معرفی 3 رمان عاشقانه که مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارند

معرفی 3 رمان عاشقانه که مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارند

معرفی 3 رمان عاشقانه که مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارند

رمان‌های عاشقانه به راحتی می‌توانند دست شما را بگیرند و مدتی از حال و هوای واقعیت دورتان کنند؛ این رمان‌ها پر هستند از درس‌های زندگی، تداعی موقعیت‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشند و حرف‌هایی که شاید یاد گرفتن‌شان بد نباشد. اگر این روزها دلتان می‌خواهد یک رمان عاشقانه خوب بخوانید و دنیا و ما فیها را فراموش کنید، نگاهی به خلاصه سه رمان عاشقانه که در این مقاله درباره آن‌ها برایتان نوشته‌ایم، بیندازید. سه رمان جذاب، معروف و بسیار پر فروش که خواندن‌شان خالی از لطف نیست.

 

  1. چشم‌هایش

وقتی صحبت از شروع موج جدید داستان نویسی در ایران با ویژگی‌های داستان معاصر می‌شود؛ بیشتر منتقدین رمان «چشم‌هایش» نوشته بزرگ علوی را به عنوان آغازگر این مسیر معرفی می‌کنند. رمانی که سال 1331 نوشته شد؛ اما همچنان یکی از شاهکارهای رمان نویسی ایران به شمار می‌رود و همچنان تجدید چاپ می‌شود.

 

«چشم‌هایش» داستان عاشقانه‌ای است درباره مرد نقاشی به نام ماکان که مردم او را «استاد ماکان» صدا می‌زنند؛ مردی که با سیاستمداران دیکتاتور زمان خودش سر ناسازگاری داشت و به همین دلیل هم به کلات تبعید شد و ناگهان خبر مرگ او در شهر پیچید. بعضی دلیل مردنش را سکته قلبی می‌دانستند که دلیل رایجی بود برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن مخالفان حکومت.

 

بعد از مرگ استاد ماکان نمایشگاهی از نقاشی‌های او برپا می‌شود و مردم دسته دسته برای دیدن آثار او می‌آیند. برجسته‌ترین تابلویی که در میان آثار او به چشم می‌خورد، تابلوی چشم‌هایش است؛ تصویری محو از صورت یک زن که تنها قسمت واضح آن چشم‌های اوست؛ چشم‌هایی پیچیده که هر کس روایتی از آن دارد. در این میان مردی که راوی داستان است، نسبت به هویت این زن ناشناس کنجکاو می‌شود و شروع به جستجو برای پیدا کردن او می‌کند و این آغاز کشف یک ماجرای عاشقانه زیباست که روایت چشم‌هایش را تشکیل می‌دهد.

 

آنچه که در کنار عناصر ادبی، رمان چشم‌هایش را به اثری درخور توجه تبدیل کرده، پرداختن به وضعیت اجتماعی آن دوره است، موردی که می‌تواند سرنخ‌های خوبی به علاقمندان تاریخ و علوم اجتماعی به دست دهد.

 

رمان چشم‌هایش در حال حاضر به سه شکل کتاب چاپی، نسخه الکترونیکی و کتاب صوتی در دسترس علاقمندان به خواندن آثار فاخر ادبی قرار دارد. این رمان عاشقانه بزرگ علوی برای افرادی که شنیدن کتاب‌های صوتی را دوست دارند، خوانش شده است و آرمان سلطان زاده گویندگی آن را بر عهده داشته است که از طریق این لینک قابل دانلود است. پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر خودتان را به خواندن این رمان جذاب مهمان کنید.

 

  1. ملت عشق

معرفی 3 رمان عاشقانه که مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارند

اللا روبینشتاین زنی است در میان‌سالی؛ همسر دندانپزشکی موفق و مادر چند فرزند که همگی موفق هستند؛ زنی که همراه با شوهرش تلاش کرده تا رفاه مادی لازم را برای خانواده‌اش فراهم کند و شوهرش موقع هدیه دادن گردنبند الماس به او، اللا را زنی «آرام، خاموش، باگذشت و صبور» توصیف کرده است؛ اما اللا خوشحال نیست. برعکس با شنیدن این صفت‎ها انگار که اعلامیه ترحیمش را می‌خواند، غمگین می‌شود، به ویژگی‌های منفی شخصیتش از جمله احتیاط بیش از حد و خجالتی بودن فکر می‌کند و بعد از مدتی ناگهان یک روز صبح خودش را در حالی پیدا می‌کند، که دادخواست طلاق را پر کرده است.

