علل،علائم و درمان عفونت گوش (اتوتیت اکسترن)

علل،علائم و درمان عفونت گوش (اتوتیت اکسترن)

علل،علائم و درمان سریع عفونت گوش (اتوتیت اکسترن)

خارج شدن عفونت های چرکی از گوش شایع ترین علایم این بیماری التهابی گوش خارجی می باشد. به گزارش فراناز عفونت گوش خارجی یا اتوتیت اکسترن یک بیماری التهابی (مشخصأ عفونی) گوش خارجی است. (گوش خارجی شامل کانال گوش و لاله گوش می باشد).

 

تقریبأ 80% موارد این بیماری در تابستان ها و به ویژه در مناطق گرم و مرطوب رخ می دهد. علایمی که در بروز این بیماری موثرند شامل: بسته شدن داخل کانال گوش به علت جرم داخل گوش یا تنگی های کانال گوش،استفاده از سمعک یا وسایل محافظ گوش و دستکاری داخل گوش توسط فرد به وسیله گوش پاکن ها و کبریت و….. و نیز شنا کردن در استخر، رودخانه و دریا می باشد.

 

این بیماری به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود که علل حاد آن به علت عوامل باکتریایی و قارچی و علل مزمن آن به علت عوامل حساسیت زا، بیماری سپوریازیس(بیماری صدف) و دستکاری مزمن داخل گوش با سنجاق سر، اسپری های مخصوص مو، شامپو ها و استفاده از سمعک می باشد.

 

علایم بالین بیماری عبارتند از:

1. دردی که علامت شایع آن با عفونت های چرکی است. درد ممکن است طوری شدید باشد که با فشار روی غضروف گوش و یا کشیدن لاله گوش به خارج درد شدیدی ایجاد می شود.

 

2. خارش که در عفونت های قارچی و تمامی علل مزمن بیماری که در بالا نام برده شده، دیده می شود.

 

3. احساس پری گوش: کاهش شنوایی که به علت تجمع ترشحات که تقریبأ در تمام اشکال عفونت گوش خارجی دیده می شود.

 

4. ترشح چرکی از گوش از علایم دیگر این بیماری است که در اشکال چرکی بیماری دیده می شود. روش تشخیص بیماری: بهترین روش تشخیص بیماری معاینه دقیق بیمار و علایم بالینی بیماری است و ندرتأ نیاز به بررسی های رادیوگرافی(عکس از گوش) در این مورد پیدا می کند. در موارد مقاوم و مزمن بیماری کشت و ترشحات کمک کننده است.

 

درمان بیماری عفونت داخل گوش ها:

1. پاکسازی دقیق و مرتب کانال گوش در هر مورد عفونت گوش خارجی برای پاکسازی عوامل عفونی و رسیدن قطره های دارویی به داخل کانال گوش یک جزء مهم درمان بیماری است. (در صورت پر بودن گوش و عدم تمیز کردن کانال گوش توسط پزشک، به علت نرسیدن قطره ها به کانال، درمان صورت نمی گیرد. )

 

2. در صورت تورم شدید کانال گوش، به مدت 48-24 ساعت قرار دادن یک گاز استریل آغشته به پماد تتراسایلکین 1% بسیار کمک کننده است (چون در تورم شدید گوش نیز قطره به داخل کانال نمی رسد)

 

3. استفاده از قطره های موضعی آنتی بوتیکی و اسیدی که اساس درمان این بیماری را تشکیل می دهد.

 

4. در صورت درگیری لاله گوش و یا تب کردن بیمار و یا درد اطراف گوش، استفاده از قرص های آنتی بیوتیکی کمک کننده است.

جدیدترین مطالب سایت