همه چیز درباره عمل جراحی لیپوساکشن Liposuction

همه چیز درباره عمل جراحی لیپوساکشن Liposuction

همه چیز درباره عمل جراحی لیپوساکشن Liposuction | فواید و مضرات

لیپوساکشن یکی از معروف ترین عمل جراحی های زیبایی مربوط به کاهش چربی نقاط خاص بدن است. در حالیکه این یک عمل جراحی تأیید شده‌ست و به طور گسترده نیز تجربه شده، مزایا و معایب خاص خود را نیز دارد. بنابراین هر شخصی که تصمیم دارد این عمل را انجام دهد باید پیش از آن با جوانب مثبت و منفی‌اش آشنا شود.

 

عمل لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یا چربی‌کِشی یه عمل جراحیه که از تکنیک مکش برای برداشتن چربی از بخشهای مخصوص بدن مثل شکم، باسن، ران، بازوها یا گردن استفاده می کنه. از عمل جراحی لیپوساکشن برای فرم دادن به این بخشها هم استفاده میشه. لیپوساکشن به عنوان روشی برای کاهش وزن کلی یا جایگزینی برای کاهش وزن در نظر گرفته نمی شه. اگر اضافه وزن دارید بهتره برای کاهش وزنتون ورزش کنید و رژیم غذایی خودتون رو تغییر بدید.

 

مزایای لیپوساکشن :

۱. سریع و مؤثر

در مقایسه با انواع دیگر کاهش وزن، لیپوساکشن سریع‌ترین و نمایشی‌ترین نتیجه را دارد. این عمل جراحی به نسبت ورزش و رژیم غذایی نتایج قابل مشاهده‌ی سریع‌تر و ضمانت شده دارد.

 

۲. حذف چربی از نقاط دشوار

لیپوساکشن بهترین گزینه برای کاهش وزن از نقاطی است که توسط روش‌های دیگر با پیچدگی بیشتری آب می‌شوند. نقاطی همانند سینه و بخش‌های زیرین چانه.

 

۳. دوره‌ی استراحت کوتاه

اگرچه لیپوساکشن یک عمل جراحی است، اما عملی نیست که نیاز به دوره‌ی نقاهت طولانی مدت داشته باشد. در یک دوره‌ی زمانی کوتاه، افرادی که تحت این عمل جراحی بوده‌اند می‌توانند حرکت کرده و فعالیت‌های روزمره‌‌شان را انجام دهند.

 

۴. سلامت کلی

پس از انجام این عمل جراحی، سلامت کلی بدن به طور قابل توجهی بهبود پیدا خواهد کرد و در سطح کلسترول و فشار خون تغییرات مثبتی رخ خواهد داد.

 

۵. انگیزه

از آنجایی که نتیجه‌ی این عمل جراحی سریع بوقوع می‌پیوندد، اغلب افراد برای حفظ وزن جدیدشان، و اجرای یک برنامه‌ی غذایی و ورزشی مستمر بیشتر انگیزه پیدا خواهند کرد.

 

۶. بیماری‌های چاقی

بیماری‌های مرتبط با چاقی، مانند درد مفاصل، دیابت و وقفه‌ی تنفسی هنگام خواب معمولاً پس از از بین رفتن چربی در این عمل جراحی بهبود چشمگیری خواهند داشت.همه چیز درباره عمل جراحی لیپوساکشن Liposuction

 

عوارض و معایب عمل لیپوساکشن :

مثل تمام عمل های جراحی، لیپوساکشن هم دارای خطراتی مثل خونریزی و واکنش به مواد بیهوش کننده ست. عوارض احتمالی لیپوساکشن شامل موارد زیر است:

 

  • بی نظمی در شکل: بعد از انجام جراحی ممکنه پوست شما به صورت ناهموار در بیاید. این موضوع معمولا به خاطر برداشت ناهموار چربی، خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست و درمان غیر معمول اتفاق میفته. این تغییرات ممکنه دائمی باشه. در طی فرآیند لیپوساکشن از یک لوله ریز استفاده می شه که ممکنه ظاهر نقطه ای دائمی به پوست بده.

