برطرف کردن مشکلات موی سر با روغن های گیاهی

برطرف کردن مشکلات موی سر با روغن های گیاهی

برطرف کردن مشکلات موی سر با روغن های گیاهی

گاهی پیش می آید که موهانازک می‌شوند و می‌ریزند، کدر می‌شوند و با هیچ نرم‌کننده‌ای رام نمی‌شوند. نه قرص‌های ویتامین روی آنها اثر می‌کند و نه محلول‌های گران‌قیمت تقویتی. موی بدحالت و پژمرده مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها را کلافه و آنها را دست به دامان انواع ابزارهای حالت‌دهنده مو می‌کند اما از نظر متخصصان طب سنتی، برای داشتن موی زیبا نه نیازی به سشوار دارید و نه اتوی مو دردتان را دوا می‌کند. از نظر آنها کافی است از روغن‌های ارزان‌قیمتی کمک بگیرید که از دل طبیعت بیرون آمده‌اند و می‌توانند مشکلات موهای‌تان را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین عوارض برطرف کنند.

 

دکتر شاه‌حسینی، پزشک و درمانگر طب سنتی از متخصصانی است که به معجزه روغن‌ها باور دارد و در این مطلب شما را برای انتخاب بهترین روغن برای موی‌تان راهنمایی می‌کند.

 

موهاي‌تان را برق بیندازید

اگر دل‌تان مي‌خواهد موهايي براق و زيبا داشته باشيد، بهترين راه‌حل، استفاده از روغن سوياست كه از دانه‌هاي لوبيايي شكل حاصل مي‌شود. اگرچه سوياي خوراكي هم مي‌تواند به تقويت رشد مو كمك كند ولي ماساژ روغن آن، خاصيتي باورنكردني دارد. از اين روغن مي‌توان براي آبرساني به مو استفاده كرد چون رطوبت مناسبي به پوست مي‌بخشد و آن را بسيار پرطراوت مي‌كند.

 

روش استفاده از روغن سویا:

روغن سويا را به صورت گرم، هفته‌اي يك‌بار مورد استفاده قرار دهيد تا به موهاي آسيب‌ديده شما رطوبت مورد نياز را برساند. از آنجا كه چربي و ساير مواد غذايي اين روغن به‌راحتي به پوست سر و ساقه مو جذب مي‌شود پس ماساژ پوست يا شانه زدن ساقه مو مي‌تواند به جذب اين روغن و كمك به رشد مو كمك كند.

 

همچنين مي‌توانيد روغن سويا را با روغن رزماري (تقويت‌كننده رشد مو و تحريك‌كننده پوست سر)، اسطوخودوس (آرامش‌دهنده پوست سر و كمك به رشد مو) و نعناع (افزايش دهنده گردش خون در پوست سر) مخلوط كنيد. چند قطره از مخلوط اين روغن‌ها را به نصف پيمانه روغن سويا اضافه كنيد و آن را روي پوست سر بگذاريد و با انگشتان خود ماساژ دهيد و پس از نيم ساعت با شامپو بشوييد.

 

به موی‌تان ضدآفتاب بزنید

روغن كنجد يك ضدآفتاب مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد است و مي‌تواند از موها در برابر اين اشعه و انواع آلودگي‌ها حفاظت كند. اين روغن گياهي همچنين ويتامينE ، انواع ويتامين B و ساير مواد معدني مانند منيزيم، كلسيم، فسفر و پروتئين را دارد و به دليل توانايي بالا در جذب پوست، مي‌تواند مو را از ريشه تقويت كند. همچنين ممكن است موهاي شما بر اثر مواجه شدن با رنگ‌هاي شيميايي، دكلره شدن، فر كردن و… آسيب ببيند كه اين روغن براي رفع اين مشكل هم کارایی دارد و مي‌تواند درماني مناسب براي موهاي آسيب‌ديده شما باشد. اين روغن همچنين به دليل مرطوب‌كننده بودن، مي‌تواند از خشكي مو جلوگيري كند.

 

روش استفاده از روغن كنجد:

روغن كنجد را مي‌توانيد به مدت 30 شب قبل از خواب به پوست سرماليده و ماساژ دوراني بدهيد تا به پوست سر شما مواد مغذي برساند و به فوليكول‌هاي پياز مو كمك كند تا رشد بهتري داشته باشند. همچنين هرگاه احساس كرديد موهاي شما خشك است، به جاي استفاده از مواد آرايشي مي‌توانيد دو تا سه قطره روغن بين دست‌تان بماليد و دست چرب خود را به ساقه موهاي‌تان بكشيد. اين روغن، بو ندارد و در طول روز مي‌توانيد از آن به عنوان يك نگهدارنده و نرم‌كننده مناسب استفاده كنيد. با اين روش، موهايي براق خواهيد داشت.

 

به موی‌تان آب برسانید

یکی از محصولات پرطرفدار در بازار، روغن جوباباست که به‌راحتي جذب پوست و مو مي‌شود. این روغن برخلاف تصور عامه که معتقدند برای درمان ریزش مو موثر است، هیچ نقشی در این زمینه ایفا نمی‌کند ولی می‌تواند رطوبت لازم را به موها برساند و درنتیجه، آن را در برابر آسیب‌های خارجی حفظ کند. روغن جوبابا در درمان موخوره هم کارآمد است و مواد معدني ازجمله ویتامین E را به آن مي‌افزايد، پوست سر را تحريك مي‌كند و باعث نرم شدن موي خشك مي‌شود به همین دلیل امروزه روغن جوبابا در بسياري از محصولات مربوط به سلامت و نگهداري از مو و پوست سر به ‌کار مي‌رود.

 

روش استفاده از روغن جوبابا:

این روغن را هنگامی استفاده کنید که موهای شما کمی نمناک است. موی نم‌دار را کاملا با روغن بپوشانید و یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود بکشید. حالا نوبت حوله گرم است که آن را روی کلاه پلاستیکی قرار دهید و اجازه دهید موهای شما حداقل نیم ساعت در این وضع باقی بماند البته ماساژ دادن پوست سر و موهای خود را در این حالت فراموش نکنید. بعد از این مدت می‌توانید موهای‌تان را با شامپوهای معمولی بشویید.

 

موی‌تان را پرپشت کنید

یکی از روغن‌های موضعی پرطرفدار مو، روغن اسطوخودوس است که جلوی ریزش مو را می‌گیرد و به يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي زندگي‌تان پايان مي‌دهد درصورتی که با مشکل نازك شدن تارهاي مو مواجه هستید، می‌توانيد از اين روغن استفاده كنيد تا مشكل را حل کرده و موهایی پرپشت داشته باشید. این روغن همچنين موها را از ریشه نرم می‌کند و علاوه بر براق کردن مو، می‌تواند شوره سر را نیز کنترل و درمان کند. البته يادتان نرود كه تركيب آن با برخي روغن‌ها مي‌تواند جواب مناسبي براي موهاي شكننده و ضعيف شما باشد.

 

روش استفاده از روغن اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس را بهتر است با روغنی دیگر مانند روغن زیتون به طور ترکیبی استفاده کنید. براي مصرف روزانه این ترکیب باید روغن اسطوخودوس و روغن زیتون خالص را با نسبتی برابر با هم مخلوط کنید ولی فورا نمی‌توانید از آن استفاده کنید بلکه آماده شدن این ترکیب حداقل یک ماه زمان می‌برد. در این مدت، ترکیب را در بطری تیره قرار دهید تا نور به آن نرسد و آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید. پس از این مدت هر شب پوست سر و ساقه موهای‌تان را با این مخلوط آغشته کرده و با کلاه، آن را بپوشانید و ماساژ دهید و هر روز صبح آن را با شامپوی معمولی بشویید تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

 

با شوره سر خداحافظي كنيد

يكي از روغن‌هايي كه مي‌تواند به درمان شوره سر شما كمك كند، روغن نارگیل است. شايد ساير روغن‌ها نيز اين خاصيت را داشته باشند اما از مصرف اين روغن گياهي غافل نشويد چون بسيار كارآمد است. اما اين، تنها مزيت استفاده از اين روغن نيست؛ روغن نارگيل همچنين منجر به شادابي، شفافيت و براقي موها مي‌شود و رطوبت موردنياز را به مو مي‌رساند. علاوه بر اين در تقويت، كنترل ريزش مو و رشد موهاي جديد هم نقش دارد. پس يك روغن همه‌كاره است كه بهتر است حداقل يك بار آن را امتحان كنيد.برطرف کردن مشکلات موی سر با روغن های گیاهی

با خوردن برخی دانه‌های روغنی، میوه‌ها یا روغن‌های گیاهی، به موهای تان جان دهید

 

روش استفاده از روغن نارگيل:

استفاده از اين روغن، برای ماساژ، آن هم به صورت هفتگي، بسيار مناسب است. از آنجا كه ترکیب روغن و گرما برای بهبود سلامت کلی موها مفید است، روغن نارگيل را در مايكروفر يا روي بخار آب به روش بن‌ماري گرم كنيد. وقتي ظرف را از روي حرارت برداشتيد، اجازه دهيد دماي آن پايين بيايد و ولرم شود، حالا از جلوی سر شروع كنيد و به مدت 15 دقيقه با انگشتان دست، پوست سر را ماساژ دوراني و ملايم بدهيد.

