پیشگیری از ریزش مو بر اثر مصرف قرص ضد بارداری

پیشگیری از ریزش مو بر اثر مصرف قرص ضد بارداری

پیشگیری از ریزش مو بر اثر مصرف قرص ضد بارداری

قرص های ضد بارداری یکی از دلایل ریزش مو در زنان می باشد. قرص های ضد بارداری هورمون های زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بروز اختلالاتی در بدن فرد مصرف کننده می شود. در اینجا راه های پیشگیری از ریزش مو بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری را خواهید خواند. با فراناز همراه باشید.

 

تزریقات هورمونی

آمپول های هورمونی یا مستقیما به بالای بازو یا به باسن تزریق می شود تا از تخمک گذاری جلوگیری کند.
برخی از انواع روش های هورمونی کنترل بارداری با استفاده از تزریق انجام می شود.

 

قرص های ضد بارداری خوراکی

این قرص های خوراکی هستند و از تخمک گذاری جلوگیری می کنند. بدن خانم روزانه برای بیست و چهار روز در ماه، هورمون های اضافی استروژن و پروژسترون یا هر دو را دریافت می کند.

 

کاشت پروژسترون

میله های اندازه دندان در قسمت زیرین بازو زیر پوست با استفاده از عمل جراحی کاشته می شوند. این میله ها به صورت پیوسته پروژسترون وارد می کنند و از تخمک گذاری جلوگیری می کنند.

 

تکه ای از پوست

در این روش تکه ای پلاستیکی بر روی باسن، بازو یا شانه قرار می گیرد. این تکه پلاستیکی مقداری مشخص پروژسترون و استروژن به طور پیوسته به داخل بدن ترشح می کند و از تخمک گذاری جلوگیری می کند.

 

حلقه واژینال

یک حلقه انعطاف پذیر دو اینچی داخل واژن قرار می گیرد و به طور پیوسته هورمون های پروژسترون و استروژن ترشح می کند و مانع از تخمک گذاری می شود.
حلقه واژینال از طریق هورمون ها از تخمک گذاری جلوگیری می کند و اگرچه روشی موثر برای جلوگیری از بارداری است اما باعث ریزش مو می شود.

 

روش های جلوگیری از ریزش مو ناشی از قرص های ضد بارداری

یکی از بهترین روش های جلوگیری از ریزش موی هورمونی، توقف مصرف قرص های ضد بارداری هورمونی است.

قرص های ضد بارداری هورمونی با تولید استروژن یا پروژسترون در بدن از بارداری جلوگیری می کنند.
قرص های ضد بارداری باعث ریزش موهای بالای سر می شوند.

 

اگر در خانواده شما سابقه ریزش مو و کچلی در خانم ها وجود دارد، قرص های ضد بارداری خوراکی یا روش های هورمونی جلوگیری از بارداری را استفاده نکنید.

 

ریزش مو در خانم ها به خاطر حساسیت بیش از حد به تغییرات هورمونی می باشد و این حساسیت به صورت ارثی به فرزند نیز منتقل می شود.
بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو، انتخاب روشی های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری است. این روش ها عبارتند از استفاده از کاندوم، دیافراگم، دستگاه آی یو دی، دستگاه جلوگیری از بارداری لی و کلاهک دهانه رحم.

 

با پزشک مشورت کنید و از او بخواهید قرص هایی با شاخص آندروژن پایین تجویز کند.

این قرص ها به طور قطعی باعث توقف ریزش مو نمی شوند اما احتمال ریزش موی دائمی یا ریزش حجم زیادی از مو را کاهش می دهند. این قرص ها همچنین در جلوگیری از بارداری تاثیر کمتری دارند.

 

مصرف مواد غذایی سالم و غنی از پروتئین به رشد مجدد مو کمک می کند.