 

  • تجمع مایعات: این احتمال وجود داره که کیسه هایی که حاوی یه نوع مایع هست زیر پوست تشکیل بشه. شاید لازم باشه این مایع با یک سوزن توسط پزشک بیرون کشیده بشه.

 

  • بی حسی و کرخت شدن: ممکنه اون قسمت  از بدن که لیپوساکشن انجام میشه برای همیشه یا به صورت موقت بی حس بشه. بعضی وقتا با تحریک موقت عصبای اون قسمت این مشکل برطرف میشه.

 

  • عفونت:  هرچند عفونت پوست خیلی نادره اما این احتمال هم وجود داره. یک عفونت شدید پوستی می تونه حتی زندگی کسی که این عمل رو انجام داده به خطر بندازه.

 

  • سوراخ داخلی: سوزنی که به صورت عمیق وارد بدن میشه ممکنه باعث پارگی  و سوراخ شدن اندام های داخلی بدن بشه. این موضوع هم ممکنه به جراحی اورژانسی نیاز داشته باشه. البته احتمال بروز این وضعیت خیلی کمه.

 

  • آمبولی چربی: قطعاتی از چربی سست شده ممکنه بشکنه و در درون رگهای خونی گیر بیفته. این چربی ها می تونه در ریه ها جمع بشه یا اینکه وارد مغز شه. آمبولی چربی به جراحی اورژانسی نیاز داره.

 

  • مشکلات قلبی و کلیوی: تغییر در سطح مایعات در زمانی که مایع تزریق می شه و سپس مکش صورت می گیره می تونه تهدید کننده زندگی فرد باشه.

 

  • زخم : این نوع عمل جراحی ممکن است از خود زخم‌هایی بر جای بگذارد. اگر چه شما می‌توانید پس از چند هفته به فعالیت‌های عادی خود بازگردید، اما اثرات برخی از زخم‌های این عمل جراحی تا ماه‌ها باقی خواهد ماند.

 

  • افتادگی پوست : از آنجایی که از یک نقطه‌ی خاص، مقدار زیادی چربی کاسته می‌شود، افتادگی پوست بسیار رایج است. پس بهرحال ناچار خواهید بود به باشگاه رفته و عضلاتتان را رشد دهید تا بدنتان قیافه بگیرد یا اینکه پوست‌های اضافه را عمل زیبایی کنید.

 

  • خطر ابتلا به عفونت : خطر ابتلا به عفونت در این عمل جراحی خیلی زیاد است. همچنین در بعضی موارد به عامل کم خونی نیز شناخته شده است. بعلاوه مشکلات مربوط به بیهوشی نیز برای این عمل گزارش شده است، بنابراین تعیین نوع بیهوشی در حین عمل نیز اهمیت دارد. و در بسیاری از موارد، آسیب ارگان‌های داخلی بدن پس از عمل مشاهده گردیده است.

 

  • خطرات سلامتی دیگر: فتق شکم بعنوان یک مشکل مشترک گزارش شده است. بنابراین خطر توسعه‌ی سنگ کیسه صفرا هم افزایش پیدا می‌کند. باید پیش از اینکه لیپوساکشن کنید، جوانب مثبت و منفی‌اش را بخوبی بسنجید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه یک عمل جراحی تهاجمی را انتخاب نمایید، روش‌های دیگر کاهش وزن را نیز در نظر بگیرید.

 

خطر عوارض این جراحی اگر پزشک بر روی ناحیه بزرگی کار کند یا اینکه در حین عمل فرآیندهای مختلفی انجام بشه، ممکنه بیشتر هم بشه. حتما در مورد این  خطرات با پزشک خودتون صحبت کنید.