 

مي‌توانيد از شانه دم‌باريك براي تقسيم موها استفاده كنيد تا همه جاي پوست سر به اين روغن آغشته شده و ماساژ را دريافت كند. پس از نيم ساعت مي‌توانيد حمام برويد اما بهتر است كلاه مخصوص رنگ را روي موهاي‌تان كشيده، حوله‌اي اطراف آن بپيچيد و صبح روز بعد موهاي‌تان را با شامپو بشوييد. البته تركيب روغن نارگیل با روغن کرچک نيز مي‌تواند به رفع مشكلات موي شما كمك كند.

 

تقویت و رشد مو

با خوردن برخی دانه‌های روغنی، میوه‌ها یا روغن‌های گیاهی، به موهای تان جان دهید.

 

روغن مار، دوای موخوره؟

اگر شما هم با تبليغات روغن‌هايي عجيب و غريب مانند روغن مار،كوسه، عقرب و… براي سلامت موي خود، مقابله با ريزش مو همچنين درمان شوره سر مواجه شده و تمایل به خريد و امتحان آنها برای موي خود دارید، بهتر است دست نگه داريد. از نظر پزشکان، چنين روغن‌هايي به سلامت موهای شما کمکی نمی‌کنند و طب سنتي هم صداقت تولیدکنندگان این روغن‌ها را به‌كلي رد مي‌كند.

 

قاچاقچی‌ها به فکر سلامت‌تان نیستند

بيشتر اين روغن‌ها از مبادي غيرمجاز و به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند و هيچ نظارتي بر تولیدشان وجود ندارد و مشخص نيست چه تركيباتي در آنها به كار رفته است. پس بهتر است به اين روغن‌هاي عجيب و غريب به هيچ عنوان اعتماد نكنيد.

 

بشنوید و باور نکنید

روغن مار و عقرب را فراموش کنید. اگر هم قرار باشد موی‌تان با چربی‌های طبیعی بهبود پیدا کند، بهتر است سراغ روغن‌های گیاهی که در موردشان صحبت کردیم، بروید. فقط يادتان باشد برای نتيجه گرفتن از اين روغن‌های موضعي، بسته به ميزان آسيب‌ديدگي موی‌تان باید بين 70 تا 90 روز آنها را به طور مداوم استفاده کنيد.

 

به‌خاطر موهای‌تان این روغن‌ها را بخورید

همیشه قرار نیست با ماساژ‍ روغن روی موهای تان آنها را تغذیه کنید. گاهی باید مستقیم وارد عمل شوید و با خوردن برخی دانه‌های روغنی، میوه‌ها یا روغن‌های گیاهی، به موهای تان جان دهید. متخصصان تغذیه می‌گویند رژیم‌درمانی شما بیشتر در درمان‌های موضعی به نفع پوست و موی تان تمام می‌شود.

 

روغن زيتون ضدریزش مو

يكي از روغن‌هايي كه در آشپزخانه‌هاي ما راه خود را باز كرده، روغن زيتون است كه در دو نوع بودار و بدون بو عرضه مي‌شود و آن را در سالاد، غذا و… مورد استفاده قرار مي‌دهيم.

 

زيتون سياه و سبز نيز مانند روغن آن بسيار پرطرفدار شده و منبعي سرشار از اسيدهاي چرب ترانس و ويتامين E محسوب مي‌شوند. اين ماده روغني همچنين يك آنتي‌اكسيدان آبرسان است و مصرف آن مي‌تواند از ريزش مو جلوگيري كرده و حتي آن را درمان كند. دانه‌هاي زيتون و روغن آن به ترميم شدن ريشه و ساقه مو كمك مي‌كند و مي‌تواند سبب افزايش جريان خون زير پوست سر و درنتيجه رشد بهتر مو شود.

 

روغن آووكادو دوای موهای آسیب‌دیده

يكي از ميوه‌هاي روغني كه مي‌تواند در سلامت مو نقشي ويژه ايفا كند، آووكادو است. اين ميوه سرشار از ويتامين‌هاي A، B، E، C و K است و به‌همين دليل مي‌تواند با ريزش مو مقابله كند. ويتامين E موجود در اين ميوه، موهاي آسيب‌ديده را درمان مي‌كند و ويتامينB آن نيز براي رشد مو موثر است، همچنين مواد معدني مانند مس، پتاسيم، ‌آهن، منيزيم و فسفر را نیز در خود جاي داده است.

