عکس سنگ قبر خاص رضا شاه پهلوی

عکس سنگ قبر خاص رضا شاه پهلوی

عکس سنگ قبر خاص رضا شاه پهلوی را به همراه اتفاقاتی که برای قبر رضا شاه رخ داده است را در ادامه می خوانید.

 

به گزارش فراناز این آرامگاه توسط محسن فروغی در سمت غرب حرم شاه‌عبدالعظیم طراحی شد و در سال ۱۳۲۹ به بهره‌برداری رسید. مساحت آن ۹۰۰۰ مترمربع و ارتفاع آن ۲۵ متر بود که ۷ متر از ارتفاع گنبد حرم شاه‌عبدالعظیم کوتاه‌تر ساخته شده بود.

 

ساختمان دو طبقه بود که طبقه بالا سالن ورودی و بازدید بود و در طبقه پائین سنگ قبر سیاه رنگی قرار داشت که مزار رضاشاه در آن واقع شده‌بود و بر بالای آن سنگ، تاج پادشاهی طلائی نصب شده بود.

عکس سنگ قبر خاص رضا شاه پهلوی

انتقال جسد به آرامگاه در تهران

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست وزیری رجبعلی منصور قرار شد جنازه رضاشاه به ایران آورده شود و هواپیمای حامل جنازه رضا شاه قبل از آمدن به ایران، به منظور طواف در مکه از قاهره به طرف جده پرواز کرد. سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او در کنار آرامگاه حضرت عبدالعظیم دفن شد.

 

خالی کردن آرامگاه

در روز ۲۴ دیماه ۱۳۵۷ و مدت کوتاهی قبل از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ پیکر وی بار دیگر به همراه پیکر پسرش علی‌رضا پهلوی توسط محمدرضاشاه، ابتدا به لوس آنجلس و سپس به مسجد رفاعی مصر منتقل شد[نیازمند منبع] (در مستند از تهران تا قاهره فرح پهلوی، شایعه خارج کردن جسد رضا شاه از ایران را تکذیب کرد). همچنین آرامگاه بسیاری از مقامات حکومت پهلوی در این مکان قرار داشت که می‌توان به سلیمان بهبودی، سپهبد فضل‌الله زاهدی، ارتشبد محمد خاتم و حسنعلی منصور اشاره کرد.

 

تخریب

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹، به گزارش فرا ناز با وجود مخالفت بنی صدر آرامگاه رضاشاه به دستور حاکم شرع وقت، صادق خلخالی توسط نیروهای سپاه طی بیست روز به‌کلی ویران شد.؛ این اقدام توسط روح‌الله خمینی تأیید شد. زمین آرامگاه رضاشاه در حال حاضر به‌عنوان یک مدرسهٔ مذهبی اسلامی استفاده می‌شود.

 

گزارش‌هایی موجود است که خلخالی سعی در تخریب آرامگاه فردوسی و تخت جمشید پارسه (تخت جمشید) هم داشته، اما این با مخالفت دولت موقت (ازجمله وزیر فرهنگ، پرویز ورجاوند، استاندار فارس نصرت‌الله امینی و آیت‌الله طالقانی و مقاومت مردم مرودشت و پرسنل پارسه، در این امر ناکام ماند.

 

خاطرات خلخالی

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود می‌گوید که بعد از جلسه‌ای که با روح الله خمینی داشته‌است به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه کردن دست خاندان پهلوی در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و زمانی که شروع به کار کردند به علت محکمی ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره و گریدر و بلدوزر و جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند و در ساعت، حدود ۴:۳۰ بعد از ظهر بنی صدر دستور توقف تخریب را داد ولی خلخالی به آن اعتنائی نکرد و بنا را به کمک مردم و سپاه تا ۱۰ شب به خاک تبدیل کرد.

جدیدترین مطالب سایت