شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

در این مطلب گزارش کاملی از وضعیت کار و کارکنان شرکت سامسونگ گردآوری کرده ایم. کار در شرکتی مثل شرکت سامسونگ آسان نمی باشد سامسونگ با کارکنانش زیاد عادلانه برخورد نمی نماید و حقوق کارگران خود را پایمال کرده و ارزشی به کارگرانش در این کمپانی نمیدهد ولی خیلی از افراد دوست دارند در کارخانه معتبری مثل سامسونگ کار پیدا نمایند و بیشتر متقاضی کار در کارخانه سامسونگ هستند بیشک از اتفاق های درون کارخانه بی خبرند و نمی دانند بر سرکارکنان سامسونگ چه بلا هایی مسئولان این کارخانه آورده است در ادامه جزئیات بیشتر شرکت سامسونگ چه شرایطی برای کارکنانش دارد را در سایت فراناز خواهید خواند با ما همراه باشید.

 

شرکت سامسونگ برای برخی از ما یعنی یخچال آشپزخانه مان یا تلویزیون اتاق نشیمن مان و یا شاید تلفن همراهمان. این طور که پیداست اغلب ما این شرکت نام آشنا را با محصولات و البته بیش از آن با تبلیغات رنگارنگش به یاد می آوریم اما آیا در هجوم صدها آگهی تبلیغاتی مختلف این شرکت به این تیترها نیز برخورد کرده اید: «شرایط کار غیر انسانی در سامسونگ»، «سامسونگ حقوق کارگران را پایمال می کند»، «کارگران قربانی سیاست های تولید سامسونگ»، «جان باختن 76 کارگر در خطوط تولید سامسونگ»، «سامسونگ متهم به استفاده از مواد شیمیایی، بدون حفظ ایمنی کارگردان شده است».

 

شرکت کره ای سامسونگ الکترونیک از انواع شرکت های فعال در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات است که در سال 2011 با سود 12 میلیارد دلاری در رتبه بیست و دوم بزرگ ترین شرکت های جهان قرار گرفت. این در حالی بود که از سال 2007 زمزمه هایی درباره محیط کار خطرناک در کارخانه های آن شنیده می شد. در حالی که مقامات دولتی کره جنوبی باور داشتند که کارخانه های سامسونگ از ایمنی کافی برخوردار هستند، یکی از کارگران بخش ساخت چیپ های سامسونگ به علت ابتلا به سرطان خون در 22 سالگی جان خود را از دست داد.

 

شاید مرگ همین کارگر باعث شد که در تاریخ هشت آگوست 2012 بررسی مستقلی از سوی گروه نیویورکی «Chinal Labor Watch» درباره وضعیت کار در سامسونگ منتشر شود. در این بررسی آمده است که بندهای مختلف قانون کار در 8 کارخانه تامین کننده تجهیزات مورد استفاده سامسونگ در تولیداتش، نقض شده است. این کارخانه ها در کشور چین واقع شده اند. گروه مذکور که سازمانی مردم نهاد در نیویورک است، در زمینه نظارت بر حقوق کارگران چین فعالیت می کنند. این گروه مدعی شد که از کودکان زیر 16 سال به عنوان نیروی کار در کارخانه «HEG» استفاده شده است.

 

در همان سال، نتیجه یک بررسی چهار هفته ای دیگر از 105 کارخانه و واسطه فروش وابسته به سامسونگ نشان داد که مدت زمان کار در این مجموعه ها بالاتر از حد معمول است و انعقاد قرارداد کار با کارگران، طبق ضوابط نیست.

 

در این خبر عنوان شد که تعداد کودکانی که در این کارخانه ها به خدمت گرفته شده اند، به طور دقیق مشخص نیست اما تحقیقات نشان می دهد که کارگران دانش آ»وز 80% از کل نیروی کار در کارخانه «HEG» را تشکیل می دهند که رقمی حدود 50 تا 100 کودک کار را شامل می شود. این کودکان همچون کارگران بالغ به کار گرفته می شوند و اغلب ناچار به انجام وظایف خطرناکی هستند که به سلامتی شان صدمه می زند اما سهم دستمزد آنها تنها 70 درصد از سهم دستمزد کارکنان رسمی کارخانه است.

 

در آن زمان سامسونگ واکنشی نشان داد که برای مدتی اذهان را از متن به حاشیه راند. سخنگویان این شرکت از نتایج این یافته ها اظهار نگرانی کردند و گفتند که به طور جدی به این مسئله رسیدگی خواهند کرد تا ابعاد آن به طور کامل روشن شود. رؤسای سامسونگ با این استراتژی، خود را بی خبر از همه جا نشان دادند و مقصران اصلی در هاله ای از ابهام به فعالیت خود ادامه دادند.

