مسواک زدن کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

مسواک زدن کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

مسواک زدن کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

مسواک زدن کودکان از سن 2 سالگی توصیه می شود. هنگامیکه کودک به سن ۲ سالگی می رسد، نحوه مسواک زدن و مراقبت از دندانها را به او بیاموزید

 

بهترین روش برای تمیز کردن دندان کودکم چیست
درحالی که اولین دندان های فرزندتان هنوز درحال درآمدن است، می‌توانید آنها را با حوله مرطوب یا یک تکه گاز پانسمان تمیز کنید.

 

هنگامی که دندان های آسیاب عقب کودک در آمدند (در حدود۱۸ ماهگی)، می‌توانید از مسواک کودک با فرچه نایلونی نرم استفاده کنید.

 

به آرامی دو طرف داخلی و خارجی دندان ها را روزی دو بار مسواک بزنید.

 

زبان کودک را نیز تمیز کنید (اگر به شما اجازه داد) تا آن دسته از باکتری ها را که موجب بوی بد دهان می شوند از روی آن بردارید.

 

به محض اینکه فرچه های مسواک کهنه یا شاخه شاخه شدند، آن را عوض کنید

 

کی باید به کودک نوپایم اجازه دهم خود دندن هایش را مسواک بزند؟   
به محض این که کودکتان بخواهد و توانایی آن را داشته باشد، خوب است که به او اجازه دهید سعی کند خود دندان‌هایش را مسواک بزند، اگر چه احتمالاً تا زمانی که به سن مدرسه نرسد نمی‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

 

در حالی که کودک دندانش را مسواک می زند، شما نیز همین کار را بکنید و سپس دندان های یکدیگر را چک بکنید تا ببینید تمیز شده است یا خیر. اگر دندان های کودک برق بزند و بدرخشد، کارش را به خوبی انجام داده است. در غیر این صورت، به او بگویید که فکر می کنید «نقطه ای را جا گذاشته است» و خود آن را تمیز کنید.

 مسواک زدن کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

دندان های نوزادی نقش یک راهنما را برای دندان های دائمی بزرگسالی ایفا می کنند

 

اگر کودکم تمایلی به مسواک زدن نشان نداد، چه باید بکنم؟   

اگر کودکتان هر بار موقع مسواک زدن بهانه گیری می‌کند، شاید خریدن مسواکی که یکی از شخصیت های کارتونی ویژه بر روی آن وجود دارد، مؤثر واقع شود.

 

طبق گفته لیز وایت مادر سه کودک در دیابلوی کالیفرنیا، این ترفند به خوبی برای بچه های او جواب داده است: «آدام، اولین فرزند من واقعاً از مسواک زدن متنفر بود تا این که یک مسواک رنگی برایش خریدم. از آن تاریخ به بعد او از مسواک زدن سیر نمی‌شد.

 

این مسواک درست همان چیزی بود که لازم داشتم تا او را به مسواک زدن علاقمند کنم». شما نیز می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید چندین مسواک در رنگ های مختلف داشته باشد تا در موقع مسواک زدن بتواند از میان آنها مسواک دلخواهش را انتخاب کند

 

کودک من چه وقت به فلوراید نیاز دارد و چگونه بدانم که مقدار لازم را مصرف می کند؟   

حتی مقدار کمی فلوراید هم برای دندان های در حال رشد مفید است. این ماده معدنی با مستحکم کردن مینای دندان و مقاوم تر کردن آن در برابر اسیدها و باکتری های مضر، از فرسودگی دندان ها جلوگیری می‌کند.

آب شهری اکثراً با فلوراید غنی شده است (با اداره آب شهرتان تماس بگیرید یا از دندان پزشک خود در این مورد سؤال کنید). اگر میزان فلوراید کمتر از میزان لازم است، با پزشک متخصص اطفال در مورد نیاز به استفاده از مکمل فلوراید مشورت کنید (مقدار توصیه شده برای کودکان زیر ۳ سال، ۲۵ میلی گرم در روز است). او می‌تواند مکمل فلوراید را به شکل قطره یا قرص های جویدنی تجویز کند.

 

مقدار کم فلوراید برای دندان های کودکتان چیز خوبی است اما قورت دادن مقدار زیادی از آن در طول زمان می تواند به حالتی منجر شود که فلوروسیس flurosis نامیده می شود.

 

این حالت می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های سفیدی بر روی دندان ها به هنگام بزرگسالی شود.
اگر در جایی زندگی می‌کنید که آب آن حاوی فلوراید است، کودکتان به احتمال زیاد مقدار فراوانی فلوراید دریافت می‌کند.

 

آب معدنی و آب میوه نیز ممکن است حاوی فلوراید باشند، گر چه مقدار آن به ندرت بر روی بر چسب آنها ذکر می شود.

 

انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکاتوصیه می کند که تا زمانی که کودک دو سالش نشده است، از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید.

 

در صورت استفاده نیز باید تنها به اندازه یک نخود بر روی مسواکش خمیر بگذارید.

 

دلیل این کار این است که کودکان بیشتر تمایل دارند خمیر دندان را قورت بدهند تا آن را روی دندان هایشان پخش کنند.

 

قورت دادن مقدار زیاد خمیر دندان در طول زمان می تواند به فلوروسیس منجر شود

 

کی باید بردن کودکم را برای معاینه به مطب دندانپزشکی ببرم؟

انجمن پزشکان متخصص اطفال آمریکا و بیشتر دندان پزشک های کودکان می گویند که وقتی کودک یک ساله شد، در صورتی که مشکلی وجود داشت که پزشک خانوادگی فراموش کرد یا نتوانست تشخیص دهد، بهتر این است که او را نزد دندانپزشک ببرید.

 

اگر کودکتان هنوز در سن ۱۶ماهگی اولین دندان‌ هایش در نیامده است یا متوجه پوسیدگی دندان در او شدید، آن را با پزشک متخصص کودک خود در میان بگذارید که وی نیز احتمالاً شما را به یک دندان پزشک ارجاع خواهد داد.

 

منبع: tasalamati.com

جدیدترین مطالب سایت