مواد غذایی مفید برای درمان نفخ

مواد غذایی مفید برای درمان نفخ

نفخ معده و شکم را با مواد غذایی طبیعی در خانه به راحتی درمان کنید.

همه ما هر از گاهی به واسطه عوامل مختلف مانند خوردن بیش از اندازه لوبیا، نوشیدن کم آب، و مصرف بیش از اندازه لبنیات نفخ را تجربه می کنیم و هیچ فردی از این تجربه به واقع خوشحال نمی شود. خوشبختانه مواد غذایی و چای های مختلفی در دسترس هستند که می توانند به بهبود نفخ کمک کنند. در ادامه با چند نمونه از بهترین ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم:

 

 

بهبود نفخ با مواد غذایی مانند خیار, لیمو, روغن نعنا, قاصدک, زنجبیل, سرکه سیب, رازیانه و…

لیمو

چکاندن آب یک لیموی کوچک در یک لیوان آب و نوشیدن آن هنگام صبح ممکن است اقدام قدرتمند و موثری به نظر نرسد، اما بدن شما دوستدار آن خواهد بود.

 

نه تنها با این کار آبرسانی به بدن را انجام می دهید که به شدت به آن نیاز دارد (حفظ آب یکی از چیزهایی است که بدن در واکنش به روند آبزدایی نشان می دهد)، بلکه لیمو به بهبود و سم زدایی طبیعی بدن کمک می کند. لیمو همانند یک ملین و ادرارآور خفیف عمل می کند، ویتامین C انرژی بخش را فراهم می کند، و بدن را برای گوارش بهتر غذا آماده می کند.

 

نوشیدن یک لیوان آب با دمای اتاق حاوی آب لیموی تازه پس از بیدار شدن یا 30 دقیقه پس از یک وعده غذایی می تواند گوارش را بهبود بخشیده، حس سیری را تقویت کند و نفخ را کاهش دهد.

 

 

روغن نعناع

نعناع به آرامش و شل شدن عضلات دستگاه گوارش و به طور بالقوه تسکین نشانه های گوارشی ناراحت کننده که با سندرم روده تحریک پذیر سرو کار دارند، از جمله نفخ، کمک می کند. پس از صرف شام می توانید نوشیدن چای نعناع را امتحان کنید تا از فواید گوارش کامل بهره‌مند شوید.

 

 
خیار

آیا می دانید دو برش خیار می تواند اثری شگفت انگیز روی پف اطراف چشم های شما داشته باشد؟

 

حالا تصور کنید خیار چه تاثیری می تواند داخل بدن شما داشته باشد!

 

خیار حاوی سیلیکا، ویتامین C، و اسید کافئیک است که در کنار یکدیگر به خروج نفخ از بدن شما کمک می کند. خیار محتوای آب خوبی نیز دارد که برای جلوگیری از احتباس آب فوق العاده است.

 

 

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک که ممکن است در پارک ها یا باغچه خانه خود با آن مواجه شوید در واقع یک پروبیوتیک محسوب می شود و به معنای آن است که رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش را تشویق می کند.

 

برگ های گیاه قاصدک به عنوان یک ادرارآور سم زدا و قدرتمند عمل می کنند، در شرایطی که ریشه آن به طور سنتی به عنوان ماده ای برای کمک به گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. (اگر دسترسی به برگ های قاصدک ندارید، مارچوبه نیز یک پروبیوتیک و ادرارآور فوق العاده محسوب می شود.)

اگر احساس نفخ می کنید یا برای چند روز رژیم غذایی نه چندان مناسبی را دنبال کرده اید، مصرف برگ های سرخ شده یا نوشیدن چای قاصدک می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

 

 
زنجبیل

تقریبا همه از این مساله آگاه هستند که زنجبیل ماده ای فوق العاده برای گوارش است. زنجبیل به واسطه ترکیبات فنلی مفید به تحریک و بهبود گوارش کمک می کند. گوارش بهبود یافته به معنای شانس کمتر برای شکل گیری گاز بیش از اندازه در دستگاه گوارش است.

 

زنجبیل به آرامش عضلات گوارشی نیز کمک می کند و در حفظ روند آرام و بدون مانع گوارش نقش دارد. افزون بر این، زنجبیل ویژگی ضد التهابی دارد و بر همین اساس ماده ای فوق العاده برای استفاده در رژیم غذایی روزانه بدون در نظر گرفتن این که نفاخ یا غیر نفاخ است، محسوب می شود.

 

 
سرکه سیب

سرکه سیب به تجزیه مواد غذایی در دستگاه گوارش، متعادل کردن سطوح pH و کنترل سطوح قند خون کمک می کند. از نظر مقابله با نفخ، سرکه سیب به تنظیم فرآیند گوارش در بدن شما کمک می کند و در نتیجه از ایجاد گاز بیش از اندازه و نفخ به واسطه گوارش ضعیف پیشگیری می کند.

 

هر روز صبح می توانید یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در آب گرم ریخته و میل کنید تا روزی خوب و بدون نفخ را تجربه کنید.

 

 

رازیانه

به عنوان یک چای، رازیانه می تواند در آرامش بخشیدن به اسپاسم های دستگاه گوارش کمک کند. این می تواند از ایجاد نفخ پیشگیری کند و شاید مهم‌تر از آن، از باد شکم جلوگیری کند.

ترکیبی از رازیانه + هل + کاسنی را می توانید به شکل چای میل کنید تا روند گوارش پس از یک وعده غذایی را بهبود ببخشد.

 

 
چای سبز و قهوه

نه تنها چای سبز حاوی آب فراوان و آنتی اکسیدان ها است، بلکه به عنوان یک ادرارآور نیز عمل می کند. چای سبز به دلایل بسیاری مفید است که یکی از آنها مقابله با نفخ است.اگر به نوشیدن چای علاقه دارید، چای Pu-erh، یک نوع چای سیاه سنتی، حاوی آنزیم هایی است که می تواند به تجزیه مواد غذایی گوارش نشده کمک کند. اگر به چای علاقه ندارید نیز قهوه تلخ و سیاه می تواند نفخ را کاهش دهد اما در نوشیدن آن نباید زیاده روی کنید.

اگر پس از نوشیدن قهوه احساس نفخ کردید، این می تواند نشانه ای از حساسیت به کافئین باشد، پس محتاط باشید.

 

 

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های مفید است و بدون این که پرخوری کنید می تواند احساس سیری را در انسان ایجاد کند. از آن جایی که پرخوری از عوامل ایجاد نفخ محسوب می شود، آووکادو یک انتخاب غذایی فوق العاده محسوب می شود. مغزهایی مانند بادام، گردو و پسته نیز می توانند نتایجی مشابه را به همراه داشته باشند و خوردن مقدار اندکی از آنها در انسان احساس سیری ایجاد می کند.

 

البته نباید در خوردن مغزهای نمکی زیاده روی کنید زیرا نمک بیش از اندازه مضر است. اگر غذاهایی بیش از اندازه شور مصرف کرده و احساس نفخ می کنید، یک آووکادو می تواند همه چیز را تحت کنترل درآورد. پتاسیم موجود در آووکادو می تواند به مقابله با آثار سدیم بیش از اندازه کمک کند.

 

مصرف مواد غذایی مغذی که به ایجاد احساسی خوب کمک می کنند، رفتار دوستانه و محترمانه با بدن خود، و تفکر مثبت را همواره مد نظر داشته باشید. از فعالیت های بدنی آرام مانند یوگا که به بهبود شرایط کمک می کنند نیز غافل نشوید.

 

مواد غذایی مفید برای درمان نفخ

جدیدترین مطالب سایت