ریزش موی آندروژنی را به سختی می توان متوقف کرد زیرا به خاطر اختلالات هورمونی می باش. بنابراین توقف استفاده از روش های جلوگیری از بارداری که باعث اختلالات هورمونی می شود بهترین راه است. همچنین می توانید با مصرف مواد غذایی سالم و غنی از پروتئین، آهن، بیوتین و ویتامین ب مانند تخم مرغ، ماهی سالمون، آجیل و سبزیجات برگ سبز  رشد موها را تقویت کنید. تخم مرغ آب پز یکی از بهترین غذاها برای رشد مجدد مو است.

 

موها را در معرض آسیب دهنده ها قرار ندهید.

فولیکول های مو در اثر استفاده از قرص های ضد بارداری هورمونی کوچک شده و رشته های مو نازک تر می شوند. فولیکول های مو را در اثر کشیدن و بستن مو و اتو کشیدن و برس کردن بیشتر تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید موها را به صورت شل ببندید تا رشد موها به حالت قبل برگردد.
اگر قرص های هورمونی ضد بارداری مصرف می کنید موها را سفت نبندید و فشاری به ریشه مو وارد نکنید تا از ریزش جلوگیری شود.

 

تا زمانی که رشد موها به حالت قبل برنگشته است از فعالیت های شیمیایی بر روی مو بپرهیزید.

بدترین کار آسیب رساندن به فولیکول مو از طریق مواد شیمیایی صاف کننده یا رنگ ها می باشد. بگذارید موها به صورت طبیعی رشد کنند و به جمجمه استراحت بدهید تا از ریزش موی دائمی جلوگیری شود.
در طول استفاده از قرص های ضد بارداری موها را به صورت طبیعی بپوشانید تا از ریزش مو جلوگیری شود.

 

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری که باعث ریزش مو نمی شوند عبارتند از:

  • کلاهک دهانه رحم؛ یک گنبد سیلیکونی است که به سفتی در دهانه رحم قرار می گیرد و از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می کند.
  • اسفنج جلوگیری از بارداری؛ یک اسفنج یک بار مصرف است که داخل رحم قرار می گیرد و حاوی اسپرم کش است.
  • دیافراگم؛ یک گنبد لاتکس است که با استفاده از اسپرم کش از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می کند.
  • کاندوم برای خانم ها؛ یک غلاف پلی اورتان است که داخل واژن قرار می گیرد و هنگام ورود اسپرم به واژن آن را می گیرد.
  • دستگاه جلوگیری از بارداری آی یو دی؛ این دستگاه دارای سیم مسی است که با تغییر بیوشیمی داخل رحم، اسپرم را از بین می برد.
  • روش جلوگیر از بارداری لی؛ یک دستگاه سیلیکونی انعطاف پذیر که سطح آن اسپرم کش وجود دارد و داخل دهانه رحم قرار می گیرد و از بارداری جلوگیری می کند.
  • اسپرم کش؛ حاوی ماده شیمیایی اسپرم کش است که به شکل کرم، ژل، فوم و شیاف وجود دارد و داخل واژن قرار می گیرد.

 

نکات اضافی در خصوص تاثیر قرص های ضد بارداری بر ریزش مو

قرص های ضد بارداری گاهی برای نوعی ریزش مو در خانم ها که به الگوی کچلی معروف است، تجویز می شود اما فقط برای خانم هایی که قبلا این قرص ها را مصرف نمی کرده اند و زمینه ژنتیکی ریزش مو ندارند، توصیه می شود.
بیشتر خانم ها هنگامی که قرص های ضد بارداری را قطع می کنند، رشد موهایشان پس از یک سال به حالت طبیعی بر می گردد.

 

سوال و جواب در خصوص تاثیر قرص های ضد بارداری بر ریزش مو

با مصرف قرص های ضد بارداری بافت موهایم تغییر کرده است و ریزش مو دارم. آیا باید قرص را متوقف کنم یا قرص هایی با مقدار کمتر آندروژن مصرف کنم؟
بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و قرص های با مقدار کمتر آندروژن مصرف کنید. در این صورت از نظر هورمونی تعادل ایجاد می شود و از ریزش مو نیز جلوگیری می شود. گاهی نیز از تشکیل جوش و آکنه نیز جلوگیری می شود.

 

منبع: visihow.com

جدیدترین مطالب سایت