 

آووكادو همچنين پروتئين‌هاي اساسي و ضروري و فيبر رطوبت‌دهنده به مو دارد و به همين دليل در ترميم موهاي آسيب‌ديده نقش مهمی را ایفا می‌کند. روغن اين ميوه نيز كه از دانه‌هايش استخراج مي‌شود بر سلامت مو تاثيرگذار است و در تركيب با زرده تخم‌مرغ و زيتون، بهترين تركيب غذايي را براي سلامت مو ايجاد مي‌كند.

 

تخمه كدو پزشک موهای شما

تخمه كدو يكي از دانه‌هاي روغني است كه مي‌تواند در سلامت مو نقش بزرگي ايفا كند. اين دانه روغني كه به صورت خام و بوداده همچنين با پوست و بدون پوست در بازار ديده مي‌شود، ویتامین 6B و ویتامین‌هاي A و C دارد و با توجه به اينكه سرشار از مواد مفید دیگری مانند کلسیم، آهن، روی و منیزیم است،‌ مي‌تواند در تامين سلامت مو نقش مهمي ايفا كند. تخمه كدو را مي‌توانيد در مهماني‌ها و هنگام تفريح بشكنيد و به سلامت موي خود كمك كنيد يا اينكه از روغن آن در سالاد، سوپ و… استفاده كنيد. مصرف نصف پیمانه تخم کدو ۹۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برطرف كند.

 

آجيل برای رشد مو

مصرف آجیل شامل بادام‌زمینی، بادام هندي، پسته، فندق، بادام و… مي‌تواند به سلامت و رشد موها كمك كند. آجيل سرشار از سلنیوم است؛ ماده‌اي كه به سلامت و عملكرد مناسب پوست سر و درنتيجه فوليكول‌هاي مو كمك مي‌كند و درنتيجه باعث مي‌شود موها كمي ضخيم‌تر شود هرچند نمي‌توان ژنتيك را در اين ميان ناديده گرفت.

 

اگر شما با مويي نازك به دنيا آمده‌ايد نبايد توقع داشته باشيد با اين روغن‌ها به موهايي ضخيم و پرپشت دست پيدا كنيد. تغذيه مناسب، تنها مي‌تواند به سالم ماندن موها كمك كند. روي و اسید چرب امگا3 موجود در اين مغزهاي روغني مي‌تواند از ريزش موي شما جلوگيري كند چون دليل اصلي ريزش مو، كمبود روي است.

 

انتظار زیادی نداشته باشید

ريزش مو، خشك شدن، مو خوره و ساير بيماري‌هاي مربوط به مو مي‌توانند از دلايل مختلفي ناشی شوند. تغذيه نامناسب، به هم خوردن تعادل هورمون‌هاي بدن، استرس و فشار عصبي يا مناسب نبودن بهداشت می‌توانند طراوت و سلامت موهای‌تان را از بین ببرند اما تاثیرگذارترین عامل برای داشتن مویی زیبا یا آسیب‌دیده «ژنتیک» است.

 

برخي پزشكان طب سنتي معتقدند نوع مو و میزان ریزش آن تنها به مزاج و طبع سرد یا گرم افراد بستگی دارد و می‌گویند هرگز نمي‌توان مثلا موي نازك ارثي را به مويي بسيار ضخيم تبديل كرد. اين پزشكان معتقدند برخی افراد به خاطر طبع شان به هر دارویی که متوسل شوند باز هم موی‌شان می‌ريزد. از نظر آنها جنس مو هم مثل رنگ چشم است که شاید با لنز به طور موقتی تغییر کند ولی واقعیت و اصل آن را نمی‌توان دست زد.

 

با این وجود، درست است که بدحالتی و آسیب‌های ژنتیک مو را نمی‌توان با هیچ راهی به طور کامل برطرف کرد، اگر صبور باشید با کمک روغن‌ها می‌توانید تا اندازه زیادی این مشکلات را برطرف کنید، اما پیش از مصرف روغن‌ها بهتر است انتظارتان را با واقعیت هماهنگ کنید.

 

بپذیرید که روغن‌ها تنها مثل یک داروی مکمل عمل می‌کنند و نمی‌توانند تمام کمبودهای ناشی از تغذیه یا مشکلات ژنتیک شما را درمان کنند. از روغن‌کاری موهای‌تان ناامید نشوید اما هرگز به‌دلیل استفاده از این داروهای طبیعی، دیگر نیازهای موی‌تان را نادیده نگیرید.

جدیدترین مطالب سایت