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

از همان زمان بود که شرکت سامسونگ سیاست فرار رو به جلو اتخاذ کرد. این شرکت هر بار که خبری از سیستم حاکم در کارخانه هایش درز می کرد، با انتشار پشت سر هم اخبار مربوط به دستاوردهای مثبتش، آبی بر آتش اخبار منفی می ریخت و شدت آن را می کاست.

 

تحقیقات بعدی «Chinal Labor Watch» که در سپتامبر همان سال منتشر شد، نشان می داد که رفتار با کارگران کارخانه چینی سامسونگ با مشکلاتی مواجه است؛ نقض حقوق قانونی و انسانی، از جمله بیش از 100 ساعت کار اجباری در ماه آن هم بدون دستمزد کافی و به صورت روزانه 11 تا 12 ساعت به صورت ایستاده به اضافه خلأ ایمنی در کار و سوء استفاده های کلامی و فیزیکی از جمله مواردی بود که علاوه بر سوء استفاده از کودکان زیر سن قانونی، به جرایم سامسونگ اضافه شد. در آن زمان وضعیت 12 کارخانه سامسونگ در چین با حدود 500 تا 10 هزار کارگر از حد استاندارد پایین تر خوانده شد.

 

در سپتامبر 2012 هیلمار شموندت در مجله هفتگی «اشپیگل» یادداشتی به همراه ضمیمه کردن بیانات گروه «Chinal Labor Watch» درباره کودکان در شرکت سامسونگ نوشت. شموندت در این مطلب دشواری های کارگران سامسونگ را به این ترتیب برشمرد: «نبود ماسک تنفسی، مرخصی سالانه فقط 5 روز، اقامت در اتاق های 8 نفره، شش روز کار مداوم در هفته، فقط یک روز کامل تعطیلی در ماه، 11 ساعت کار در روز، انجام کار به صورت ایستاده (کارگران اجازه نشستن در حین کار را ندارند) و حقوق پایه 200 یورو در ماه».

 

این وضعیت، تنها به کارخانه های چینی محدود نمی شد؛ در نیمه سال 2013 شرایط کاری سخت کارگران در یکی از کارخانه های بزرگ شرکت سامسونگ در منطقه آمازون، بار دیگر نقض حقوق کارگران سامسونگ را بر سر زبان ها انداخت. دادگاه برزیل در آن زمان شرکت کره ای سامسونگ الکترونیک را به علت آن چه «نقض حقوق کارگران» نامیده می شد تحت پیگرد قانونی قرار داد. سامسونگ پس از احضار به دادگاه، متهم شد که از کارگرانش به شکلی سخت و طولانی کار می کشد و به آنها اجازه تعویض شیفت و استراحت کافی نمی دهد.

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

دفتر دادستانی «ماتائوس» گفت که یکی از کارگران سامسونگ گزارش داده است که در یک روز، نزدیک به 3 هزار موبایل را بسته بندی کرده است، به نظر شما واکنش سامسونگ به تمامی این اتهامات چه بود؟

 

بله؛ پاسخگویان این شرکت بار دیگر اعلام کردند که به زودی، رسما به این مسئله پاسخ خواهند داد و در ادامه توضیح دادند که در ارائه تحلیل ها و رسیدن به نتیجه نهایی، به طور کامل با مقامات برزیلی همکاری خواهند کرد؛ چرا که وقتی صحبت از سلامتی و ایمنی و محیط کاری باشد، سامسونگ خود را به ارائه استانداردهای بالا به تمام همکاران خود در سراسر دنیا متعهد می داند.

 

گفتنی است در آن زمان تعداد کارکنان برزیلی سامسونگ حدود 6 هزار نفر تخمین زده می شد. یکی از همین کارگران در دادگاه گفته بود تنها 32 ثانیه برای اسمبل کردن یک تلفن همراه و 65 ثانیه برای اسمبل کردن هر تلویزیون فرصت دارد. همچنین یک شیفت کاری گاهی 15 ساعت طول می کشد و بعضی از آنها به علت ایستادن به مدت طولانی، در ناحیه کمر و پا احساس درد می کنند. در آن زمان سامسونگ به پرداخت 120 میلیون دلار غرامت به دادستانی برزیل محکوم و همه چیز به دست فراموشی سپرده شد.

