ضررهای دمنوش های گیاهی در صورت مصرف بیش از حد

ضررهای دمنوش های گیاهی در صورت مصرف بیش از حد

ضررهای دمنوش های گیاهی در صورت مصرف بیش از حد

دمنوش های گیاهی علاوه بر تمامی فایده هایی که دارند مانند تمام مواد غذایی دیگر دارای برخی عوارض جانبی هستند؛ این عوارض جانبی ممکن است ناشی از اثر قوی ترکیبات فعال، واکنش‌های بالقوه‌ی آلرژیک، تشخیص اشتباه داروی گیاهی، مصرف بیش از اندازه، یا تداخل دارویی باشند. در این بخش از وبسایت فراناز با مضرات دمنوش ها و به عبارت بهتر ۴ عارضه جانبی مصرف دمنوش های گیاهی آشنا می‌شویم.

 

۱. گیاهان سمی

با این‌که اکثر داروهای گیاهی به میزان متعادل برای مصرف انسان بی‌خطر هستند، ممکن است به راحتی با برخی گیاهان سمی اشتباه گرفته شوند و به عنوان ترکیبات بی‌خطر در دمنوش‌ها به کار بروند. برای مثال، گل انگشتانه می‌تواند بسیار مهلک باشد، ولی ظاهرش بسیار شبیه گیاه هماور است. به همین صورت، گیاه شوکران آبی که خوردن آن می‌تواند مرگ‌آور باشد بسیار شبیه آقطی، گیاه محبوب برای طرفداران دمنوش‌های گیاهی، است. بدون آن‌که به اندازه‌ی کافی درباره‌ی هنر داروهای گیاهی آموزش دیده باشید یا تجربه‌ی قابل اعتمادی در این زمینه کسب کرده باشید، هرگز برای تهیه‌ی دمنوش‌‌ها و جوشانده‌ها از گیاهان وحشی استفاده نکنید. بسیاری از ترکیبات گیاهان دارویی را می‌توانید از طریق فروشگاه‌های داروهای طبیعی یا عطاری‌ها خریداری کنید.

 

۲. آلرژی

دمنوش‌های گیاهی شامل طیف گسترده‌ای از انواع گیاهان هستند، و این یعنی احتمالِ بالا برای واکنش‌های بالقوه‌ی آلرژیک. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند شامل موارد مختلفی، از ناراحتی خفیف معده‌ یا التهاب گرفته تا مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال، تب، بثورات پوستی، و سایر علائم جدی‌تر را شامل شوند. پیش از کشف و نوشیدن دمنوش‌های جدید، درباره‌ی احتمال بالقوه‌ی واکنش‌های آلرژیک حتما با پزشک یا متخصص آلرژی مشورت کنید.

 

ضررهای دمنوش های گیاهی در صورت مصرف بیش از حد

 

۳. مصرف بیش از حد

گیاهان دارویی به دلیل ترکیبات فعال و مواد شیمیایی قدرتمند موجود در آن‌ها برای مقاصد درمانی استفاده می‌شوند؛ استفاده از آن‌ها به مقدار متعادل معمولا عاری از خطر و ضرر است، ولی مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها می‌تواند به مسمومیت و عوارض جانبی منفی منجر شود. در بیش‌تر موارد، مصرف مقدار اندکی از دمنوش‌های گیاهی (۱ الی ۲ فنجان در روز) جهت بهره‌مندی از فواید آن‌ها برای سلامتی کاملا کافی است.

 

۴. تداخل دارویی

چنان‌چه هم‌اکنون دارو مصرف می‌کنید، اکیدا توصیه می‌شود پیش از افزودن دمنوش‌های گیاهی به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان، حتما با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند باعث کاهش فشار خون، افزایش قند خون، تسکین درد، و جلوگیری از انعقاد خون شوند؛ از این رو، چنانچه داروهایی با اثرات مشابه مصرف می‌کنید، مصرف این دمنوش‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

جدیدترین مطالب سایت