 

کی باید لیپوساکشن کرد؟

لیپوساکشن وقتی استفاده میشه که رژیم غذایی و ورزش برای برداشتن چربی از بخشای مخصوصی از بدن دیگه جوابگو نیست. لیپوساکشن برای این بخشها استفاده میشه :

 

  • شکم
  • بازوها
  • باسن
  • قفسه سینه و پشت
  • ران ها
  • گردن

 

به جز این کاربرد، از لیپوساکشن برای کم کردن اندازه پستان هم استفاده میشه.

 

زمانی که وزن اضافه می کنید، اندازه و حجم سلول های چربی افزایش پیدا می کنه. در مقابل لیپوساکشن سعی می کنه تعداد سلول های چربی در نواحی خاصی از بدن را کاهش بده. مقدار چربی که از بدن برداشته می شه به ظاهر ناحیه مورد نظر و حجم چربی بستگی داره. تغییر شکل انجام شده معمولا دائمی هست و تا زمانی که وزن شما ثابت باقی بمونه، وجود خواهد داشت.

 

بعد از لیپوساکشن، پوست بدن خودش رو با بخشایی که این عمل انجام شده منطبق می کنه. اگه پوست شما نازک باشه و خاصیت ارتجاعی خوبی داشته باشه، احتمالا پوست قسمتایی که لیپوساکشن شده ممکنه صاف به نظر برسه. اما اگه پوست شما خاصیت ارتجاعی خوبی نداشته باشه پوست در نواحی درمان ممکنه شل باشه. لیپوساکشن فرورفتگی سلولیت یا سایر بی نظمی های سطح پوستو خوب نمیکنه. همچنین این جراحی نمی تونه نشانه های کشیدگی پوستو از بین ببره. برای اینکه بتونید از لیپوساکشن استفاده کنید، باید سلامت خوبی داشته باشید  و انجام جراحی برای شما عوارضی به همراه نداشته باشه.برخی از شرایط مثل جریان خون محدود، بیماری عروق کرونری، دیابت و سیستم ایمنی ضعیف ممکنه باعث بشه که این جراحی برای شما عوارض داشته باشه.

 

چگونه خود را برای لیپوساکشن آماده کنیم؟

قبل از انجام جراحی، با پزشک خود در مورد جراحی صحبت کنید. سوابق پزشکی خود را بررسی کنید، تمامی داروهایی که مصرف می کنید را لیست کنید و به جراح پزشک خود در مورد تمامی داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید اطلاع بدید.  اگه جراحی شما به برداشتن تنها مقدار کوچکی از چربی نیاز داشته باشه، ممکنه جراحی در مطب پزشک انجام بشه. اما اگر مقدار چربی که باید برداشته بشه زیاد باشه، جراحی ممکنه در بیمارستان  انجام بشه. در هر دو مورد از یک نفر بخواید بعد از جراحی شما رو تا خونه همراهی کنه.

 

عمل لیپوساکشسن چطوری انچام میشه ؟

قبل از لیپوساکشن، جراح ممکنه نواحی مورد نظر برروی بدن شما را با مواد مخصوص خط بکشه. همچنین عکس قبل و بعد از جراحی نیز برداشته می شه تا با هم مقایسه بشن.  اینکه فرآیند لیپوساکشن چطوری انجام میشه به تکنیک هایی که مورد استفاده قرار می گیره بستگی داره. چندتا از این تکنیکا که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره رو با هم میخونیم:

 

  • لیپوساکشن بادکرده: این روش یکی از شایع ترین انواع لیپوساکشن هست. جراح یک محلول استریل (ترکیبی از آب و نمک)، یک بی حس کننده (لیدوکائین) برای کاهش درد و دارویی که باعث تنگ شدن عروق میشه تزریق می کنه. این مخلوط مایع باعث می شه ناحیه مورد نظر متورم و بعدش سفت بشه.  سپس جراح برش های کوچکی بر روی پوست شما انجام می دهد و یک لوله بسیار نازک به نام کانولا را زیر پوست قرار می دهد. کانولا به یک خلا متصل هست که چربی و مایعاتو از داخل بدن به بیرون میکشه.

