علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

 

در این مطلب به دلایل لاغر شدن و کاهش وزن در سنین بالا و  افراد سالمند پرداخته ایم. دوران سالمندی یکی از دوران سخت در زندگی هر شخصی است که باید به مباحث بهداشتی و تغذیه ای بیش از پیش توجه شود.

 

افراد مسن اغلب بسیار راحت تر از زمان جوانی خود، وزن کم می کنند. به طور کلی، در دوران جوانی کاهش وزن مطلوب است، اما این روند در سنین بالا نامناسب بوده و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

 

بنابراین، کسانی که به دوران پیری می رسند، باید با پزشکان و کارشناسان تغذیه و به طور کلی متخصصان درخصوص مصرف غذاهای مغذی مشورت کرده و سلامت بدن خود را حفظ کرده و از وزن مناسبی برخوردار باشن.

علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

دلایل لاغری در پیری

از دست دادن اشتها

گاهی اواقت از دست دادن اشتها، پاسخی احساسی به تغییرات شرایط زندگی فرد می باشد. مثلا، کسانی که بازنشسته می شوند ممکن است با این تغییرات کنارنیامده و تا زمانی که سمت و کاری دیگر پیدا نکنند، غذاخوردن را در اولویت زندگی خود قرار ندهند. درواقع، از دست دادن استقلال، کاهش میزان سلامتی و به دنبال آن کم شدن فعالیت های اجتماعی می تواند افراد مسن را افسرده کند تا جایی که تمایلی به غذاخوردن نداشته باشند.

 

بیماری و مصرف داروهای گوناگون

زمانی که سلامتی افراد مسن به خطر افتاده و آنها دچار عارضه های مزمن می شوند، روند کاهش وزن افزایش می یابد. در این زمان علاوه بر افسردگی و کمبود اشتها، ناشی از بیمار، مصرف داروهای مختلف و عوارض جانبی آن هانیز در کاهش وزن این اشخاص نقش مهمی را ایفا می کنند.

 

همچنین، روش های درمانی مختلفی مثل شیمی درمانی که موجب حالت تهوع و استفراغ می شود را نیز به موارد گفته شده در کاهش اشتها، اضافه کنید.

 

درضمن، مصرف مداوم غذاهای رژیمی نیز می تواند باعث ایجاد بی اشتهایی در افراد مسن شود زیرا، به آن ها حس مریض بودن را به طور پیوسته القا می کند.

 

تغییرات بدن

بدن با گذر عمر تغییرات زیادی کرده و از حجم ماهیچه ها کاسته می شود. همچنین به مرور زمان، سرعت سوخت و ساز بدن کاهش یافته و باعث می شود افراد مسن کمتر از گذشته غذا مصرف کنند، در ضمن، میزان ترشح هورمونی که منجر به حس سیری در افراد می شود نیز در سنین بالا افزایش می یابد. علاوه بر این، در افراد سالمند معمولا حس بویایی و چشایی ضعیف تر شده و آن ها تصور می کنند غذاها مثل قبل خوش طعم و خوش بو نیستند.

 

سختی در جویدن و بلعیدن

از دست دادن دندان ها، کار جویدن را سخت کرده و موجب محدودیت می شود. افراد مسن نمی توانند هر غذایی را بخورند. علاوه بر این، بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان ها و یا سکته نیز باعث ایجاد مشکل در بلعیدن غذا می شود.

 

بنابراین، افرادی که مشکل بلع دارند، هر غذایی را نمی توانند بخورند، زیرا ممکن است در حین بلع، دچار مشکلاتی همچون خفگی و یا التهاب شش ها نیز شوند.اینگونه از افراد سالمند نیز مجبورند رژیم غذایی مخصوص به خود را داشته تا خطر کمتری آن ها را تهدید کند.

علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

تحرک بدنی

تحرک بدنی و ورزش های سبک روزانه می تواند افراد مسن را سلامت، فعال و مستقل از دیگران نگه دارد. علاوه بر این، تحرک بدنی، سلامت قلبی این افراد را تضمین کرده و خطر ابتلا به نارسایی های قلبی را کاهش می دهد.

