قهوه سبز چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه سبز چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه سبز چیست و چه خواصی دارد؟

دانه‌های قهوه سبز اساسا همان دانه‌های قهوه‌ای هستند که گرما ندیده است. دانه‌های قهوه به طور طبیعی سبز هستند، اما قبل از اینکه به مصرف کننده فروخته شوند، معمولا آن را گرما می‌دهند. این فرآیندی است که آن‌ها را قهوه‌ای می‌کند.

 

خواص قهوه سبز را بشناسید

کافئین و اسید کلرژنیک از خواص مهم قهوه سبز هستند. بر اساس مطالعات متعددی که صورت گرفته، اسید کلرژنیک به عنوان پیشگیری کننده از ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های کبدی، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، دیابت، مقاومت به انسولین، فشار خون و یبوست و …. معرفی شده است.

 

قهوه سبز و ارتباطش با لاغری

محققان وجود موادی مانند اسید کلروژنیک، که از اثرات لاغرکنندهٔ قهوه سبز است را تأیید کرده‌اند اما اثر اسید کلروژنیک بر کاهش وزن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و نمی‌توان با اطمینان از اثر آن بر لاغری سخن گفت. همچنین وجود کافئین قهوه باعث کند شدن تجمع چربی و افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌شود.

 

اعتقاد بر این است که کلرژن اسید، عامل اصلی فعال در دانه‌های این ماده است. به این معنی که ماده‌ای است که تاثیراتی در کاهش وزن دارد. اکثر کلرژنیک اسید‌ها زمانی که قهوه‌ها گرمادیده می‌شوند، از بین می‌رود، به همین دلیل است که مصرف دانه‌های قهوه بو داده اثر مشابهی نخواهند داشت.

 

آیا مصرف قهوه‌ی سبز در چربی سوزی موثر است؟

آنتی اکسیدان موجود در قهوه سبز

ویژگی دیگر قهوه سبز این است که حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داده که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به تنظیم فشارخون کمک کند. به‌علاوه این نوشیدنی در درمان مقاومت به انسولین و کنترل قند خون کمک می‌کند. قهوه سبز حتی تاحدی برای دفع صفرا و به دنبال آن کاهش کلسترول در بدن هم مفید است. علاوه بر موارد ذکرشده، گفته می‌شود که قهوه سبز مانع جذب برخی قندها می‌شود.

 

در نتیجه اختلال در جذب قندها، انرژی زیادی وارد بدن فرد نمی‌شود و لاغری اتفاق می‌افتد. تمام این خواص لاغری درباره قهوه سبز گفته می‌شود اما اینکه چقدر واقعیت دارد باید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود.

 

دانه های قهوه سبز تفته نشده، عطر کم تری دارند و بسیار تلخ هستند. اما اگر به فکر سلامتی خودتان هستید، تلخ نوشیدن آن بهتر است.

 

طریقه و میزان مصرف قهوه سبز

قهوه سبز به‌صورت دانه‌های قهوه معمولی به فروش می‌رسد که می‌توانید خریداری کرده و استفاده کنید. به ازای هر فنجان، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری قهوه سبز را به همراه یک لیوان آب جوش در قهوه‌جوش ریخته و اجازه دهید که به جوش بیاید و دم بکشد. مدت‌زمان ۱۵ دقیقه برای تهیه قهوه سبز کافی است. بعدازآن لازم است که از یک صافی رد کنید تا کاملاً رقیق و یکدست شود.

 

میزان مصرف قهوهٔ سبز را به روزانه دو فنجان محدود کنید و در کنار آن از دیگری مواد غذایی یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده نکنید.

عصاره قهوه سبز به صورت قرص و کپسول

انواع مکمل‌های این قهوه هم به‌صورت کپسول و قرص حاوی عصارهٔ قهوهٔ سبز نیز به فروش می‌رسد. و می توانید آن را از داروخانه های آنلاین و یا داروخانه های سطح شهر تهیه کنید. اما بهتر است پیش از مصرف قرص قهوه سبز، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. دوز معمول مصرف این نوع قرص ۶۰ تا ۱۸۵ میلی گرم در روز می باشد. شواهد کافی برای بیان اینکه این نوع مکمل ها واقعا موثر و ایمن هستند یا خیر، وجود ندارد. این نوع مکمل‌ها را با مکمل‌های لاغری دیگر مصرف نکنید.

 

همانند بسیاری از مکمل ها، دانه قهوه سبز می تواند به عنوان یک راه حل طبیعی برای کاهش وزن به بازار عرضه شود. عبارت “طبیعی” در صنعت مکمل ها رایج است، اما لزوماً به این معنا نیست که این محصول ایمن است. اگر به دانه های قهوه سبز به عنوان بخشی از برنامه کاهش وزن خود فکر می کنید، شرکتی را که از آن می خواهید بخرید را بررسی کنید. و از سلامت محصولاتش مطمئن شوید.

قهوه سبز چیست و چه خواصی دارد؟

مصرف افراطی قهوه سبز

برای کسب خواص مفید قهوه سبز باید آن را در حد منطقی مصرف کنید وگرنه به‌جای فایده، ضرر می‌بینید.

 

مصرف افراطی این نوشیدنی، باعث افزایش  ماده کلروژنیک اسید در خون می‌شود که یکی از عوامل سفت شدن دیواره قلب و عروق است.

 

کسی که مشکل گوارشی مثل ریفلاکس یا روده تحریک‌پذیر دارد، با مصرف قهوه به وخیم‌تر شدن اوضاع خود دامن زده است. بسیاری از افراد هم هستند که با نوشیدن یک فنجان قهوه حتی ممکن است نتوانند یک شبانه‌روز به خواب بروند. اختلال در خواب هم یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد قهوه است.

 

مقدار زیاد قهوه به‌شدت اضطراب‌آور است؛ مشکلات بی‌قراری و… از مشکلات خلقی افرادی است که به‌طور افراطی قهوه می‌خورند به این امید که لاغر شوند. همچنین لازم است بدانید که اگرچه قهوه می‌تواند نقش مثبتی در کاهش کلسترول خون داشته باشد؛ اما در قهوه ترکیبی وجود دارد که مصرف بیش‌ازاندازه آن کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

 

بنابراین مهم است که برای مصرف قهوه سبز با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر مشکلات دیگری مثل فشار خون بالا و یا دیابت دارید و یا دارو مصرف میکنید.

 

عوارضی که مصرف زیاد قهوه سبز به همراه دارد

عوارض قهوه سبز همانند قهوه معمولی می باشد زیرا هر دو حاوی کافئین هستند و عوارض جانبی رایج کافئین عبارتند از:

ناراحتی معده

افزایش ضربان قلب

تکرر ادرار

مشکل خواب

خارشک

استرس و اضطراب

 

سخن پایانی :

لاغری و کاهش وزن نیازمند تغییر شیوه زندگی و سالم زندگی کردن در طولانی مدت است. مکمل هایی مانند قهوه سبز ممکن است در این را به شما کمک کنند اما هرگز راه حل اصلی و دائمی نیستند. به گفته کارشناسان هیچ راهی مطمئن تر و ماندگار تر از داشتن رژیم غذایی و ورزش مناسب در طولانی مدت نیست. بنابر این سعی کنید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و یک زندگی سالم را انتخاب کنید و در این مسیر، اگر نیاز بود از مکمل هایی مانند قهوه سبز و… هم استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت