علت ها و راه های درمان عرق سرد

علت ها و راه های درمان عرق سرد

علت ها و راه های درمان عرق سرد

در تعداد زیادی از مواقع عرق سرد را همه ی ما تجربه کرده ایم، این حالت بسیار اذيت دهنده است و به دلایل مختلفی هم ایجاد میشود. تعریق شبانه یا عرق سرد اشاره به عرق کردن ناگهانی که در اثر گرما یا فعالیت نباشد ودر اصطلاح دکتری به عرق سرد « تعریق » میگویند عرق سرد طبق معمولً بعلت واکنش بدن به استرس رخ دهد.

 

عرق سرد نیز میتواند نشانه یک بیماری یا آسیب دیدگی جدی باشد. که باید تشخیص و درمان لازم انجام گیرد تا علائم از بین برود.

 

علائم عرق سرد کدام است؟

علائم که میتواند با عرق سرد رخ می‌دهد عرق سرد طبق معمولً در رابطه با سایر علائم رخ میدهد. این علایم می‌تواند بسته به علل عرق سرد و هر بیماری هاي زمینه اي متفاوت است. علایم شایع عبارتند از:

استرس یا اضطراب

درد یا خارش

سرگیجه

لرز

پوست رنگ پریده

ضعف

تهوع یا استفراغ

 

عرق سرد – علت، تشخیص و درمان

گاهی اوقات عرق کردن در شب اتفاق میوفتد زمانی که بیمار در تلاش در به خواب رفتن است. این است که اغلب بعنوان “تعریق شبانه” نامیده می‌شود اما تفاوت واقعی بین تعریق شبانه و عرق سرد وجود ندارد. همه ی تعریق هستند و آن به یک مشکل بزرگ تر اشاره می‌کند.

 

عرق سرد طبق معمولً بعنوان یک نتیجه از مبارزه و پاسخ بدن در هنگام برخورد با استرس رخ میدهد. این یک واکنش طبیعی به شرایط زیر است:

 

1. درد

یک بیمار مبتلا به درد شدید بدلیل شکستگی، قطع عضو و یا حتی یک میگرن میتواند عرق سرد را تجربه کنند.

 

2. استرس، اضطراب و یا ترس

ترس و اضطراب در هر شخصی به خصوص در سبک زندگی و یا نگرانی بر امور مالی، شغل یا روابط اجتماعی می‌تواند استرس زا باشد. در پاسخ به استرس بدن عرق سرد میکند.

 

3. کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می‌تواند ناشی از تنگی نفس شدید باشد. این باعث میشود که مغز به دنبال اکسیژن بیشتری باشد و یک پاسخ استرس در سراسر بدن از جمله عرق سرد رخ میدهد.

 

4. قند خون پایین

کاهش قند خون در بیماران دیابتی و همچنین در افرادی که سو هاضمه دارند و به اندازه کافی و یا اغلب غذا نمیخورند رخ میدهد. این افت میزان قند خون سبب علائمی شامل سرگیجه، لرزش، تاری دید و عرق سرد میشود.

 

5. فشار خون پایین

فشار خون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه درنظر گرفته میشود. اما زمانی که آن به 90/60 و یا حتی پایین تر افت پیدا کند این فشار خون پایین است. تعدادی از علل افت قند خون مانند سوء هاضمه، از دست دادن خون و کم شدن آب بدن و علائم وجوددارد که عبارت از پوست رنگ پریده، سرگیجه و عرق سرد می باشد.

 

6. شوک

هنگامیکه جریان خون به مغز و سایر اندام هاي حیاتی به طرز خطرناکی کاهش یابد این منجر رفتن بدن به شوک می‌شود. شوک یک بیماری تهدید کننده زندگی است و طبق معمولً بدلیل آسیب دیدگی شدید یا بیماری حاد است و نیاز به توجه فوری دکتری می باشد. عرق سرد از علائم شایع شوک هستند.

 

7. یائسگی

طبق معمولً در زنان بالای چهل سال تجربه می‌شود آن نشانه ي پایان چرخه قاعدگی طبیعی است و می‌تواند سبب تعدادی از علائم شود. این علائم عبارت از بیخوابی، گر گرفتگی و عرق سرد می باشد.

 

8. میگرن

این تکرار سردرد مزمن است که بطور معمول دریک طرف سر آغاز میشود و می‌تواند با تعدادی از علل از جمله رژیم غذایی و استرس شروع شود. علائم این بیماری شامل تهوع، سرگیجه و عرق سرد است.

 

9. داروها

عرق سرد میتواند در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می‌توانند باعث ایجاد عرق سرد در عده اي از افراد شود. عده اي از داروهای بدون نسخه خاص و مکمل هاي گیاهی نیز می‌تواند سبب عرق سرد شود.

 

10. حمله قلبی

یکی از شدید ترین علل عرق سرد حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب در اثر انسداد عروق خونی کاهش مییابد. درد قفسه سینه، درد بازو و عرق کردن بیش از حد و یا عرق سرد نشانه هایي از یک حمله قلبی می‌باشد.

