شهری در نروژ که زمان ندارد

شهری در نروژ که زمان ندارد

شهری در نروژ که زمان ندارد

مردم این شهر تصمیم گرفتن دیگر در هیچ کجای این شهر از ساعت استفاده نکنند… مردم جزیره سوماروی در نروژ ساعت‌هاي‌ خودرا دور می‌ریزند تا از شر زمان خلاص شوند. با آفتاب نیمه شب و شبهای روشن، زمان در این جا بی معناست و بنابر این مدیریت زمان دراین منطقه از اهمیت افتاده اسـت و بـه همین خاطر مردم میخواهند شهری بدون زمان داشته باشند.

 

ین جزیره دو ماه در زمستان بطور کامل در تاریکی به سر می برد در حالیکه در تابستان بطور ۲۴ ساعته روشنایی دارد و تاریکی شب وجود ندارد. خورشید در این جزیره در ۱۸ مه طلوع می کند و تا ۲۶ ژوییه غروب نمی کند.

 

در صفحه فیسبوکی این کارزار در دفاع از این ایده آمده است: «چطور می توان در تابستان که شب وجود ندارد زمان را حدس زد؟ این واقعیت دقیقا دلیلی بود که باعث راه اندازی این کارزار شد. اینجا در منطقه آزاد از زمان سوماروی ما از هر دقیقه آفتاب نیمه شب لذت می بریم و نوشیدن یک قهوه با دوستان در ساحل در ساعت ۲ صبح اقدامی معمولی است.»

 

ساکنان یک جزیره کوچک در نروژ به دنبال آن هستند تا با حذف ساعت برای ماههای زمستان، مفهوم زمان را از این جزیره حذف کنند.

 

حدود ۳۵۰ نفر در جزیره سوماروی در غرب منطقه ترومسوی نروژ در قطب شمال کارزاری به راه انداخته‌آند تا این جزیره را به نخستین منطقه بدون ساعت در جهان تبدیل کنند.

 

در سراسر جهان مردم از استرس و افسردگی رنج می‌برند کـه ساعت و زمان دراین بین نقش مهمی دارد اما گفته شد این طرح میتواند استرس و فشارهای زمانی را از بین ببرد!

 

این جزیره دو ماه در زمستان بطور کامل در تاریکی به سر می برد در حالیکه در تابستان بطور ۲۴ ساعته روشنایی دارد و تاریکی شب وجود ندارد. خورشید در این جزیره در ۱۸ مه طلوع می کند و تا ۲۶ ژوییه غروب نمی کند.

 

توریست‌هایی که به این جزیزه می آیند همانند عشاقی که قفل به نرده پل‌ها مثلا در پاریس می بندند، ساعت‌هایشان را روی پل این جزیره به میله‌های پل می بندند. نمادی برای اینکه نشان دهند وارد شهری می شوید که در آن زمان معنایی ندارد.

 

حامیان این کارزار هفته گذشته طوماری را به مقامات محلی تحویل داده‌‌اند تا این ایده در این جزیره قانونی شود.

 

پارلمان اروپا در ماه مارس به حذف تغییر ساعت زمستانی-تابستانی رای داد با این حال اعضای اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرند که ساعت زمستانی یا تابستانی به ساعت دائمی تبدیل شود. یک نماینده محلی نروژ گفته است همچنان که ساعت زمستان و تابستانی داریم باید یک گزینه سوم هم برای این جزیزه در نظر گرفت.

جدیدترین مطالب سایت