نوشیدنی های خوش عطر و طعم با عرقیجات گیاهی

نوشیدنی های خوش عطر و طعم با عرقیجات گیاهی

نوشیدنی های خوش عطر و طعم با عرقیجات گیاهی

در این مقاله شما با چند نوع نوشیدنی های خوش عطر و طعم با عرقیات گیاهی با خواص بالا و خوشمزه آشنا خواهید شد.

 

گلاب عرقی هست که در غذاها و نوشیدنی هاي گوناگون به کار می‌رود و جدا از خواص دارویی که دارد، باعث خوش طعم و عطر شدن می‌گردد. حقیقتا به کار بردن این عرق ها در آبِ خوردنی روزمره و ترکیبشان با خاکشیر و تخم شربتی و امثال انها، نوشیدنی هاي خوب بی مانندی می سازد که نوشیدنی هاي زیان آور گازدار به گردشان هم نمیرسند.

 

در فصولی به جز گلابگیری اگر پای به خاک کاشان و قمصر بگذارید، کارگاه هاي گلابگیری به کار استحصال عرق از انواع گل ها و ریاحینی میباشند که در خاک ایران می رویند. پیشینیان ما در جست و جوی درمان دردها به نتایجی حیرت انگیز در شناخت بدن آدمی و مزاج مریضی هایش رسیدند و طب ایرانی را پایه گذاشتند.

 

طبی که پایه اش بر شناخت اقسام مزاج هاي آدمی هست و خوردنی ها را به سرد و گرم و تر و خشک تقسیم میکند و پیشنهاد هاي دقیقی برای مصرف هر خوردنی دارد. عرق هایي که در کاشان و شیراز و چند شهر دیگر از گل ها و ریاحین گرفته می‌شود، هرکدام به کار درمان و تخفیف دردی به خصوص و ایجاد تعادل بین سردی و گرمی و تری و خشکی بدن می‌آیند.

 

بعضی هم مفیدند و هم عطری بهشتی دارند که در انواع اغذیه و اشربه کار گرفته می‌شوند. سرآمد آنها گرچه گلاب هست و بعد عرق بهار نارنج و نعنا و هل.گلاب بی مثل قمصر که عطرش را نمیتوان به چیزی تشبیه کرد، گویی تحفه اي هست که فرشتگان لمس و تبرکش فرموده اند.

 

می‌گویند شیشه اي گلاب در منزل، خود به تنهایی داروخانه اي هست که برای پاکسازی پوست و درمان سردرد و دل درد و سوءهاضمه به کار می‌آید. ترکیبش با خورش قیمه و حلوا و شیربرنج و شله زرد و هزار نوع شیرینی ایرانی معجزه میکند. اصلا خوراک ایرانی بدون گلاب گویی نشان ایرانی ندارد.

 

عرق هاي دیگر نیز هرکدام خواص خود را دارند و طبیبان ایرانی مومن به طب سنتی، انها را مثل دارو برای بیماران تجویز می‌کنند. در فصل گرما، ترکیب عرق هاي دیگر نیز هر کدام خواص خود را دارند و طبیبان ایرانی مومن به طب سنتی، آنها را مثل دارو برای بیماران تجویز میکنند. در فصل گرما، ترکیب عرق هاي سرد با آب،عطش را می خواباند و مزاج را خنک میکند و جگر را حال می آورد و حظی بی انتها به نوشنده اش می‌دهد. حقیقتا به کار بردن این عرق ها در آب خوردنی روزمره و ترکیبشان با خاکشیر و تخم شربتی و امثال آنها، نوشیدنی هاي خوب بی مانندی می سازد که نوشیدنی هاي زیان آور گازدار کوکا و پپسی و زمزم و مثل انها به گردشان هم نمیرسند.

 

چند سال پیش کارخانه اي ابتکار به خرج داد و شربت هایي از همین عرق ها درست کرد و در شیشه به بازار عرضه کرد. کاری خوب و مبتکرانه بود، اما حیف که آنها را با زهر سودا آمیخته بودند! شربت بهارنارنج گازدار نوشیدنی بدمزه اي بود که نوشنده اش هوس آزمایش دوباره آن را نمیکرد.

 

نمی‌دانم ساخت این محصول هنوز ادامه دارد یا نه، اما بعید میدانم کارشان گرفته باشد. اي کاش نوشیدنی هایي می ساختند از شربت هاي ایرانی و تخم شربتی و خاکشیر و در شیشه هایي کوچک عرضه میکردند و خواصش را هم رویش مینوشتند. ترکیه در این اساس تولیدات موفقی داشته هست و به بازارهای دنیا هم صادرات دارد؛ اما شربت قند و تخم شربتی انها کجا و مثلا سکنجبین و خاکشیر ما کجا …

 

در اکثر خانواده هاي قدیمی ایرانی بهره گیری از عرق هاي سنتی رواج دارد و برای عارضه هاي معمولی چون دل درد و دل پیچه و سردی و گرمی و سردرد، بزرگ تر خانواده میداند چه چیزی تجویز کند. غالبا هم درمان، کارگر میوفتد. بدن ایرانیان از هزاران سال پیش به این داروها خو کرده و با انها آشناست.

 

داروهایی که نه عوارض حادی دارند و نه در تهیه شان هزار ماده شیمیایی به کار می‌رود. اگر توجهی هم به طب سنتی شود و روشهای سودمندش به کار گرفته و داروهای مفیدش اکثر عرضه شوند.از خوردنی هاي گلابدار یکی فرنی هست؛ غذایی لذیذ و بی مثل که هم می‌شود آن را بعنوان وعده اي غذا خورد و هم می‌توان آن را به جای پس غذا یا همان دسر فرنگی ها میل کرد.

 

به گزارش فراناز دو، سه لیوان شیر سرد را با دو، سه قاشق سرپر غذاخوری آرد برنج و یکی، دو قاشق شکر با عسل و نیم استکان گلاب و یک عدد هل کوبیده خوب بیامیزید و بعد بر سر آتش گذارید و آرام به هم بزنید، شیر اندک اندک که به جوش می‌آید، خود را می‌گیرد و دست آخر حریره اي به دست می‌آید که سرد و گرمش هر دو فوق العاده و بی مثل هست.

جدیدترین مطالب سایت