علل ایست قلبی در خواب

علل ایست قلبی در خواب

علل ایست قلبی در خواب

 

آیا تابحال یه این فکر کرده اید که چرا در خواب بسیاری از افراد دچار سکته قلبی می شوند؟ چگونه می توان تشخیص داد که فرد در معرض خطر ایست قلبی و مرگ ناگهانی قرار دارد؟

 

معمولاً از تست های مختلف برای کمک به تشخیص عواملی که فرد را در خطر ایست قلبی و مرگ ناگهانی قرار می دهند استفاده می شود. این تست ها عبارتند از:

 

– الکتروکاردیوگرافی(ECG) در تشخیص ایست قلبی: تست ساده ای است که برای تشخیص ایست قلبی و تعیین محل منشأ آریتمی و سایر مشکلات قلبی انجام می شود و موجود بودن یا نبودن حمله قلبی را نیز نشان می دهد.

 

– اکوکاردیوگرافی در تشخیص ایست قلبی:  با تولید امواج ماوراء صوت می توان نمای متحرکی از قلب به دست آورد. با این کار اطلاعات درباره ی اندازه و شکل قلب و نحوه عملکرد دهلیزها و بطن ها و دریچه های قلب به دست می آید. همچنین با اکوکاردیوگرافی می توان مشخص نمود که کدام مناطق قلب خون کافی دریافت نمی کنند و کدام قسمت از عضله قلب به طور طبیعی منقبض نمی شود که باعث ایست قلبی می گردد.

 

– MUGA test یا MRI قلب در تشخیص ایست قلبی: در این اسکن ها مشخص می کنند که آیا توانایی پمپاژ قلب کاهش یافته است یا نه؟

 

– کاتتریزاسیون قلب در تشخیص ایست قلبی: در این تست، یک لوله نازک قابل انعطاف موسوم به کاتِتِر از سرخرگ فوقانی ران یا سرخرگ بازو به داخل سرخرگ های کرونر قلب فرستاده می شود تا فشار و جریان خون داخل دهلیزها و بطن ها را اندازه گیری کند، نمونه های خونی قلب را جمع آوری نماید و سرخرگ های کرونر را به وسیله ی اشعه X بررسی کند.

 

– بررسی الکتروفیزیولوژی در تشخیص ایست قلبی: در این روش برای تشخیص ایست قلبی و پیشگیری از مرگ ناگهانی از کاتتریزاسیون قلبی برای بررسی پاسخ های سیستم الکتریکی قلب به بعضی از داروها و تحریک الکتریکی استفاده می شود. با تحریک الکتریکی می توان دریافت که آیا سیستم الکتریکی قلب آسیب دیده است یا نه؟

 

درمان ایست قلبی و مر گ ناگهانی

درمان ایست قلبی و پیشگیری از مرگ ناگهانی ، نیاز به استفاده از دستگاه شوک الکتریکی (دفیبریلاتور) دارد. این دستگاه برای درمان ایست قلبی باید حداکثر ظرف ۳ دقیقه مورد استفاده قرار گیرد و با هر یک دقیقه تأخیر در استفاده از آن، احتمال زنده ماندن فرد به سرعت کاهش می یابد. دفیبریلاتورهای خارجی خودکار که در بعضی اماکن مانند فرودگاه ها، ساختمان های اداری و تجاری و فروشگاه ها یافت می شوند به نحوی برنامه ریزی شده اند که فقط در صورت تشخیص وجود ریتمی غیرطبیعی خطرناک قلب به وسیله ی کامپیوتر دستگاه ایجاد شوک الکتریکی نماید. تا زمانی که بتوان دفیبریلاتور استفاده کرد باید عملیات احیای قلبی عروقی (CPR) را برای درمان ایست قلبی و پیشگیری از مرگ ناگهانی انجام داد. معمولاً پس از نجات فرد از ایست قلبی باید او را در بیمارستان تحت نظر گرفت و تحت درمان قرار داد. اغلب در این افراد از دستگاهی به نام دفیبریلاتور قابل کاشت (Implantable cardioverter defibrillator; ICD) استفاده می شود که در زیر پوست قرار می گیرد و به طور خودکار، ریتم های خطرناک قلبی را مانیتور می کند و پس از تشخیص وجود این ریتم ها، بلافاصله شوک الکتریکی به قلب می دهد تا ریتم قلب طبیعی شود.

 

راه های پیشگیری از ایست قلبی و مرگ ناگهانی

 

چگونه می توان از مرگ ناشی از ایست قلبی  و مرگ ناگهانی پیشگیری کرد؟

 

راه های پیشگیری از مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی بر حسب این که آیا فرد قبلاً دچار ایست قلبی شده است یا نه و یا در معرض خطر شدید ایست قلبی قرار دارد یا نه متفاوت هستند. افرادی که قبلاً دچار ایست قلبی شده اند، در معرض خطر ایست قلبی دوباره قرار دارند. در این افراد دفیبریلاتورهای قابل کاشت احتمال بروز ایست قلبی بعدی را کاهش می دهند. شوک های ایجاد شده به وسیله دستگاه پیشگیری کننده از ایست قلبی می توانند با کمی درد قفسه سینه همراه باشند. افراد مبتلا به بیماری شدید عروق کرونر قلب در خطر ایست قلبی و مرگ ناگهانی قرار دارند که به ویژه در صورت بروز حمله قلبی اخیر این خطر افزایش می یابد. در این افراد از داروهای مسدود کننده گیرنده بتا برای کاهش خطر مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی استفاده می شود.

 

نکته:

رعایت موارد زیر احتمال بروز بیماری رگ های کرونر و ایست قلبی و مرگ ناگهانی را کاهش می دهد:

 

– مصرف کلسترول و چربی های اشباع شده به مقدار کم خطر بروز ایست قلبی را کاهش می دهد .

 

– مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا۳ برای پیشگیری از ایست قلبی.

 

– پیشگیری از ایست قلبی و مرگ ناگهانی با انجام فعالیت بدنی .

 

– نکشیدن سیگار کمک بزرگی به پیشگیری از مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی می کند .

 

– حفظ وزن بدن در محدوده سالم و مناسب برای پیشگیری از مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی.

 

– درمان فشار خون بالا ، دیابت و کاهش کلسترول بالا بسیار حائز اهمیت در پیشگیری از ایست قلبی و مرگ ناگهانی می باشد .

جدیدترین مطالب سایت