 

مرگ، خبرساز می شود

حقوق کارگران شرکت سامسونگ یکی پس از دیگری پایمال می شد و صدایی – آن طور که باید – بلند نمی شد تا اینکه در سال 2013 پرونده مرگ کارگران شرکت سامسونگ خبرساز شد. دادگاه کره جنوبی وضعیت کار در کارخانه های سامسونگ را با مرگ ناشی از سرطان کارگران این شرکت مرتبط دانست. کارگران جوان این شرکت که اغلب در دهه 20 تا 30 زندگی خود بودند، یکی پس از دیگری به دلیل انواع سرطان خون جان خود را از دست می دادند.

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

در این زمان شرکت سامسونگ به استفاده از مواد شیمیایی بیماری زا در کارخانه های خود متهم شد. 76 کارگر در خطوط تولید این شرکت جان خود را از دست داده بودند و بیش از 200 مورد بیماری ناشی از کار با مواد شیمیایی در میان کارگران این شرکت ثبت شده بود. عمده این بیماری ها مربوط به سرطان خون، سل پوستی، لنفوم و ام اس می شد.

 

بیماران شناسایی شده به طور خاص کارگران واحدهای تولیدی نیمه رساناها و نمایشگرهای LCD بودند. کار جایی سخت تر می شد که دولت کره جنوبی دریافت هرگونه غرامت مربوط به بیماری کارگران سامسونگ را دشوار کرده و به سامسونگ امکان داده بود تا مسمومیت با مواد شیمیایی سمی را از کارگران پنهان کند.

 

همین سیاست های شرکت سامسونگ و حمایت های دولت راهیابی به داخل کارخانه ها را برای بررسی وضعیت کارگران غیرممکن کرده بود. به دلیل این که امکان اثبات وجود مواد سمی در کارخانه ها وجود نداشت، بیمه های دولتی حاضر به پرداخت غرامت به کارگران بیمار یا خانواده های کارگران درگذشته نمی شدند.

 

در همین زمان عنوان شد که شرکت سامسونگ به خانواده برخی از درگذشتگان، مبلغی به عنوان حق السکوت پیشنهاد داده است اما با بالا رفتن شمار کشته شدگان بار دیگر سامسونگ در دادگاه محکوم شد. حال این شرکت موظف بود درهای کارخانه های خود را به روی بازرسان بگشاید. سامسونگ موظف شده است تا به مدت سه سال به تیم های بازرسی دولتی و غیر دولتی اجازه سرکشی به کارخانه هایش را بدهد تا محیط سالم کار در آن تایید شود.

 

نتیجه تحقیقات به جایی رسید که این شرکت به مخفی کردن اطلاعات حساس درباره مواد شیمیایی سمی متهم شد. سرطان خون، سل پوستی، سرطان لنفی و از بین رفتن سلول های عصبی، مشکلات پیش روی کارگران سامسونگ بود. با وجود تمام اینها باز به نظر می رسید که سامسونگ راه فرار را پیدا کرده است؛ راهکاری که حتی برخی از خبرگزاری ها با خوشنامی از آن یاد کردند.

 

این شرکت با اختصاص بودجه ای معادل 55 میلیون پوند، یک صندوق رفاه برای کارگران و خانواده های آنها ایجاد و اعلام کرد که علاوه بر حمایت مالی از کارگران به فکر راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری ها در خط تولید خود است. همه چیز طوری رقم می خورد که سامسونگ به قهرمان این سناریو تبدیل شود تا آن که در میانه امسال اسنادی در یک فایل پاورپوینت مربوط به سال 2012 لو رفت. طبق این اسناد سامسونگ متهم شده است که به انحای گوناگون از شکل گرفتن اتحادیه های کارگری جلوگیری می کند.

شرایط کار و استخدام کارکنان در شرکت سامسونگ

طبق استراتژی مدیریتی که در این فایل آمده است، مدیران سامسونگ به رفتار خصمانه با کارگران تشویق شده اند و راهکارهایی برای تسلط بر آنها داده شده است. در این زمان کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری نسبت به شرایط کار در کارخانه های سامسونگ معترض شد. دو فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری – شامل اتحادیه جهانی صنایع و کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های صنفی – با انتشار گزارشی نسبت به عملکرد نامناسب شرکت سامسونگ هشدار دادند.

 

در این گزارش آمده است که این شرکت فراملیتی به حقوق صنفی 1.5 میلیون کارگر خود در سراسر جهان و به خصوص در آسیا بی توجه است. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اطلاعی درباره بهبود وضعیت کار در کارخانه های سامسونگ منتشر نشده است و همچنان فرار به جلو، اصلی ترین سیاست این شرکت است.

 

منبع:bartarinha.ir

جدیدترین مطالب سایت