 

11. بیماریهای دیگر

دیگر شرایط دکتری ممکن، می‌تواند سبب عرق سرد شود. این شرایط شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت هاي ویروسی و اختلالات ایمنی بدن می باشد لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علایم معمول این شرایط است که می‌تواند با عرق سرد همراه باشد.

 

عرق شبانه یک عارضه جانبی شایع تعداد زیادی از داروها، مانند:

داروهای افسردگی « داروهای ضد افسردگی »

استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون ها «هورمون تراپی»

داروهایی کاهش دهنده سطح قند خون «عوامل کاهنده قند خون»

 

بیماری ها و شرایط دکتری که باعث عرق شبانه عبارتند از:

اضطراب

نوروپاتی اتونومیک « آسيب به اعصاب اتونوم »

تب مالت « یک عفونت باکتریایی »

سندرم کارسینوئید « سندرم ناشی از نوع خاصی از تومور سرطانی »

اندوکاردیت « عفونت پوشش قلب شما »

HIV / AIDS

لنفوم هوچکین « بیماری هوچکین »

پرکاری تیروئید « هیپرتیروئیدی »

سرطان خون

يائسگی

میلوفیبروز « یک اختلال مغز استخوان »

لنفوم غیر هوچکین

استئومیلیت « عفونت استخوان »

فئوکروموسیتوم « تومور نادر غده آدرنال »

آبسه پیوژنیک « حفره پر از چرک ناشی از یک عفونت »

اختلالات خواب « مانند آپنه انسدادی خواب »

ضربه

سیرنگومیلی « کیست پر از مایع در نخاع »

بیماری سل

 

چه زمانی باید به دنبال کمک درمانی باشید

زمانی که عرق سرد می‌تواند نشانه اي از یک بیماری جدی باشد. اگر نشانه هاي شما چیزی جدی‌تر و یا تهدید کننده زندگی را نشان میدهد شما باید به دنبال توجه فوری دکتری باشید. این علائم عبارتند از:

تغییر در رفتار یا وضعیت روانی مانند هذیان، بی‌حالی، گیجی، یا توهم

تغییر در سطح هوشیاری و یا از دست دادن هوشیاری

تنفس مشکل، خس خس سینه

درد، فشار، یا تنگی در قفسه سینه، فک، شانه، بازو و یا قسمت فوقانی پشت

تب بالا « بیش از 101 درجه فارن هایت »

تشنج

تپش قلب

لب، ناخن، پوست خاکستری یا آبی بی رنگ

گرفتگی گلو

ورم صورت، دهان و یا زبان

درد شدید

خون ریزی غیر قابل نظارت

مدفوع خونی، خون ریزی از رکتوم، یا استفراغ خونی

 

1. خود را آرامش دهید

تکنیک هاي مدیریت استرس می‌تواند برای درمان عرق سرد شما بدلیل استرس و اضطراب استفاده شود. فعالیت هاي جسمانی مانند پیاده روی، یوگا، تمرینات تنفس و یا یک حمام آب گرم می‌تواند به آرامش شما کمک کند. تنفس آهسته تر می‌تواند به کاهش ترس، وحشت و حملات اضطراب کمک و منجر به التیام سریع تر شود. اگر شما دارای یک زمان سخت برای مواجهه با اضطراب هستید می‌توانید با دکتر خود در بین بگذارید.

 

2. ایجاد تغییرات در محیط خواب

از ترموستات برای نظارت درجه حرارت در اتاق خواب برای کمک به کاهش بروز عرق سرد استفاده کنید. اگر عرق سرد در طول خواب رخ میدهد ملافه را تغییر و لباس خواب گشاد و آسان بپوشید. شما همچنین میتوانید با تغییرات محیطی اضافی عامل ایجاد نور مانند ساعت، کامپیوتر، تلویزیون را از بین ببرید و از یک پرده برای نگه داشتن نور ناخواسته از خارج استفاده کنید.

 

3. رژیم غذایی

شما میتوانید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید از خوردن غذاها قبل از خواب که میتواند باعث عرق سرد شود اجتناب کنید اگر شما دارای قند خون پایین هستید وعده هاي غذایی خودرا گسترش و میان وعده هاي خودرا در طول روز مصرف کنید. مصرف غذا هاي با قند بالا را در قبل از خواب محدود کنید.

 

4. فعال باشید

هنگامیکه عرق سرد رخ میدهد دریک فعالیت برای نگه داشتن ذهن خود خارج ازآن و پیش گیری از اضطراب بیشتر شرکت کنید. یک پازل جدول کلمات متقاطع بخوانید و حل کنید.

 

5. مداخله دکتری

هیچ دارویی را بدون مشورت با دکتر خود مصرف نکنید. درمان و داروهای ضد اضطراب می‌تواند به مدیریت عرق سرد شما و دیگر علائم اضطراب کمک کند. فقط یک دکتر می‌تواند دیگر شرایط جدی دکتری باعث عرق سرد را درمان کند

جدیدترین مطالب سایت