیقا زمانی است که حفظ آرامش بسیار ضروری است.

 

نیم ساعت قبل از اینکه به رخت خواب بروید، درس خواندن را کنار بگذارید تا استرس و نگرانی تان کاهش پیدا کند. از دست گرفتن گوشی همراه یا تماشای تلویزیون خودداری کنید. چون نور آبی این وسائل می تواند بیدار نگهتان دارد. وقتی خوب استراحت کرده باشید، صبح روز بعد می توانید بهتر تمرکز کنید و آرامش داشته باشید.روش های غلبه بر استرس و اضطراب فصل امتحانات

نفس کشیدن را به خاطر بسپارید

یکی از بهترین روش ها برای اینکه به خود آرامش دهید تمرین تنفس است که می توانید شبِ قبل از امتحان انجامش دهید تا به خوابیدنتان کمک کند و یا قبل از نشستن سر جلسه امتحان آرامتان کند.

 

تمرین نفس عمیق برای این کار عالی است. یک دست را روی معده خود قرار دهید، از طریق بینی نفس را به داخل بکشید و معده را حس کنید که باز می شود. چندین بار اینگونه نفس کشیدن را امتحان کنید تا احساس آرامش کنید. اگر مطمئن نیستید که تمرین نفس کشیدن را از کجا شروع کنید، برنامه هایی هستند که می توانند کمکتان کنند.

 

از قبل برنامه ریزی کنید

برای کاهش سریع بخشی از استرس در روز امتحان، خود را تا جای ممکن با مهیا کردن وسایل ضروری آماده کنید.

 

از چیزهایی که نیاز دارید یک لیست تهیه کنید مانند بطری آب، خودکار، خط کش، ماشین حساب و حتی یک ژاکت! چون ممکن است اتاق امتحان سرد باشد. همیشه بیش از نیاز با خود داشتن بهتر است، چون دیگر استرس قرض گرفتن خودکار وسط امتحان را ندارید.

 

سر موقع به جلسه امتحان برسید

آخرین چیزی که می خواهید در روز امتحان نگرانش شوید این است که دیر نرسید چون این مورد فوق العاده استرس آور است.

 

مطمئن شوید آنقدر برای خودتان زمان می گذارید که بتوانید برای آخرین بار به یادداشت هایی که داشتید نگاهی بیندازید و با آرامش وارد جلسه امتحان شوید. روی صندلی بنشینید و همچنان مسلط باشید. با این حال خیلی زود رسیدن نیز، یک اشتباه دیگر است چون می تواند استرس آور باشد، بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که 15 دقیقه قبل از امتحان آنجا حاضر باشید.

 

مدیتیشن انجام دهید

نمی گویم که قبل از امتحان روی زمین بنشینید و مانند بودایی ها مدیتیشن انجام دهید، اما برخی تکنیک های ساده مدیتیشن کمکتان می کند قبل از امتحان اعصاب خود را آرام کنید.

 

اگر روی صندلی که برای امتحان به شما اختصاص داده شده بود نشستید و از استرس احساس ناتوانی می کردید آرامش مترقی را امتحان کنید. این روش شامل منقبض کردن و رها کردن گروه های عضلانی مختلف در بدن می شود. این روش حتی توسط بازیگران قبل از آمدنشان روی صحنه نیز مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین برای آرامش گرفتن، آن را تکرار کنید.

 

صبحانه را جا نیندازید

با اینکه شاید به خاطر احساس نگرانی زیاد میلی به غذا خوردن نداشته باشید، جا انداختن صبحانه در صبح روز امتحان اصلا ایده مناسبی نیست.

 

اگر صبحانه را از دست بدهید، انرژی تان کم خواهد شد و به خاطر صداهای شکمتان نمی توانید تمرکز کنید. بعلاوه تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده اند افرادی که صبحانه می خورند بیش از دیگران مولد و خلاق هستند و در مواجهه با مشکلات بهتر عمل می کنند، جواب دادن به سوالات نیز یکی از همین موارد است.

 

بیش از حد کافئین نگیرید

مطمئنا یک فنجان قهوه یا چای می تواند هنگام صبح حسابی حالتان را سر جایش بیاورد. اما زیاده روی نکنید.

 

مقدار زیادی قهوه یا دیگر نوشیدنی های سرشار از کافئین مصرف نکنید. مقدار زیادی کافئین در سیستم بدن می تواند باعث افزایش سطح آدرنالین شود. افزایش آدرنالین می تواند باعث شود احساس بی قراری کنید و نتوانید تمرکز داشته باشید، در نتیجه دچار استرس می شوید.

 

با عجله کار نکنید

همه دانش آموزان و دانشجویان از اینکه امتحان دارند باخبر هستند و برنامه امتحانی را نیز دریافت می کنند. بنابراین زمان مناسبی برای آماده شدن در دست دارند.

 

اینکه یک شب قبل از امتحان، خود را برای آن آماده کنید اصلا ایده مناسبی نیست. با عجله درس خواندن باعث می شود نتوانید به خوبی اطلاعات را به خاطر بسپارید. چون زمان کافی برای انتقال از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ندارید.

 

خاموش کردن گوشی همراهتان را فراموش نکنید

روشن نگه داشتن گوشی همراه و تحویل ندادنش قبل از امتحان، بیشتر دردسر است.

 

سر جلسه امتحان، حق استفاده از گوشی همراه را ندارید اما مطمئن شوید که خاموشش نیز می کنید، حتی روی حالت بی صدا هم نگذارید. حتی دیدن چراغ گوشی که نشان دهنده دریافت پیام است نیز می تواند باعث حواس پرتی تان شود.

 

شما نمی توانید حتی به گوشی نگاه کنید، چون تخلف حساب می شود. بنابراین تا پایان امتحان یک عامل حواس پرتی دائم در ذهنتان است.

 

همچنین بخوانید :

چگونه استرس امتحانات را کم کنیم؟

 

منبع: kermany.com

جدیدترین مطالب سایت