 

بخشی که خواندید خلاصه‌ای از مقدمه کتاب بسیار جنجالی و پر فروش «ملت عشق» نوشته الیف شافاک است. داستان از جایی شروع می‌شود که اللای سر به زیر داستان، عاشق مردی می‌شود که در قاره‌ای دیگر زندگی می‎‌کند؛ نویسنده‌ای که کتابی به نام «کفر شیرین» نوشته و در آن داستان شمس و مولانا را به رشته تحریر درآورده است. الیف شافاک به صورت هوشمندانه‌ای داستان عاشقانه اللا و عزیز زاهارا را با داستان‌های کفر شیرین ترکیب می‌کند و نتیجه آن دو روایت هم‌گام عاشقانه، یکی در دنیای معاصر و دیگری در قونیه دوران مولانا می‌شود.

 

کتاب ملت عشق تاکنون به زبان‌های متعددی ترجمه و در انواع فرم‌ها برای راحتی مخاطبان طراحی شده است؛ از جمله کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی به زبان فارسی و با ترجمه بسیار روان ارسلان فصیحی که هر دو قابل دانلود برای علاقمندان هستند. اگر دوست دارید همین طور که یک فنجان قهوه در دست گرفته‌اید، پشت پنجره نشسته‌اید و به ریزش باران نگاه می‌کنید، داستان عاشقانه‌ای هم بشنوید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی ملت عشق را با صدای پروین محمدیان از دست ندهید و از گشت زدن در دنیای مولانا و شمس تبریزی و اللا و عزیز لذت ببرید.

 

  1. گتسبی بزرگ

معرفی 3 رمان عاشقانه که مفهومی بسیار عمیق و ماندگار دارند

راوی رمان گتسبی بزرگ، جوانی است سی ساله به نام نیک که در همسایگی مردی ثروتمند زندگی می‌کند؛ مردی که او را به نام گتسبی می‌شناسند. این مرد جوان مرتب مهمانی می‌گیرد و سر و صدای زیادی بین مردم به پا می‌کند. نیک تا مدت‌ها از او دوری می‌گزیند؛ اما زمانی که رسما توسط او به مهمانی‌ها دعوت می‌شود، متوجه می‌شود گتسبی مردی جالب و هم‌صحبت خوبی است و برای برپا کردن این مهمانی‌های پر زرق و برق، بهانه خوبی دارد؛ دیده شدن توسط معشوقش که از او جدا شده است و برگرداندن او. نیک بعد از مدتی متوجه می‌شود گتسبی از قشر ضعیف جامعه بوده و احتمالا با راه و روش درستی به این ثروت کلان نرسیده است؛ اما جذابیت‌های شخصیت او به حدی است که باعث به هم خوردن دوستی‌شان نخواهد شد.

 

گتسبی بزرگ یکی از شاهکارهای ادبیات آمریکا است که ارزش آن تا زمان زنده بودن نویسنده، اسکات فیتز جرالد، چندان شناخته نشد؛ بلکه بعد از مرگ او، جامعه کم‌کم متوجه اهمیت این اثر شد تا حدی که گتسبی به یکی از منابع تدریس در کالج‌ها تبدیل شد.

 

رمان عاشقانه گتسبی بزرگ، پر از شخصیت‌پردازی‌های قوی است و مسیری که برای داستان در نظر گرفته شده بسیار جذاب است. راوی در تمام طول داستان اول شخص و دانای کل است که دست خواننده را می‌گیرد و او را به دنیای گتسبی و معشوقش می‌برد. درباره این رمان عاشقانه بیشتر بدانید.

 

این اثر بزرگ به فارسی هم ترجمه شده است و هم به صورت نسخه الکترونیکی و هم کتاب چاپی با ترجمه‌های مختلفی از جمله ترجمه معصومه عسگری و کریم امامی در دسترس علاقمندان به ادبیات کلاسیک قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این رمان و سپس تماشای فیلم سینمایی آن با بازی لئوناردو دی‌کاپریو را از دست ندهید.

جدیدترین مطالب سایت