مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

آموزش درست کردن سبزه شکل طاووس

سفره هفت سین منحصربفرد و زیبا با مدل سبزه به شکل طاووس مهمان های شما را در دید و بازدید عید نوروز شگفت زده خواهد کرد. شما خانم ها می توانید برای تزئین سفره هفت سین تان از مدل های جالب سبزه عید استفاده نمایید که زیبای سفره هفت سین تان را چند برابر نماید ما در این آموزش می خواهیم مدل سبزه برای عید به شکل طاووس می باشد را برای شما آموزش دهیم که این سبزه وقتی رشد نمود بسیار زیبا و سفره هفت سین شما را هم جذاب تر نماید در ادامه جزئیات و تصاویری از مدل سبزه برای عید به شکل طاووس را در سایت فراناز خواهید دید با ما همراه باشید.

 

سبزه شکل طاووس یک  مدل بسیار زیبای سبزه عید  است که به سفره هفت سین شما جلوه ای بی نظیر خواهد داد. اگر مایل به کاشت سبزه شکل طاووس هستید با ما همراه باشید.

 

برای درست کردن سبزه شکل طاووس اول باید ماکت اون رو آماده کنین . من برای تهیه ماکت از یک سبد طرح قو از جنس حصیر استفاده کردم که در خطه شمال عزیزمون به وفور پیدا میشه . که البته سایز سبد من از سایز سبد عکس زیر کوچکتر بود.

 

مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

 

برای تهیه این ماکت من انتهای سبد یعنی در واقع قسمت دم و همینطور دسته سبد رو خیلی آروم بطوری که سبد از هم باز نشه قیچی کردم و حاصل یه سبدی شد که قسمت پشت رو نداشت .

 

برای برآمدگی پشت طاووس من یک اسفنج فشرده مثل اسفنجهای مبل سازی رو انتخاب کردم و اون رو با قیچی کردن و حجم دادن به صورت یک توپ در آوردم و سایز این توپ رو طوری در نظر گرفتم که با کمی فشار بین پرهای پرنده جا بره و محکم بشه که البته دور تا دور اون رو زمان جا انداختن چسب زدم .

 

دقت کنین که کلیه چسبهای مورد استفاده در این ماکت باید از نوع ضد آب باشه چون اگه مثلا از چسب چوب استفاده کنین آبیاری مداوم سبزه باعث نرم شدن و حل شدن اون میشه و کارتون متلاشی میشه .

 

این نکته مهم رو توجه داشته باشین که قبل از نصب قسمت پشت طاووس که همون پرهای اون میشه حتما سبد رو با وسیله ای سنگین کنین تا در اثر رشد و سنگین شدن قسمت پشت سبد به قول معروف به سمت عقب کله نکنه .

 

من در زیر قسمت برآمدگی تنه یعنی همون جایی که اسفنج رو بین بالها جا انداختم ، کف سبد از خرده سنگ استفاده کردم تا سبد سنگین بشه .

 مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

 

بعد از این مرحله برای پرهای پرنده از یک تکه یونولیت استفاده کردم که اون رو با چاقو گرم به شکلی که میبینید برش زدم و بعد اون رو با همون چسب ضد آب مثل چسب فوم به اسفنج بدنه و سبد وصل کردم و برای محکم کاری یک تکه مفتول سیمی از دور تا دور سبد و از داخل اسفنج و یونولیت رد کردم تا حسابی کار محکم بایسته . حالا دیگه ماکت شما تقریبا آماده است .

 

بذرهایی برای کشیدن روی اون مناسبه که حتما لعابدار باشن من از بذر منداب برای قسمت سبز و از بذر خرفه مخلوط با خاکشیر برای قسمت قرمز رنگ استفاده کردم .

 

مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

 

برای این کار باید بذرتون رو ۲-۳ ساعت خیس کنین تا لعاب بندازه و بعد روی ماکت بکشین .

 

من ۲ فنجان بذر منداب رو با ۴/۵ فنجان آب و برای بذر خرفه هم اول ۲ فنجان از اون رو با ۱ فنجان خاکشیر مخلوط و سپس با ۵ فنجان آب خیس کردم .

 

در این فاصله برای اینکه بتونین روی کار بذر بمالید باید اول روی تمام سطوحی که میخواهید سبز کنید به ضخامت ۱ سانت با پنبه پوشش دهید و برای این که پنبه راحتتر به سطح کار بچسبه سطح رو ابتدا با آبفشان خیس کنید .

 

بعد از قرار دادن پنبه روی اون را پارچه نخی ظریف بکشید و با استفاده از سوزن غیر ته گرد و یا نخ و سوزن پارچه رو به شکل ماکت فرم بدین بطوری که مثل یه لباس کاملا اندازه اون باشه و در قسمتی زیاد یا کم نباشه.

 

بعد از این مرحله با ماژیک روی پارچه الگوی کارمون رو میکشیم تا مشخص بشه که در کدام قسمتها باید بذر منداب و در کجاها باید بذر خرفه کشیده بشه . بعد از این که بذرها لعابدار شدن طبق الگو اونها روی سطح کار میکشیم و دقت کنین که بذر منداب فقط یک لایه ولی بذر خرفه باید به ضخامت ۲-۳ میلی متر باشه تا پرپشت بشه .

 

مدل سبزه به شکل طاووس برای سفره هفت سین

 

در آخر هم روی بذرها رو فقط با آبفشان آبدهی کرده و بعد از اینکه آب اضافی اون رفت باید تا زمانی که بذر ها جوانه بزنن و برگهای ریز سبز در بیارن کار رو داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ و شفاف نگهداری کنید تا حالت گلخونه ایجاد بشه که برای این کار چند جای کیسه رو سوراخهای کمی بزرگ ایجاد کنین تا هوا جابجا بشه و بعد ار اینکه اون رو روی کار کشیدین مابقی کیسه رو بطوری که با بذرها تماس پیدا نکنه در زیرکار جمع کنید .

 

تا هنگام جوانه زدن بذرها همچنان روزی ۳ بار با آبفشان بذرها رو آب بدین و مجدد کیسه رو بزارین. وقتی که برگهای ریز ایجاد شد کیسه را برداشته و روزی ۲ بار خیلی ملایم روی سبزه آب بریزین .

 

در این مدل اگه هوا خیلی سرد نباشه ۴-۵ روز طول میکشه تا سبزه بصورتی که در عکس دیدین در بیاد .

 

در آخر باید ذکر کنم که من بسیاری از این فوت و فنها رو از کتاب آموزش سبزه های خانم اسفندیاری یاد گرفتم و نقل قول کردم .

جدیدترین مطالب سایت