 

  • لیپوساکشن به کمک اولترا سوند: این نوع لیپوساکشن به همراه لیپوساکشن باد کرده استفاده می شه. در طول انجام فرآیند، جراح یک میله فلزی را زیر پوست شما قرار می دهد. این میله فلزی از خودش انرژی اولتراسونیک ساطع می کنه. این انرژی دیواره سلول های چربی رو پاره می کنه و برداشتن چربی راحت تر می شه.

 

  • لیپوساکشن خود-رو:  این نوع لیپوساکشن از یک کانولا استفاده می کند که با سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. این ارتعاش به جراح اجازه می دهد به راحتی چربی بیشتری را از بدن بیمار به بیرون بکشد. این نوع جراحی برخی از اوقات درد و تورم کمتری دارد و به جراح اجازه می دهد با دقت در نواحی کوچک همچون بازو، زانو و مچ پا چربی بیشتری را بردارد.

 

کارهایی که در طول انجام لیپوساکشن انجام میشه :

برخی از فرآیندهای لیپوساکشن ممکنه به بی حسی موضعی نیاز داشته باشه. در حالیکه برخی دیگه به بیهوشی عمومی نیاز داره. از طریق خطوط وریدی ممکنه آرام بخش به شما تزریق بشه تا به آرام بودن شما کمک کنه.تیم جراحی مواردی مثل ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن شما رو در طول فرآیند جراحی بررسی می کنه. داروهای خاص یا حرکات مختلفی ممکنه نیاز به تنظیم داشته باشه. این فرایند بسته به مقدار چربی که باید حذف بشه، ممکنه چند ساعت طول بکشه. پس از عمل، پزشک جراح ممکنه ناحیه برش خورده رو باز نگه دارو تا مایعات اضافی از اون خارج بشه. اگر بیهوشی عمومی داشته باشید در اتاق ریکاوری به هوش خواهید آمد. معمولا چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک باید سپری بشه تا شرایط شما به حالت عادی و نرمال برگرده. اگر در بیمارستان باشید، ممکنه برای اطمینان از اینکه آب زیادی از دست ندادید یا اینکه بدن به خاطر از دست دادن مایعات شوکه نشده باشه، یک شب بستری بشید.

 

بعد از عمل جراحی لیپوساکشن :

بعد از جراحی ممکن است درد، کبودی یا تورم وجود داشته باشد. ممکن است چند روز طول بکشد که شما بتوانید به سرکار یا فعالیت روزمره خود برگردید. معمولا جراح داروهایی را برای کنترل درد تجویز می کند. آنتی بیوتیک نیز برای کاهش خطر عفونت تجویز خواهد شد. ممکن است برای چند هفته نیاز به پوشیدن لباس های تنگ وجود داشته باشد تا خطر تورم کاهش پیدا کند. در طول این مدت انتظار شکل های نامنظم بر روی نواحی جراحی شده را داشته باشید.

 

نتایج لیپوساکشن:

بعد از لیپوساکشن، تورم بعد از ۴ هفته فروکش می کنه. در این زمان، ناحیه درمان شده باید حجم کمتری داشته باشه. در عرض چند ماه، انتظار می ره ناحیه تحت درمان ظاهر لاغرتری داشته باشه. نتایج حاصل از این جراحی تا مدت زمان زیادی باقی می مونه. اگه بعد از انجام لیپوساکشن وزن اضافه کنید، توزیع چربی در بدن ممکنه تغییر کنه. به عنوان مثال صرف نظر از نواحی درمان شده، چربی ممکنه در نواحی شکمی شما تجمع پیدا کنه.

 

البته علی رغم همه موارد باز هم روشهای بی خطر تر مثل ورزش به همراه رژیم لاغری توصیه میشه.

جدیدترین مطالب سایت