عمر و سن دقیق ماه مشخص شد

عمر و سن دقیق ماه مشخص شد

عمر و سن دقیق ماه مشخص شد

کره ماه طی ۶۰ میلیون سال پس از تولد سیاره زمین به وجود آمده است بنابراین قمر زمین ۴.۵۱ میلیارد سال سن دارد.

عمر و سن دقیق ماه مشخص شد

این یافته ها نشان می دهند ماه تقریبا ۶۰ میلیون سال پس از شکل گیری سامانه خورشیدی متولد شده‌ و سن آن ۱۴۰ میلیون سال بیشتر از سنی است که پیش از این محاسبه شده‌ بود. به گزارش فراناز دانشمندان با بررسی سنگ و خاک جمع آوری شده توسط ماموریت آپولو ۱۴ که در سال ۱۹۷۱ به ماه رفت، دریافته‌اند که ماه ۴٫۵۱ میلیارد سال سن دارد.

 

اخترشناسان همواره بر این باور بودند که ماه حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون سال پس از به وجود آمدن سامانه خورشیدی شکل گرفته است. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد ماه طی ۶۰ میلیون سال پس از تولد سیاره زمین به وجود آمده است. به گفته ملانی باربونی، از دپارتمان علوم زمین، سیارات و فضا در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، این تحقیق توانسته حداقل سن ماه را تعیین کند. وی تایید کرد که تیمش با استفاده از روش تعیین سن به وسیله اورانیوم و سرب بر روی نمونه‌های سنگ و خاک بدست آمده از ماموریت آپولو ۱۴ که حاوی ماده معدنی زیرکنیوم است،‌ موفق به شناسایی سن ماه شده اند.

عمر و سن دقیق ماه مشخص شد

استخراج زیرکن از سنگی که طی ماموریت آپولو ۱۴ به زمین آورده شده

 

این کشف جدید از آن رو اهمیت دارد که میزان سنگ های باقی مانده روی سطح ماه چندان زیاد نیست و بیشتر نمونه‌هایی که به زمین بازگشته‌اند در واقع ترکیبی از سنگ های مختلف و تکه های شهاب سنگ هاست. از این رو محققان به جای بررسی سنگ ها، جُبه و پوسته پوشاننده آن را برای تعیین سن ماه بررسی کردند و به این شکل توانستند قطعات ریز زیرکن را پیدا کنند.

 

این ماده معدنی نقش مهمی در انجماد ماه ایفا کرده است. از این رو به جای بررسی سنگ‌ها محققان به بررسی زیرکنیوم موجود در آن پرداختند، عنصری که با اولین سرد شدن ماه و تبدیل شدن آن به جرمی سنگی در این قمر ایجاد شده‌ است و از آن زمان به بعد دست‌ نخورده و بدون تغییر باقی مانده‌ است. محققان از درون این عنصر اورانیوم، سرب، لوتتیوم و هفنیوم استخراج کردند و با استفاده از اورانیوم موفق شدند تاریخ دقیق تولد ماه را تعیین کنند.

 

مطالب مرتبط :

کشف نشانه های زندگی بر روی کره ماه (+عکس)

روسی ها بر روی کره ماه خانه سازی می کنند!!!

ساعت مچی جالب از جنس سنگ های کره ماه + عکس

ماه روی سلامتی انسان اثر دارد!

جدیدترین مطالب سایت