 

همچنین، هر قدر این افراد حرکت بدنی بیشتری داشته باشند، گرسنه ترشده و تمایل بیشتری به صرف غذا خواهندداشت.

 

صرف غذا کنار دوستان و اعضاء خانواده

افراد مسن بهتر است با دوستان و افراد خانواده خود غذا بخورند. این کار باعث می شود تمایل آنها به خوردن بیشتر شده و هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی در سلامت بیشتری، باشند.

 

در ضمن، این دسته از افراد می توانند گاهی اوقات به رستوران رفته و با جمع و در کنار مردم غذا صرف کنند.

 

غذاهای حاضری

اگر افراد مسن به راحتی نمی توانند در منزل پخت و پز کنند، می توانند از روش های زیر استفاده نمایند.:

 

• از غذاهای آماده کم نمک استفاده کنند. بنابراین، به برچسب روی بسته ها توجه کرده تا غذای متناسب خود را بیابند.

 

• در منزل از قبل، یکسری میوه خشک کرده تا در مواقعی که نمی توانند غذا بپزند، از آن ها به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده نمایند.

 

• زمانی که حال و حوصله دارند، چند نمونه غذا با سبزی خردشده آماده کرده و فریزری کنند. البته، هر غذایی که فریزری می شود، ظرف 5 روز پس از آن حتما باید مصرف شود وگرنه در صورت طولانی ترشدن مدت نگه داری، ارزش غذایی خود را از دست خواهدداد.

 

• از میان وعده هایی مثل ماست، دانه ها و میوه استفاده نمایند.

 

• می توانند از رستوران و مکان هایی که از صحت و سلامت کارشان مطمئن هستند، برای خود غذا سفارش دهند.

 

• گاهی اواقت در صورتی که به هر دلیلی نمی توانند غذا درست کنند، به رستوران مورد اطمینان خود بروند.

علت و دلایل لاغر شدن سالمندان در سنین بالا

کمک به حفظ وزن مناسب سالمندان

حفظ وزن بدن در هر سنی، به ویژه در کهنسالی، کاملا مهم و ضورری است و فرد را در سلامت نگه می دارد. اگر شما از آن دسته سالمندانی هستید که بر اثر کاهش اشتها دچار لاغری شده اید، روش های زیر را به کار برید تا مشکل نبود اشتها را از میان برداشته و وزن مطلوب خود را حفظ کنید.

 

تغییر روش غذا خوردن به منظور افزایش اشتها

• به جای مصف وعده غذاهای سنگین، بهتر است که غذای مورد نیاز روزانه خود را به وعده های کوچک تر تقسیم کرده و همیشه از میان وعده های سبک انتخاب کنید.

 

• از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که سرشار از شکر و چربی هستند به شدت پرهیز کنید.

 

افزایش دریافت مقدار کالری

• از ماهی های ساردین استفاده کنید.

• کره بادام زمینی می تواند انرژی مورد نیاز شما را فراهم کند.

• سوپ، پاستا، گوشت، پنیر و شیر برای خود آماده کنید.

• قبل از خواب شیر بنوشید.

• از دانه هایی که سرخ نشده اند مصرف کنید.

• آواکادو را به عنوان یک میان وعده پرانرژی بخورید.

• از کره، آرد و شیر، سس درست کرده و روی ماهی و سبزیجات خود بریزید.

• به جای مصرف یک فنجان چای یا قهوه، یک فنجان شیر بنوشید.

• به سیب زمینیخرد شده کره و شیر افزوده و آن را به آرامی بپزید و میل کنید.

 

البته اگر مشکلات فشار خون، چربی، دیابت و بیماری هایی داشتید که باید نوع تغذیه تان کنترل شده باشد، پیش از مصرف هر نوع غذایی، حتما با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید.

جدیدترین مطالب سایت