عوامل تاثیر گذار در افزایش قد نوجوانان

عوامل تاثیر گذار در افزایش قد نوجوانان

عوامل تاثیر گذار در افزایش قد نوجوانان

رشد قدی افراد در سنین نوجوانی در اوج خود می باشد که باید جدی گرفته شود.در این مطلب عوامل مهم در افزایش قد نوجوانان را می خوانید.

 

حسین دلشاد قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: قد نهایی افراد به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این که قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می شود،‌غلط است و عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد نیز تاثیرگذار هستند.

عوامل تاثیر گذار در افزایش قد نوجونان

 

دلشاد با تأکید بر این که معمولا اوج رشد قدی در حوالی بلوغ رخ می‌دهد و در صورت بروز بلوغ زودرس، فرد، قد کوتاه‌تری خواهد داشت، گفت: افراد معمولا بین سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی افزایش قد دارند که کم کم بعد از سن ۱۸ سالگی، دیگر افزایش قدی روی نمی دهد مگر این که بلوغ آن‌ها دیرتر شروع شده باشد و امکان دارد که تا ۲۰ سالگی ادامه داشته باشد.

 

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به این که مقدار و نوع غذاهای مصرفی بر روی قد،‌رشد و سلامت افراد تاثیر گذار است، تصریح کرد: غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب های مناسبی هستند ولی غذاهایی که مقدار قند یا شکر زیادی دارند مناسب نیستند.

 

وی خاطرنشان کرد: استخوان‌ها برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم و ید دارند همچنین عضلات برای رشد به پروتئین و کربوهیدرات ها نیازمندند بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان ها و عضلات، رژیم معمول باید غنی از موادی مانند فسفر، منیزیم، غذاهای دریایی، پروتئین ها و کربو هیدرات‌ها باشد.

 

دلشاد با اشاره به این که کودکی سن بسیار حساسی است و اغلب رشد فرد در این سنین بیشترین سرعت را دارد، گفت: در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن سخت‌تر می‌توان کاری کرد.

 

گفتنی است؛ بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت،‌ افراد نباید فریب تبلیغات ماهواره‌ای مبنی بر افزایش قد با مصرف داروهای معرفی شده را بخورند زیرا حداکثر تا سن ۲۰ سالگی صفحات رشد استخوان بسته شده و هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تاثیری بر افزایش قد آن‌ها ندارد.

جدیدترین مطالب سایت